MiMi DLG

Ziet er goed uit Jasper! Als je de werpstift gaat monteren zet deze er dan niet haaks op de vleugel in maar heel iets naar de neus van je toestel gekanteld (horizontaal gezien) en iets naar buiten aan de bovenkant (verticaal gezien), dit houdt lekkerder vast en gooit beter. Probeer maar eens op een stukje karton met een vergelijkbaar gewicht erop geplakt :) gewoon de stift erin drukken en kijken hoe de natuurlijke houding van je vingers is.

ARTF

mooi sjoerd bekijk goed de mimi bouw foto's op de f3k site!

alwin,

dit had fransbal al met zijn neon gedaan ( nu van mij) en dat gooit wel fijner!

zonet terug van de NLC en het volgende gedaan:
full

En als pook uiterraard die mooie van sieste:cool:

in het midden komt nog een strook carbon en bij de 2de knikken glas.
staartdelen zijn aan 1 kant gelamineerd met glas en andere kant met porienvulller behandeld.
ze sturen echt heel lekker ik heb bij de stabilo in de pook een naald gelijmd
waar de darcon lijn onderdoor stuurt.

grt jasper

Laatst bewerkt door een moderator:
Maiden!

Vandaag de ochtend vrij, zonnetje schijnt, geen wind, MiMi was afgelopen weekend klaar dus . . . maiden! (de echte)

2 week geleden was de MiMi al klaar, toen een handstart geprobeerd, vloog prima, landing was enigszins scheef met als gevolg dat kielvlak brak. Balen. Toen een sandwich kielvlak gemaakt van 1 mm balsa, 25 grams glasmat en weer 1 mm balsa, en dat is is perfect bleek vandaag. Kielvlak werd er 2 gram zwaarder door en dus ook weer 10 gram lood in de neus. Wel jammer. Maar het is me het wel waard, vandaag ook een paar scheve landingen en kielvlak gaf geen krimp.

Maar goed, vandaag dus echt met de MiMi gevlogen. Na een een 10-tal handstartjes voorzichtig eens een DLG worpje geprobeerd, vliegtijd werd meteen verdubbeld. Handstartjes rond de 10 seconden, eerste worpen rond de 20. Ik vloog op een door bomen omringd sportveld, dacht dat het groot genoeg was, tot je wat hoger uit gaat komen met je worpen. Heb me heel bewust ingehouden om niet hard te willen smijten, maar vooral de MiMi mooi recht omhoog te laten gaan. Dat lukte lang niet altijd, maar er zaten een paar mooie vluchtjes bij van rond de 30 seconden.

Langzamerhand ontdekte ik dat er toch een heel zacht briesje ontstond waar de de MiMi vlak voor de bomenrij niet echt daalde. Omdat ik al een half uur aan het gooien was en ik niet veel langer meer durfde vanwege de capaciteit van de cellen aan boord toch maar eens wat harder gaan gooien. Vluchten van tegen de 40 seconden lukten achter elkaar! Toen ik er een van 43 seconden uit perste was het genoeg geweest. Boordaccu was al 40 minuten actief, langer leek me niet verstandig.

Daarna dus met een enorme smile op het gezicht naar huis, wat is dit prachtig om te doen. Ik weet nu wat ik de komende zomer s'avonds veel ga doen!!

Nog even wat details; mij MiMi is niet de lichtste, 210 gram. Waarvan er 12 gram direct zijn toe te wijzen aan versteviging van het kielvlak. Er zitten ook 2 9 grams servo's in en een 8 kanaals ontvanger Orange FASSt ontvanger (die kloon uit HK). Had lichter gekunt maar dit is wat ik in huis had. Verder heb ik ook gebouwd op relatief sterk en niet op zo licht mogelijk, ik wil vliegen, niet repareren.

Frans, je hebt er een fan bij! Mooi werk dat DLG'en.

Jacob

Gefeliciteerd met je eerste vluchten en sterkte met je verslaving ;)

Lekker dit toestel vliegen tot je het goed onder de knie hebt en dan nog eentje bouwen en zo licht mogelijk proberen te houden. De HTX500 is licht zat, nog beter is de pico en als je het betalen kunt de D47. Als je beter gaat vliegen is een versterkte staart ook niet meer nodig en kun je weer gewicht lossen. Dan een vierkanaals ontvangertje erin en voor je het weet vlieg je op 155 gram :D

tsja, gebruik nu alleen diamonds en bevalt me prima. maar dat ik overkill voor een mimi. als je het geld hebt gewoon doen. indien niet lekker de hxt500 van hobbycity

zo de vleugels in 4 delen.
en de 10+12mm aan elkaar geplakt.

dus als ik het goed begrijp is het voor en achterlijst plakken en dan de 4 delen in profiel schuren.

hoe kan ik trouwens het beste de ''hoek'' in de vleugels krijgen? (voor de v stelling)

groeten sjoerd

Heb je zo'n mooie IKEA kast in huis? Eentje met van die perfect haakse hoeken zonder randje? Een lat of stuk plank beplakken met schuurpapier (alleen het deel dat boven de zijkant uitsteekt), het te schuren deel in de goede hoek steunen met de onderkant precies op de rand en dan voorzichtig schuren. Klinkt vaag maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, het is al laat ;)

Heb je zo'n mooie IKEA kast in huis? Eentje met van die perfect haakse hoeken zonder randje? Een lat of stuk plank beplakken met schuurpapier (alleen het deel dat boven de zijkant uitsteekt), het te schuren deel in de goede hoek steunen met de onderkant precies op de rand en dan voorzichtig schuren. Klinkt vaag maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, het is al laat ;)

Die vraag over het schuren van de juiste hoek had ik ook.

Sommige oplossingen zijn zo eenvoudig en simpel dat het vanzelf weer geniaal wordt:thumbsup:

Dit is vast iets duidelijker ;)

LET OP maten zijn maar een voorbeeldje om het duidelijk te krijgen!
het vleugeldeel leg je in de juiste hoek op de kast, zo, dat het vlak waar je de hoek in wil schuren op de rand ligt. Lijm op een klos/plank van 30x30cm een stuk schuurpapier van 10x30. Nu kun je de plank langs de kast bewegen zonder deze te schuren:

blauw groot, kast
blauw klein, blok voor juiste hoek
groen, vleugeldeel
rood, schuurklosje
rose, schuurpapier

Meten van de juiste hoek kan heel simpel met een geo driehoek, heeft iedereen wel ergens in een la (en anders, 25 cent bij de wibra, action of zeeman)

-edit- om te zorgen dat je geen kwade ouders/echtgenote krijgt kun je een stuk 12mm MDF op de kast leggen voor je gaat schuren. Zo weet je zeker dat je de kast niet raakt met het schuurpapier!

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist uitgebreid het fotoverslag van de bouw van de Mimi op Home - F3K Nederland bestudeerd en heb een vraag over de besturing.

Voor de aansturing van de roeren vanaf de servo's wordt dynema vislijn gebruikt. Als ik dit zo lees is het eerste wat in mij opkomt "dat is toch veel te slap", op het moment dat het roer door de servo "geduwd" moet worden lijkt het me dat de vislijn slap gaat staan en het roer doodleuk op zijn plaats blijft staan.

Of is er iets wat ik over het hoofd heb gezien??

Back