MiMi DLG

Ik gebruik nimh omdat ik wat snellere reacties van de servo's (vooral op hoogte) wel prettig vind. Bovendien kosten ze hetzelfde (de pakketjes die ergens in dit gedeelte al eerder te koop hebben gestaan dus) als een lipootje en brengen ze mijn MiMi direct perfect in balans. Én ze zorgen ook nog eens dat de ontvanger niet kan gaan schuiven (waardoor je CoG verkeerd zou kunnen komen te liggen)

Ik wacht nog op bruikbare A123 celletjes van 3 volt zodat ik 2S1P A123 pakketjes kan maken. Dat zou helemaal perfect zijn :)

Inmiddels 1 van de 4 vleugeldelen af. Viel me eigenlijk best mee. Wel had ik een domme fout gemaakt met het aanelkaar lijmen van de balsa plankjes, ik had 2 linker stukken gemaakt :P. Gelukkig was de lijm nog niet helemaal droog toen ik er achter kwam, snel en voorzichtig goedgemaakt. Maar het word er zeker niet mooier op.

Verder heb ik de staartdelen in plaats van gelakt enkele keren dun ingespoten met haarlak, dat geeft ook een licht watervast beschermlaagje. Doen we ook op school af en toe. Kan ik dit ook gewoon met de vleugel doen of moet ik hiervoor een pot lak uit de schuur toveren?

Igor

Tussen de middag had ik even een half uurtje de tijd om te gooien. Ongeveer windkracht 2. Lekker gevlogen, max 30 seconden per vlucht, sommige worpen gingen veel beter dan andere, dus ik moet nog wel veel oefenen.

Aan het einde toch geprobeerd iets harder te gooien, waardoor de MiMi een paar keer op de kop het luchtruim koos. Bij de laatste worp (op video) ging de MiMi op de kop de grond in. Een gescheurde romp, maar voor de rest geen probleem.

Vliegklaar
Foto-AKREYKPW-D.jpg

Resultaat na een verkeerde worp
Foto-KLSRXEIM-D.jpg

Foto-OAGM6QD4-D.jpg

Schade kon overigens binnen 15 minuten gerepareerd worden. Het rompje kon ik niet meer mooi recht krijgen, maar ja, het is toch kistje om het werpen mee te oefenen. Als de romp weer kapot gaat heb ik een goede reden om een nieuwe te bouwen die iets langer is waardoor de accu verder naar voren kan en het lood zoveel mogelijk uit de neus.

Filmpje van de laatste vluchten gemaakt, maar het is helaas in een lage resolutie opgenomen.
[media=youtube]ZVsR5S8hYg4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Toen ik begon met mijn bonsai was het resultaat van mijn worpen ook zeer wisselend. Soms ging het ineens veel hoger dan andere keren, zonder dat ik voor mijn gevoel iets anders deed. Ook draaide hij vaak op zijn kop, voornamelijk door het te krampachtig vasthouden van het model (en daardoor te laat loslaten). De manier om het te leren: heel veel doen. Dan ga je vanzelf aanvoelen wat goed is en wat niet. Soms zit dat slechts in hele kleine nuances. Heel belangrijk is om relaxed te gooien. Zoals Sietse al aangaf gooi je in het begin vaak hoger met een hele relaxte worp dan wanneer je denkt "en nou ga ik hem eens echt goed weggooien". Kracht is nauwelijks belangrijk, techniek en snelheid geven veel meer effect.
Succes met oefenen!

Oh ja, en kom eens langs op een wedstrijd. Gewoon meedoen, ook al gooi je knudde. Je leert er zoveel van.

Zeker langs komen inderdaad! 16 Mei is in Odoorn weer een wedstrijd, gewoon inschrijven, al is het maar voor de lol :) En hopelijk binnenkort (zondag?!?!) weer met z'n allen vliegen in Garderen.

Wat betreft je werpen waarbij de MiMi op de kop draait: je hebt een computerzender zie ik, stel eens een startstand in (op een makkelijk bereikbare switch voor je linker wijsvinger). Op mijn MiMi heb ik tien klikjes (ongeveer 3%) down op hoogte. Ik gooi dan ook vrij steil omhoog. Scheelde de wereld bij mij, eerder had ik ook een redelijk vlakke worp die - als ik hard gooide - nog steeds de neiging had om over de kop te gaan. Dat is nu helemaal weg ;)

Belangrijkste is techniek, hard gooien scheelt erg weinig (tenzij je techniek weer goed is, dan natuurlijk wel). Ik heb gemerkt dat jezelf filmen als je start een goede hulp is, gewoon iemand meenemen en zo snel mogelijk achter elkaar startjes maken, landen en opnieuw. Dan op je gemak op de PC terugkijken. Dan zie je vaak direct wat er verkeerd gaat

(in mijn geval was dat, rechtervoet optillen bij release waardoor een groot deel van de kracht van de worp daarin verdween en de werparm niet ver genoeg naar achteren houden (als je draait, en dat kun je oefenen zonder toestel, arm recht opzij en dan naar je rug draaien. Kijk maar goed naar de filmpjes van de PRO vliegers dan zie je wel wat ik bedoel)

@Igor:
Ik zou zeker geen haarlak gebruiken, dat lost namelijk op in water en daartegen beschermen is nu net het idee achter lakken ;) En een pot verf uit de schuur is prima als die verf niet op waterbasis is (want dan trekken je vleugels geheid krom). Zoals eerder gezegd, een potje PU lak (niet op waterbasis dus, controleer dat wel, in vooral de bouwmarkt is dat vaak wel het geval!) is echt ideaal. Een kwart liter gaat tijden mee en geeft een harde en waterdichte laag die ook nog redelijk licht is..

Weer lekker gevlogen vanavond. het werpen gaat wel steeds beter, hoewel nog niet echt veel hoger. Vluchtjes van gemiddeld 30-40 seconden bij Dead Air. Ik ben benieuwd hoeveel het zal schelen als het kistje iets lichter is. Nu 187gram, maar er zit 17gram in de neus.

Bij de een na laatste worp vloog ik lekker rond en schatte ik de diepte van het veld verkeerd in (het begon schemerig te worden). De Mimi raakte een boom maar bleef gelukkig niet hangen en viel vervolgens op de grond. Ik er naar toe gerend, bleek dat de MiMi op 1,5 meter van de Rijn lag.... pffffff.

Het was al laat en eigenlijk moet je na zo'n signaal stoppen. Nog eentje dan, veel te veel kracht, waarschijnlijk te weinig techniek en met een hele mooie strakke boog de grond in... nu dus echt tijd voor een nieuwe romp. Vleugels en staart in orde, dus ik kan redelijk snel weer vliegen.

Video:
MiMi DLG practice on Vimeo

Nadat ik de MiMi opgepakt had zag ik in de verte een blauwe VW Golf staan, eerder niet gezien, maar dacht: het zal wel een visser zijn. Terwijl ik naar de auto loop komt de Golf dichterbij. Blijkt een agent in te zitten die even aan het kijken was wat ik daar aan het doen was. Gecrashte MiMi laten zien, blijkt dat de beste man zelf in 1:1 zwevers vliegt. Nog een leuk gesprekje gehad over de Open Dag op Deelen, bleek dat hij mijn foto's van het vliegen op de open dag ook al had gezien op internet. Wereldje is klein :cool:

Nog bedankt voor de tips. Ik ga zeker veel oefenen en een keer langs komen op een wedstrijd. 16 mei gaat niet lukken want ik heb 17mei voor het Vintage Zwever Treffen al staan, en 2 dagen weg in het weekend is niet echt handig. Ik zie mijn kinderen door de week al te weinig, dus wil daar in het weekend ook tijd aan besteden.

Maar aanstaande zondag in Garderen is misschien wel een optie...... we zullen zien.

laatste filmpje is wel origineel Johan! haha,
Maarja, die 1e zie je hoe je gooit. Tis lastig te zien, maar het lijkt er een beetje op dat je je arm gebogen houd af en toe. Of zelfs buigt in het laatste stukje. Het is echt super belangrijk dat je je arm echt helemaal gestrekt houd. Helemaal losjes als een touw gebruiken zo'n beetje. Zodra je je elleboog iets buigt, betekend het dat je het toestel geforceerd probeert te begeleiden, wat leid tot inverted starts... Gewoon je arm laten bungelen en zo ver mogelijk naar achter reiken voor je de draai inzet. En ietsje horizontaler gooien scheelt ook nog wel. (al doe ik dat ook eigenlijk niet goed. naja, ik gooi zowieso nogal "apart"...)

Thanks, ja het filmpje vanaf statief gaf weinig zicht op de MiMi, vandaar dat ik vanavond weer voor de filmpet heb gekozen.

Ik probeer mijn arm gestrekt te houden, maar vaak buigt die inderdaad in het enthousiasme. Niet dat ik dat op dat moment echt door heb, maar ik zag het inderdaad op het 1e filmpje. Wat ik wel merk, als ik bij de start mijn arm zo ver mogelijk naar achteren strek, is dat ik dan geforceerder gooi en een inverted start eerder in de hand werk.

Verder heb ik mij vanavond ook ingeprent om vlakker te gooien, uit de video's blijkt dat echter niet te lukken.

Morgen hopelijk een nieuw rompje bouwen en dan vrijdag met deze techniektips weer eens proberen. Wel leuk! Hoewel een motortje toch ook wel relaxed is. Ik ben ook benieuwd hoe de MiMi het aan de helling gaat doen.

Verder moet ik aan mijn Barracuda blijven werken, want anders is die niet op tijd klaar voor het Vintage Zwever treffen.

Groeten,

Johan

Laatst bewerkt:
hallo,

ik ben hier even een tijdje weggeweest. laatste tijd wat minder zin om wat te bouwen,
geld uit tegeven voor neiwu balsa/depron, enz... veel gevist:) en wat gevangen natuurlijk:)

maja, ik hoorde van sietse dat je die sleuf in de tail boom maakt met een dremel! ik had
bij m'n eerste (vorige dus) rompje gewoon een hap uit de rudder gesneden, dat werkte
ook neit echt super, toen ik in de modelbouw aktueel iets las over een dremel van het merk dremel:p
ben ik maar eens gaan kijken naar dremels. mensen wat prijzig! je moet zeker 80 euro neerleggen
voor een dremel van dremel:p

nu, vandaag wou m'n moeder dus nog even naar de gamma, ik dacht, laat ik eens kijken of er ook
goedkopere eigenmerk dremels tekoop zijn. en ja hoor, daar lagen paar dremels onder andere
van dremel. maar er lag ook een goedkopere dremel van gamma:D deze koste 27 euro
of iets dergelijks. vandaag koningedag korting of iets dergelijks, dus voor 24 euro net ee
dremel gekocht.

net dus een nieuwe pijl gepakt (zo'n profesionele carbon pijl) en maar is in 2 stukken gedremeld. phoe, dat gaatmakkelijk. leuk spul, wel gevaardlijk.
nu heb ik ook al eendeel van de sleuf af. hoe doen jullie dat? ik vidn het heel moeilijk
om een echt réchte sleuf te maken (nu 1 cm echt áf)

in ieder geval geeft dit me weer een beetje zin om een nieuwe, nog veel mooiere, lichtere,
en betervliegende mimi te bouwen! (alleen het rompje)
als ik het balsa gekocht heb maar ik nieuwe staartdelen uit lichter balsa. mijn oude wogen 9 gram!
nu, berekend met de 10mm dikke plaat en dan 8mm wegschuren: 4,5 gram (slechts berekening)
dat is dus 12 gram uit de neus:D
details berekening:
balsa 2mm: 34 gram oude roertjes: 9 gram
balsa 10mm: 86 gram nieuwe roertjes: 4,5555 gram (gewoon verhoudingen rekenen)
34/2/9=1,8888
86/10/1,8888=4,55555 gram:D

bij m'n niewe mimi ga ik ook 0,3mm verenstaal gebruiken, ipv 0,5mm dit voorkomt dat het roer
aan de ene kant meer instelhoek geeft als de andere kant(sterk veertje), en het is natuurlijk
weer 0,0001 gram lichter:p

m'n rompje daarintegen maak ik wel gewoon van het 2mm balsa, omdat de romp grotendeels
voor het zwaartepunt zit, liever een sterker, en zwaarder rompje, dan een zeer licht
crashgevoelig rompje met extra lood in de neus.

naja, hele lap tekst, maar ik zal hier binnenkort weer foto's plaatsen van de bouw van een rompje
van de mimi:D

groeten ike

even korte reactie voor ike: Originele dremel is bizar duur idd, wel kwaliteitje. op hoge toeren merk je het. Ik heb ook een dremel van de aldi (topcraft) en die doet het ook prima op zich. Waarschijnlijk ben je nu met zo'n bruinig slijpschijfje bezig? 1 waarschuwing, die dingen slijten snel en klappen keihard uit elkaar! Doe dus ALTIJD een veiligheidsbril op als je die gebruikt!

okee, ik zal volgende keer een bril op doen, ik had hem trouwens op het laagste toerental staan,
en dat werkte perfect, echt super resultaat:D straks maak ik heb even op de goede lengte,
nu zit de achterkant van de pijl met de veertjes er nog aan:p wat voor draad moet er trouwens
vooraan bij de sleuf, gewoon visdraad of ook weer dyneema? (oh trouwens alwin bedankt! ik heb het ontvangen:D lijkt trouwens meer als 3 meter maja)

wat weegt eigelijk bij jullie een standaard tail boom van skyshark? (3p en 2p)

oh trouwens, madduck, wat weegt jouw vleugel?

groeten ike

We hebben nogal ruime meters hier in Zwolle ;) graag gedaan!

Wat bedoel je overigens met draad vooraan bij de sleuf?
En inderdaad met slijpen ALTIJD een bril op, er komt altijd wat materiaal van de schijf af (ook bij goede, dure schijfjes!) en ik weet uit ervaring dat iets uit je oog laten verwijderen GEEN pretje is..

bij frans zie ik wit draad (visdraad volgens mij) om de voorkant van de sleuf gewikkeld,
mischien tegen het splijten van de carbon buis?

Hoi, even een update vanaf hier.

Ik heb inmiddels de 2 middelste delen van mijn vleugel af, en de 2 tip delen al bijna klaar om te schuren.

Wel heb ik het iedee dat mijn vleugel en mijn balsa van de vleugel vrij zwaar was. De 2 middenstukken van de vleugel wogen samen geloof ik al 70 gram of iets dergelijks.

Ohja, Sadkingbilly, is het dynema al verzonden?

Igor

Ike,

Dat witte draad voor het richtingsroer is Kevlar draad.
Maar je kan ook Dynema gebruiken, weet alleen niet of CA daar goed op hecht.
En ja de draad voorkomt het splijten van de boom.

Het maken van een rechte sleuf in de bom is lastig.
Wat ik normaal doe is het volgende.
Ik plak eerst een stukje schilderstape over het deel waar de sleuf moet komen, onder en boven.
Op de tape teken ik dan de sleuf af, plaats en afmeting.
Dan met het slijpschijfje voorzichtig de sleuf maken.
LET OP carbon stof is rotzooi, zuig bij het slijpen het stof gelijk weg met een stofzuiger.

Frans

Carbon stof is troep maar balsastof ook. Tamelijk kankerverwekkend, schuren buiten of met goede afzuiging / adembescherming!

En voor het afwikkelen van de sleuf kun je ook gewoon naaigaren gebruiken. Even vasthouden met de vinger, dan eroverheen vastwikkelen en fixeren met een druppeltje dunne CA.. heeft niks te houden in principe :)

-edit- Igor, gisteravond was het geld nog niet binnen :'(
Zal morgenochtend weer checken en dan gaat het dezelfde dag nog op de post!

-edit- Igor, gisteravond was het geld nog niet binnen :'(
Zal morgenochtend weer checken en dan gaat het dezelfde dag nog op de post!

Appart.

Ik pb je even een screenshot van de verzending/ overboekking. Dan kun je zien of de gegevens kloppen. :) Zou eigenlijk zondag alles klaar willen hebben.

Laatst bewerkt:
MiMi is weer klaar!

Zo, nieuw rompje gebouwd, gelijk een stukje langer gemaakt om meer ruimte voor de electronica te hebben en het gewicht wat gemakkelijker naar voren te kunnen schuiven om te compenseren voor de zware staart.

De zware staart verbaasd mij eigenlijk nog steeds, vooral omdat ik ook nog de 2P in plaats van de 3P vliegerstok heb gebruikt. Wellicht komt het omdat ik de staartdelen na het lakken niet heb gedept met keukenrol zoals ik later als tip zag. Af en toe de neiging om toch gaten in dat staartje te maken en dan Oralight erover heen, maar ik ben bang dat dat een hoop werk voor weinig gewichtsbesparing gaat worden.

Kistje weegt nu 178 gram, dus 9 gram lichter dan de vorige, nu slechts 1gram lood in de neus, rompje steviger gebouwd met meer glas dan de vorige en nu een keurig verenstaal schuifje, waardoor ik gemakkelijk bij de accu kan komen en zonder tape het rompje weer kan sluiten.

Foto-QNA6SRAN-D.jpg

@Ike:
De vleugel weegt 99 gram

Laatst bewerkt:
Back