Hoi Bart
Sorry dat ik dit draadje misschien weer ophoog maar ik heb toch even een vraagje,
ik ga weer een nieuwe mini maken, en zit toch altijd een beetje met de vleugel die ik er altijd op vast lijm.
zou hem dus graag deelbaar willen hebben, dat de vleugel er af kan.
ik heb al een keer gezien bij Theo geloof ik dat hij 2 blokjes op de pook had gemaakt met daarin draad getapt zodat hij schroefjes door de vleugel kon draaien en dan op de pook vast.
Maar hoe kan ik het versterken of sterk maken dat er 2 schroefjes door de vleugel kunnen, want alleen een gaatje door de vleugel is natuurlijk heel slap en bij een gooi gaat dat breken. 1 of ander plaatje rond het gat of zo op de vleugel..
Alvast bedankt
Bart
Tjonge ik moet even heel diep nadenken "twee schroefjes de vleugel vastzetten", maar toen schoot het binnen je hebt het niet over de MiMI maar de OFA.
Zie
http://www.modelbouwforum.nl/forums/392737-post33.html
He, nu heb je het "verkeerde" draadje opgehoogd 8-O
Van die blokjes klopt. Op de pook zitten twee hardhouten of triplex blokjes gelijmd. beide zijn omwikkeld met carbon rooving voor meer stevigheid. Als je geen rooving hebt kan je ook ijzergaren gebruiken of wellicht dymnema vislijn.
Het is niet nodig om kunststof schroefjes te gebruiken.
Je kan ook heel goed een zelftappertje nemen.
Echt het werkt, de Turbo van Wolfgang Zach heeft dit ook en werkt prima.
Om meer stevigheid te hebben in de vleugel waar de gaten voor de schroefjes zitten moet je hier een paar "hard points" of harde punten maken.
Dit kan met Epoxy maar ook het inlijmen van een stukje hardhout is een optie.
Epoxy.
Maak op de plek van het gaatje een gat van 8 of 10 mm.
Vul dit gat op met Epoxy (eventueel met microballoons als je deze hebt)
Laat de handel goed uitharden en boor door de Epoxy "prop" het gaatje voor de vleugel bevestiging.
Hardhout.
Beetje gelijk aan de Epoxy manier.
Het verschil is dat je een hardhouten blokje of prop in het gat lijmt.
In het hardhouten blokje het gaatje boren voor de schroef.
Om de krachten wat mooier te verspreiden kan je een ring uit dun triplex maken. Deze los gebruiken of op de vleugel vastzetten. Is niet echt nodig.
Maar op een of andere reden vertrouw ik dat toch niet zo met zow'n boutje, heb het idee dat je dan een keer gaat gooien en dat je de romp verder ziet vliegen en dat de vleugel voor je voeten neer dwarreld

het word denk ik weer gewoon vast lijmen op de pook ofzo..
Geen enkele reden tot ongerustheid.
Bij mijn MiMi gebruik ik een carbon pen van rond 3 en een nylon schroefje
M3.
Tot nu toe twee keer de romp aan gort bij een lancering, het boutje gewoon heel, gaf geen krimp, de romp zelf brak.
Nee, zo'n Nylon boutje krijg je niet kapot gegooid, een M4 boutje zeker niet.
Frans