MiMi DLG

Na 2 dagen ben ik eindelijk door het hele draadje heen.
Een tijdje geleden heb ik een tekening van de MIMI gehad van Spedter en die heeft even op standby gelegen.
Vorige week heb ik (bijna) alle onderdelen gehaald om hem te gaan bouwen.
Alleen had ik niet in de gaten dat ik 2 planken nodig had voor de vleugel (10mm en 12mm) dus die moet ik nog even halen.
Het verenstaal kon ik niet dunner krijgen dan 0.5mm helaas.
Tevens las ik nu dat het "verstandiger" is om heel dun multiplex te gebruiken voor de romp. Dus dat moet ik ook nog even halen.
Ik zit alleen even met de carbon stok (skyshark ?),kan ik daarvoor elke carbon stok gebruiken a 6mm doorsnede ?
Of is die skyshark gewoon beter ? Zo ja, waar kan ik die stokken krijgen ?

Ik ga trouwens de standaard vleugel bouwen, eerst maar eens even proeven aan het dlg'en.
Kan niet wachten om er aan te gaan beginnen :D (eerst nog 1,5 week werken :()

René

Edit: Ik zie net dat er diverse soorten skyshark's te krijgen zijn. P90,P100,P200,P300,P400. Welke is een aanrader ?

Laatst bewerkt:
Hoi Rene,

De SkySharks die je hierboven aangeeft zijn allemaal te zwaar.
De gewone koolstof vliegerstokken zijn doorgaans ook veel te zwaar.
Het beste kun je de SkyShark 2P of 3P gebruiken. Ik hoop dat je deze ergens kunt vinden. Maar misschien heeft Sietse er nog wel wat liggen voor de verkoop?

Greetz,
Jurgen

Hallo ik lees net dat al die skyshark stokken veel te zwaar zouden zijn,maar als een P90 iets van 10 gram weegt voor een stok van 82 cm dan lijkt hij mij enorm licht als hij iets van 55 cm is.Ik heb gewoon maar een carbon stok van 8mm gekocht(in Noorwegen) en die op maat gezaagd.Maar ja ik heb dan ook de zwaarste MIMI van iedereen geloof ik:rolleyes:.
Dit is weer een beetje off topic maar zou bijv. zo'n P200 stok stijf genoeg zijn als staart voor een 1,5 m vliegtuig.
Ik heb nu van een oude golfclub een staart gemaakt(45 gram voor alleen de staart zonder roeren:-()omdat bovengenoemd 8 mm stokje goed genoeg is voor een MIMI maar veel te flexibel voor een langere staart.
Ik hoor graag van jullie.

Glen

Slechts 1.5g verschil... ?
Toch stop ik het lood liever ergens anders in het model dan in de neus.

1g extra op de staart komt ongeveer overeen met 5g extra in de neus (om het zwaartepunt goed te krijgen), dus reken uit je winst.

ghe ghe
ben vrijdag avond begonnen en kom net thuis met een mimi in delen :P
me roeren zijn wel iets aan de zwarekant 9.8 gram met 2x glistra lak en nog geen schaniertjes ofroer hoorns
de vleugels meoten nog bewerkt worden (nu 67.8 gram met onderling 0,4 gr verschill)
ze zijn masief en kon ze lakken vandaag maar heb dit niet gedaan met de twijfel om toch te gaan glassen
het totaal zit nu op 99.8 gram (staartboom,roeren,rompje en vleugels

ik denk dat ik 2x powertow servootjes neem van 5 gram
me ontvanger haal ik uit me eco picolo(gewicht onbekend maar erg klein )
batterijen weet ik nog niet of ik lipo of normale batterijen neem ivm dat ik eerst alles af wil maken om te weten hoeveel gewicht ik nou nodig heb

de vleugels zijn dus nog kaal en nu vraag ik me af zou ik kennen glassen zonder vacuumzak
zou het zonde vinden als me moeite voor het gewicht in rook opgaat

ik heb wel een vacuum kledingzak die vacuum ken trekken
en betwijfel of die de vacuum erop ken houden
of genoeg vacuum ken creeeren

grtz lip

ps wel grappig ik kwam bij een soort boekhandel die in vanalles doet ook in vliegers
ik met me weegschaal op (advies van het forum) naar binnen en balsa wegen
ik dacht dat er een beetje overdreven werdt maar looool zoveel verschil in die plankjes
soms wel 30 gramverschil uiteraard hebben we de lichtste meegenomen :P

Ik zou de vleugel gewoon twee keer lakken (tussendoor een keer heel licht opschuren) dat houdt het aanzienlijk lichter. Lakken moet je doen met een sponsje, niet met een rollertje of een kwast! Dan blijft er veel teveel lak achter.

Als accu zou ik kiezen voor een 4-cellen pakketje NiMh (verder terug in dit draadje staat waar je die spotgoedkoop kunt krijgen), dan heb je gelijk wat benodigd gewicht in de neus. Natuurlijk, als je een 1S / 2S lipo kunt vinden die klein genoeg is met een BEC zal dat ook prima werken. Maar qua ruimte zal het vast niet overhouden :)

Die vacuümzak voor kleding kun je rustig vergeten tenzij je de stofzuiger continu aan laat staan - en dat lijkt me niet zo goed voor de motor. Zoek eens naar een oude koelkast compressor, die zou het moeten kunnen doen :)

Overigens (als je dat al wist vergeet dat ik wat zei) maar voor glassen heb je speciale lamineerepoxy nodig, de normale 2-componenten epoxy is daar niet geschikt voor..

die vacuumzakken werken wel maar alleen als je er een vacuumpomp op zet die de hele tijd (dus 24 uur) blijft draaien ;)

Als accu zou ik kiezen voor een 4-cellen pakketje NiMh (verder terug in dit draadje staat waar je die spotgoedkoop kunt krijgen), dan heb je gelijk wat benodigd gewicht in de neus. Natuurlijk, als je een 1S / 2S lipo kunt vinden die klein genoeg is met een BEC zal dat ook prima werken. Maar qua ruimte zal het vast niet overhouden :)

Voor een klein 4-cellen pakketje kun je prima bij de Aldi terecht. Hier vind je daar meer info over.
Er zijn overigens hele volksstammen die een 1S LiPo gebruiken zonder enige 'spanningsverhoger' of zoiets en het werkt bij de meeste ontvangers en servo's prima op 3.7 v

Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Lip,

Als je de vleugel licht wilt houden moet je zeker niet gaan glassen.
Totaal overbodig trouwens.
Gewoon een paar dunne lagen PU lak aanbrengen.
De lak dik opbrengen met een kwast, doek kan ook, en dan direct weer eraf vegen met een doek.
Als je dit drie keer doet krijg je een vleugel die water dicht is.
Tussen de lagen licht schuren met 600 o.i.d.
Je kan wel kleine glas verstevigingen aanbrengen, zal vanavond een foto plaatsen met info waar dit te doen.
Glas dan gewoon aanbrengen met PU

Frans

sorry alsik niet goed quote

@wubbe heey ja die batterijen had ik al over gelezen en klinkt aantrekkelijk
ook ivm dat ik lees dat lipo's vrijwel direct stoppen onder een bepaald voltage al twijfel ik of ik dit goed begrepen heb

@frans bal ik gaat dus gewoon meer laagjes pu glistra diamond erop doen
de roeren achter waren al redelijk hard geworden
de glas versteviging wil ik zeker gaan aan brengen op de vleugel bevestiging
hihi ben zo opgetogen zag er zo tegen op maar eigenlijk is dit helemaal neit moeilijk

hier wat fotootjes
dit is de vleugel ben erg tevreden met het gewicht
heb in iedergevalme best gedaan om licht balsa te vinden
http://img19.imageshack.us/img19/1494/dsc03016jr.jpg

ditis het rompje met staartboom
hier ben ikniet alte slim mee geweest ik heb de staartboom al vast gelijmd maar nog neit de inkeping voor het richtings roer gefreesd/gezaagd dus nu maar hopen dat dit recht gaat lukken met het freesen/slijpen,zagen
http://img4.imageshack.us/img4/5999/dsc03011vv.jpg

het totaal van alle onderdelen is nu 99.6 gram

ik heb tevens een nieuw topic gestart over mijn picoboard en ontvanger
mischien dat een van jullie hier een oplossing voor heeft
de gyro gaat ik niet gebruiken maar de stroom loopt via de gyro naar de ontvanger
ik snap erniks meer van de gyro(picoboard/en ontvanger samen wegen 20 gram dus het is ook geen optie om de gyro ertussen te laten denk ik

alvast weer bedankt iedereen en vooral frans voor zijn design
ik denk trouwens datik doordraai want wil eigenlijk me eigen mallen snijden met een cnc apparaat en baggen zie zoveel mooie resultaten vanmensen die hun mimi zo licht maken
het lijkt wel een sport :P wie maakt de lichtste :P

grtz lip

DSC02479Mediumcopy-1.jpg

Glas is 58 gram.
Boven en onder.

het lijkt wel een sport :P wie maakt de lichtste :P
Ja en nee, net wat Alex zegt, "Een lichte kist kan altijd zwaarder, een zware kist nooit meer lichter".
Voor de MiMi is een gewicht van 150 gram prima, lichter mag maar is niet noodzakelijk.
Met een gebagde vleugel kan je iets onder de 130 gram komen.

Frans

nou ik volg jullie tips voor nu
dus de glas komt op de rode vlakjes
nog 1 vraagie aanhet uiteinde van de vleugel tip
zie ik een ander soort hout heb ik hieroverheen gelezen in de beschrijving of is dit een versteviging die er naderhand opgekomen is

ik heb getracht uit te rekenenn wat demijne gaat wegen
het enige wat ik niet erbij heb kunnen optellen is de pu,lijm en glas maar kom uit met alle eletronica op 144 gram in de staat hoe hij nu is
ik hoop dat het gewicht beperkt blijft

ps ik heb ergens nog 25 grams glasmatten is dit ookte gebruiken of adviseer je toch om die 58grams te nemen ?

grtz lip

dus de glas komt op de rode vlakjes
Jazeker, beide zijden.

nog 1 vraagie aanhet uiteinde van de vleugel tip
zie ik een ander soort hout heb ik hieroverheen gelezen in de beschrijving of is dit een versteviging die er naderhand opgekomen is
Klopt is een stukje balsa met de nerf dwars op die van de vleugel.
Maakt de tip aan het puntje sterker en je kan zo de vleugel precies 1 meter maken.

ps ik heb ergens nog 25 grams glasmatten is dit ookte gebruiken of adviseer je toch om die 58grams te neme
Tuurlijk 2x25 is ook bijna 58, toch.

Frans

helemaal duidelijk :D
ik ken neit wachten tot ik verder ken
zal waarschijnlijk vandeweek zijn wil er ff de tijd voor nemen

btw de vleugel v-stelling was 10cm beide zijde als ik het goed begrepen heb of 6 graden
hoe doen jullie dat doormiddel van 2 plankjes onder elke tip of liften jullie binnenzijdes
en lijmen van onderaf

en als laatste is het beter dat die vleugel exact 100cm zijn ? dmv dat stukkie
wat ook sterkte geeft
anders gaat ik nog ff verlengen :P

heb goede info gehad over het ontvangertje
hoe deze aan te sluiten zonder de gyro die ik overigens wel een keer wil proberen maar eerst maar ff airborn :P
het ontvangertje weegt 9.8 gram en de gyro ook dus samen is wat zwaar maar zeker het proberen waard

grtz lip

Laatst bewerkt:
btw de vleugel v-stelling was 10cm beide zijde als ik het goed begrepen heb of 6 graden
hoe doen jullie dat doormiddel van 2 plankjes onder elke tip of liften jullie binnenzijdes
en lijmen van onderaf

10 cm onder iedere tip, klopt.
Dit geeft dan geen 6 maar 12 graden per zijde.
Van onderaf lijmen??? gewoon eerst de wortel aanschuinen dat deze netjes zonder spleet tegen elkaar ligt.
Daarna aan de onderzijde met een strook schilderstape de vleugels aan elkaar plakken. (tape over de gehele lengte van de deling)
Vouw de vleugel open en breng lijm ( Epoxy ) aan vouw vleugel dicht en plaats op bouwplank met de 10 cm onder elke tip.

en als laatste is het beter dat die vleugel exact 100cm zijn ? dmv dat stukkie
wat ook sterkte geeft
anders gaat ik nog ff verlengen :P
Beter niet maar hij mag 1 meter zijn.
Als je voor de tip een stukje steviger balsa neemt zal het puntje van de achterlijst minder fragiel zijn, dat is alles

Frans

PS steeds vaken lees ik dat het woord -neit- wordt gebruikt op het forum, nieuwe spelling of zo?

hahah nee frans dat is iets wat ik onbewust doe
heel erg stoor mijzelf er ook ontzettend aan
waarschijnlijk wil mijn hoofd sneller dan dat mijn vingers kunnen
zal er wat meer op letten :)

bedankt weer heren voor al het advies

Als ik dit zo allemaal lees dan moet ik toch ook maar een kijken of ik in de buurt van jullie gewichten kan komen ipv die loodzware MIMI's die ik bouw;). Ik moet wel zeggen dat ik er nog steeds erg veel lol in heb,en dat het bouwen een beetje doorgeslagen is want ik heb van de week met die bekende vaccuum zak van de Blokker 2 vleugels geprobeerd te baggen voor een full size,en heb verder ook nog een soort Supergee achtig vliegtuig gemaakt met volle balsa vleugels en die kwam op 335 gram uit(vond ik zelf niet eens zo slecht) en die vliegt nog goed ook.
Ik kom zeker een keer naar zo'n trainings dag toe,en misschien zijn er wat lui uit Alkmaar en wijde omgeving die af en toe ergens vliegen,dan houd ik me ook aanbevolen.

Ik hoor het wel :)

Glen

Laatst bewerkt:
Back