MiMi DLG

Een paar maandjes later blijken de HXT500's toch wat matig te zijn, al was dat natuurlijk te verwachten.

Het veertje is te sterk (ten opzichte van de servo) en trekt de servo uit zijn middenstand, wat een constante brom oplevert. De accu zal dus aanzienlijk rapper leeg zijn gezien er constant correctie plaats vind.

Ik zal eens proberen het veertje iets te verzwakken, het zit net op het randje. Mogelijk toch de HXT500s vervangen met D47s :)

Welke diameter verenstaal heb je gebruikt voor het veertje? 0.3?
En wat is de afstand tussen de pootjes?

Frans

Avond Frans,

⌀ 0.3 en geheel volgens tekening gebogen, bij verwijderen van de voeding trekt het veertje de HXT500 tevens ruim uit zijn middenstand.

Uit je vraag maak ik op dat dit niet te verwachten is (?), mogelijk eens de betreffende servo vervangen met een andere HXT500 uit de kast.

Laatst bewerkt:
Ik heb het zelfde met de htx500
Met name op richting heeft hij het best zwaar,

Ik denk dat ik ook maareen nieuwe buig,

Wat is beter? Minder voorspanning of een langere afstand,

Ik kan me voorstellen dat je bij de langere optie een gelijkmatiger spanningsverloop krijgt of maakt dat niet veel uit?

Groetjes

Niels

koop gewoon 2 D47 servotjes... dat is zijn geld dubbel en dik waard.
gebruik ze ook in alle dlg's.

en moest de mimi ooit stuk gaan, dan kan je ze met geluk gewoon in een nieuwe proppen.
centreren gegarandeerd!

EUREKA!

Na de afgelopen maanden veel te hebben geprutst met de juiste afwerking heeft de MiMi vandaag wind geproefd, hierbij een kort verslag van een enthousiaste bouwer.

Het is de hele week al heerlijk weer, deze ochtend blijven de windvaantjes dan eindelijk vrijwel stil hangen. GAAN!

Aangekomen op het reguliere veldje blijkt de boer dat net van een stevige ploegbeurt te voorzien. Balen, want het is een prachtig veldje waar wij veel vliegen. Maar die MiMi, die moet en zal toch echt de lucht in vandaag!

10 Km later, aan de andere kant van de stad, vind ik een geschikt veldje. De modelbouwmobiel aan de kant gezet en uitpakken maar.

Hoogteroer? check. Richtingsroer? check. De brommende servo is verholpen door het veertje iets te verzwakken, doosje dicht, schilderstape om de body.

Eerst maar eens voorzichtig lanceren zoals ik gewend ben van de normale modellen, vingers onder de body en een stevige zet geven. 15 meter. 20 meter. het eerste rondje. nog een rondje. Hey, dat gaat leuk!

Wat argwanend het stukje carbon op de vleugeltip aankijkend moet het er toch maar van komen. Ik heb een aantal DLG launch training videos bekeken en heb natuurlijk al even staan draaien in de achtertuin, we gaan ervoor.

Hoogteroer en richtingsroer goed afgetrimd geven we de MiMi een slinger. Eng hoor, al dat gewicht aan die vleugeltip. Houd dat echt? Dat houd prima! Harder, Harder, HARDER. Al snel merk ik dat de MiMi prima door de lucht snijd en ben ik prima in staat rondjes te vliegen. Wat een heerlijk gevoel is dit.

Dit gaat goed, te goed misschien. Ik trek de stoute schoenen aan en doe een poging om de MiMi op te vangen. Hebbes! Dat doen we nog een keer.

Had ik maar op de timer gekeken... denk je achteraf.

Inmiddels vol vertrouwen zet ik aan en slinger ik mijn rode duivel de hoogte in. Op hoogte aangekomen gaat het hoogteroer vlak en zetten we de eerste bocht in. Oh oh... Waarom zetten we de bocht niet in? Waar gaat die MiMi heen?

Er waren inmiddels 45 minuten verstreken, het accu pakketje begon de geest te geven en liet dit duidelijk merken. Zachtjes glijd de MiMi richting het groen... voorbij het groen en richting een stronkje. Het zal toch niet he!

Wel dus.

Het richtingsroer raakt net met de onderste tip de rand van het stronkje, KRAK. Strak achter het uiteinde van de carbon rod breekt mijn balsa richtingroer doormidden.

Wat een geweldige ervaring :thumbsup: Ondanks het eindgewicht van ~200 gram vliegt ze heerlijk en wint ze warempel zo nu en dan hoogte.

Mijn dank voor de assistentie en het advies tijdens de bouw, deze modelbouwer gaat snel een nieuw roertje vijlen.

Laatst bewerkt:
Zo weer een verslaafde erbij :)

Leuk verhaal en heeeeel herkenbaar.
Wacht maar tot een mooie zomeravond.
Ach, nog één vluchtje, ach, nog één vluchtje, ach, nog één vluchtje echt de laatste, ach, nog ééntje dan maar, verrek wie heeft het licht uitgedaan:puppydogeyes:

Ik heb vanmiddag ook voor het eerst succesvol gevolgen met de MiMi.

Het is echt enorm verslavend. Ik ben nog wel een totale beginner, mijn rondjes zijn tot nu toe rond de 20 seconden, maar het gaat met sprongen vooruit :)

Nog ééntje, nog ééntje ;)

proficiat met de maidens aan beiden!

zoals frans idd zegt, nog eentje, nog eentje...

neem genoeg reserve accutjes mee, en wissel elke 30min is mijn gouden raad... zelf ook al zonder power gezeten!
nog ok als je op 5m boven het gras zit, maar op 200m is dat niet meer prettig!

ps, als je naar fullsize gaat wordt de fun van het vliegen alleen nog maar groter! het werpen is gewoon ANDERS maar minstens even leuk!

hoe vaak ik al niet bij zonsondergang heb staan gooien dat ik zelfs mijn model in de contouren van de achtergrond niet meer kon onderscheiden... niet meer te tellen.

1 ding is zeker, als vliegen verslavend is, dan is DLG'en DE ultieme drug!

Zojuist weer ruim een uur gevlogen :)

Het waaide wel hard, ik zag het eigenlijk niet zo zitten, maar op het veld in het bos waar wij vliegen was er nauwelijks wind.
Beste rondje zit inmiddels rond de 30 seconden :p

Werppen was al heel vroeg afgebroken, maar nog 45min rustig doorgeworpen
Echt enorm tevreden met de MiMi!

Ik weet niet of het klopt hoor maar 30sec?
Het is mij met een depron ding 50sec. Te halen en dat was niet meer als een vliegerbuis 2 5gr servo's en twee rovings onder en boven van ong. 1cm breed..... Wel leefde hij niet heel lang haha zocht te snel het limiet op van de kist

30 seconden lijkt me redelijk realistisch ja... als er wat wind staat, geen dragende lucht(thermiek) etc dan kan het zijn dat er maar 30sec in zit.

en het hangt ook veel van de starthoogte af natuurlijk.

mijn slechtste vlucht ooit met een fullsize model (50+meters starthoogte) was 18 seconden.
dan sta je met je mondje vol tanden...
maar het is soms niet anders.

@frans: Gezien U zo zorgvuldig bijhoud hoeveel tekeningen de deur uit gaan, is te achterhalen welk # mijn aanvraag was in de rij?

Het leek mij leuk het nummer op de vleugel of de romp te plaatsen :)

Mocht U een archief bijhouden dan is dat mogelijk te exporteren naar een database bestand om daarmee vervolgens te bepalen wel # bij welke aanvraag hoort.

Sinds kort nummer ik de aanvragen, vanaf nummer 2033 om precies te zijn.
Voor de nummering is het te veel werk, en zeer waarschijnlijk onmogelijk, om het nummer terug te zoeken.
Helaas.

groet

Frans

PS, U is zo 1960

Laatst bewerkt:
PS, U is zo 1960

Dit deel van de opvoeding heb ik nog niet kunnen slijten, ik maak een notitie ;)

e-mail onderweg, dank.

*edit*

Hm, mocht je de ontvangen verzoek e-mails + verzonden antwoorden nog hebben dan acht ik het wel mogelijk deze allen te exporteren naar een bestandsformaat wat met sorteringstools te bewerken is. Een relatief klein python scriptje kan hier vrij sterk in zijn.

Als je zou willen melden welk e-mail programma word gebruikt dan kan ik eens kijken of ik wat bruikbaars kan produceren.

Als dit niet wenselijk is, no problem, dan komt er gewoon "MiMi" op de vleugel te staan ;)

Laatst bewerkt:
"U" wordt in belgië gewoon gebruikt zoals men in nederland "jij of jou" zegt.
is dit van u? hoe noemt uw broer? etc etc... standaard in belgië...
wanneer men hier je of jij zegt wordt je raar bekeken ;)

maar weer on topic!
ben is benieuwd hoeveel er ondertussen verstuurd zijn :D

Back