MiMi DLG

Rolroeren????

OK ik had de Paus er buiten moeten laten. Het punt is: niet alleen Jan Hein heeft een probleem met overpakken. En het kan opgelost worden zoals ik tipte, zonder specifieke beperkende clubgewoontes/regels.

Je richtingroer servo zet je op je rolroer functie/uitgang. MiMi weet namelijk niet dat ze geen rolroeren heeft.... zie verder vorige posting.

--------------------------------------------------------------
eerst hoor je een speld vallen, pas later het kwartje.........

Jaap, Jan-Hein zal sowieso zijn zender om moeten pakken. De eerste functie die je nodig hebt is nl het hoogteroer om je kist recht te leggen. Richtingroer heb je helemaal niet nodig tijdens de worp. Het mooie van een goed uitgetrimde dlg is dat je de eerste seconden helemaal niets te doen hebt, je hoeft alleen maar te kijken hoe mooi hij de lucht in speert.
Dat overpakken lijkt me uberhaupt helemaal geen punt.

dat geldt voor jou, en wubbe misschien, maar niet voor mij of J-H. Sinds mijn SAL-meniscus-operatie 4 jaar geleden is mijn loslaatrichting natuurlijk niet meer zo loepzuiver als die van jullie ongetwijfeld is :rolleyes:. Daarom ik pak na al die jaren nog vaak eerst richting om goed op de wind te draaien. Voor hoogte/afvangen heb je bij een goede trim juist tijd genoeg is mijn ervaring.... Trouwens ook dat is op te lossen met een vrije mixer zodat je zowel links als rechts hoogte kan sturen. Ik help Jan Hein wel met programmeren;)

Ik heb zojuist mijn Mimi zijn eerste startjes gegeven. Ik kan niet anders zeggen dan

WAUW!

Ik was aangenaam verrast. De vleugel is zeker niet perfect, maar het kistje glijdt lekker. Na de eerste vluchten was ik aardig upgetrimd, een beetje lood eruit verbeterde het vliegbeeld nog verder. Hij werd langzamer en reageerde beter op verschillende soorten lucht. De mimi reageert prima op de roeren, ook bij hele lage snelheden nog. Zonder werppen, dus heel rustig gooiend, waren de vliegtijden al consequent 30+ seconden. Zelfs uitschieters richting de minuut, en dat om 5 uur 's avonds met slechts een waterig zonnetje. Dat belooft veel goeds voor de vliegtijden!
Dit is toch wel een stuk beter dan mijn vroegere bonsai (wat ook geen verkeerd kissie was).

Misschien weer eens meedoen in de mini klasse....

Ik gooi met rechts, vlieg mode 2 en heb nog nooit te weinig tijd gehad om mijn hoogte knuppel te vinden na een worp.

Vandaag heeft mijn mimi aan het duin gevlogen. Wind 4-5. Paar gram in de neus erbij en hij vloog als een speer. Inclusief rugvlucht. Dus zelfs als het dlg-en tegen zou gaan vallen (denk het niet) heb ik een leuk hellingkistje erbij.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hangglider?

Zag ik daar nu een hangglider door het beeld schuiven aan de rechterkant?
Inderdaad, goed gezien. Wij starten daar bij een officiële KNVvL startplek en moeten de plek delen met parapenters en deltavliegers. Voor parapenters waaide het te hard, maar het was erg druk met deltavliegers.

Met je modelkist kun je wat verder weg naar het strand vliegen terwijl de delta's bij de duinrand blijven, zo stoor je elkaar niet. Je moet wel oppassen met bij de landing van zo'n delta. Da's niet zo simpel. Vaak komen ze te hard of te hoog aanvliegen en schieten dan door (ze hebben niet allemaal flaps of stoorklappen), en dan moet je wel effe opzij...

Als je goed oplet zie je ook een witte Fox door het beeld schuiven, de mijne ;)

Ik heb ook een MiMi gebouwd...

Ik heb afgelopen week ook een MiMi gebouwd. De goede resultaten van Frans, én het enthausiasme van Raymond hebben mij over de streep getrokken.

Dit is 'm geworden

IMG_3343.JPG

xjLxh4fsJYhDgrrqgRzIeQ

Natuurlijk heb ik 'm iets anders gebouwd (dat doe ik altijd...)

De vleugel heb ik uit schuim van de bouwmarkt gesneden, en daarna met 50 grams glas bekleed (onder vacuum). Daarvoor heb ik boven én onder een liggertje geplaatst van 3x0,5 mm koolstof. De tippen zijn versterkt met stukjes koolstof roving onder het glas. Deze vleugel weegt nu 60 gram.

De romp is niet van balsa, maar van 1mm triplex. Op de één of andere manier gaat een balsa romp er tijdens de maiden bij mij altijd aan, dus hou ik het maar op triplex.

Ook hoogte- en richtingsroeren sneuvelen bij mij nogal snel, dus heb ik die versterkt met een paar koolstof rovings.

t33kZOvPQKvsjx7Zt-a3OQ
IMG_3344.JPG

Al met al is het vlieggewicht uitgekomen op 157,7 gram. Dit is inclusief 6 gram lood en m'n RAM3 hoogtemetertje.

w8KA2RZhd132goapIs-fDA
IMG_3346.JPG

Toen ie eenmaal klaar was moest ik natuurlijk even vliegen. Op het grasveldje bij ons in de wijk bleek al dat hij lang in de lucht bleef... (Boom en Bankje geraakt, gelukkig geen schade) Dus ik moest naar een groter veld.

Op de akker stond vrijwel geen wind, en er was ook geen lift: ideaal om het gedrag in dead air te bekijken.

WrAnVes7vyfDN0aPokoZWg
mimi-16032009.JPG

Hij vloog fantastisch! Dead air tijd vrijwel constant boven de minuut! (Met m'n Spinnin Birdy zit ik op gemiddeld 50 seconden).

Dus volgende keer ga ik 'm uittrimmen, en uitvogelen hoe ik nog wat hoger kan gooien.

Frans: Bedankt voor het ontwerpen van dit kistje.

Jaap

IMG_3343.JPG

Laatst bewerkt:
Hallo Jaap,

Zo, dat ziet er niet verkeerd uit!!!:D
Nog een geluk dat die niet in de boom is blijven hangen.
Had je wel een mooi grafiekje gehad, man kijk eens, 30 minuten op 5 meter "gehangen":mrgreen:

Op naar Arnhem, een derde plek heb je al dus....

Groet

Frans

PS Robert kan jij toch niet betalen als scholier :)

Ziet er goed uit man

Ha die Jaap,

Ziet er goed uit zeg. Het MiMi gebeuren blijft maar groeien. Nog even en er kan een aparte competitie worden gestart.

Ik vind 160 gram een mooi gewicht voor een dergelijk modelletje.

De competitie in de mini klasse wordt een steeds zwaardere.

Groeten,

Hans Knippels

Ziet er goed uit, wat voor schuim heb je gebruikt voor de vleugel? En heb je daar toevallig wat foto's van? En hoe heb je dat gedaan met de schuine vleugeltips (met de hand geschuurd neem ik aan, en vanaf waar gesneden.. Erg benieuwd! :)

Na arhnem kan ik eindelijk ook aan de slag (mijn pomp staat bij Robert thuis)..

-edit- Theo, ik dacht dat Arnhem een eurotour was (en dus geen mini)?
Waar kan ik me dan alsnog opgeven voor de mini klasse, gewoon in het draadje?

Verdorie, ben ik helemaal blij met mijn kistje, moet er weer iemand komen die het nog veeeel mooier doet :sad:...... Nou ja, dan moet ik maar proberen je eruit te vliegen! :twisted:

Jaap, zo op de foto vind ik hem er goed uitzien!

Verdorie, ben ik helemaal blij met mijn kistje, moet er weer iemand komen die het nog veeeel mooier doet :sad:...... Nou ja, dan moet ik maar proberen je eruit te vliegen! :twisted:
Veel mooier? Uiterlijk zegt niet alles. Jij hebt met balsa een kistje gemaakt met hetzelfde gewicht! :worship: Zonder klooien met schuim en glasvezel.
En jij hebt double-dihedral...

Evengoed een mooi kistje hoor Jaap :yes: Is dat je eerste vacuum-vleugel? Ziet er professioneel uit! (lijkt wel heel veel op mijn Sietse-vleugel)

Back