Mini zuigertanks

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 16 jul 2008.

  1. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    hallo allemaal

    je kunt een servo ook 360 graden laten draaien d.m.v een 3 positie schakelaar (2 kanten op en stop)

    wat je daar voor moet doen is, de servo openschroeven en aansluiten op een rc systeem. Daarna moet je net zolang aan de potmeter draaien totdat het motortje niet meer draait, en dan de potmeter vastlijmen.

    het tantwieletje dat op de potmeter word geschoven, zo invrezen dat hij de potmeter niet meer raakt, en dan draait hij gewoon door.

    groet ruben
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2008
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ruben,

    Klopt, maar dan vergeet je de mechanische begrenzingen ook weg te vijlen. Dan lukt het wel zoals Ronald ook gedaan heeft bij zijn Kilo-tank.
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Klopt, maar dat is met een trimtank zoals bij mij niet zo erg. Daarbij gebruik ik een klep om de zuiger af te sluiten... De druk van buiten af heeft zo geen invloed op de anwezige luchtbel.

    De zuiger komt onder een hoek te staan, zodat ik van die luchtbel geen last heb...

    Inmiddels iets te enthousiast geëxperimenteerd. Hoogstwaarschijnlijk 1 zuiger van de 100ml variant verkl**t... Maar dat weet ik vanmiddag pas, dan probeer ik het rubber weer op zijn plek te brengen...


    Het blijft lastig hé, die rubbers...

    Is er nog een probleem waar ik tegen aan hik. Als de zuiger een tijdje niet gebruikt is gaat ie een beetje vast zitten.... Vast genoeg dat ie niet van zijn plek komt als ik deze wil gebruiken.. Daar moet ik nog even een oplossing voor bedenken.


    Douglas
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2008
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Douglas,

    'n klein tikje siliconenspray of heel licht inwrijven met vaseline.

    Als we toch bezig zijn: 'glijmiddel' toevoegen...;)


    Jos
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik wil zo een piston aan een brugge regelaar koppelen om de boot horizontaal te houden onder water
    als ik als referentie signal eens ervo pulser gebruik kost me dat geen extra kanaal en ben ik ook van de tegedruk verlost daar de regelaar dat steeds terug bij stuurt
    ik ga ook een kleine spuit buiten de romp plaatsen en een korte dikke binnen
    dan heb ik een korte verplaatsing binnen en een grote slag buiten
    de dunnere spuit zal meer last hebben om de dikkere terug te duwen denk ik met de water druk

    groetjes raf
     
  6. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Is het niet een idee om in de spuit buiten de WTC lucht te pomp vanuit je WTC waardoor je extra drijfvermogen krijgt? Dan hoeft dat niet met water.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan
    kan ook maar lucht kan je samen drukken en water niet
    en waar moet ik lucht vandaan halen ???? water zit in de duiktank
    het regel systeem is zelf voedend en heeft geen extra water nodig
    even wat uitleg
    we gaan van de buiten piston als uitgangs punt
    deze staat tijdens het duiken in de helft
    de regelaar kan dan de piston naar binnen schuiven wat geen verschil gaat geven (water wordt door water vervangen)maar er is wel een gewichts verplaatsing en op deze verplaatsing werkt het principe
    is het achtersteven te hoog gaat de piston naar achter dan komt er wel meer water (gewicht)achteraan en komt de boot weer in balans
    ik houd dus geen rekening met het water dat zich verplaatst mar met de gewichts verplaatsing en dat is een heel anders denken het gebruiken als duiktank

    groetjes raf
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Inmiddels het probleem van het vast zitten van de zuiger opgelost. Als de aanzuigleiding van de pomp te lang is is zuigt ie lucht aan en doet ie het niet.

    Ga de pomp plaatsen 2 cm van de WTC af zodat ie eenvoudig water aan kan zuigen. Dan is het probleem van de vaszittende zuiger opgelost omdat de pomp meteen zijn volle druk kan leveren.

    Nu de WTC van de Ohio afmaken en ''even'' het zwaartepunt van de romp en WTC bepalen (iemand tips?). Mijn Hoofd duiktank zit ver uit het midden en naar voren geplaatst. Waarschijnlijk komt de 100ml variant achter deze tank te liggen...

    Douglas
     
  9. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    ik deed het zo :
    pen of potlood onder de romp, romp erover heen en weer schuiven
    en dan maar kijken waar íe in evenwicht ligt.
    dat is je center of gravity. of bedoel je wat anders ?
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Het drijfpunt gaat weer anders. Dan moet de boot in het water en al redelijk op waterlijn getrimd liggen. Dan druk je met een vinger de romp onderwater. Op het punt waarbij de romp dan horizontaal onderwater te drukken is ligt je drijfpunt. En jammer genoeg ligt dat meestal niet gelijk met het zwaartepunt. Maar dit nat trimmen zal jou wel lukken, ik heb daar hele mooie foto's van voorbij zien komen.
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Als je de zuiger in smeerd moet je dat met vaseline(holvet)die in spuitbussen verkrijgbaar is,dat is zeer dun en blijft het ook.Bij ons in het bedrijf gebruiken wij dat ook veel,nee,niet wat jullie denken!
    De vaseline in spuitbussen is verkrijgbaar bij de betere bouwmarkten.

    Gr.Joop
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    [Moderator-mode "AAN"]

    Hé zeg, wat is dit voor draadje?
    Binnen twee pagina's zie ik hier spuiten, rubbers, vaseline en "holvet" voorbijkomen...:confused::confused:
    Mag ik even informeren bij de heren waar ze mee bezig denken te zijn?
    Dit dient een net forum te zijn, ja!!!

    [Moderator-mode "UIT"]
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    [protestmodus AAN]

    Excuseer, de gebezigde termen vallen nog ruinschoots binnen acceptabel taalgebruik, en de term "holvet" is binnen haakjes geplaatst waardoor deze niet in de contekst meegenomen kan worden. Dat het geheel door enkele lieden uit context getrokken wordt dient niet op alle duikbootbouwers betrokken te worden, en is meer een indicatie van de geestestoestand van de betreffende lieden. Dat bovenstaande moderator dan kortelings in het bezit van een sub is wil niet zeggen dat hij meteen allerlei onterechte beschuldigingen richting ons kan spuien, ja .. !!

    [protestmodus UIT]

    Hé Roel, moet jij je 'locatie' niet eens aanpassen .. ?:
     
  14. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Taal modus aan,

    Kijk en luister na de film Das Boot, de krachttermen zijn daar nog binnen determen, dus aanpassen of stoppen met de hobby:morning: :grin:

    Taal modus AAN
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Niks aanpassen of stoppen
    Gewoon niet zo kleinzielig doen
    In Amsterdam hebben ze onlangs nog een GROOT feest gehad:rolling: :rolling:
    Dus je eigen nergens wat van aantrekken hoor:rolleyes:
    mvg
    Frederik :D :D
    Ps zulke grote bijeenkomsten heb ik bij mijn weten nog niet gezien bij de duikboten lieden
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  16. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    ik ga in mijn Typhoon ook een gesloten "trim systeem" proberen te bouwen.
    Vandaag had ik vrij, dus eindelijk weer de Typhoon onder handen genomen, 4 oktober komt eraan!
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Wat gebeurd er dan op 4 oktober ????????????????
    Dat is toch dierendag :confused:
    mvg
    Frederik:D :D :D
     
  18. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    @Frederik:

    Als je niet weet wat er 4 oktober is, wat moet ik dan van onderstaande denken?



     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Is maar goed ook, stel je eens voor. Een orgie met alleen maar duikofielen..... Tssssssss.

    Douglas

    Ps Op 4 oktober neem ik ook een hond mee, met SAR outfit... Heb er nog wel een foto van...

    @jan,

    Die spuiten die jij aan kan komen. Wil er graag 2 hebben van 60 ml... Zijn die ook 3 delig ?, met rubber bedoel ik dan...
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Persoonlijk niet nee:confused:
    Maar bedoelde op de forums hoor:-x
    mvg
    Frederik:D :D :D
     

Deel Deze Pagina