Mini-G ?? & SuperMe ??

Super !!!!

Sietse,

In een woord geweldig, helemaal goed.....dit wordt echt serieuze concurrentie voor de top mini vliegers, prachtig rompje, vleugel op een nek, mooi hoor ben heel benieuwd hoe het zal vliegen, en nu maar snel verder met mijn EVO.
Cheers

Bart

Thnx Bart :),
concurrentie word ik nog niet snel gok ik. moet eerst weer eens gaan proberen te smijten...
Maargoed, gaat wel lachen worden weer!

Rompje is niet zo extreem prachtig als ie misschien lijkt. van dichtbij zitten er wel erg veel foutjes en troep in... Maar goed. heb hem in een dagje gemaakt ongeveer. houten blokje met de maten van het ontvangertje en de accu gemaakt. daar polyesterplamuur overheen en dan schuren/plamuren tot het een beetje acceptabel eruit zag. Daarna met een beetje mallenhars in 1 keer het malletje gegoten. werd behoorlijk warm, maar 1,5 cm gaat prima dus :).

Ben nou wel erg benieuwd hoe jouw rompje vordert!

Ziet er ok uit!

Hoe maakte je de afschuifbare conus in een enkele mal?
Romp doorzagen en dan glas aan de achterkant vastprutsen?
Ben benieuwd. Vind het steeds meer balen dat ik er de 17e niet bij ben....
Veel nieuwe modellen, mooi deelnemersveld en een pracht deadline om eindelijk mijn nieuwe mini eens af te maken....

ik heb voor die neus gewoon 1 rompje gelamineerd met al iets ingedikte epoxy die over was van het staartdeeltjes maken :).
je moet toch wat he! haha,

Daarna doorzagen en dan een flensje maken.
Ik heb het erg slordig gedaan. beetje te prutsen.. Had binnenkant van de nosecone ingesmeerd met PVA, daarna met CA ipv epoxy met dun glas die flens gemaakt. beetje baggeren dus.
Ik heb nog ergens thuis een mooi plaatje hoe het gaat bij de Supergee officieel. Gewoon eerst in de halve malletjes. Dan past het veeeeeel beter en is ook netter.

soooooooooooooooooooooow
vandaag ff wat eerder weg gegaan van het werk. Nog net ff in het licht kunnen gooien. Nou, ik kan wel stellen dat het ontwerp het doet :D. hehehe.
Kan nog geen kracht zetten en mijn techniek is bagger. TOCH gooide ik nu HOGER dan ik OOIT gegooid heb :) echt supervet! Dat ding blijft doorglijden, hehehe. Dit was dus nog zonder ballast, 130 gram dus.
Dit weekend maar eens kijken wat hij met thermiek kan...

Zaterdag beetje gaan smijten met de gedachte om zondag de winterpostal maar eens te vliegen.. Ging lekker, tot hij met een mooie boog zichzelf zo'n 10cm de grond in boorde... Bleken de moertjes die ik in het rompje had gelijmd te zijn los gegaan... Plastic boutjes waren nog heel...

De romp met staartdelen was nog compleet heel. Wel was 1 servo gestript en was het visdraad halverwege gebroken! Dat lukt niet met blote handen, dus kan je nagaan wat een klap...
rompje uitgegraven.... helemaal heel :).
Maar goed. zaterdagavond moest ik weg, dus zondagochtend maar snel verder met bouwen. Dit keer geen losse moertjes erin lijmen, maar gewoon flink alles uitgedremeld en vol gegooid met 5min epoxy met ingevette boutjes erin. Ziet er een stuk beter uit.
Uiteindelijk nog een tijd bezig geweest om contact te krijgen op mijn servo's... Had het stekkertje iets te ver afgedremeld.... :(.
Was wel weer ook een heel geklooi om de vislijntjes naar achter te krijgen.... maar goed, alles uiteindelijk gelukt :).

Met Philip heel ff gevlogen op ons veldje. Na 2 worpen hoorde ik alleen een flinke krak. goed kijken, bleek het staartdeel van de vleugel naar de romp gebroken te zijn... :(, zal wel een klap hebben gehad zaterdag...
maar goed. 3 sec erna vliegt Philip zijn miniDLG in de allerhoogste boom van het hele veldje... jaja, geniaal!
halve middag bezig geweest met ladder halen en dat ding eruit krijgen...
tik tik tik, beng! verticaal op het asfalt natuurlijk! Naja, balsa rompje is ook te repareren.

namiddag dus besteed aan het repareren van onze dlgtjes...
Het stukkie wat bij mij kapot was flink versterkt met ud carbon en een carbon matje met CA. Is nu goed sterk in ieder geval. Word er allemaal niet mooier op, maar goed. als het maar werkt!

Tegen de tijd dat we weer konden vliegen was de zon net weg... Naja, eerst ff heli gevlogen enzo. en toen ik echt bijna niks meer zag toch nog ff smijten :). Kon niet extreem netjes vliegen omdat ik hem echt amper zag, toch haalde ik ruim 1 minuut! hehehe, dat doet me dan toch weer goed!

Nou, dat was duidelijk vandaag....:turn-l:

:banana:

met dit kistje 2e geworden bij de Malden International miniklasse!

Proficiat!
Heb gisteren best vaak omhoog gekeken en in gedachten een kist weggeslingert.
Wandelen op de Grote Peel was mooi, maar zo'n blauwe lucht is toch nog mooier met een DLG erin!
Mijn nieuwe mini vleugels zitten inmiddels tegen elkaar, maar nu blijkt het kielvlak misschien een beetje te groot uitgeprint en gebouwd....
Jurgen's tekening nog eens nameten....
Peter had 20 cm bij 7.5 op zijn mini en ik zit nu op 21 bij 8.5...
Maar ja kleiner maken kan altijd nog.

Thnx Bart :),
concurrentie word ik nog niet snel gok ik. moet eerst weer eens gaan proberen te smijten...
Maargoed, gaat wel lachen worden weer!

Lachen was het gisteren zeker! En hoezo, "concurrentie wordt ik nog niet"?!
Een welverdiende 2e plek is toch niet verkeerd in zo'n deelnemersveld. :-)

Mooi kistje hoor Sietse! Goed bezig!

Greetz,
Jurgen

Thnx jongens!
stond er wel een beetje van te kijken hoe hij vloog :). Had daarvoor minder dan 20 keer gegooid (incl proef-handstartjes)... Dus het was een beetje een gok! hahaha

Nu ff doorbouwen. Heb in ieder geval een voorraad skyshark 3P stokken nu, binnenkort ook goede cnc snijmallen voor de vleugel EN de staartdelen. eens kijken of ik zulke kleine deeltjes nog netjes kan snijden :).

Staartdelen maak ik doorgaans uit zacht balsa met capstrip's boven en onder als ligger. Daarna 25gr glas erover en voila.
Voordeel hiervan is dat balsa makkelijker te bewerken is dan schuim. En je kunt er evt met secondenlijm op, zondar dat je bang hoeft de zijn dat het schuim smelt.
Moet je natuurlijk nog wel ff ergens licht balsa zien te vinden :-)

Ga je de vleugelkernen voortaan CNC snijden? Of ga je alleen de snijmallen CNC frezen?

mja, licht balsa vinden vind ik weer lastig. En ik vind het wel cool om het profiel goed erin te hebben zitten.

Voordeel hiervan is dat balsa makkelijker te bewerken is dan schuim. En je kunt er evt met secondenlijm op, zondar dat je bang hoeft de zijn dat het schuim smelt.

Daarvoor hebben ze Foam safe CA uitgevonden:D
En met de goede tools is het schuim snijden vrij snel gebeurt.
Daarvoor laat ik nu snijmalletjes cnc frezen. Niet de hele kernen dus.
capstrips heb ik nu dus ook. boven en onder.

Als iemand trouwens nog Skyshark 3P stokken nodig heeft? Ik heb een flinke voorraad op de kop getikt.
1 meter lang, rond de 15 gram (met ribbels)

Jaaaaaaaaaaa, weer verder met de Mini-G, al noem ik hem nu MimiGee. Beetje kruising tussen de mimi en de supergee... nou ja, een creatieve versie dan wel natuurlijk... haha.

Zondag op ypenburg gevlogen met deze nieuwe versie.
Hij is lekker stil geworden en gaat goed hard. "dead air" zonder flaps s'avonds was 1m20 na een prutworp... hehehe. Werpen ging nog niet heel lekker, mijn blade zit nog iets te recht en is nog iets te scherp. 7.8 gram loodkogeltjes voorin gedaan en nu zit hij neutraal. Misschien binnenkort met nog wat meer gaan testen, maar eerst mijn rolroer aan de praat krijgen. Totaalgewicht incl lood zat nu op ongeveer 166 gram.
hpim0689.jpg

Hoorntjes van de rolroeren kunnen nog ingekort worden en ja, ik heb weer eens mooie stalen bouten erin gegooid :). (geen 8.8 inbus jammer genoeg)

Nou, vandaag hoorntjes van de rolroeren wat ingekort, alleen de stuurstangetjes kunnen nog iets korter (het dwarsstukje met plastic borging, dat zit vol in de stroming...).
Rompje is nog niet perfect. Heb met snelle negatieve malletjes gewerkt. Hij is niet helemaal recht en de aansluiting aan de vleugel is nog niet helemaal goed. Ik ga nog even zo'n rompje op mijn oude vleugeltje zetten en dan flink bijplamuren waarna ik hoop er een goede mal van te kunnen maken zodat alles in 1 keer goed zit. Nu is het nog gewoon veel teveel bijwerken...

Ik kon gelukkig nog net bij het aileronservodraadje wat los zat, die zit nu dus helemaal goed vast.
Heb een gedeelte van de 7.8 gram loodkogeltjes vastgelijmd in het opschuifneusje, de rest met Uhu por, die kan ik er dus nog weer uithalen. moet nog ff goed testen wat nou echt lekker vliegt.

dank voor de vrolijke reacties in het mimi draadje in ieder geval!

to be continued....

hpim0715.jpg

Kort neusje? hehe
Lastige van glas, het is doorzichtig. Heb een beetje easy filler gebruikt om een randje naast de liggers op te vullen. Is wel veel strakker nu allemaal, maar ziet er eigenlijk niet uit... Naja, functionaliteit gaat voor!

hpim0716.jpg

aileron aansturing, kan nog iets minimalistischer, wel lekker 0.0 speling enkel een klein beetje verschil in neutraalstelling... raar, zijn toch D47's en alles loopt aardig soepel...

hpim0717uew.jpg

staartje, verkleinde supergee delen, 25 grams glas, nou ja, staat in dit topic al uitgelegd.

hpim0718.jpg

frontaal oppervlak? waar dan?

hpim0719.jpg

wacht maar tot hij strak is en een likje verf heeft gehad :).

Back