Mini H blackout

even een vraagje tussendoor voor de fpv mini vliegers, Ik ben bezig met de bouw van de hexa versie van Nederlandse bodem. Ik heb hier een naza opzitten met eventueel gps. Nu heb ik de keuze uit een 200mw of 500mw video zender. Zijn er mensen die ook met de mini 200mw zender vliegen op 1.3 en hier genoeg range aan hebben?

Je vliegt Futaba Fasst? Ik wel, met 1.3 Vtx, en zónder lowpass filter. Zelfs in de slechtste omstandigheden (mist, storing in de lucht) haal ik minimaal 700/800 meter.
Vorige week zondag had ik een RTH vanaf 900 meter. Zonder obstakels hebben we 1.3km gehaald, met nog volledig signaal (video en radio)

Met Spektrum weet ik dat het vele malen slechter is, maatje van me haalde nog geen 100 meter met zijn mini. Hij is nu over naar Fasst en heeft de tijd van zijn leven:p

Die afstanden lijkt mij genoeg voor een mini:)

Heb het Ratel-geluid eindelijk eruit gekregen ..,

-eerst alles nagedraait van mini (maar zat niks los)
-toen stukje met de gopro gevlogen . hoorde geen geratel in filmpje
-dus moest de mobius zijn
-eens met de mobius gerammeld // toen hoorde ik iets rammelen in de Mobius
open gedraaid en alle mini-schroefjes nagedraaid
- nog eeen vluchtje gedaan in de tuin en hoorde geen ratel meer in VID
- OPGELOST :D (gelukkig verdomd irritant geluidje was dat)

Laatst bewerkt:
Je vliegt Futaba Fasst? Ik wel, met 1.3 Vtx, en zónder lowpass filter. Zelfs in de slechtste omstandigheden (mist, storing in de lucht) haal ik minimaal 700/800 meter.
Vorige week zondag had ik een RTH vanaf 900 meter. Zonder obstakels hebben we 1.3km gehaald, met nog volledig signaal (video en radio)

Met Spektrum weet ik dat het vele malen slechter is, maatje van me haalde nog geen 100 meter met zijn mini. Hij is nu over naar Fasst en heeft de tijd van zijn leven:p

Die afstanden lijkt mij genoeg voor een mini:)

ohja sorry vergeten te melden vlieg met UHF. Met hoeveel mw vlieg je alex? en ducky of clover?

ohja sorry vergeten te melden vlieg met UHF. Met hoeveel mw vlieg je alex? en ducky of clover?

Als je met UHF vliegt, dan maakt het helemaal niks uit;) Ik vlieg met 500Mw, zowel met ducky als met clover, in de praktijk merk ik weinig verschil.

Het is niet slechter met spektrum, zolang je maar DSMX hebt, ik heb ook best ver weg gevlogen met mijn dx8 en AR8000 ontvanger, met 1.3Ghz video....geen probleem....alleen met dsm2 zal het wel een probleem zijn denk ik zo......

@ danny heb ik ook gedaan toen... toen was heel evem weg maar is er nu wel weer zag dat kabeltje van de lipo los er inligt vlak bij de mic dus dat zou het kunnen zijn...

Patrick

goed lager was het he :D
Yep een heel goed lager...

Ik dacht al, er komt vast nog wel even een reply van je....;)
Maar geeft niets hoor, ik ben wel iemand die mijn ongelijk toegeeft, als dat zo is. Was ook enkel een mogelijke oorzaak...

Gelukkig zijn we hier om elkaar te helpen en niet om er een wedstrijd van te maken... ;)

jullie zijn beide goed bezig knullen hier allebei een lolly :-)
60154_20059__30032012_1017.jpg

Wij hebben andere ervaringen. Waar fasst stopt bij 600 meter, gaat dsmx door tot 800 meter. Maar dit is allemaal subjectief, het heeft in eerste instantie alles te maken met de bouw van je multicopter, de bedrading, de plaatsing van de antennes, het voorkomen van groundloops.
We krijgen zelfs uhf in de failsafe binnen 100 meter, als je verkeerd bouwt.

Wij hebben andere ervaringen. Waar fasst stopt bij 600 meter, gaat dsmx door tot 800 meter. Maar dit is allemaal subjectief, het heeft in eerste instantie alles te maken met de bouw van je multicopter, de bedrading, de plaatsing van de antennes, het voorkomen van groundloops.
We krijgen zelfs uhf in de failsafe binnen 100 meter, als je verkeerd bouwt.

Het is waar dat er nog tal van factoren zijn hoor, dat zal niemand ontkennen. Echter: het clubje mensen waar ik ieder weekend FPV mee vlieg, vliegen allemaal op 1.3Ghz video, en Futaba Fasst. Bij 600 meter heeft bij ons nog nooit iemand een failsafe gehad, dan moet er echt iets ernstig mis zitten. Belangrijk is de afstand tussen de Vtx en de antennes van de besturingsontvanger, en de pláátsing van de antennes (dus niet ergens weg gefrommeld tussen het frame ofzo). Door de antennes van mijn Fasst ontvanger anders te plaatsen, kwam ik gemiddeld zo'n 200 meter verder...

Uit eigen ervaring kan ik ook vermelden dat de keuze van videokanaal cruciaal kan zijn.

Eén of twee kanalen hoger of lager kunnen een vrij grote invloed hebben op je bereik van je R/C.

De hexa bijna klaar, nog een goeie plek zoeken voor de uhf en dan een testvlucht maken. word nog gewerkt aan een gopro houder en accu houder onderop. Kabels zijn niet goed weggewerkt komen we ooit nog eens op terug :)

setup:
naza lite
afro 12a
cobra 1960kv
600tvl cam
150mw 1.3ghz video
uhf lite
tbs core

gdtr.jpg

vfak.jpg

Uit eigen ervaring kan ik ook vermelden dat de keuze van videokanaal cruciaal kan zijn.

Eén of twee kanalen hoger of lager kunnen een vrij grote invloed hebben op je bereik van je R/C.

Heb je toevallig met 1.3Ghz getest? Zo ja; welke kanalen/welk kanaal was het meest optimaal in combinatie met 2.4Ghz? (en dan bij voorkeur Futaba Fasst)

Het resultaat was uiteindelijk dat ik op kanalen C-H-9 het beste R/C bereik had.
Dat zijn 1.360 Ghz - 1.320Ghz - 1.280Ghz.
Dit met de volgende setup: Futaba T8FG - R6208SB

Ik vlieg nu meestal op kanaal C, die is voor mij het beste voor R/C.
Ik boet dan een klein beetje in op videorange (antenne's voor 1280mhz), maar die is zowiso voldoende bij 1.3ghz.

Moet eerlijk zeggen dat ik de logica niet 100% snap, want op de lagere kanalen ( 4-8 ) had ik slechter R/C bereik, terwijl deze toch ook verder liggen van de 1240ghz.
In de praktijk kwam ik wel bovenstaande resultaten uit, dus gebruik ik die setup maar.

vandaag FPV Testje gedaan in de Natuur
2 kleine crashes gehad en snel gevonden in het Bos
goed uitkijken dat ik er niet op ga staan tijdens het zoeken :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer goed uit!

Kan niet wachten tot die stomme Sunny's op voorraad zijn...
Anders Slotracer eens mailen wat andere armpjes kosten waar die cobra's op kunnen! Die zijn namelijk wel op voorraad...

ja hoor die passen vast prachtig! Zal morgen wel even test passen voor de zekerheid...... De vrouw slaapt namelijk al, en je kistje (zonder sticker nog steeds ;) ) staat op de kast, welke in de slaapkamer staat....

Maar dan heb jij geen armpjes meer..:? :confused:

Back