MiMi DLG

De tekening van de MiMI vindt gretig aftrek, inmiddels zijn er ruim over de 300 tekeningen verzonden over de hele wereld. Van Korea tot New Zealand, Tartarstan, Canada, Vs, Zuid-Amerika enz enz.

Een vereniging in Californië heeft vorige week een Mini dlg wedstrijdje gehouden zie link voor een verslag.

Bay Area R/C :: View topic - Mini-DLG Contest / Apogee Sport Group-Buy

En een verslagje van de bouw.

Bay Area R/C :: View topic - MiMi 40” DLG Build

MiMI in Polen

Polskie Forum Modelarskie :: Zobacz temat - MiMi

Frans

Laatst bewerkt:
pff, de mimi gaat echt wereldwijd. op rcgroups las ik ook al iets over zuid afrika enzo? lekker ver weg dus ;)

Sorry dat ik dit draadje mischien weer ophoog maar ik heb toch even een vraagje,
ik ga weer een nieuwe mini maken, en zit toch altijd een beetje met de vleugel die ik er altijd op vast lijm.
zou hem dus graag deelbaar willen hebben, dat de vleugel er af kan.
ik heb al een keer gezien bij Theo geloof ik dat hij 2 blokjes op de pook had gemaakt met daarin draad getapt zodat hij schroefjes door de vleugel kon draaien en dan op de pook vast.

Maar hoe kan ik het versterken of sterk maken dat er 2 schroefjes door de vleugel kunnen, want alleen een gaatje door de vleugel is natuurlijk heel slap en bij een gooi gaat dat breken. 1 of ander plaatje rond het gat ofzo op de vleugel..

Alvast bedankt
Bart

Zo Bart,

Toch serieuze plannen? Je weet dat je dan de eerstvolgende keer ook op Garderen verwacht wordt.. Toch? ;)

Voor deelbaar maken zou ik in iedere vleugelhelft een aluminium buisje lijmen (goed vastzetten in de ribben langs de spar) en deze samenvoegen met een carbon (massief) stokje. Aan één kant kan de stok vast in de vleugel blijven (eventueel), aan de andere kant met een wormschroef aandraaien.. Denk dat dat wel houdt.

Zo Bart,

Toch serieuze plannen? Je weet dat je dan de eerstvolgende keer ook op Garderen verwacht wordt.. Toch? ;)

Voor deelbaar maken zou ik in iedere vleugelhelft een aluminium buisje lijmen (goed vastzetten in de ribben langs de spar) en deze samenvoegen met een carbon (massief) stokje. Aan één kant kan de stok vast in de vleugel blijven (eventueel), aan de andere kant met een wormschroef aandraaien.. Denk dat dat wel houdt.

ja ik kom graag een keer meedoen!:-)

heb jij er mischien een foto van zodat het iets duidelijker voor mij wordt?
ik ga het bij een massiefe vleugel gebruiken.

oei, bij een massieve vleugel zal dat denk ik een stuk moeilijker te verwezenlijken zijn - omdat je OF heel precies moet werken (en dan nog weinig houvast hebt) OF in het balsa de plek moet uitsnijden waar de buizen in komen (maar hoe krijg je die gaten dan weer netjes dicht)

Eigenlijk had ik eerst moeten vragen: waarom wil je een vleugel van een meter eigenlijk deelbaar maken? Tenslotte is deze vrijwel overal makkelijk mee naartoe te nemen (maak er even een kistje of zware doos pasklaar voor als je met het OV of op de fiets moet)

Een deelbare vleugel uit massief balsa kan vast wel maar zal wel voor extra problemen zorgen..

volgens mij bedoelt bart alleen het deelbaar maken van de vleugel t.o.v. de romp. als dat zo is moet je hier even kijken en dan wordt al veel duidelijk:
Start

Inderdaad Robert dat bedoel ik,
hier zie je wat ik bedoel:

img_13040.jpg

img_13080.jpg

Maar op een of andere reden vertrouw ik dat toch niet zo met zow'n boutje, heb het idee dat je dan een keer gaat gooien en dat je de romp verder ziet vliegen en dat de vleugel voor je voeten neer dwarreld:P
het word denk ik weer gewoon vast lijmen op de pook ofzo..

Hoi Bart

Sorry dat ik dit draadje misschien weer ophoog maar ik heb toch even een vraagje,
ik ga weer een nieuwe mini maken, en zit toch altijd een beetje met de vleugel die ik er altijd op vast lijm.
zou hem dus graag deelbaar willen hebben, dat de vleugel er af kan.
ik heb al een keer gezien bij Theo geloof ik dat hij 2 blokjes op de pook had gemaakt met daarin draad getapt zodat hij schroefjes door de vleugel kon draaien en dan op de pook vast.

Maar hoe kan ik het versterken of sterk maken dat er 2 schroefjes door de vleugel kunnen, want alleen een gaatje door de vleugel is natuurlijk heel slap en bij een gooi gaat dat breken. 1 of ander plaatje rond het gat of zo op de vleugel..

Alvast bedankt
Bart

Tjonge ik moet even heel diep nadenken "twee schroefjes de vleugel vastzetten", maar toen schoot het binnen je hebt het niet over de MiMI maar de OFA.
Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/392737-post33.html

He, nu heb je het "verkeerde" draadje opgehoogd 8-O ;)

Van die blokjes klopt. Op de pook zitten twee hardhouten of triplex blokjes gelijmd. beide zijn omwikkeld met carbon rooving voor meer stevigheid. Als je geen rooving hebt kan je ook ijzergaren gebruiken of wellicht dymnema vislijn.

Het is niet nodig om kunststof schroefjes te gebruiken.
Je kan ook heel goed een zelftappertje nemen.
Echt het werkt, de Turbo van Wolfgang Zach heeft dit ook en werkt prima.

Om meer stevigheid te hebben in de vleugel waar de gaten voor de schroefjes zitten moet je hier een paar "hard points" of harde punten maken.
Dit kan met Epoxy maar ook het inlijmen van een stukje hardhout is een optie.

Epoxy.
Maak op de plek van het gaatje een gat van 8 of 10 mm.
Vul dit gat op met Epoxy (eventueel met microballoons als je deze hebt)
Laat de handel goed uitharden en boor door de Epoxy "prop" het gaatje voor de vleugel bevestiging.

Hardhout.
Beetje gelijk aan de Epoxy manier.
Het verschil is dat je een hardhouten blokje of prop in het gat lijmt.
In het hardhouten blokje het gaatje boren voor de schroef.

Om de krachten wat mooier te verspreiden kan je een ring uit dun triplex maken. Deze los gebruiken of op de vleugel vastzetten. Is niet echt nodig.

Maar op een of andere reden vertrouw ik dat toch niet zo met zow'n boutje, heb het idee dat je dan een keer gaat gooien en dat je de romp verder ziet vliegen en dat de vleugel voor je voeten neer dwarreld:P
het word denk ik weer gewoon vast lijmen op de pook ofzo..

Geen enkele reden tot ongerustheid.
Bij mijn MiMi gebruik ik een carbon pen van rond 3 en een nylon schroefje M3.
Tot nu toe twee keer de romp aan gort bij een lancering, het boutje gewoon heel, gaf geen krimp, de romp zelf brak.
Nee, zo'n Nylon boutje krijg je niet kapot gegooid, een M4 boutje zeker niet.

Frans

Laatst bewerkt:
dat systeem is echt wel degelijk genoeg hoor! bij mijn mini de romp er een keer vandoor gegaan maar dat was omdat ik de verkeerde bout had gepakt die veel ste kort was. verder nooit porblemen mee gehad!

Nou, makkelijker kan Frans het je niet maken :D
Ik had het dus inderdaad gewoon verkeerd begrepen.. Moet wel zeggen, ik heb de mimi al een paar flinke slingers gegeven (vrijwel voluit) maar heb absoluut niet het idee dat ik twee losse delen over ga houden.. En het is echt geen nieuw toestel.

Super! bedankt voor deze mooie opschrijving Frans,
sorry, ik zal het OFA topic voor verdere vragen wel ophogen,
maar ik bouw eigenlijk geen OFA maar een eigen mini,
en dit topic heet Mini DLG info draadje dusja ik dacht :-)

Bart

Hoi Bart,

Tja, de titel dekt het draadje eigenlijk niet meer.

Maar als je vragen hebt over Mini's bouwen (OFA/MiMI), gewoon posten.

Frans

nou, vanmiddag gaan we maar weer eens beginnen aan een goede dlg te bouwen :-)
heeft iemand nog zown 1s lipotje over?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, Matthijs en ik hebben net even lekker gevlogen met onze ofa. Na een zeer lange tijd er niet mee gevlogen te hebben ging het toch erg goed, er stond een aardig windje maar er kon toch wel aardig gevlogen worden, foto:

dsc00291ia0.jpg

groetjes

Bart

Een paar fotootjes van een MiMi die nu op de bouwplank ligt......

DSC02478Medium.jpg

DSC02485Medium.jpg

De vleugel was een klein beetje te zwaar naar mijn zin, dus gaten erin.
Alles bij elkaar weegt de vleugel met één laagje vernis en zonder de werppen 70 gram.

DSC02487Medium.jpg

De gaten lopen niet door en door maar zijn "blind".
De onderzijde wordt met een strook oralight bespannen.

DSC02481Medium.jpg

De knik aan de werp zijde is verstevigd met 2 laagjes 25 grams glas.

DSC02479Medium.jpg

Alles bij elkaar 95 gram.

DSC02492Medium.jpg

Hier zien je goed het verschil tussen een poly vleugel en de standaard MiMi.
Per deling 6 graden. De tippen lopen hierdoor parallel.

DSC02488Medium.jpg

Romp aan de binnenzijde verstevigd met carbon rooving.

DSC02493Medium.jpg

Achter kant een stukje aramide tegen splijten.

groet

Frans

Back