MiMi DLG

@ franck, FOX heeft geen mimi meer... deze is bij een junior gesneuveld nadat hij leerde slingeren :D
fox heeft een ELF nu ;) helaas ligt het pyloontje nog elders en is het niet vervangen! (moet dit nodig doen!)
fox heeft ook een fullsizer met 2 werppennen, dus je kan altijd slingeren.

mijn mimi woog ook 200+gram, vloog goed, maar te snel naar mijn zin, en vooral de glijhoek was door het gewicht niet zo best... kheb er een haakje onder gezet gehad , en aan de stiek omhoog gegaan... dan was thermieken ook net iets makkelijker (bellen zijn hoger wat beter te nemen met een zwaardere kist)

@fox : ik bedoel ook met echt vergelijken een kist als de elf oid :D

Ik heb zelf maar een paar keer gevlogen op onze mooiberg vanavond, ik was er samen met secondelijm (met ammehoela) Werpen gaat me nu even niet lekker af. Wel heeft slijm de mimi goed aan de tand kunnen voelen. Ik moet toch weer net iets positiever zijn dan gister :D Slijm heeft met de mimi/kf3 de hele avond met een grote grijns lopen zwiepen.

Bevinding tot nu toe:
Slijm gooit nog SAL , maar met een flinke SAL worp zit deze mini op 35 meter. DLG style lijkt me veel hoger haalbaar. Als je de ammehoela er naast vergelijkt , lijkt het of die de handrem erop heeft met werpen :D

Er is nu 12 gram lood uit de neus, en het zw ligt op 70mm van LE. We hebben van de oorspronkelijke 25 gram lood telkens een stukje afgeknipt en weer proberen. Je ziet bij elk stukje minder lood het vlieggedrag verbeteren, geinig

Met zw punt op 70mm vliegt de mimi lekker langzaam, en reageert erg precies op het hoogteroer. Richtingroer...das iets minder gevoelig. Mooie vlakke bochtjes....en op 1,5 meter hoogte gewoon nog ff twee rondjes draaien...geweldig om te zien ! Wat ook opviel is dat de mimi op het hoogste punt van een worp mooi uitvlakt.

Voor de rest moet slijm maar commentaar geven, hij wil iig zsm ook een mimi :D (morgen klaar ??...ha ha)

Ik ga voor de snelheid dus maar een tweede mimi (naast de huidige) bouwen op de plank, nu met wel KF3 profiel, maar wel de oorspronkelijke vleugelvorm...(+ dubbele V - stelling) Zo'n vleugel is in no time klaar. Met de kennis van de huidige mimi moet ik het gewicht op 160 gram kunnen houden....das bijna 40 gram lichter :hammer: dan deze nu. Er zijn qua KF3 profiel nog wat verbeteringen door te voeren. (slordigheidjes tijdens bouw)

Gemiddelde airtime van slijm zn laatste paar SAL werpjes was toch 40 seconden ! (wind was niet meer dan een zuchtje)

IMG_2966.jpg

Laatst bewerkt:
Franck: goed om te horen dat de mimi leuk vliegt daar op mooiberg. Volgende week heb ik mijn mimi wel af.

Vanavond de vleugel bespannen, voor de eerste keer dat ik zoiets heb gedaan. Heb de vleugel bespannen met oralight, de kleur is rood (schijnt het beste te vliegen, is wel eens beschreven op het forum:D). Moet zeggen dat dit klusje me 100% meeviel, ondanks het wat onhandige gestuntel in het begin (kwam tijdens het strijken erachter dat er nog een afdekfolie op de folie zat dan er van tevoren af moet...... :hammer: )

full

het bouwresultaat tot nu toe.

to do:
-peg in vleugel doen
-staartroeren bevestigen
-staartboom aan romp lijmen
-vleugel uitlijnen en schroefdraadje in romp maken
-elektronica erin
-stuurlijntjes erin
-Zwaartepunt op 6 cm, voor eerste vlucht (hopelijk hoeft er niet al te veel lood bij)

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag Mylar folie ontvangen met dank aan sadkingbilly.
De vleugel weegt 91 gram, dat viel me wat tegen.
Ik heb op de foto de rimpels in de folie zo goed mogelijk gecamoufleerd.
Bespannen is niet zo mijn ding...
full

Ja voor je het weet ben je een echte modelbouwer en geen piepplakker meer :)
Mannen ziet er goed uit, gaat zo door!!!

Groet

Frans

En zo ist :D

Wat heb ik net nog even snel gedaan;(en dat is iig 1 voordeel van deze vleugel...het bouwt supersnel)

Balsa voor de nieuwe vleugel nu op gewicht en hardheid uitgezocht. Voor een bodemplaat vleugel heb je 2 plankjes nodig die aan elkaar geplakt moeten worden. Het plankje voor is nu veel lichter dan het plankje waar de achterlijst komt. Voor heb je stevigheid genoeg van de D-box, achter wil je juist harder balsa tegen beschadigingen. Scheelt 8 gram met de oude vleugel.

Ik heb wat beter gekeken naar de profieldikte van het orgineel. In de oude vleugel ben ik vergeten de dikte van de balsa plankjes mee te rekenen, wat iig betekend dat de huidige KF3 vleugel overal 3mm te dik is (dus iets van 12% ipv 8/9%) Dat is nu in de hoogte van de ligger meegenomen. Aan de tip is de ligger nu slechts 3mm hoog...wat een gepiel zeg :D

Ligger is nu gesneden uit 3mm hard balsa, ipv 8mm vierkante balsa lat. 3mm is sterk zat.Scheelt ook weer een gram of 2.

Houtlijm, daar ben ik nu zeer zuinig op. In de oude vleugel heb ik er niet echt overdreven op gelet, nu komt op elke verbinding precies genoeg lijm, overtollige lijm haal ik van de vleugel af ipv het uit te smeren.

De oude vleugel heeft ronde plaatjes versteviging van de peg van 1mm triplex. Die blijven, maar komen nu IN de vleugel in plaats van op de vleugel.

De peg wordt nu plat ipv rond en 1 cm langer, slijm heeft nogal grote vingers zo lijkt het :D

Vleugeltips van de oude vleugel zijn hoekig/recht, de nieuwe vleugel krijgt afgeronde tips, zoals het orginele ontwerp.

De neuslijst van de oude vleugel is over de gehele spanwijdte even dik, dat hoort natuurlijk niet. De nieuwe vleugel heeft de neuslijst dunner naar de tips toe. Ook heb ik een lichter balsa strip voor de neuslijst genomen, kan makkelijk, scheelt weer een gram..

Nog even een filmpje van een niet zo harde zwiep.....je ziet dat de mimi uit zichzelf mooi uitvlakt op het hoogste punt.

Ik zal morgen wat foto's plaatsen. (zzzz)

Nice...hoe plak je dat mylar vast ?

Door bison kit (of de variant van de HEMA) verdund met alcohol aan te brengen op het frame en te laten drogen. Zo dun mogelijk opsmeren, liever twee laagjes. Dan gewoon opstrijken als normaal; door de warmte wordt de lijm weer iets vloeibaar en hecht aan de Mylar. Voor afwerken idem, heel dun laagje op het mylar waar het over elkaar moet komen. Laten drogen, er overheen vouwen en aanstrijken.

Mooi te zien dat er zo fanatiek gebouwd en gevlogen wordt met de nieuwe Mimi! Als je nieuwe Mimi lichter wordt zul je merken dat deze toch iets minder hoog gooit (behalve met wat wind). Kun je altijd direct wat ballast maken (plaatjes lood van 2 gram ofzo, precies op het CoG vastmaken door van onderaf een 4mm breekbout door de vleugel omhoog te draaien. Als het goed is past het lood dan precies onder de vleugel in de romp :)

hoi franck, die aanpassingen gaan een wereld van verschil maken...
elk detail op zich gaat er voor zorgen dat het beter en stabieler vliegt.

ben erg benieuwd, want de oude mimi blijkt toch niet zo slecht te zijn.
de nieuwe gaat alleen maar beter zijn.

het dunnere profiel zal ook meedragen in het beter doorsteken bij de worp.

je bent hard bezig!

maar zoals men schoonbroertje zegt "ge gaat hard of ge gaat nie!"

Nee idd , de oude mimi valt echt reuze mee.....ik zag slijm vanmiddag op het veld en hij liep nog steeds te grijnzen :D :D

Vanmiddag maar weer lekker verder: De vleugelvoorkant blijft wel hoekig tov van het orgineel, maar het KF3 profiel laat zich niet makkelijk met balsa ronden.

asset+%25282%2529.JPG

flinterdun tipje

asset+%25281%2529.JPG

omdat de bovendekking licht balsa wordt, wat wat zwakker is, plaats ik wat hulpribbetjes.
Deze houden de bovendekking in vorm en geven wat meer stevigheid.

asset.JPG

Hier gaan we ook vrolijk verder met de bouw:D

Heb een vraagje over de uitlijning van de vleugel ten opzichte van het stabilo in het horizontale vlak. Onderstaande link foto S101 t/m S106 begrijp ik niet helemaal. Moeten het stabilo en de vleugel precies dezelfde hoek hebben of moet er een klein verschil zijn (instelhoekverschil). Foto S106 is niet niet helemaal duidelijk.

Zie ik dat de meetlat de achterlijst van de vleugel net niet raakt of lijkt dit zo?

Staartdelen - F3K Nederland

Die vraag heb ik Frans ook gesteld. Het stabilo en de vleugelonderkant lopen gelijk aan elkaar. Hierdoor krijg je effectief ongeveer 0,9 graad instelhoekverschil (stab tov vleugel) Met het KF3 profiel moet ik 0mm ruimte over hebben, zo kom ik ook aan ca. 0,9 graad :D (al moet frans me corrigeren als ik dit fout heb)

IK ben ook weer wat verder :

IMG_2987.jpg

Laatst bewerkt:
Die vraag heb ik Frans ook gesteld. Het stabilo en de vleugelonderkant lopen bijna gelijk aan elkaar. Er zit inderdaad een mm ruimte ter hoogte van de achterlijst. Hierdoor krijg je effectief ongeveer 0,9 graad instelhoekverschil (stab tov vleugel) Met het KF3 profiel moet ik 0mm ruimte over hebben, zo kom ik ook aan ca. 0,9 graad :D (al moet frans me corrigeren als ik dit fout heb)

Ok, dan ga ik die mm ruimte bij de achterlijst aanhouden.

De onderzijde van de vleugel en het stabilo lopen parallel.
Op foto S102 zie je dat het stabilo geheel aanligt.
Op foto S103 ligt de vleugel niet aan. Ruimte onder achetrlijst= niet goed.
Op S104 en 105 wordt de romp aangepast door de vleugelzitting bij te werken.
Op S106 zie je het resultaat, vleugel light nu ook aan.
Zal de foto's wat duidelijker maken.

De onderzijde van de vleugel en het stabilo lopen parallel.
Op foto S102 zie je dat het stabilo geheel aanligt.
Op foto S103 ligt de vleugel niet aan. Ruimte onder achetrlijst= niet goed.
Op S104 en 105 wordt de romp aangepast door de vleugelzitting bij te werken.
Op S106 zie je het resultaat, vleugel light nu ook aan.
Zal de foto's wat duidelijker maken.

Okay, bedankt voor de aanvulling/verduidelijking Frans :thumbsup:

Pfew Frans, volgens mij was je net op tijd met het goede antwoord :D

De bovendekking en 2e step moet er nog op inc de wingtips....ik zit nu op 42 gram vleugel (en dat is 17 gram lichter tov de oude vleugel in dezelfde fase.

IMG_2988.jpg

Staart uitlijnen met vleugel

Zo, vleugel ligt netjes op de romp:D

Afstand van beide vleugeltippen tot uiteinde staartboom is gelijk. Het stabilo en rudder zijn loodrecht ten opzichte van elkaar gelijmd op de staartboom.

Morgen ga ik de staartboom aan de romp lijmen. Mijn vraag is: hoe krijg ik de staart perfect uitgelijnd met de vleugel? Hoe doen jullie dat, zijn er trucs voor om dit goed voor elkaar te krijgen?

Back