MiMi DLG

Ik heb besloten om de semi solid uitvoering te gaan bouwen.

Mijn staartboom wordt vandaag bezorgd. Accu's en ontvanger zijn besteld:
Turnigy nano-tech 750mah 1S 35~70C Lipo Pack (Fits Nine Eagles Solo-Pro 180)
OrangeRx R620 Spektrum/JR DSM2 Compatible Full Range 6Ch 2.4Ghz Receiver w/Failsafe
HXT500 servo's heb ik nog liggen.
Ik heb nog even getwijfeld over GWS Pico servo's maar kon niet vinden wat de werkspanning daarvan is.

De ontvanger werkt van 3,7V - 7V
HXT500 van 3V - 6V
Dat gaat dus prima op een 1s accu.

De accu wordt aangesloten op de ontvanger met een servokabeltje.
Ik heb een heel klein ladertje voor vakanties:
Imax B3 Compact ImaxRC
Hiervoor maak ik een verloopkabeltje van 2x servoconnector naar 2s jst balanceerplug.
Hiermee kan ik dan 2 accu's tegelijk laden.

he,
mischien kan je wat gewicht besparen door deze ontvanger te gebruiken, en die lipo die je gebruikt kan je mischien vervangen door een wat kleinere, ( die depron dlg hier op het forum kan al een paar uur doen met een 500mah) mischien kan je dan wel een x-twin lipo ofzo gebruiken, daar zit een bordje in zodat de lipo niet onder de 3 volt komt ofzo ( bij een dlg heb je geen motor die gaat piepen wanneer je de zender uitzet)
( en trouwens, op bangood zijn er van die kleine usb lipo-ladertjes, die zijn echt super goedkoop)
groetjes joris
 
-Ga ik in een keer de volledige diepte in? of steeds een beetje dieper tot dat er nog maar 2mm over is..?

-in het midden beginnen en dan in cirkels naar de rand of eerst een cirkel maken langs de rand en dan het midden deel verder weg schuren?

In het middel in één keer naar de gewenste diepte daarna in cirkels naar buiten schuren.

mischien kan je dan wel een x-twin lipo ofzo gebruiken, daar zit een bordje in zodat de lipo niet onder de 3 volt komt ofzo ( bij een dlg heb je geen motor die gaat piepen wanneer je de zender uitzet)

Een X-twin LiPo is iest van 80mAh, veel te lage capaciteit.
Een LiPo van 300mAH is beter.
De ontvanger werkt boven de 3.7V, met 3 volt gaat jhet niet werken.
Best is om in het begin de accu spanning in de gaten te houden om zo te zien hoe lang je kan vliegen.
Daarbij is de noodzaak van een super lichte ontvanger en accu niet aanwezig.
Bijna altijd moet er namelijk lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen.
 
Dank je Joris.
De ontvanger die ik gekozen heb, is 6 kanaals en full range.
Ik wil 6 kanalen om later eventueel uit te breiden naar dual ailerons of flaperons.
De R410 is maar 4 kanaals en is niet full range.
Als ik de behuizing van de R620 afhaal, is hij ongeveer even zwaar.

De accu weegt 18 gram. Waarschijnlijk zal ik lood in de neus moeten toevoegen voor het zwaartepunt.
Ik voeg liever accu dan lood toe...

Ik heb een lipo metertje en heb mezelf aangeleerd om voor elke vlucht de accuspanning te meten.

De B3 lader heb ik nog liggen en is aan te sluiten op 220V.
Voor een USB Lipo lader heb je nog een 220V USB adapter nodig.
 
In het middel in één keer naar de gewenste diepte daarna in cirkels naar buiten schuren.



Een X-twin LiPo is iest van 80mAh, veel te lage capaciteit.
Een LiPo van 300mAH is beter.
De ontvanger werkt boven de 3.7V, met 3 volt gaat jhet niet werken.
Best is om in het begin de accu spanning in de gaten te houden om zo te zien hoe lang je kan vliegen.
Daarbij is de noodzaak van een super lichte ontvanger en accu niet aanwezig.
Bijna altijd moet er namelijk lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen.
mijn x-twin heeft een accu van 130 mah, ik dacht eigenlijk dat het meer was, maar daarmee kan je denk ik nogsteeds best lang mee vliegen denk ik ( 20-30 minuten ongeveer?)
met die voltage beschermer bedoel ik zodat niet meteen de lipo kapot gaat als je vergeet het vliegtuigje uit te zetten. ( ik ben zo iemand die dat vlug vergeet)
Dank je Joris.
De ontvanger die ik gekozen heb, is 6 kanaals en full range.
Ik wil 6 kanalen om later eventueel uit te breiden naar dual ailerons of flaperons.
De R410 is maar 4 kanaals en is niet full range.
Als ik de behuizing van de R620 afhaal, is hij ongeveer even zwaar.

De accu weegt 18 gram. Waarschijnlijk zal ik lood in de neus moeten toevoegen voor het zwaartepunt.
Ik voeg liever accu dan lood toe...

Ik heb een lipo metertje en heb mezelf aangeleerd om voor elke vlucht de accuspanning te meten.

De B3 lader heb ik nog liggen en is aan te sluiten op 220V.
Voor een USB Lipo lader heb je nog een 220V USB adapter nodig.

maar je kan toch ook de romp verder naar voren leggen?
 
mijn x-twin heeft een accu van 130 mah, ik dacht eigenlijk dat het meer was, maar daarmee kan je denk ik nogsteeds best lang mee vliegen denk ik ( 20-30 minuten ongeveer?)
met die voltage beschermer bedoel ik zodat niet meteen de lipo kapot gaat als je vergeet het vliegtuigje uit te zetten. ( ik ben zo iemand die dat vlug vergeet)

20 tot 30 minunten voor een DLG is erg kort, als je eenmaal gestart bent wil je niet meer stoppen :)

Een LiPo beschermer op 3 volt is een beetje overbodig als je ontvanger al stopt bij 3.6 volt en je hierna het model uit de grond kan trekken.... :)
 
Hobbyking verkoopt tegenwoordig ook ronde lipo celletjes. Heel mooi lang en dun (en dus langs de servo's te leggen) en maarliefst 1000MAh voor iets van 2 dollar..
 
als ze in voorraad zijn tenminste...

ikzelf heb wedstrijden gevlogen met 1s 130mah (die kleintjes die in de indoor en speelgoed toestelletjes zitten.)
25min , en dan was het laden... dit waren Fullsizers!

mijn ELF vliegt nog steeds met dezelfde accu, en met 2 D47 servotjes... daar vlieg ik 40min mee!

dus het kan wel... als je maar een timer hebt meelopen om de tijd in het oog te houden.
 
Ik ben ook begonnen.
Elk vleugeldeel past precies op een A4-tje, ideaal!
full



Op F3k.nl staan mooiere bouwverslagen dan ik kan maken, dus ik zal me beperken tot het eindresultaat.

Heeft iemand advies voor een mooi kleurenschema met oralight in combinatie met rode MIMI logo's?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
doorzichtig geel voor de middelste panelen, en doorzichtig paars voor de tippen.

uit paarse cover kan je MIMI snijden voor op het gele.

de staart gele vaste delen en paarse roertjes.
 
Ja, dat lijkt me mooi.
Ik heb een rode stickerset, dat combineert mooi met geel.

@Sadkingbilly:
Kan ik wat mylar folie van jou overnemen?
Dan maak ik de andere kant in het midden transparant met een andere kleur er omheen.
 
Oh, ik verkoop het niet omdat er lastig aan te komen is; genoeg voor een Mimi kun je zo van me krijgen :)

Ik zal eens kijken wat verzenden in een kokertje kost; volgens mij moeten de kosten daarvan wel meevallen (weegt tenslotte niks)
 
Ha Erik,

De vleugeldeeltjes schieten lekker op.
Voor de kleuren kan je ook iets klassieks doen.
Bovenkant wit (light) met rode D-box.
Onderkant zelfde kleuren, buiten panelen rood (tippen) rest wit (light)

 
of zwart carbonlook cover waar je een Dbox van maakt , met fluogeel niet doorzichtig voor de rest.
 
Ik heb 20 jaar stuntvliegers gebouwd, ooit een fullsize trick kite gemaakt met de engelse vlag erin genaaid (kostte een week achter de naaimachine en drie naalden maar het vloog goed en zag er waanzinnig uit!), wel jammer dat zoiets niet echt mogelijk is met oracover..
 
Dank voor jullie input.
Omdat ik balsa erg mooi vind, ga ik in elk geval transparante folie gebruiken.
De D-box in kleur en de rest transparant mylar.

wel jammer dat zoiets niet echt mogelijk is met oracover..

Alles kan maar dan gaat er wel heeeel veel tijd in zitten.
Je ziet wel eens linoleumvloeren met een gesneden mozaïek. Dat kan kan ook met oracover.
Veel logo's op F-16's worden uit plotterfolie gesneden.

@sadkingbilly:
je hebt PB.
 
Ik krijg de camera zo snel niet aan de praat dus de foto is met een GSM genomen, helaas niet zo scherp. Hopenlijk later vandaag de eerste vlucht, mocht het weer een beetje meezitten.

Vliegklaar gewicht is 170 gram. Het zwaartepunt ligt dan op 70mm en er zit geen lood in de neus.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top