Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Hallo Luc,

Foto's van oude schepen zijn moeilijk te vinden zeker als je verder terug gaat in de tijd. Maritiem Digitaal en NIMH helpen wel bij het vinden ervan. Toen ik de HH wilde bouwen had ik alleen een boek met enkele foto's. Geleidelijk aan kwamen er steeds meer foto's bij. Nu drie jaar later vind ik soms nog foto's die ik nooit eerder heb gevonden.

De Onversaagd is niet eens een heel oud schip. Er moeten lijkt mij voldoende foto's van te vinden zijn. Dingen die onduidelijk zijn qua details kun je met logisch denkwerk en kijkend naar de zusterschepen wel oplossen.

Helaas is de Nautilus de naamdrager als enkel schip van zijn klasse dus geen zusterschepen. Daarbij komt nog dat het schip niet al te interessante levensloop heeft gehad en aan het begin van de oorlog 1941 gezonken is.

Als je bakkie komt doen laat ik je het boek Vlootpraet zien waar jouw schip ook in staat met wapenschild.

Groeten Paul
 
Hallo allen,

De romp is dicht! De beide kimkielen moeten er nog in tesamen met het schroefraam en schroefas. Daarna kan ik gaan harsen.

IMG_1146.jpg


IMG_1148.jpg


Groeten Paul
 
Netjes, Paul gaat er alweer op lijken.

Alleen heb ik het idee dat de voorverschansing wat kort is maar dat zal wel aan mij liggen Paulus.

Maar wat ik al dacht de vormen zijn schitterend en het is alleen nog maar het karkas.
 
Hallo allen,

De romp is dicht! De beide kimkielen moeten er nog in tesamen met het schroefraam en schroefas. Daarna kan ik gaan harsen.

IMG_1146.jpg


IMG_1148.jpg


Groeten Paul
Hallo Paul,

Wederom een strak en gaaf gemaakte romp, heb al enkele kleine details van je gezien.
Zien er ook weer geweldig uit, welnu mijn coaster is voor zover klaar en heb gemerkt dat
de ogen weer iets minder zijn. Kijk even op ABT MODELSCHEPEN onder HERCULES/ CRESCENDO wil morgen even gaan kijken bij AMV Zevenkamp houden een vaardag.
Verder heb ik nog wel een klusje te doen, dit na de Marine dagen ook deze pagina staat op de site. Deze schepen hebben een lichtere kleur grijs en heb nu meer detail foto's van het schip. Dit was het even groetjes Aad.
_______________________________
Varend OPV P 840 Holland - Statisch: Coaster Crescebdo
 
Bedankt voor de reacties.

@Baggeraar en Stoppel,

Het gaat snel zolang de animo blijft. Zal wel instorten naarmate de bouw vordert denk ik...

@Fer,

De spanten van het bakdek is het "vaste deel" daarna gaat het over in een walegang en daarna in een open stuk (gallerij). Je ziet het vanzelf wanneer de opbouw erop komt De eerste foto die ik toonde aan het begin van de topic, laat drie open ramen zien in deze walegang. Deze komen er niet in want ik heb de keus gemaakt voor de Latere versie van het schip waarbij deze ramen dichtgelast werden en er een aantal patrijspoorten in werden gezet. De funktie van politievaartuig werd veranderd in mijnenlegger. Waarschijnlijk vanwege de oorlogsdruk in Europa (30er jaren). Om de neutraalzone van ons land te bewaken.

@Aad,

Ik zal eens kijken op je site. Ik wist niet dat je bezig was met een coaster. Maarre, een civiel schip? Je bent toch een MMIer?;)

Groeten Paul
 
Mooie romp!

Een vraagje: ik zat naar de foto's te kijken en ik vroeg me af hoe het mijnenleggen precies in zijn werk ging. Werden de mijnen via de kranen in het water gelaten of werd er een klep in de verschansing opengezet?

Vind het een mooi en uniek schip, heel anders dan de Hr. Ms. Willem van der Zaan bijvoorbeeld die veel meer een 'militaire' uitstraling heeft.

Groet!

Ruben
 
Bedankt voor de reacties.

@Baggeraar en Stoppel,

Het gaat snel zolang de animo blijft. Zal wel instorten naarmate de bouw vordert denk ik...

@Fer,

De spanten van het bakdek is het "vaste deel" daarna gaat het over in een walegang en daarna in een open stuk (gallerij). Je ziet het vanzelf wanneer de opbouw erop komt De eerste foto die ik toonde aan het begin van de topic, laat drie open ramen zien in deze walegang. Deze komen er niet in want ik heb de keus gemaakt voor de Latere versie van het schip waarbij deze ramen dichtgelast werden en er een aantal patrijspoorten in werden gezet. De funktie van politievaartuig werd veranderd in mijnenlegger. Waarschijnlijk vanwege de oorlogsdruk in Europa (30er jaren). Om de neutraalzone van ons land te bewaken.

@Aad,

Ik zal eens kijken op je site. Ik wist niet dat je bezig was met een coaster. Maarre, een civiel schip? Je bent toch een MMIer?;)

Groeten Paul
Hoi Paul,

Inderdaad ben ik MMI-er maar dit schip heeft tijdens de 2e wo dienst voor de gealieerden gedaan. Ben in 1958 mee in Hamburg geweest vaarde in lijndienst voor Nievelt Goudriaan.

Verder volg ik de bouwers van MMI hier op het forum, Bas K, Luc B, en Han M, we hebben ook nog een marinier bouwer uit Enschede erbij gekregen heeft ook enkele leuke scheepjes !!!! De groep bouwers is wel uit gegroeid met top bouwers en het leuke een ieder heeft zo z'n eigen bouw methode dat is interessant om te zien en lezen.
Als oud MMI-er ma ik wel zeggen dat we een leuke vriendenkring hebben opgebouwd.
Voor mij is het bouwen over moet aan het eind van de maand voor controle naar het oog ziekenhuis Rotterdam. Zo zijn jullie weer even op de hoogte van mij.
PS. Rest mij wel nog een ding moet de OPV gaan UPDATEN in oktober wil ik hieraan beginnen,dit na ons bezoek aan boord tijdens de Marine dagen. Je leest mijn verhaal wel in de Nieuwsbrief ben er mee bezig.
Groetjes
Aad
www.abtmodelschepen.nl
____________________________
Varend: OPV P 840 Holland - Statisch coaster: Crescendo uit 1938.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Aad,

Toch niets ernstigs met je ogen? In iedergeval beterschap.

@Ruben,

De mijnen lagen op een soort rails die ze aan de achterzijde van het schip gewoon in zee dumpten. Volg de bouw en je komt er achter.;)

Update;

De kimkielen, schroefas met schroefraam en roer zijn klaar. Meestal maak ik al mijn roeren van koperplaat maar ik heb deze keer besloten vanwege gewichtsbesparing om het uit kunstof te maken. Met de Dremel een insnijding gemaakt waardoor de scheggen ook in de spanten vast zitten.

IMG_1149.jpg


IMG_1150.jpg


Het schroefraam met het voor mij doen kleine 50 mm schroefje...

IMG_1151.jpg


IMG_1152.jpg


IMG_1153.jpg


IMG_1155.jpg


Tot zover maar weer.

Groeten Paul
 
Dag Paul,

Ga je alle veertig tot zestig mijnen maken? Is wel een mooi gezicht, zoals op deze foto van de Van Brakel is te zien:

2d0me1i.jpg


Ben benieuwd!

Groeten,

Ruben
 
Hallo Ruben,

Zoveel mijnen komen er niet op. De rails waar de mijnen op lagen liep tot ver in de gallerij. 20 tot 30 mijnen per zijde. In verband met het afneembaargedeelte van de middenopbouw moet ik een konsessie doen met de breedte ervan waardoor de rails pas aan het einde van het dek begint.

De Jan van Brakel lijkt verdacht veel op de Nautilus maar is het zeker niet. Wel geven de foto's veel steun tijdens de bouw omdat van dat schip veel meer bekend is.

Groeten Paul
 
Gaaf schip. Heb ooit eens dit plaatje ergens gevonden:

full

Edit: onderschrift was inderdaad iets als ''Nautilus met als taak Visserij-inspectie''.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Walter,

Deze foto kende ik al, het lijkt wel of ze aan het vissen zijn... Maar toch bedankt.

Update,

Verder gegaan met de motorsteun. In plaats van de motor met twee bouten vast zetten tegen een plaat, koos ik voor een bok klemmend om de gehele motor. In de twee kommen komt een rubber (van een binnenband) te liggen zodat de trillingen van de motor worden geabsorbeerd.

IMG_1158.jpg


IMG_1159.jpg


Als het een beetje mee zit ga ik vandaag de romp harsen en met keperdoek bekleden.:D


Groeten Paul
 
wat ben ik blij dat jij het rustig aan doet ;););););)

en wat moet ik verder opmerken anders dan dat het er weer perfect uitziet.
Luc
 
Back
Top