Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.


De vleugel van de Zlin is gereed, als laatste de versterkingen aangebracht, be vleugelverbinding met 25 gram doek en met alcohol verdunde epoxi ingewerkt.
Hetzelfde met de wingtip gedaan met de leadouts.
Nu een wordt een aangepast uitlaat spruitstuk voor de G21 46 en de demper voorbereid.
Het bijgeleverde spruitstuk is recht, hierdoor komt de uitlaat te dicht tegen de romp aan.
Bij de uitlaat van de Super Tigre is een kleine opening tussen het spruitstuk en uitlaat.
Het tussendeel van het spruitstuk krijgt een verloop van 3 mm zodat de uitlaat 4 mm vrij van de romp blijft.
 
Recent heb ik heel voordelig een Kontronik Kondor 25 65 ( 800 watt) motor aangeschaft.
Hiervoor ben ik op zoek naar een 3 blad propeller 13x6.
Standaard kan de motor 14x6 en 15x6 propellers aan.
Ben al vast aan het voorwerken voor een LB stunter met E aandrijving.
 


Als het blijft regenen is de Zlin voor de kerst klaar.
De uitlaat glad gemaakt en een blokje ertussen met 2 mmm verloop van 3 naar 5 .
Meer ging niet vanwege de haakse boring van het oorspronkelijke uitlaat spruitstuk.
Nu past de uitlaat zonder pakking op de motor. Misschien een klein beetje 5 minuten epoxy maar in principe is de passing zodanig vlak dat het ook zonder kan.
 
Ik heb wel drie bladen props gevonden in de voorraad maar ik weet niet of je er iets mee kunt . Props en motor zijn nieuw , alleen wel een beetje stoffig

11x8.5

12x8 2 maal

15x8 3 maal

motor plus prop 15x8
 

Bijlagen

  • IMG_4022.jpeg
    IMG_4022.jpeg
    284,4 KB · Weergaven: 97
  • IMG_4023.jpeg
    IMG_4023.jpeg
    281 KB · Weergaven: 104
Wat heb je mooie verzameling 3 blad propellers, ik ga even met E calc kijken of deze propellers op de beschikbare motoren passen.
Wat is het merk van de propellers?
 
De propellers zijn niet passend te rekenen voor de motoren die ik heb.
In ieder geval bedankt voor het opzoeken en het documenteren.
Ik blijf op zoek naar een 13X 6 3 blad, inmiddels zie ik dat master er een in het programma heeft.
 
Sinds 2 maanden kan ik wat meer tijd aan het bouwen van modellen besteden, heb ervaren dat het bouwen van 2 modellen evenveel tijd in beslag neemt als het bouwen van 1 model.
De Zlin is aardig op weg en aangestoken door het LB virus wil ik een E stunter gaan bouwen.
Zoek al een tijdje naar een semi schaal stunter Heb de YouTube filmpjes van Al Rabe gekeken en heb voor zijn bouwmethode diepe bewondering.
De Rabe Bear cat en Mustang voldoen mijns inziens niet aan deze uitgangspunten.Deze vallen af, sinds 1971 heb ik al door Paul Tupker geschreven artikelen gelezen en bewaard.
Ik wil een model waarvan ik de vleugel in schuim kan maken en een model waarvan de bovenkant afneembaar te maken is, zodat je gemakkelijk bij de besturing kan en lipo s kan wisselen.
Tijdens het zoeken en vergelijken kwam ik de Crescendo van Claus Makis tegen.
Een model met een spanwijdte van 1.54 m1 de uitstraling van een Sukhoi, een ronde romp waarvan de bovenkant met Cockpit en al gemakkelijk afneembaar te maken is, waardoor het gehele binnenwerk bereikbaar is.
In mijn motor verzameling is ook een Super Tigre 61 , de motor waarvoor dit model ontworpen is.
In het artikel waarin de crescendo wordt beschreven is ook een aanwijzing om de ST61 symmetrisch te laten lopen, maar toch.
Na wat testen met Timers, regelaars met governor instellingen en E motoren voor LB is het besluit genomen om de Crescendo met een E motor uit te rusten.
De download is een free download en is 1:1 uitgevoerd.
Vanaf de gedownloade PDF zijn de files om te zetten naar bruikbare bestanden die achtereenvolgens weer freesbestanden worden.
Met deze methode wordt nu geëxperimenteerd.
De eerste resultaten zijn al beschikbaar, het is de bedoeling om de vleugel mallen CNC te frezen uit formica en alle rompspanten en het stabilo CNC te frezen uit balsa en triplex.
In mijn drive naar steeds verdere uitdagingen wordt ik ondersteund door Adri een technicus die dit alles mogelijk maakt.
Voorlopig gaan de publicaties van de Crescendo nog via het draadje van de Zlin.

 
  • Like
Reactions: wvr



Het model heeft een beweegbaar richting roer, ik de werking het effect en de afstelling is nieuw voor mij.
Het model krijgt een 15 inch propeller en van Eric kreeg ik een artikel hoe de motorophanging beschreven is , niet met een achter plaat montage maar met een montage aan de voorzijde van de motor.
Ik lees dat er wel tot 10 G kan optreden.
Wie kan er iets vertellen over de afstelling en werking van een beweegbaar richtingsroer.
 
Eric , weer bedankt voor je documentatie, ik begrijp nu dat door de positie van de stuurhevel de nulstelling met een uitgeslagen roer is en er ergens een moment is dat het roer bij wisseling up en down toch dezelfde kant opgaat.
 


Op de tekening de freesdelen aangegeven.
De lead out kant van de vleugel maak ik door ervaring met de Zlin een grote sleuf voor de lead outs.
Geen gehannes meer met kleine tunnels.
De tuimelaar komt nagenoeg overeen met de tuimelaar van de Zlin dus deze kan ook origineel blijven.
De profielen passen nog precies in het reststuk van de formica.
 
Eric , weer bedankt voor je documentatie, ik begrijp nu dat door de positie van de stuurhevel de nulstelling met een uitgeslagen roer is en er ergens een moment is dat het roer bij wisseling up en down toch dezelfde kant opgaat.
Nee, (bij een normaal rechtslopende motor) is up minder rudder en down meer.
Als je up trekt zal een kist zonder Rabe-rudder de neus naar buiten steken, bij down naar binnen.

Meet ook eens de afstand tussen de scharnierlijnen van de flaps en het hoogteroer.
Zou me niets verbazen als dit nog (volgens de oude inzichten) wat aan de krappe kant zal zijn.
Tegenwoordig is een wat langere pook gebruikelijk. Vliegt gewoon fijner.
Ik mag hopen dat hierin een 100mm tuimelaar komt?
 


Voor de Zlin zijn alle stuuronderdelen dubbel gemaakt, de tuimelaar is 95 mm hartafstand.
Wat is een moderne afstand voor de flap hoogteroer ?
Bij de moderne F3A modellen is de romplengte 2.00 m1 en de spanwijdte is steeds kleiner geworden.
Ik zal de afstand opmeten.
 
Ik zou echt een 100 mm tuimelaar nemen, de stuurkrachten van een 10cc model zijn aanzienlijk groter dan die van een 6cc model.
 
Back
Top