MiMi DLG

Hoi Frans,

ik heb het nog niet helemaal begrepen met zweefvliegen, maar zou je met zo'n DLG ook kunnen hellingzweven bijv. of lang op de thermiek blijven hangen?

Ik zou er graag ook eentje bouwen, dan kom ik met het resultaat en een Decathlon 1,6m EP naar de RMVV...

Ik zal ook eens kijken of ik naar de DLG-dag op 14 juni kan komen...

MVG,

Ludo

PS, ik heb ook al contact gehad met Wouter Vroom.

dlg's zijn gebouwd om gegooid te worden en dan verder te vliegen op thermiek. en omdat ze een groot snelheidsberijk hebben doen ze hett ook goed aan de helling ')

zou je met zo'n DLG ook kunnen hellingzweven bijv. of lang op de thermiek blijven hangen?
Ludo, de hele grap van DLG's is juist dat ze zo vreselijk goed in thermiek presteren. Betere thermiekvliegers zijn bijna niet te vinden. En dat de mimi het aan de helling goed doet heb ik inmiddels ook al bewezen, kijk eens in deze post.

hallo:d

ik ben bijna klaar met vleugeldeel 2, dan heb ik de binnenste 2 vleugeldelen gemaakt.
als ik ze af heb dan ga ik het rompje lijmen, en intussen de buitenste 2 vleugeldelen maken!

ik ga ook foto's maken dus zal hier een klein verslag je geven

Ludo, de hele grap van DLG's is juist dat ze zo vreselijk goed in thermiek presteren. Betere thermiekvliegers zijn bijna niet te vinden. En dat de mimi het aan de helling goed doet heb ik inmiddels ook al bewezen, kijk eens in deze post.

Dan ga ik maar eens wat spullentjes bestellen!

Frans en anderen,

vandaag heeft mijn mimi zijn maiden gehad. Wat een verschil met de OFA!
Ik ben benieuwd naar de vliegtijden met beter weer. Het gooien gaat ineens een stuk beter en de uitgangshoogte is acceptabel voor een dag als deze. Tijden heb ik nog niet gemeten dat komt later wel.
Gewicht van mijn Mimi is 164 gr.
er zitten 2 Saturn S62 servo's in en een corona 4 kanaals synthesizer ontvanger. De stroomvoorziening wordt gedaan met één lipocel 240 mAh.

73149ce5b219d468.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gerhard,

Ziet er prima uit en 164 gram is niet slecht.

Groeten

Frans

PS, kom je ook naar de DLG-meeting in vlaardingen?

Hier een paar fotootjes van hoe je de MiMi kan voorzien van ballast.

DSC02537.jpg

Op het zwaartepunt de bevestiging voor het ballast.
Een stukje beuken met een schroefdraadgat M3.

DSC02528.jpg

Op deze plek kunnen 4 plaatjes lood worden vastgezet.
Elk plaatje weegt ongeveer 11 gram.

DSC02530.jpg

Maximaal ballast, vier maal 11 gram.

DSC02534.jpg

Met het schroefje stevig op zijn plaats.

DSC02532-1.jpg

Voordeel van deze bevestiging is dat de romp niet wordt belast.

DSC02539.jpg

Totaal met ballast 190 gram.

Frans

Frans

@ Frans,

zoals het nu uitziet kom ik 14 juni niet naar Vlaardingen. Als het goed is vliegt mimi dan in Italia in bologna.....

Misschien tussendoor nog naar een f3k wedstrijd kom.. ervaring opdoen met de "grote jongens".

gr

gerhard

Mijn mimi heeft eindelijk zijn werpstift. Plaatje carbon bij HC besteld, dat uitgezaagd en de randen wat geschuurd. Vastgemaakt in de vleugel met CA en wat koolstof om de krachten de vleugel in te leiden.

Mimi20.JPG

Het gooit prima. Ik heb dit weekend veel vol staan gooien met de mimi en totaal geen last van zere vingers.

Mijn oplossing voor ballast, gewoon met wat tape:
Mimi21.JPG

Mijn mimi is dit weekend door heel veel mensen bewonderd. Ik heb ermee gevlogen op een soort modelbouw open dag in Rijnsaterwoude. Vele honderden bezoekers gezien. Mijn demovluchten met de mimi hebben veel enthousiaste reacties opgeleverd, ook van mensen die al wel modelvliegen maar een dlg nog nooit in actie hadden gezien. Dit was tevens een kans om lekker te oefenen met dit kistje. Helaas geen bellen gehad omdat het redelijk waaide waardoor op lage hoogte weinig te vinden was. Hoger konden de F3J kisten het wel oppakken. De werphoogtes vielen me nog licht tegen, maar ik heb al een tijd geen mini's gevlogen en denk dat mijn referentie teveel bij de fireworks lag (waar ik de laatste tijd goed hoog mee gooi). In Arnhem ga ik bij de mini's meedoen, kan ik goed vergelijken met de rest.

nou, ik ben nu inmiddels aardig opgeschoten!

ik heb nu de 2 binnenste vleugeldelen af, + het rompje, + de staartdelen.
toen ik de romp mooi rond schuurde, ging er iets mis:(:(
ik schuurde bij het neusje iets teveel, waardoor hij nu geen hout meer daar had.
ik heb het er maak weer afgetrokken en mooi recht geschuurd (de bovenkant)
dan plank ik vervolgens een dubbel plaatje erop,

ik moet dus nog: buitenste vleugeldelen maken, aan elkaar plakken + mooi verloop schuren, gaten maken in vleugel, vleugelbevestiging maken aan romp,
neusje opnieuw schuren, afdekkapje maken, staardelen lijmen

foei, daar ben ik nog een tijdje druk mee:confused::D eerst maar eens met de buitenste vleugeldelen beginnen:D

nog een kleine 10 uur werk te gaan dus:D 'het is m'n eerste balsa kistje dus duur iets langer allemaal:)'

ik ben aardig opgeschoten de laatste dagen!

nu heb ik net de vleugeldelen allemaal af:D!!
bij elkaar wegen ze 70 gram. ze moeten nu dus nog allemaal aan elkaar, en folie erover, en gaten er mischien in?

straks ga ik ze even verlijmen. hopelijk niet meer als 73 gram met lijm (75 hopelijk met middenspar)
is de vleugel dan zwaar? of niet? er moet dus nog folie over daarna.

Folie erover? Waarom dan? Een paar dunne laagjes PU lak is meer dan voldoende!

Folie zou ik alleen doen wanneer je gaten maakt (als gewichtsbesparing)

Wat bedoel je met middenspar?

de spant die ervoor zorgt dat de vleugel niet doorknakt (die zit dus bij het deel waar de vleugel een hoek maakt)

mag ik vragen wat PU lak is? is dat glitza? is het gewicht goed of niet?

Ah, duidelijk :) ik was al bang dat je ergens carbon ging verwerken ;)

PU lak is lak op basis van pulyurethaan, dus NIET op waterbasis (let daar wel op, dan vernaggel je je vleugel!) en sealt je vleugel helemaal. Ik heb voor mijn mimi nieuwe hoogte + richtingroeren gemaakt, geschuurd gewicht samen was 4 gram, twee keer dun gelakt (met een sponsje in plaats van een kwast) totaalgewicht 4,8 gram

Glitsa is goed. Met een sponsje opbrengen en dan snel er weer afvegen met keukenpapier. Dit herhaal je een paar keer, dan wordt de vleugel harder en vocht en vuil afstotend. Als je nog een kleurtje wilt, dan gewoon met een spuitbus (action) dun overspuiten.

er is één probleempje, door af en toe wat minder goed handelen zitten er op paar plekjes deukjes in de vleugel.

Een beetje plamuur? En anders trek je je er gewoon niks van aan en ga je lekker vliegen ;). je kunt altijd nog een vleugel bouwen.

Back