Mini zuigertanks

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 16 jul 2008.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    nieuwe versie van de servo-zuiger tank.

    [​IMG]

    deze heeft een M5 draad, in plaats van de M3 draad in mijn vorige ontwerp.
    die grovere draad betekent dat de piston sneller op en neer schuift.
    nadeel is dat de stang niet meer door de servo heen kan.
    nu schuift de stang gewoon een buisje in.

    er moeten nog end-switches worden toegevoegd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Zeg Ronald.

    Leverd de servo wel genoeg kracht om de zuiger heen en weer te bewegen ??
    Zelf heb ik ook nog van deze spuiten thuis liggen,maar vind dat de zuigers toch zwaar heen en weer gaan..
    Hoe bepaal je de begin en eindstop van de zuiger,blijft de servo niet doorlopen ??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jul 2008
  3. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    kracht ? zat genoeg. een veel kleinere zou ook nog kracht genoeg hebben.
    De servo goeft alleen een moer rond te draaien, en die schuift de zuiger opzij.

    Stel je maar eens voor : je neemt een lijmtang, het handvat neem je tussen twee vingers
    en je draait losjes, zonder kracht. Je andere hand stop je in de tang en je probeert
    tegen te werken. die twee losse vingers aan het handvat gaan dat zeker winnen....

    de endstops, die moet ik nog verzinnen, maar de bedoeling is om die brede witte rand
    te gebruiken. die drukt aan de uiterste posities twee stukjes blik op elkaar of juist van elkaar af.
    die gebruik ik dan om het circuitje van de potmeter te beïnvloeden, zodat de servo opeens
    denkt dat íe klaar is met zijn werk. met de stand van de potmeter in het midden draait de servo zolang ik de stick op de zender uit het midden hou. maar als ik de potmeter opeens vol naar het
    (juiste) uiteinde zou draaien, dan concludeert de servo opeens dat hij voorbij het punt is waar íe
    zijn moet, en dan stopt íe (of eigenlijk, begint terug te lopen). als de ene schakelaar de signaaldraad van de potmeter aan de 0 volt legt, dan is dat hetzelfde als de potmeter zelf verdraaien naar het ene einde. en als ik de signaaldraad aan de + leg met de andere schakelaar, dan is dat gelijk aan een draai de andere kant op.
    kortom als je de schakelaars op de juiste manier aan de potmeter verbindt, heb je eindstops op je servo.

    Als ik 'm af heb, laat ik het zien. Eerst nog beslissen in welke boot ik 'm ga bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2008
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ronald,

    Als je nou een schuifpotmeter i.p.v. de draaipotmeter met de zuiger mee laat lopen heb je 'm meteen proportioneel, en geen stops meer nodig. Zal denk ik ook nog minder werk zijn dan die stops uitdokteren.
     
  5. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    dat valt tegen. er zijn geen lange schuiverts van 5Kohm die ook nog de juiste lengte hebben.
    ik heb ze niet echt kunnen vinden. de schuiverts die ik vond hadden juist aan de einden nog een hele bak lengte extra, en dus paste het niet goed.

    Die schakeltruuk zat al in Kilo II, en die beviel eigenlijk wel de enige standen die ik nodig had was helemaal vol en helemaal leeg. de tussenstanden lijken me eigenlijk weinig nut hebben.
    Maar dat gaan we met de lineaire servo in Kilo III uitproberen...

    er is ook nog een truuk waarbij alleen een middengedeelte porportioneel is, maar die snap ik nog niet helemaal.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Sow, vandaag weer een pakketje in de brievenbus.... 2x100 ml en 2x200 ml.. met een briefje erbij. ''veel plezier ermee, je motormaat''....

    Die ''maat'' was ik vergeten. Hij mij niet, las toevallig dit draadje en dacht die Doughie kan ik wel helpen..... Mijn motormaat werkt in een ziekenhuis, en kon er met moeite een paar lospeuteren.

    Goed, ik blij en inmiddels in een nachtdienst even wat testen gedaan. Inmiddels de setup gevonden wat PERFECT werkt. (filmpje komt nog)

    Door middel van een waterpomp (conrad) pomp ik de zuigers vol. De pomp schakel ik dan via een vaartregelaar en dat werkt echt heel precies! Het voordeel is dat ik geen spindel heb die ruimte in neemt. Het is alleen de zuiger die op en neer gaat. Er steekt niets uit de tank waneer deze gevuld is.

    De eindschakelaars gaan gemaakt worden door reedcontacten, en de zuigers voorzien van een magneet.

    Ga de Ohio voorzien van 2 zuigers, met 2 magneetventielen. Zodat ik de voorste eerst kan volpompen, daarna de 2e en achterste..... En dat allemaal met 1 pomp...

    Dit gaat helemaal goedkomen :)

    Douglas
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hé Douglas,

    Dat zou wel eens het idee van het jaar kunnen zijn voor trimtanks met dat waterpompje! De weerstand van de zuiger zal wel genoeg zijn om 'verlopen' van de inhoud door de waterpomp heen te voorkomen. Ben erg benieuwd naar je filmpje!
     
  8. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    @Douglas,

    de jonge dame die ik vanuit het ziekenhuis (JB) ken heeft mij gisteren 2 nieuwe spuiten met van die draai-aansluitingen gegeven. voor een ***** kan ik er meer krijgen, dus laat maar weten als je er meer wilt hebben.
    enne..... ik ben zeer benieuwd naar je filmpje!
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Douglas

    Dat met dat waterpompje is een goed idee,maar is het niet verstandig om er een hulpveer aan de ander kant van de zuiger te monteren als "safe" als de zuiger terug gaat dat hij niet kan haperen.
    Als het dat witte pompje is heeft hij kracht genoeg om die veer ook nog in te drukken.Het is maar een idee.


    Gr.Joop
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik zou zeggen laat de ideeën maar komen!!! Joop geen slecht idee, maar kijk eerst maar even naar de filmpjes...

    Das een mooi compliment....

    In inderdaad, de weerstand houd het verloop tegen van de pomp.

    YouTube - Ohio trimtank 6V

    YouTube - Ohio trimtank 12V

    Douglas
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    G E N I A A L ! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

    Werkt perfect en heel ruimte-efficient. Als je de cilinder vertikaal kunt zetten zodat de laatste luchtbel er altijd uit kan kun je 'm nog preciezer aansturen denk ik. Voor een trimtank zou ik hem op 6 volt laten, beter te regelen.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo
    zo eentje aan de voor en achterkant van de boot aan de buitenkant van de wtc
    dan kan je dus de boot trimmen zoals je wil en heb je binnen geen tank die plaats inneemt
    want je kan met twee doorvoeren uit de wtc de twee tankjes aansluiten dacht ik
    als eindstop kan je een plaatje aan de spuithuls monteren
    bedoel de lipjes die er nu afgehaalt zijn
    en daar een plaatje overheen zodat de zuiger er niet uit kan
    het is weer moeilijker uitleggen dan wat het is hahahahaha
    groetjes raf
     
  13. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    prachtig.

    en ik bedenk me net :
    je bent nu af van allerlei mechanische beperkingen.
    Dus als je er 6 bijvoorbeeld met ducttape naast elkaar
    plakt (zoals knakworst in een blik) heb je direct
    een grote (capaciteit) zuigertank.

    wel nog even nagaan hoeveel tegenwerking de pomp aan kan.
    Als je onderwater vaart, zeg op 1 meter, dan heb je 0,1 bar extra druk.
    te vermenigvuldigen met het piston oppervlak geeft de kracht die het leegpompen
    tegenwerkt. daar tegen in : de compressie van de lucht in de afgesloten WTC
    werkt het volpompen extra tegen.

    en een andere parameter is dat de piston uit zichzelf moet blijven staan.
    als je te diep gaat zal de piston uiteindelijk door de omgevingsdruk naar binnen
    worden geperst, als de pomp uit staat. want die druk werkt door de pomp heen.
    De vraag is even op welke diepte de piston gaat meegeven.

    maar dat zijn details voor de uitwerking. gefeliciteerd met het uitvinden van weer
    een ander duiksysteem !
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Die pomp kan eenvoudig meerdere spuiten aan. Dat is echt geen probleem.
    Daarnaast kan je tussen de pomp en spuit een magneetventiel plaatsen. Maar echt het grote voordeel is al wat Ronald al aangaf, geen mechanische beperkingen!

    Ga toch iets proberen voor de Akula, u word op de hoogte gehouden...

    De zuiger gaat stroef. Als deze in een bepaalde positie blijft staan gaat ie vast zitten. Dit heb ik eenvoudig opgelost dmv mijn draaibank... Nu gaat ie soepel en dicht toch goed af.. En dan heb je dat magneet ventiel wel nodig anders loopt ie terug...

    Inmiddels besloten om de Ohio te voorzien van 1 zuiger..

    Dit draadje gaat nog leuk worden...

    Douglas
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2008
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, zo makkelijk kom je er niet vanaf .... ;) Hoe opgelost? Spuit uitgedraaid of de rubber dop afgedraaid? Als dat al mogelijk is.
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ohw sh*t, echt niet? Oke, ik heb het rubber van de zuiger gehaald. Dit is bij mij uit 2 delen. De kale zuiger met een draaibank bewerkt en dan weer het rubber terug monteren. Snappie?

    Oh jee, als ik dit lees met dat rubber, kan dit weer een funny draadje worden....;) Zat net ff een andere variant te bedenken wat rubber betreft...:rolleyes:

    Douglas
     
  17. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Funny draadje????

    Zoiets als "met minder rubber een betere spuit"????

    Gniffel....


    Jos
     
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nog een ideetje voor de servo/spuit tank.
    Ik heb vroeger wel eens een standaard servo omgebouwd naar zeillier voor een zeilboot.
    Ik had toen gewoon de potmeter in de servo vervangen door een meerslagen potmeter.
    Dat werkte uitstekend.
    In plaats van de normale 120 graden bewoog de servo toen 5 omwentelingen.
    Ik heb toen een leeg naaigaren klosje op de servo gemonteerd, maar een spuit kan natuurlijk ook.
    Ik denk alleen dat je nu wel een 20 slagen potmeter nodig hebt.

    Groeten Willem
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Zoiets ja, alleen had ik een andere (dubbele) variant in mijn hoofd...:lol:

    @ Willem,
    Leuk idee, maar een schuif potmeter zou ook kunnen werken... Zoiets als bij jouw Tmax..

    Douglas
     
  20. Na dit spuitonderwerp ben ik ook aan het expermiteren gegaan.
    Toch een geweldig idee van jullie twee.(Rijmt ook nog)
    Een punt wat ik wel wil aanmerken is,als ik de spuit had leegepomp en de aanvoerslang
    van de pomp uit het water haal,dat er dan lucht in de pomp terecht komt.
    Beter is, als men de boot uit het water haalt de spuit vol pompen,zo blijft er dus water in de spuit staan,en ook een soort vacuum.

    Ben verder benieuwt naar de eerste ervaringen,met de spuit-pomp in gebouwt in de Subs.
     

Deel Deze Pagina