MiMi DLG

het rudder gaat na het lossen toch naar buiten, dus de aansturing gaat slap hangen, wanneer je lost duwt de veer toch tegen? zodoende komt de terugslag toch niet op de servo terecht?

nu, hoe het precies werkt weet ik niet, bij een lancering van +-120km/h heb ik niet de tijd om ff naar men rudder te staren wat het doet :D

Ik dacht altijd dat ze aan de overliggende kant zaten van waar de werppen zit omdat bij een worp (rechtshandig) de druk aan de rechterkant van het roer komt (door de slinger) en daarom aan die kant het dyneema zat zodat het roer geen onbedoelde bewegingen kon maken..

Frank, je moet het Dyneema wel eerst even oprekken voor verwerken; een uurtje aan de deur (punaise in de bovenkant, gewicht van een kilo eraan) is genoeg. Anders zal het toch heel iets rekken tijdens gebruik. Ik laat aan de kant van de servo het Dyneema wat langer, steek het door het buitenste roerhoorntje, dan door het binnenste, dan afstellen, dan een paar keer rond de (wat losgedraaide) schroef waar de servohoorn mee vastzit. Als je die aandraait zit de draad vast en mocht verstellen nodig zijn dan kan dat heel eenvoudig.

Nee, ben nu bezig de Robbe Airy 780 af te maken, daarna de Viper, moet nog even nadenken of ik een 10- of 19 grams motortje zal gebruiken. En de plaatsing maakt 'm nogal zwak. Ben er nog niet helemaal uit, misschien was achteraf uithollen toch niet zo'n heel goed idee.

Nu de uitdaging hoe op micro servo's met een mini-jst aansluiting een gewone servo stekker ga krijgen :(

Tijdens de start wordt het richtingsroer door de lucht naar links gedrukt.
Om het roer op de plek te houden tijdens de draai moet het touwtje dus aan de rechterkant zitten.
Touwtje aan de rechterkant dus (rechts gooien)
Ondanks dat het roertje met en niet rekbare draad als dynema wordt aangestuurd wordt er vaak een preset gebruikt, dit omdat tijdens de draai de speling en kleine rek die toch aanwezig lijkt toch het roer een weinig naar links wordt geduwd.
Ook heeft de preset (naar rechts) invloed op manier waarop het model de hand verlaat.
Het naar buiten slingeren van het roer door de centrifugale krachten is te verwaarlozen.

Duidelijk....!

Ik heb net even geoefend buiten met de Mimi, 'twas maar kort want inmiddels regent het hier weer eens (en zwiepen met een blauwe plek op je rib is echt niet lekker)

Laatst bewerkt:
dus als ik het goed begrijp frans, is dat je zegt het roer naar binnen komt tijdens het draaien? tegen alle fysica in? (lees idd centrifugale krachten)
hoe en waardoor gebeurt dit dan?

ps, franck, proficiat met de maiden?

al een idee wat het profiel zegt?

Bevindingen net van denk ik 5 zwiepjes op het veldje hierachter (te veel wind/turbulentie dus zeker niet representatief.....wel hooooog gras vandaar);

Hij vliegt ! :D En niet eens zo gek, het valt me echt reuze mee. Alle instelling stonden eigenlijk goed. Zwaartepunt op 60mm. Zweeft lekker uit, vertoont geen gekke stallneigingen, het ding kan net als de ammehoela lekker langzaam vliegen (ook al moet die 20 gram lood er asap uit zegt mn gevoel :D)

Ik heb het idee dat deze mimi hoger te zwiepen is dan de ammehoela, daarmee komen we niet hoger dan ca. 30 meter. Wel moet ik weer helemaal opnieuw leren zwiepen lijkt het , mijn ammehoelaworp werkt niet zo met de mimi. Met werpen gaat de kist redelijk rechtuit omhoog, morgen nog maar eens verder proberen / tunen (als mn rib dan ook niet zo zeer doet... ik leek wel een jodelzwieper) Wel loopt de ri roer servo te bokken...dus die vervang ik zometeen.

All in all ben ik met deze eerste korte indruk wel content, het vliegt echt veel beter dan ik had verwacht. ( op basis van deze 5 zwiepjes.)

Laatst bewerkt:
een vliegende vleugel is heel anders dan een gewone vleugel (het profiel zorgt bij hogere snelheden voor een heel ander gedrag... je neus gaat ommiddelijk omhoog etc.

je moet dus inderdaad heel anders werpen met een gewone (staartboom) dlg, als met een vleugeltje.

Ik heb m vanmorgen nog in handen gehad deze mimi, en kan niet amders zeggen dan dat het weer een kek kissie is......!!!

dus als ik het goed begrijp frans, is dat je zegt het roer naar binnen komt tijdens het draaien? tegen alle fysica in? (lees idd centrifugale krachten)
hoe en waardoor gebeurt dit dan?

ps, franck, proficiat met de maiden?

al een idee wat het profiel zegt?

Wat het profiel zegt ?...nee, das nog te kort geweest en te turbulente lucht. Stall is wel ook, mild. Ik ga morgen op de helling proberen, de wind staat op de steile helling met een 2 / 3 tje..perfect. kan ik dit dingetje wat beter leren kennen.

Franck,
Leuk dat de mimi met het K profiel vliegt.
Welke kleur wordt de ribbenvleugel, toch nie blauw, he.

Ik vermoed dat het model tijdens de draai en release een weinig slipt.
Hierdoor stroomt de lucht iets schuin over het kielvlak.
Zal ook welicht de reden zijn dat het kielvlak (full-size) een dragend profiel heeft..
De luchtstroming duwt het roer hierbij naar binnen.
De centrifugale kracht die bij de draai ontstaat is kleiner dan de kracht door de luchtstroming.
Ik denk dat zo,n beetje gebeurd, mijn theorie.

Frans

Tja, na een paar startjes weet je eigenlijk nog niets over hoe goed of slecht het profiel presteerd t.o.v. bijvoorbeeld en mimi met de AG profielen.
Beste is om te vergelijken met een stock mimi, dus dat wordt bouwen.
Of iemand vinden met een standaard mimi, dat kan ook.

Tja, na een paar startjes weet je eigenlijk nog niets over hoe goed of slecht het profiel presteerd t.o.v. bijvoorbeeld en mimi met de AG profielen.
Beste is om te vergelijken met een stock mimi, dus dat wordt bouwen.
Of iemand vinden met een standaard mimi, dat kan ook.

Dont worry, Ik ben al begonnen aan een (zoveel mogelijk) stock mimi met ribbenvleugeltje en licht staartje... :D ik gok op 160 gram. En Met een beetje mazzel komt die van paramarc ook af met een paar dagen bouwen. Kunnen we mooi vergelijken. Met een beetje mazzel is ook FOX een paar dagen hier en gaan we het helemaal zien qua vergelijkingen :D :D

Tot nu toe is voor ons het enige echte vergelijkingsmateriaal de ammehoela. (en wat voorbeeldjes van hoe het ook kan her en der)

Laatst bewerkt:
Detecteer ik hier een in aanwas zijnde verslaving :D

Gefeliciteerd met de maiden (al twijfelde waarschijnlijk niemand die de Mimi kent of het goed zou gaan), benieuwd wat het profiel doet vergeleken met een originele Mimi..

Ik verwacht zelf dat het profiel minder presteert dan het orgineel, m'goed das alleen maar gevoel. We gaan het gewoon zien...dat is het leuke van proberen....spannend :D

Laatst bewerkt:
Ook maar een Mimi maken met dit rotte weer

Ik had al een tijdje het plan liggen van de Mimi en enkele weken geleden is er bij ons in de club een wedstrijd door gegaan voor het BK en ja daar het DLG vliegen echt beginnen bewonderen .
Dus slecht weer en ma beginnen aan een Mimi he !
Zal proberen de bouw hier een beetje neer te pennen met beetje foto's , ga het ribben vleugeltje maken en ga er wat carbon in verwerken ook het rompje ga ik proberen een beetje een modernere toets te geven .
Als ik wat verder sta hoor je meer en als er opmerkingen of tips zijn laat ma komen .
Zit momenteel nog beetje te twijfelen om de vleugel enkel de Vstelling in het midden te geven of ook nog opstaande tipjes te maken , jullie mogelijk al opmerkingen of tips hierover ?

Grtjs aan alle Mimilovers , Blitske

Zit momenteel nog beetje te twijfelen om de vleugel enkel de Vstelling in het midden te geven of ook nog opstaande tipjes te maken , jullie mogelijk al opmerkingen of tips hierover ?

Zelf heb ik voor een dubbele v-stelling gekozen. Dit vliegt stabieler en het zou hoger gooien. (Staat hier ook ergens in het draadje) De vleugeltips staan bij mij 10 cm hoger ten opzichte van het midden.

Back