hallo,
ik ben hier even een tijdje weggeweest. laatste tijd wat minder zin om wat te bouwen,
geld uit tegeven voor neiwu balsa/depron, enz... veel gevist

en wat gevangen natuurlijk
maja, ik hoorde van sietse dat je die sleuf in de tail boom maakt met een dremel! ik had
bij m'n eerste (vorige dus) rompje gewoon een hap uit de rudder gesneden, dat werkte
ook neit echt super, toen ik in de modelbouw aktueel iets las over een dremel van het merk dremel

ben ik maar eens gaan kijken naar dremels. mensen wat prijzig! je moet zeker 80 euro neerleggen
voor een dremel van dremel
nu, vandaag wou m'n moeder dus nog even naar de gamma, ik dacht, laat ik eens kijken of er ook
goedkopere eigenmerk dremels tekoop zijn. en ja hoor, daar lagen paar dremels onder andere
van dremel. maar er lag ook een goedkopere dremel van gamma

deze koste 27 euro
of iets dergelijks. vandaag koningedag korting of iets dergelijks, dus voor 24 euro net ee
dremel gekocht.
net dus een nieuwe pijl gepakt (zo'n profesionele carbon pijl) en maar is in 2 stukken gedremeld. phoe, dat gaatmakkelijk. leuk spul, wel gevaardlijk.
nu heb ik ook al eendeel van de sleuf af. hoe doen jullie dat? ik vidn het heel moeilijk
om een echt réchte sleuf te maken (nu 1 cm echt áf)
in ieder geval geeft dit me weer een beetje zin om een nieuwe, nog veel mooiere, lichtere,
en betervliegende mimi te bouwen! (alleen het rompje)
als ik het balsa gekocht heb maar ik nieuwe staartdelen uit lichter balsa. mijn oude wogen 9 gram!
nu, berekend met de 10mm dikke plaat en dan 8mm wegschuren: 4,5 gram (slechts berekening)
dat is dus 12 gram uit de neus

details berekening:
balsa 2mm: 34 gram oude roertjes: 9 gram
balsa 10mm: 86 gram nieuwe roertjes: 4,5555 gram (gewoon verhoudingen rekenen)
34/2/9=1,8888
86/10/1,8888=4,55555 gram
bij m'n niewe mimi ga ik ook 0,3mm verenstaal gebruiken, ipv 0,5mm dit voorkomt dat het roer
aan de ene kant meer instelhoek geeft als de andere kant(sterk veertje), en het is natuurlijk
weer 0,0001 gram lichter
m'n rompje daarintegen maak ik wel gewoon van het 2mm balsa, omdat de romp grotendeels
voor het zwaartepunt zit, liever een sterker, en zwaarder rompje, dan een zeer licht
crashgevoelig rompje met extra lood in de neus.
naja, hele lap tekst, maar ik zal hier binnenkort weer foto's plaatsen van de bouw van een rompje
van de mimi
groeten ike