mini-z ALGEMEEN draadje en gelijk een vraagje

Discussie in 'Electro onroad' gestart door erik1203, 11 jan 2013.

  1. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Je kunt het ook hier zo gek maken als jezelf wilt. Maar het leuke van Mini-z is juist dat je met een beperkte investering al heel leuk en competitief kunt rijden. En je ook bijna geen onderhouden kosten hebt. Ik ben zelf vorig jaar met de MR-02 ex begonnen, en heb eigenlijk alleen maar een paar setjes bandjes versleten. Ik heb dan een aantal Mini-Z nl wedstrijden gereden en ben bij de laatste wedstrijd van vorig jaar bij de laatste 20 geëindigd. de enige noemenswaardige hopup die ik toen op had gezet was een frictie demper van een 15 euro ofzo. Verder neemt het allemaal lekker weinig ruimte in. Waar ik met mijn 1:10 offroad met grote tassen liep te slepen, heb ik nu alles in een koffertje....

    Voor de 159 euro koopje overigens de MR-03S. Kwa wielophanging etc. is die gelijk aan de MR-03, er zit alleen andere electronica (goedkopere?) in. Of dat erg is weet ik niet, maar je moet er wel rekening mee houden dat de bijgeleverde zender niet werkt op de andere mini-z modellen.
    Mijn ervaring is dat ik met mijn MR-02 net zo hard, zo niet harder ga dan menig MR-03.
     
  2. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Dank je voor je andwoord!
    Vroeg me al af waarom de ene mr-3 nou 200 tot 220 moest kosten.
    En een ander voor 159 stond, maar dat is me nu duidelijk.
    Behalve de mr-1, 02, 03 modellen heb je dus nog meer verschillen.
    Je bent dus sowieso voor een (echte) mr-3 200e kwijt.

    Ik ga niet echt comp. rijden.
    Bij ons op mvw zijn ze bezig om genoeg mensen bij elkaar te krijgen om in de winter met elkaar te rijden op een nog te maken baan in de kantine.

    Ik vond vroeger de tamtech, s van Tamiya al heel tof dus als het een succes is ga ik deze of volgende herfst/winter ook zo, n mooi wagentje kopen.

    Ik heb alleen al een 1/8 808e te onderhouden en die is volgens mijn vriendin al veel te duur, vandaar mijn vraag.
     
  3. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Juist als jullie op gaan starten en je geen hoge eisen stelt aan de zender, kan een MR-03s een prima keuze zijn. Heb je zelf een goede zender met module en daar is een Mini-Z module voor verkrijgbaar (Ko-Propo of Futaba), kun je overwegen een losse MR-03 met module te kopen. Is gewoon een persoonlijke voorkeur.
    Ik rij al jaren met de standaard Mini-Z zender, de KT-18 en bevalt mij prima. Persoonlijk vind ik de zender van de MR-03S niet fijn, uitslag van het stuurwiel is erg groot. Verder is de prestatie uitstekend. Op de beurs in Genk hebben we een 3 uurs wedstrijd met een MR-03S gereden en heeft het uitstekend en vooral storingsvrij volgehouden. In een zaal vol met andere 2,4GHz gebruikers.... dus een echte vuurdoop.
    MR-02EX blijft ook een goede keuze, ik vind hem zelf makkelijker rijden en een uitbreidbare set voor goede prijs. Maar nogmaals, persoonlijke keuze.

    Als je een MR-03 rijklaar wilt hebben (dus niet de S), reken dan op 350 euro. Er komen overigens regelmatig goede 2de hands voorbij
     
  4. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ben zelf onlangs begonnen met een mr02 ex pakket op aanraden van andere rijders. Nog geen moment spijt gehad eigenlijk. Kwalitatief zeer goed materiaal en je rijd amper iets stuk.Iedereen heeft natuurlijk liever het laatste nieuwe chassis (mr03) maar zoals eerder gezegd, de mr02 doet er zeker niet voor onder.Het lijkt duur voor een auto iets groter dan je hand, maar eens je gereden hebt en voelt/ziet wat zulke wagentjes aan kunnen...
     
  5. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Eerste aanschaf is prijzig, maar het plezier dat je er voor terug krijgt is echt super.

    De Mini-Z MR-03 is 1 van mijn leukste aankopen tot nu toe. Ik rijd nu het 4e seizoen met hetzelfde chassis en ik vind het fantastisch. De enige 'hop-ups' die ik gebruik: Carbonfibre T-Bar, kogellagers, profielbandjes en andere veertjes voor de voorwielophanging. Tot nu toe 1 stuurblokje stuk gereden en de spiegels van mijn body eraf... :) Oh ja, bandjes vervangen ivm slijtage, maar dat is normaal en ik rijd gedurende het winterseizoen bijna iedere woensdagavond.
     
  6. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Begrijp ik het goed als een sports mr-3 een gewone mr-3 is en een "mindere" zender heeft die maar op 1 auto te gebruiken is?
    Of is er buiten de zender en ontvanger nog een verschil?
    En de Mr-02ex een verouderd chassis maar wel met een normale universele zender komt?
    Ik kom er niet uit.
    Waar ik wel uit ben id dat een Mr-3 van 200e en dan ook nog een losse zender gewoon te duur word.
    Dan heb ik toch liever een ps4
     
  7. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Bijna goed. De mr03s heeft de kt-19 zender. Die is niet uitwisselbaar met de kt-18 zender waar alle andere modellen op werken, en de eventuele luxere kopropo zenders. Je kunt wel meerdere mr03s auto's aan één zender koppelen

    De mr02ex zou ik niet verouderd willen noemen. Alleen de voorwielophanging is minder geavanceerd.

    Maar dat had ik een paar reacties terug toch ook al geschreven?

    Gelukkig heb ik minder verstand van de ps4.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  8. Mini-Z.nl

    Mini-Z.nl

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    6
    Het is hier stil rond de Mini-Z Wintercup. Normaal gesproken zou dat een slecht teken zijn, maar het tegendeel is waar! We hebben nog nooit zo'n grote opkomst gehad de afgelopen 2 wedstrijden en het lijkt erop dat onze volgende race in Enschede weer een groot succes gaat worden! Nog steeds is iedereen met een Mini-Z welkom om deel te nemen, alle wedstrijden kun je afzonderlijk voor inschrijven.
    Alle informatie is terug te vinden op onze website: Mini-Z.nl - Welkom

    Graag tot ziens op de baan!
    Marten en Jack
     
  9. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Ik heb een vraag.... Mijn mr02 wil niet achteruit. Tenminste, bijna nooit en het duurt een eeuwigheid voordat hij dat doet. Ik heb hem al laten trimmen zodat hij wat sneller geageerd maar het snelst is na 3seconden pas. Andere auto's die ik zie rijden gaan zonder problemen direct weer achteruit en weer verder. Wat kan dit zijn? Ik begin het behoorlijk irritant te vinden namelijk.
     
  10. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    De auto rijdt pas na de 2e keer trigger voren duwen naar achteren. De 1e keer stelt je in de gelegenheid om normaal te remmen. Daarna trigger weer terug in neutraal, en een bepaalde tijd wachten. Daarna nog een keer trigger naar voren en je rijdt achteruit.
    Je kunt instellen hoe lang de trigger neutraal moet staan voordat je achteruit kunt rijden. Dat kan via de computer of met een android phone met de juiste kabel of Bluetooth dongle. Je zult zelf moeten uitvinden wat jij prettig vindt. Is de tijd te kort dan remt hij niet maar gaat meteen achteruit ( dus achterste voren).

    Wat veel gebeurt is dat je maar achteruit blijft geven, omdat hij niet reageert. Even oefenen met gas loslaten kan je veel ergernis besparen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  11. Mini-Z.nl

    Mini-Z.nl

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    6
    Achteruit wordt gezien als een ergernis, waar je aan moet wennen om toch snel weg te kunnen. Vooral de ASF serie van de MR-02 lijkt slecht te reageren. Belangrijk is goed trimmen van de zender volgens de handleiding: de KT-18 net zover optrimmen dat de motor gaat lopen, terugtrimmen tot de motor stopt en geen geluid meer maakt en dan nog 8 stappen terugtrimmen. Meestal reageert hij dan goed. Ook belangrijk is in de KT-18 geen oplaadbare cellen te gebruiken, doodgewone batterijen van 1,5 volt doen het beter en gaan een eeuwigheid mee. Wat Bricks zegt met het instellen via de computer kan alleen met de nieuwste MR-02 EX en de MR-03 modellen, behalve de nieuwste MR-03S Deze heeft die vertraging nauwelijks, pluspuntje voor de S dus.

    Op zich komt het heel veel voor in de moderne regelaars dat je niet direct van voor naar achteruit kan. Maar met de Mini-Z kom je vaak tegen de baanrand vast te zitten en dan heb je niet eerst geremd. Dus je reactie is direct achteruit te willen, maar op dat moment rem je eerst. Dan krijg je de ergernis en verlies je het geduld, met als gevolg dat je kort achter elkaar de achteruit bedient, maar telkens gaat dan de teller van xx msec lopen en lijkt de auto niet te reageren. De beste methode is nadat je de auto vast hebt gereden: direct achteruit bedienen, even wachten (vaak minder dan een seconde) ondertussen ook niet sturen, beste is stuur even los te laten en daarna weer achteruit bedienen. Als je dit jezelf op de juiste manier aanleert, blijk je binnen een seconde weer weg te kunnen.

    Vanuit de eerder genoemde basisinstelling kun je een beetje experimenteren met de trim. Je kunt het soms voor elkaar krijgen een punt te vinden waar het lijkt dat de rem wordt overgeslagen en direct naar achteruit gaat. Maar het beste is nog steeds veel oefenen en niet vastrijden :yes:

    Succes
     
  12. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Ik heb er panasonic aa batterijen in de zender. Niets werkt, sturen 10x "remmen" ook niet. En ik heb geen android met kabeltje. Dat kabeltje alleen schijnt al duur te zijn. Hopelijk is er een x een wedstrijd bij rc addict waar ik de auto kan laten instellen. Dat trimmen is gebeurt, en dat werkt al wat beter, maar nog niet naar behoren.
     
  13. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Aanstaande zaterdag gaan we naar rc-addict. Als je tijd hebt kom dan ook even, kunnen we kijken wat we voor je kunnen doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Ik was een weekendje weg. Ik geef mijn mini-z wel een x mee met iemand die ook de wedstrijden rijdt.
     
  15. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik heb ook eindelijk een Mini-z MR-02EX
    [​IMG]

    Bedankt voor jullie hulp.
     
  16. Gerd

    Gerd

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    13
    Is het mogelijk om zaterdag as te trainen voor de wedstrijd?
     
  17. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Ja hoor je kan iedere dag oefenen voor wedstrijden.
     
  18. stevy

    stevy

    Lid geworden:
    11 jan 2014
    Berichten:
    47
    hoi,

    ik heb 2 mini z gekocht een mr02ex epson editie
    en een mr03S ferarri. ik heb de mr02 online gekocht en had hiervoor ook een tuning motor gekocht. een atomicT2 is het geworden. nu staat op de verpakking van de tunning motor dat je een fet upgrade is recommended. mijn vraag is als ik die motor in 1 van mijn 2 wagentjes kan steken zonder andere dingen te moeten aanpassen.
    en dan mijn 2 de vraag.
    maandag komen ze 2 of 3 platen(hout) leveren. deze ga ik in mijn kelder op 25 cm hoge bruggen maken waar ik dan of tapijt of epdm wil leggen om met de mini z op te rijden. de oppervlakte gaat een 2, 4 op 4 meter zijn.
    wat is jullie voorkeur als ondergrond om met de miniz te rijden.

    grts stevy
     
  19. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Die fet upgrade hoeft volgens mij niet noodzakelijk, is volgens mij om iets meer vermogen te krijgen maar ben hier niet zeker van. Tapijt als ondergrond zou kunnen maar moet je elke keer zeer goed stofzuigen ivm haartjes enz. Ikzelf heb met vrienden voor onze dnano's een circuit gemaakt en epdm als ondergrond gebruikt en werkt heel goed.
     
  20. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Een fet upgrade levert niet meer vermogen. Het zorgt er alleen voor dat het board motoren die meer stroom vragen het board niet laten doorbranden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016

Deel Deze Pagina