MiMi DLG

hallo allemaal,

ik ga de mimi dlg ook bouwen!
maar ik heb even een vraagje. het balsa dat jullie kopen,
ik heb op f3k gekeken en er staat dat je per 1 mm 10gram kan verwachten, en normaal is

en er staat dat je dus voor 10mm dikte tussen 80 en 90 gram moet wegen voor de vleugel
nu vraag ik me dus af, is dat niet te zwak, dat het breekt? zit er voor de rest trouwens nog carbon/koolstof in de vleugel?

hoeveel gram wogen jullie planken van de vleugel is is er nog extra versteviging aangebracht? (in midden weet ik)
hoeveel gram weegt trouwens de voorlijst (van 3 bij 5mm) en hoe stevig meotik die ongeveer kiezen?

ik ga proberen om als tail boom 5,5 mm carbon te gebruiken, dit heeft een binnen dia van 4mm
er staat dat je een carbon staartboom nodig hebt van 51, moet dat 51 zijn of mag dat ook 50 zijn? (het maakt niet uit want ik heb maar 60 cm carbon vandie maat)
maar nu vraag ik me dus af, 50 of 51, en waaromheeft de ontwerper:p dat deel eigelijk 51 cm lang gemaakt?

Laatst bewerkt:
jij zei dit:
zit er voor de rest trouwens nog carbon/koolstof in de vleugel?

dat vorige bericht van mij was daarop een antwoord

ik denk persoonlijk dat het geen probleem moet zijn om de staartboom 50cm te maken. als je bv kijkt naar de skyshark 3p, die is 100cm. als je de staart dan 50cm maakt dan kun je er precies twee uit halen.

hoeveel balsa de voorlijst?? bij mij apogee vleugel (zelfde bouwwijze) heb ik geen apparte voorlijst gebruikt, dus gewoon de balsa plank in profiel schuren. persoon vind ik het wel een goede tip om er een wat hardere achterlijst in te zetten. als je op iets ruwere ondergrond vliegt zul je snel zien dat de achterlijst op plekken afbreekt.

@loet
dank "u".. mooi dialect nietwaar??

nee ik kom oet enter:p in twente ligt dat, bij enschede

kwa hardheid van balsa dus gewoon lichtste uitkiezen? ( ik dacht namelijk dat bij de worp de hele vleugel zou breken)
moeten er nog penne doorheen waar de 2e knikken zitten? wekle vliegt trouwens beter de 3 kniks vleugel of degene met de enkele (midden) knik

staartboom moet kunnen uit 5,5 mm hol carbon?

hoe schuren jullie de vleugel trouwens? met een vijl zou waarschijnlijk wel makkelijk gaan, maar hoe kan je bevestigen dat het overal evendik is (zowel linker als rechter helft?)

groeten ike

Laatst bewerkt:
Over het schuren: Je maakt de planken met aan de kopse kanten de profielmallen van triplex. Waar veel hout weg moet kan je eerst het nodige weghalen met een klein schaafje (Davidschaaf, zijn voor een paar euro te koop in de bouwmarkt). Voor het fijne werk maak je een schuurplank. Pak een plank met een goede rechte kant (zelf gebruik ik een T-profiel van aluminium), zeker 10 cm langer dan de vleugeldelen (dus ca 35 cm). Plank daar schuurpapier op. En dan schuren. De triplex profielmallen zijn vele malen harder dan het balsa, dus daar loopt je schuurplank niet verder het balsa in. Zo een kwartiertje schuren en je hebt een prachtig vleugeldeel.
Zorg dat je schuurplank netjes recht tussen de profielen schuurt. Hiermee bedoel ik dat je niet aan de linkerkant op de voorlijst zit en aan de andere kant op de achterlijst. Dus als je schuurplank links halverwege het profiel is (in koorderichting) moet hij dat rechts ook zijn.

in post 77 heeft degene een schuurplank van 60 a 70 cm gebruikt over de hele vleugel in één keer?

ik heb net even m'n carbon gewogen, 9 gram over 50,2 cm lijkt me redelijk leuk om mee te beginnen?

Daar wordt waarschijnlijk de halve vleugel inderdaad in één keer geschuurd, dan heb je dus een vleugeldeel van een halve meter. Bij de mimi worden 4 vleugeldelen gemaakt ivm knik in de voorlijst en verlopend profiel. Principe van het schuren blijft hetzelfde.

achteraf haal je de triplex schuurmallen er weer af?
kan ik beter de vleugel uit 2 delen maken of toch uit 4 delen? (ik vertrouw m'n epoxy niet helemaal namelijk)

ik zie datbij de tip de vleugel mooi rond afloopt, hoe schuur je dat dan?
morgen haal ik balsa hout, dus moet nu paar dingen weten, waarmee lijmen jullie balsa op balsa?

Ja, schuurmallen moeten er wel weer af. Ik plak ze vast met enkele druppels dikke CA (secondenlijm). Als het vleugeldeel klaar is mesje tussen balsa en triplex steken en de mallen loswrikken.
Ik zou de vleugel uit 4 delen maken. Het profielverloop is niet voor niets aangebracht. Een vleugel uit 2 delen zal ook best vliegen hoor, maar waarschijnlijk net wat minder presteren.
Tippen: eerst de vleugeldelen recht goed in profiel maken. Dan de planvorm op orde brengen (dus deel aan de tip eraf zagen), zaagsnede gewoon op het oog beetje mooi schuren. Je kan de tippen ook gewoon recht laten als je het niet aandurft.
Balsa op balsa lijm ik in dit soort kleine kistjes met dunne of middeldikke CA. Hout op de goede plek op elkaar zetten, dan de CA gewoon op de naad laten lopen. Het trekt snel in het hout en geeft een prima sterke verbinding. Alternatieven zijn UHU Hart of witte houtlijm, maar die hebben langer nodig om te drogen.

epoxy zou niet kunnen?
morgen begin ik aan de vleugel, dus ben nu alvast begonnen aan een schuurplank;d
ik heb schuurpapier van 80, 100, en 150 type (dat is toch zoveel puntjes per cm2 ofzo?)
welke moet ik nemen?

waarmee lijm ik de vleugeldelen aan elkaar (de 2 balsa stukken VOORdat je gaat schuren)
de best vliegende mimi is dus met 3 knikken? of 1 knik en vleugels apart aan elkaar maken?

Laatst bewerkt:
epoxy moet wel willen denk ik maar dan moet je niet te snel drogende epoxy hebben omdat dat niet goed in het hout trekt. dunne ca gaat ook prima en geeft een sterke verbinding. dus waarom dan moeilijk doen met epoxy?

omdat het stukke sterker is? (lijkt me)
iemand enig idee welk schuurpapier ik moet gebruiken voor de plank? (robert jij hebt er toch ook één?)

uhh moet ik even kijken dat weet ik zo niet.
ik heb als eerste het erg grof in profiel gemaakt met een davidsschaafje (bij gamma te koop). daarna met grof schuurpapier alles iets beter geschuurd en als laatste met redelijk fijn schuurpapier alles afgewerkt. daarna de triplex rofieletjes van de zijkenten gehaald en alles nog een naschuren met het fijnste schuurpapier wat je hebt ;)

hallo trampo

ik ga de mimi dlg ook bouwen!
Top :D
Ik zie dat je verschillende vragen hebt.
Ik kan alleen maar zeggen, lees het draadje door, en dan nog een keer.
Ik weet het is een hele opgave.
Naast nuttige info staat er ook genoeg minder ter zake doende berichten in.
Maar echt alles staat er zo’n beetje in.

maar ik heb even een vraagje. het balsa dat jullie kopen,
ik heb op f3k gekeken en er staat dat je per 1 mm 10gram kan verwachten, en normaal is
en er staat dat je dus voor 10mm dikte tussen 80 en 90 gram moet wegen voor de vleugel
nu vraag ik me dus af, is dat niet te zwak, dat het breekt? zit er voor de rest trouwens nog carbon/koolstof in de vleugel?

Te zwak is dit echt niet, verschillende mensen hebben vleugels gemaakt van nog lichter hout met goed resultaat.
Zorg wel dat het hout licht maar wel stevig aanvoelt.
Geen hout kopen dat zo zacht (licht) is dat de deuken er al instaan als je het vastpakt.
Er zit geen koolstof in de vleugel, dat is alleen de werppen die is wel van koolstof.
Zie dit bericht [28435] mimi-dlg-25

hoeveel gram wogen jullie planken van de vleugel is is er nog extra versteviging aangebracht? (in midden weet ik)
hoeveel gram weegt trouwens de voorlijst (van 3 bij 5mm) en hoe stevig meotik die ongeveer kiezen?

De voorlijst kan je maken van lekker stevig balsa.
Je hoeft niet echt op het gewicht te letten.
Na schuren blijft er niet zo veel over van de lijst.

ik ga proberen om als tail boom 5,5 mm carbon te gebruiken, dit heeft een binnen dia van 4mm
er staat dat je een carbon staartboom nodig hebt van 51, moet dat 51 zijn of mag dat ook 50 zijn? (het maakt niet uit want ik heb maar 60 cm carbon vandie maat)
maar nu vraag ik me dus af, 50 of 51, en waaromheeft de ontwerper dat deel eigelijk 51 cm lang gemaakt?

Als de boom van 5.5 mm niet te flexibel is kan je deze gewoon gebruiken.
Tja hoe flexibel is flexibel. Bij stevig buigen niet meer uitslag dan een centimeter of 2?
Waarom 51cm, simpel dat is op een paar mm na een halve 40” Skyshark boom.

moeten er nog penne doorheen waar de 2e knikken zitten? wekle vliegt trouwens beter de 3 kniks vleugel of degene met de enkele (midden) knik

Pennen in de vleugel, nee. In het midden zit een triplex versteviging.
Bij de 3 knik vleugel de buiten delen verstevigd met glas.
Zie ook het bericht van Raymond.
Welke vliegt beter, ze vliegen beide best goed, de 3 kniks of poly-dihidral vliegt iets beter.
De gewone vleugel is makkelijker te maken, geen geklooi met glasdoek enz.

in post 77 heeft degene een schuurplank van 60 a 70 cm gebruikt over de hele vleugel in één keer?
achteraf haal je de triplex schuurmallen er weer af?
kan ik beter de vleugel uit 2 delen maken of toch uit 4 delen? (ik vertrouw m'n epoxy niet helemaal namelijk)
Hier word je op het verkeerde been gezet.
De vleugel in dit bericht is per kant uit één deel, en die kan je dus in één keer schuren.
De MiMi vleugel bestaat per kant uit twee delen.
Dus eerst de delen schuren en dan aan elkaar lijmen.

ik zie datbij de tip de vleugel mooi rond afloopt, hoe schuur je dat dan?
Als je niet weet hoe kan je de tip ook gewoon vierkant laten.
Rond ziet er beter uit en zal theoretisch wel beter zijn, maar daar merk je denk ik niets van.

morgen haal ik balsa hout, dus moet nu paar dingen weten, waarmee lijmen jullie balsa op balsa?
epoxy zou niet kunnen?
Vleugeldelen met epoxy aan elkaar lijmen. Voorkeur 30 minuten epoxy, iets meer tijd.
De lijm vlakken met een spijker of priem inprikken (enkele mm diep)
Niet met CA, dit is te bros.
Voor de rest kan je CA gebruiken.

morgen begin ik aan de vleugel, dus ben nu alvast begonnen aan een schuurplank;d
ik heb schuurpapier van 80, 100, en 150 type (dat is toch zoveel puntjes per cm2 ofzo?)
welke moet ik nemen?
Beginnen met een schaafje en dan met 80 of 100 schuren. Het laatste stukje met 150 of nog fijner (240)

waarmee lijm ik de vleugeldelen aan elkaar (de 2 balsa stukken VOORdat je gaat schuren)
Zie eerdere verwijzing.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is.
Nogmaals, lees, lees en lees.

Groeten

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo!:D

ik heb vandaag balsa gehaald en toen ik het zag bij de winkel dacht ik: als ik daar nog maar iets redelijks uit kan brengen.
thuis meteen aan de slag gegaan.

ik ben nu net klaar met 1/4e deel vande vleugel. ik heb een plank van 50 cm gemaakt voor 25 cm vleugeldeel, en had schuurpapier erop van 100... 2 uur over gedaan. is dtit normaal!?:confused:
wel belachelijk lang vond ik. toen ikklaar was, was m'n duim gevoelloos:p:(

deel één weegt nu 21 a 22 gram, dit is het linker binnengedeelte. aardig tevreden moet ik zeggen
ik heb trouwens geen voor en achterlijst:o is dat erg? mischien iets versterken met glitsa meubellak?
gaten in de vleugel boren, het schijn kwa gewicht een flinke reductie op te leveren.
waar kan ik de gaten het beste boren? mischien iemand die ene schetsje kan maken?

morgen maar is de andere 3 vleugeldelen maken als ik de tijd heb.

groeten ike

hallo!
ik ben nu net klaar met 1/4e deel vande vleugel. ik heb een plank van 50 cm gemaakt voor 25 cm vleugeldeel, en had schuurpapier erop van 100... 2 uur over gedaan. is dtit normaal!?
wel belachelijk lang vond ik. toen ikklaar was, was m'n duim gevoelloos

Euhm, ja.
met 100 schuur papier be je effe bezig.

deel één weegt nu 21 a 22 gram, dit is het linker binnengedeelte. aardig tevreden moet ik zeggen
ik heb trouwens geen voor en achterlijst is dat erg? mischien iets versterken met glitsa meubellak?
gaten in de vleugel boren, het schijn kwa gewicht een flinke reductie op te leveren.
waar kan ik de gaten het beste boren? mischien iemand die ene schetsje kan maken?

21 á 22 gram is prima, ik zou er niets meer aan doen.
Je vleugel zal gereed zo rond de 80 gram wegen.
Natuurlijk gaten maken kan, maar is ook best lastig.
Geen achterlijst is niet zo'n probleem.
Het kan wel zijn dat je achterlijst een beetje zal gaan golven.

En lees nu eens het draadje door.
Er staat gewoon een schets in waar je de gaten kan maken.

Frans

Back