MiMi DLG

Exacte tekening op schaal nodig??

Ahum...

@seelanc

Als je de juiste maten aanhoudt die op de tekening staan kun je toch perfect een Mimi maken? Ik heb nooit de behoefte gehad aan een tekening die nauwkeurig op schaal was. Je gaat toch niks overtrekken? Als je de belangrijke maten maar weet.

Hoe denk je dat Frans de contouren van staart en stabilo heeft bepaald? Daar zijn echt geen XFLR stromings-berekeningen aan vooraf gegaan.
Houd de maten aan en rond alles dan netjes af (een rond bierviltje of een jampot kunnen je nog diensten bewijzen)

Ook de romp zou ik 'om de rc-apparatuur heen' bouwen. Misschien kan die dan wel smaller, dat geeft dan minder luchtweerstand en een grotere werphoogte.

Alleen je freesmallen moeten wel nauwkeurig op maat zijn. Daar zou ik aandacht aan besteden. Niet aan de gehele tekening.

Leon

okee heb nu het hout gehaalt
moet alleen nog die skyshark stok
zal de mallen proberen zo goed mogelijk uit tezagen.
waar halen jullie die skyshark stokken.?

okee ga morgen mischien naar texel en zag dat daar toevallig een kite winkel is en ze hebben er skyshark stokken.
ben nu met de vleugel bezig, zal morgen wel plaatjes posten.
weet iemand waar ik dan dat kavlar roofing kan halen.?
heb nu alleen maarglasweefsel, en wil daar ook die stabilo pylon mee vast zetten. maar kan ik dit ook gebruiken bij de werpstift in plaant van dat kavlar.?

heb vandaag mijn oude mimi weer gekregen...
de jonge die hem had, gebruikte hem aan de elastiek, maar nu wil hij leren DLGen, dus ff een rechtshandige werpstift opzetten, en dan kan hij zich lekker amuseren :)

is de staart boom 51cm..? bij mij op de tekening is ie 49 cm

Klopt de afstand tussen achterlijst en stabilo is 300 mm.
Die 49cm komt van de solid tekening.
De 51 staat op de build-up.
Waar dat verschil vandaan komt, zou het echt niet meer weten.
Lengte van de pook is niet superkritisch rond de 500 is goed.

De "oude" Skyshark pook was 40 inch lang. (1016mm)
Als je deze door midden zaagt heb je twee poken van 508mm (min een klein beetje van het zagen)
Dat was de achterliggende gedachte.
Heb je een kortere pook houd je een reststuk over.

Frans

okee dan hou ik 50cm aan
en kan ik de kier waar het kielvlak in komt zoo met de zaag doen of moet ik het eerst vielen of wat anders.(ben namelijk bang dat ie splijt)
edit: heb dit nu met een dremel gedaan. zit er eigenlijk verschil in glasgewebeband en glasmat.? heb namelijk bij de modelbouw winkel glasgewebeband gekregen

Laatst bewerkt:

moet de romp nu nog schuren
de vleugel weegt nu 101gram.
de 2 planken van 12 milimeter wogen bij elkaar 220gram(was het lichtste wat er was
wat kan ik nog meer doen om het lichter tekrijgen?

nee is gewoon donker balsa voorlijst is van balsa en achterlijst van vuren
oh en zoals je ziet is er met het schuuren een stukje afgeboken

Zie ik dat goed? Heb je een vuren latje aan de voorlijst?
Die moest aan de achterlijst omdat die zo dun is.

Nou, zo'n vuren lat aan de voorlijst is anders ook geen overbodige luxe hoor!
De impactbestendigheid van je vleugel gaat een stuk omhoog met zo'n mooi vuren latje voorop je vleugel.

Seelanc,

zo, schiet al lekker op.

heb namelijk bij de modelbouw winkel glasgewebeband gekregen

Wat voor band is dat?
Als dit het band is wat normaal voor het aan elkaar zetten van vleugels wordt gebruikt heb je niet het juiste glasweefsel.
Dit is te dik/zwaar.
Post anders even een fotootje van het band.

de 2 planken van 12 milimeter wogen bij elkaar 220gram(was het lichtste wat er was
wat kan ik nog meer doen om het lichter tekrijgen?

Je kan gaten maken, zie de aparte tekening die ik je gestuurd heb, en deze weer dicht maken met Oracover light

Frans

okee ik heb nog net genoeg oracover light liggen dus dat komt goed uit.
maar hoe moet ik die gaten maten.? met een dremel gaat dat niet echt stoppen door eeen plankje met een gat erdoor.
zoals op de fotos van u

die band zit er wel het zelfde uit als op de fotos als ik het aan heb gebracht.
1meter woog ongeveer 15gram

moeten de vleugel tippen 10cm elk van de grond komen.?
of is dat teveel v stelling.?
en waar kan je dat dynema visdraad halen want de verkoper uit de viswinkel wist niet wat het was.

Laatst bewerkt:
moeten de vleugel tippen 10cm elk van de grond komen.?
of is dat teveel v stelling.?
Dat ligt eraan welke versie je wil bouwen.
Bij de vleugel met de enkelvoudige V-stelling moet net wat je schrijft elke tip 10 cm van d "grond" komen.
Bij de vleugel met knik is dit anders, zie tekening.

en waar kan je dat dynema visdraad halen want de verkoper uit de viswinkel wist niet wat het was.
In ieder geval een andere echte hengelsport winkel.
Maar wellicht zegt een merk meer.
BER-FL300.jpg

Deze lijn bijvoorbeeld.
Neem gerust een lekker stevige lijn, weegt bijna niets meer .

Frans

Back