MiMi DLG

Hey,

Ik ben (waarschijnlijk) van plan ook binnenkort een (kleine) dlg te kopen/bouwen. Nu dacht ik aan een bonsai o.i.d. Hopelijk ga en kan ik dit jaar naar dortmund (als het doorgaat) en koop ik hem daar.

Zijn er nog tips of dingen waar ik op moet leten als ik een DLG (bouwpaket) wil aanschaffen (of er zelf een bouwen!?)?

Het zal iig licht maar toch heel stevig gebouwd moeten worden.

Igor

Nu dacht ik aan een bonsai o.i.d.

Als je een bouwpakket wilt kopen zou ik voor de iets grotere Spinnin' Birdy gaan.

Heb je al op de modellenlijst op Start gekeken?

Ik ben nu een model aan het bouwen met een vleugel en staartdelen van Sietse. Da's nog minder werk om te bouwen dan zo'n ribbenvleugel van de Bonsai of Birdy, is lichter en kost nog minder ook!

Groeten, Leon

hoi frans,

even een vraag over de vleugel van de mimi:

met wat voor materiaal heb jij de vleugel bespannen?
en de antenne draad in de vleugel, heb je daarvoor een gleuf gemaakt en dan gefolied over de antenne draad?

zelf zijn wij hier eigenlijk van plan om de vleugel gewoon massief te houden, zonder de gaten. en dan een laagje glas erover.

zou dit uitkomen met het gewicht of wordt dit te zwaar?

gr niels

Hallo Niels,

De vleugel heb ik bespannen met doorzichtig wit oracover light.
Met het maken van de gaten heb ik net zoveel bespaart als wat de bespanning woog.8O

Ja de antenne zit in de vleugelrand.
Dat idee kreeg ik nadat de vleugel bespannen was, lekker handig.
Ik heb met een mes een snede gemaakt en de draad, 0.3 verenstaal, hierin gedrukt. Hierna een smalle strook oracover gestreken.

De vleugel weegt kaal, zonder gaten, zonder bespanning, ca 70 gram.
Glas erop kan maar wordt wel wat zwaarder.
Porienvuller is het lichts, 25 grams glas zal iets van 15 tot 20 gram wegen.

Hoe ga je het glas erop brengen, baggen?

Frans

over het glassen heb ik geen idee, daar is mijn vader handiger mee.
mijn idee was wel om de vleugel te gaan bespannen EN de gaten erin te maken. denk dat ik dit ook wel ga doen. ook dat van de antenne in de vleugel ga ik zeker maken, veel makkelijker dan dat bungelende draadje onder je toestel ;)

even een vraagje..
als ik een mal maak van vol hout, (dus paar dikke plankjes op elkaar en dan in mooie romp vorm schuren) en daar 160 gram's glasvezelf over heen leg, met folie er tussen.
zou dat lukken denken jullie?
iemand wel eens gedaan?
alvast bedankt!

Bart

Ehh....

Hoe haal je je houten 'plug' (want zo heet zoiets?) er dan uit?

Sietse heeft wel eens zoiets gedaan, maar dan met schuim, veel makkelijker:
1) Maak van schuim een mooie rompvorm en bekleed die met glas/koolstof/kevlar etc. en omwikkel hem heel strak met huishoudfolie.
2) Zaag/snijd er een mooie deksel uit en giet pure aceton in de opening. Het schuim zal oplossen door de aceton en je hebt een mooi rompje.

Er bestaan heel veel draadjes over het maken van rompjes, in de meest geavanceerde manieren. Kijk oa. eens bij het 'Twister goes Molded' draadje.

Maar...

Je wilt dus hout, daaroverheen folie, en daaroverheen glas?? Dat glas blijft toch nooit op de folie zitten?

Misschien moet je ouderwets bespanpapier gebruiken, daar hecht glas/epoxy waarschijnlijk wel op.

hallo,
even een verhaaltje ;)

mijn OFA was ongeveer 2 weken geleden voor mijn vakantie stuk gegaan,
toen ben ik op vakantie gegaan, en toen ik thuis kwam had ik dus niks om te dlg'en.
dat is ongeveer een week zo geweest , en gister kon ik het niet laten om weer een nieuwe mini te bouwen. ;)
dus druk geweest met romp etc. de vleugel heb ik gebruikt van mijn overleden OFA 2.

uiteindelijk was hij vanavond rond half 8 klaar. en woog 162 gram. dat mijn lichtste tot nu toe is.
over het algemeen heeft mijn OFA het niet al te best gedaan, om dat ik grotendeels nog al moeite had om hem licht te houden :D haha dus daar had ik geen lange vluchten mee, maar door die ervaring heb ik weer meer geleerd..(wat ik nu elke keer weer heb)

net dus de maiden gehad, en ben zeer tevreden!
met een voorzichtige zachte SAL ging hij al vrij hoog, schat 10 meter ofzo.
ik gaf wel meteen down en zo kon ik 2 rondje's vliegen, en voor het eerst mijn eigen DLG gevangen ;) :D
ik gaf die down eigenlijk veels te vroeg. hij had makkelijk nog meer hoogte kunnen krijgen maarja.. ik moet er nog wat meer Fheeling bij krijgen.

ik moet nog even iets verandere aan het roer, en dat ga ik morgen doen.
dan ga ik rustig beginnen met een echte dlg worp te maken.
het zal dan wel steeds sneller en hoger gaan. maar dat komt wel.

voor nu is het klaar,
morgen dus weer.

Groetjes

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
als ik het weerbericht bekijken zie ik dat het vanmiddag slecht word en vanavond wat beter (zonder regen in ieder geval ;))
dan weer dlg'en.

groetjes!
Bart

zo de eerste echte dlg ervaring

Goede avond,
de eerste echte dlg ervaring zit er op. ;) en ik zit nu nog steeds met een big smile! :D
wel beetje last van me schouder nu maar goed :p haha

ik had mijn dlg vandaag helemala goed gemaakt, hier een daar kleine stukje glas mat , en hij was loei sterk!
160 gram en klaar om te worden gegooid.

dus rond 7 uur stonden we op de hei (ik en matthijs),
eerst wat hand startjes gemaakt en later een SAL.
dat ging al snel heel aardig en het werd steeds leuker,
we zagen een stukje verder ook wat in eens wat DLG's om hoog knallen,
en zijn er toen naar toe gegaan.
het waren de DLG'ers Bas & Goswijn.
leuk dat er ook echte dlg's waren want dan kon ik af en toe even kijken ;)

Ik had er nog geen werp shift in en deed het altijd zo.. me handen over de vleugel einde.
ze vertelde me dat het met werpshift veel beter gaat en dat je dan ook wat harder kan gooien, en dat het los laten makkelijker gaat.
ook was mijn V stelling te weinig.. en nog aantal puntjes die ik kan verbeteren.

dat word allemaal meegenomen naar de volgende dlg.. ik denk dat ik dit weekend weer 1 ga bouwen, er zijn nu een aantal punten die ik kan verbeteren die behoorlijk veel schelen.

maar ik kreeg de dlg ongeveer 15 meter hoog tot nu toe.(lastig te zien)
de langste vlucht was ongeveer 40/45 sec. dat gaf al een hele kick! ;)
ik vond het ook jammer toen de zon onder ging! ahahah ik had nog wel even door kunnen smijten. het ging namelijk steeds beter.
en sturen had ik al een beetje door, en ik kon bijna elke keer mijn dlg vangen.

een club lid gaat morgen naar de beurs in Duitsland en neemt waarschijnlijk een Spinnin birdy voor me mee.
dus die hebben we er dan ook bij!
ik ben er echt verslaafd aan gewoon:P haha de hele dag steeds even dingetjes kijken, en dingen bedenken hoe ik het nog lichter ofzo zou kunnen doen :p

achja... zo blijfen we bezig zeggen ze wel eens.
Matthijs heeft nog wat foto's genomen,
die zijn hier te zien:
(owja hij heet de Truffel);)

dscf0708fo0.jpg

dscf0709rc2.jpg

dscf0703xf6.jpg

dscf0704rq6.jpg

dscf0706zc9.jpg

dat was het voor vanavond!
Groetjes.
Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
haha dat moet ik dan nog even bekijken.
ik vind het rompje van mijn dlg echt niks. er zit al een klein sneedje in.
mischien krijg ik een carbon rompje dit weekend, dus dat zou top zijn:D
een mooi licht vleugeltje er bij en smijten dat ding ;)
wat is de uiterste datum dat je kan inschrijfen?

Ik ga zaterdag a.s. de groep-indeling maken. Dus graag voor zaterdag.
Mocht dat niet gaan lukken ben j al van harte uitgenodigd voor de wedstrijd in Odoorn op 25 mei.

Back