Maiden!
Vandaag de ochtend vrij, zonnetje schijnt, geen wind, MiMi was afgelopen weekend klaar dus . . . maiden! (de echte)
2 week geleden was de MiMi al klaar, toen een handstart geprobeerd, vloog prima, landing was enigszins scheef met als gevolg dat kielvlak brak. Balen. Toen een sandwich kielvlak gemaakt van 1 mm balsa, 25 grams glasmat en weer 1 mm balsa, en dat is is perfect bleek vandaag. Kielvlak werd er 2 gram zwaarder door en dus ook weer 10 gram lood in de neus. Wel jammer. Maar het is me het wel waard, vandaag ook een paar scheve landingen en kielvlak gaf geen krimp.
Maar goed, vandaag dus echt met de MiMi gevlogen. Na een een 10-tal handstartjes voorzichtig eens een DLG worpje geprobeerd, vliegtijd werd meteen verdubbeld. Handstartjes rond de 10 seconden, eerste worpen rond de 20. Ik vloog op een door bomen omringd sportveld, dacht dat het groot genoeg was, tot je wat hoger uit gaat komen met je worpen. Heb me heel bewust ingehouden om niet hard te willen smijten, maar vooral de MiMi mooi recht omhoog te laten gaan. Dat lukte lang niet altijd, maar er zaten een paar mooie vluchtjes bij van rond de 30 seconden.
Langzamerhand ontdekte ik dat er toch een heel zacht briesje ontstond waar de de MiMi vlak voor de bomenrij niet echt daalde. Omdat ik al een half uur aan het gooien was en ik niet veel langer meer durfde vanwege de capaciteit van de cellen aan boord toch maar eens wat harder gaan gooien. Vluchten van tegen de 40 seconden lukten achter elkaar! Toen ik er een van 43 seconden uit perste was het genoeg geweest. Boordaccu was al 40 minuten actief, langer leek me niet verstandig.
Daarna dus met een enorme smile op het gezicht naar huis, wat is dit prachtig om te doen. Ik weet nu wat ik de komende zomer s'avonds veel ga doen!!
Nog even wat details; mij MiMi is niet de lichtste, 210 gram. Waarvan er 12 gram direct zijn toe te wijzen aan versteviging van het kielvlak. Er zitten ook 2 9 grams servo's in en een 8 kanaals ontvanger Orange FASSt ontvanger (die kloon uit HK). Had lichter gekunt maar dit is wat ik in huis had. Verder heb ik ook gebouwd op relatief sterk en niet op zo licht mogelijk, ik wil vliegen, niet repareren.
Frans, je hebt er een fan bij! Mooi werk dat DLG'en.
Jacob