MiMi DLG

Blijft een prachtig erg makkelijk te bouwen monstertje dat in Malden toch niet onder bleek te doen voor mijn glasvezel vleugeltje.
Mooi om alles ff op een rijtje te zetten idd. Met deze info moet IEDEREEN een mini in een weekendje in elkaar kunnen gooien!

Frans zei:
Zo even een oude draad uit de sloot halen.
Al een jaar of twee vlieg ik met een "eigen" ontwerp mini.
Het modelletje vlieg best leuk en is hierbij makkelijk te bouwen.
Dus voor een ieder, de tekening is op een haar na gereed en zal via F3K.nl gratis aan te vragen/downloaden zijn.

Frans

Hoi, ik ben erg benieuwd naar de tekeningen! Het lijkt me leuk om deze DLG te beginnen.

Grt,

Freek

Tekening is al aan te vragen via mail@f3k.nl
Momenteel heb ik wat last van een computerspook die onverwachte dingen met de site doet. De kleuren zijn bv ineens allemaal veranderd en ik kan ze niet terugzetten. Zodra alles weer normaal is komt een Mimi pagina op de site.

Laatst bewerkt:
even een ontwerptechnische vraag:
Als ik het allemaal een beetje goed begin te begrijpen zijn de AG profielen bedoeld om met welving te gebruiken. De AG03 naar AG11 van de OFA hebben er ook een beetje welving in zitten.

Ik heb ook mijn nieuwe mini met rolroeren uitgerust en om 1 x 10 gram servo en een grotere 6 kanaals ontvanger (nodig voor flaps mixen e.d.) uit te sparen gekozen voor een enkele rolroerservo met de roeren "neutraal" afgesteld.

Door mijn Al-doende-bouwt-men stijl van vliegtuigbouwen heb ik toch doe grotere ontvanger en ook nog eens een gram of 10 lood in de neus moeten plaatsten om mijn cg goed te krijgen en dan komt ineens wel die optie van 2 rolroerservo's in de mogelijkheden.

Mijn vraag is dus:
Is het qua vliegprestaties de moeite om flaperonmix met verschillende vliegfases te hebben op een op ofa-vleugel gebaseerde 1mtr-mini?

Als ik het allemaal een beetje goed begin te begrijpen zijn de AG profielen bedoeld om met welving te gebruiken. De AG03 naar AG11 van de OFA hebben er ook een beetje welving in zitten.

Als je bedoeld dat de AG profielen alle ontworpen zijn om met "flaps" te gebruiken klopt dat niet. Er is een hele reeks AG profielen, waaronder de AG03 en AG11, waarbij dit niet een uitgangspunt is.

Of je op AG03/11 flaps kan gebruiken, denk het wel, al zijn ze dus daarvoor niet specifiek ontworpen.

Frans

Ik bedoelde zeker niet alle, ik weet dat AG03 en AG11 al welving in zich hebben, Dat staat er ten minste bij in de OFA tekening.
Het lijkt me dat die juist bedoeld zijn om voor een rolroer/flaploze vleugel te gebruiken.
Daarom vraag ik me af of ik er wat mee op ga schieten als ik dat wel ga doen, of dat het puur voor de leukigheid is dat ik het er op zou zetten. (Het is al puur voor de leukigheid dat ik hem met rolroeren heb gemaakt trouwens maar dat staat hier buiten)

Rolroeren op een mini?

Is het qua vliegprestaties de moeite om flaperonmix met verschillende vliegfases te hebben op een op ofa-vleugel gebaseerde 1mtr-mini?
Als het qua gewicht niet uitmaakt zou ik het doen. Het geeft meer mogelijkheden. Ik ben altijd wel jaloers op de vliegers die hun full-size kist van grote hoogte naar beneden laten suizen en dan vol de 'rem er op zetten' waarna de kist zachtjes in de hand opgevangen wordt.

(ik moet eerst maar eens op grote hoogte zien te komen :rolleyes: )

Ik zou je vraag over de profielen eens aan Bart (De materiaalverzamelaar) of aan Jurgen (Maaskie) of Sietse stellen, als ze zelf niet reageren.
Er zijn Drela profielen die speciaal bedoeld zijn voor gebruik met flaperons, welke weet ik niet :confused:

(trouwens, waar is 'theoreticus' Peytr eigenlijk gebleven?)

Leon

Ik bedoelde zeker niet alle, ik weet dat AG03 en AG11 al welving in zich hebben, Dat staat er ten minste bij in de OFA tekening.
Het lijkt me dat die juist bedoeld zijn om voor een rolroer/flaploze vleugel te gebruiken.
Verreweg de meeste profielen hebben welving. Profielen zonder enige welving zijn de zgn symmetrische profielen, en die worden eigenlijk alleen toegepast op aerobatics vliegtuigen. Dat een profiel welving heeft betekent zeker niet dat het voor gebruik zonder flaps of rolroeren bestemd is.
Profielen die gemaakt zijn voor het gebruik van flaps hebben een wat andere drukverdeling dan profielen die voor 'vast' gebruik gemaakt zijn. Wel is het zo dat de welving van 'flapprofielen' over het algemeen wat minder is dan bij overige profielen, je kan de welving immers makkelijk vergroten door flapuitslag.

In de bouwbeschrijving van ik geloof de highlight, geven ze als preset bij de start de onderkant van de vleugel in 1 lijn (flaps ongeveer 2 mm omhoog) en voor de vlucht de bovenkant van het profiel in 1 lijn (flaps iets van 4 mm omlaag).
Maar bij mijn vleugel zijn die beide al in 1 lijn bij de rolroeren neutraal. Daarom vroeg ik mij af of ik door alsnog meer of minder welving toe te passen de eigenschappen niet helemaal verziek.

(en het gewoon doen is natuurlijk een hele goede optie om daar achter te komen, en dat zal ook zeker gaan gebeuren, maar daar ik weer even een paar dagen voor mijn werk de deur uit ga zal dat niet lukken en door erover te praten/discussieren leer ik er elke post ook weer meer van)

Flaps op AG03

Justus,

Ik heb even zitten kijken in XFLR5 naar flaps op de AG03.

Voor gewoon zweven (Re = 50.000) hebben flaps (3 graden) wel degelijk zin.

Voor de lancering (Re 400.000) in eerste instantie wel : bij Cl = 0 heb je met de flaps -2 graden een lagere Cd, maar direct daarna (bij hogere Cl) neemt de Cd toe....en is de Cd meer dan bij het ongeflapte profiel...

dus bij zweven flapjes naar beneden, maar bij gooien profiel mooi zo laten...

Cheers

Bart

729547f0bf28319db.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, en hier houdt het voor mij helemaal op.
Ideetje voor de komende winter:
Op een zondag met z'n allen ergens een hok in en de deskundigen eens het woord laten doen over dergelijke zaken. Lijkt me zeer leerzaam

Bedankt Bart, met zo'n programma en die gegevens kan ik niet overweg (gaat mij ook boven de pet theo) dus ben ik erg blij dat jij die conclusies voor mij hebt getrokken.

groeten

Justus

Prima idee om eens bij elkaar te gaan zitten.

Het hok van de Nijmeegse LC kan dienst doen.
Waren we al mee bezig, maar een tweedaags indoor evenement en verhuizing van een mede enthousiasteling (Jurgen) gooide roet in het eten..

Maar nu hebben we weer een volledig seizoen om nieuwe ideeën op te doen!

Ik heb m'n mini net herbouwd (had geen keus, het rompje was van 3mm en was na een half uur zwiepen bezweken onder de centrifugaalkracht) en nu dus wel 2 rolroerservo's en voorlopig lijkt het te kloppen. Zweven doet duidelijk beter met een klein beetje flap (moet nog meten hoeveel ik nu heb), gooien heb ik nog een beetje ruzie met alle afstellingen om hem goed te laten stijgen. Maar het is zeker een dikke verbetering!

Zo was hij:

Nieuw1M.jpg

en zo is hij nu:

DSCN3406.JPG

DSCN3409.JPG

Volgende vluchten worden op een plekje waar de woonwijkwervelingen iets minder vat op het tuigje hebben dan op mijn proefvluchtveldje. Dan kan ik wat meer spelen met de instellingen.
(ps op de foto lijkt het alsof de romp veel groter is geworden maar dat is niet zo)

Laatst bewerkt:
Voor wat ik er van wil wel, het ding is onstaan uit de zoektocht naar een hellingzwever die ik van het strand kan starten daar je "eigenlijk" niet op een duin mag staan.
Daar heb ik het OFA-principe bij gebruikt en begin nu langzaam maar zeker een beetje DLG verslaafd te raken. (Het is zo erg dat mijn ander zwevers al tijden niet uit de motteballen zijn geweest en ik ben aan het sparen voor een echte mooie dlg met alles erop en eraan)
Deze is nog steeds bedoeld als lekker makkelijk hellingzwevertje, Ik heb dus niet zo heel erg nauw op de grammen gelet maar wel licht genoeg om hem goed boven een duin te smijten om daarvandaan verder te gaan. Morgen hoop ik op het strand even echt goed te kunnen trimmen en stellen....de wind zal wel weer totaal verkeerd staan maar goed....dat ben ik hier inmiddels gewend

Groeten

Justus

Zowaar! De wind stond goed, het was droog, en ik heb volop kunnen spelen met de flaps.
- 2 mm omhoog met de start en hij klimt stijl omhoog waarbij ik op het eind van de klim
flink down moet geven om hem vlak te leggen
- flaps 0 en hij klimt veel vlakker maar ook veel langer en ik hoef niet zo bruut down te
prikken, maar heb niet het idee dat hij er hoger mee komt. Wel veel meer controle
omdat ik heel gecontrolleerd over kon gaan van stijgen naar vliegen.
- tijdens de vlucht flaps 0 en hij vliegt heel mooi vlak vooruit, tegen de 3 a 4 bf in
die er stond
- flaps naar zo'n 2 a 3mm down en hij vliegt ietsje langzamer en iets vlakker, bleef bijna
op hoogte op alleen de helling van het strand (ik stond veel te ver voor het duin om
daar profijt van te pakken)
- flaps 5 mm down en hij bleef makkelijk op hoogte maar kwam vrijwel niet meer tegen
de wind in.

Wat ik wel een apart verschil vind, met m'n eerste plofa moest ik met de start wat 'gas-down' bij mixen om niet met een looping achter me in de grond te eindigen. En met deze is dat niet aan de orde. Al dan niet een beetje flap is al wat nodig is om stijler of minder stijl omhoogt te gaan.
Ik denk dat er iets minder instelhoek verschil zit, zo heel erg precies kan ik dat niet 2 keer maken.
Verder doet hij precies wat ik wil, ik heb ook nog even op een 3 meter duin een beetje heen en weer gevlogen en ook daar doen de flaps het heel erg goed.
- flaps 0 en hij vliegt vlot tegen de wind en is makkelijk op hoogte te houden.
- Flaps 3 a 4 mm omlaag en hij vliegt langzamer, klimt makkelijk naar ruim 2 keer
duinhoogte maar moet wel voorzichtig zijn dat hij niet achteruit over de duin gaat.

Al met al mijn meest succesvolle zelfbouw tot nu toe (heb op een gedesintegreerde romp na ook nog helemaal geen schade gevlogen en dat wil ook wel wat zeggen hahaha)

Back