minimum ontlaadstroom? of maakt het niet uit?

zonet even de FAQ over Nicds en Nimhs gelezen maar ik kon er niet vinden
hoe je ze het best ontlaadt.

Zijn er vereisten aan de ontlaadstroom?

ik heb nu een 2400Mah Nicad pack van 4.8V aan een lampje van
6V hangen om te ontladen maar na meer dan een dag is 't ie nog
altijd bezig :D

ontlaadstroom is dus blijkbaar heel klein maar is dit schadelijk
voor de batterij?

(ik ben van plan er zo vlug mogelijk nog wat lampjes aan te hangen
maar op dit ogenblik moet ik het met beperkte middelen doen....)

diep ontladen is schadelijk en dit kan met alles,, zelfs met de meest kleine stroom,,

rij gwn je accu leeg of vlieg vaar of weet ik veel wat, dat is 10x beter dan het ontladen zoals jij doet,, als je hem dan wilt ontladen doe dat met een computerlader,,

wat je nu doet is zodra de accu bijna leeg is gaat die zichzelf ompolen dan kan je hem weggooien,

hallo

Ron het blijft dwijlen met de kraan open kerel

waar ze de energie vandaan blijven halen om hun accu's te ontladen met allerlei toestanden ik heb er geen idee van

maar accu's moeten en zullen ontladen worden

inderdaad vaar ,vlieg ,rij ze leeg dan heb je der wat aan

wat nog beter is als je ze toch niet leeg krijgt
laad ze dan niet zo vol ????????
dus laad ze minder vol dan kost het eerstens ook minder en je hoeft al die moeite om te ontladen niet te doen want minder er in zijn ze ook zo leeg

snappie ??????????????

groeten raf

wat ik vraag is:

Is het schadelijk om een zeer kleine ontlaadstroom te gebruiken?

Dit heb ik in de vorige draadjes en in de FAQ niet expliciet teruggevonden.

diep ontladen is schadelijk en dit kan met alles
dat weet ik, ik heb immers ook de FAQ gelezen.
En 'k ben ook wel slim genoeg om te stoppen met ontladen als het
lampje begint uit te gaan. Dat was mijn vraag niet.

Ron het blijft dwijlen met de kraan open kerel

waar ze de energie vandaan blijven halen om hun accu's te ontladen met allerlei toestanden ik heb er geen idee van

maar accu's moeten en zullen ontladen worden

inderdaad vaar ,vlieg ,rij ze leeg dan heb je der wat aan

wat nog beter is als je ze toch niet leeg krijgt
laad ze dan niet zo vol ????????
dus laad ze minder vol dan kost het eerstens ook minder en je hoeft al die moeite om te ontladen niet te doen want minder er in zijn ze ook zo leeg
als je hem dan wilt ontladen doe dat met een computerlader,,

het betreffende accu dient als ontvanger accu voor mijn heli.
Dus, hopelijk begrijpen jullie dat ik het onmogelijk leeg kan vliegen.

waarom wil ik het spul dan per se ontladen?
ik heb geen computerlader of dergelijke. enkel een simpele Graupner 6E
lader. Die vertelt mij niet wanneer een accu leeg of vol is, dus ik moet
het zelf zo wat uitrekenen met de laadtijd en dergelijke.
Dus als ik weet hoeveel er nog in mijn accu zit weet ik ongeveer hoelang
ik het moet opladen ook. Natuurlijk, na een dagje vliegen is de
volheidsgrens moeilijk te bepalen en is het makkelijker vanaf "nul"
te beginnen laden.

snappie????

ik zie ook wel dat er al een hoop ontlaad-draadjes zijn geweest en dat
diegenen die het gevolgd hebben het misschien beu gehoord zijn maar
ikzelf heb het allemaal niet echt gevolgd en kon er het antwoord op mijn
vraag trouwens niet direct in terug vinden.

ik hoop dat ik mijn vraag hiermee genoeg verantwoord heb? :roll:

Dus: is een zeer kleine ontlaadstroom OK of vermijd je het beter?

hallo wouter

sorry maar ik wist niet dat het voor een ontvanger moest dienen
konden we niet opmaken uit de vraag

als je een digitale multimeter hebt dan is het wel mogelijk om er iets aan te doen
je zet de meter over de twee klemmen van de battrij en deze steek je in de max laadstroom die je op die lader hebt
als je nu de accu gaat laden dan zie je de waarde op de lader snel oplopen
naargelang de accu vol geraakt gaat zie je die waarde steeds langzamer oplopen
als je meter nu terug af gaat dan is je accu vol

bij nicad's is dit beter te detekteren dan bij een Nmha accu

als je langzaam gaat laden met een lagere laad stroom dan ga je dat niet detekteren en ga je de accu over laden
langzaam maar zeker gaat hij dus defect

de manier met de multimeter is jaren gebruikt en met succes
tot er nieuwe laders op de markt kwamen
het is de enige manier om je cellen niet te over laden
een heel stom en onozele veiligheid is een eier wekkertje
je draait het op en zet het op 30 minuten
en als het afloopt ga je kijken wat ke lader geladen heeft

je kan de wekker ook tussen de draat zetten
dan moet je er een microswitch aan vast maken die door de eier wekker bedient wordt
zo snel de wekker afloopt stopt ook het laden

het ontladen met een lampje heeft geen zin
daar de weerstand van de lamp ook door de lucht temperatuur beinvloed wordt en daardoor steeds veranderd en zo je ontlading beinvloed

hoop dat je met deze manier van laden en uitleg een beetje verder komt

groeten raf

wouter1 zei:
Dus: is een zeer kleine laadstroom OK of vermijd je het beter?
Ik denk dat je het ontladen bedoelt, maar zowel langzaam laden als ontladen is helemaal niet slecht voor je accu's. het is waarschijnlijk zelfs beter dan snel-laden/snel-ontladen

Het zou misschien wel zo kunnen zijn dat na een flinke tijd je accu's wat lui beginnen te worden.(maar de vraag is of dat wel erg is voor een ontvanger accu) Dus af en toe snelladen(+-1c) kan geen kwaad.

Dus: zeer kleine (ont)laadstroom kan geen kwaad, als je maar niet je accu's gaat diepontladen.

wouter1 zei:
Dus als ik weet hoeveel er nog in mijn accu zit weet ik ongeveer hoelang
ik het moet opladen ook.
snappie????
Ik snap wel wat je bedoeld, maar niet echt je probleem. Het is een redelijk bekend feit(zie faq) dat je je accu's niet schadelijk kan overladen als je laad met een laastroom van 0,1C of minder. Alle overtollige energie die erin wordt geladen kan gewoon veilig omgezet worden in warmte.

ik heb ooit een Robbe reflex lader (zonder LCD scherm) gekocht.

De beste investering die ik toen gedaan heb, ontlaad ook (ja ... ik weet dat het niet nodig is maar hij kan het) en heeft automatische afslag en druppelladen.

2 uitgangen voor je ontvanger packs ....

sinds dan maak ik me nooit meer zorgen voor mijn ontvanger packs en geen geprul meer (sorry) met lampjes en gokken op laadtijden.

het is het me gewoon niet waard een model te verliezen vanwege een low kost lader.

Patrick

michiel b zei:
wouter1 zei:
Dus: is een zeer kleine laadstroom OK of vermijd je het beter?
Ik denk dat je het ontladen bedoelt, maar zowel langzaam laden als

jaja, ontladen, had me ff vergist.

hehe, bedankt, methode met de multimeter ga ik zeker eens proberen.

ok, ontladen zal ik dan maar laten voor wat het is.
ik zal dan op het einde van de laadbeurt, wanneer ik denk dat ze
ongeveer vol komen, ze enkele uurtjes aan 50mA hangen.

Dat warm worden gebruikte ik vroeger meestal als indicatie voor
het vol zijn van het accu, maar ik ben bang dat ze op een dag daardoor
zullen beschadigd zijn. (kleine laadstroom of niet.)

Ik zou wel in een goeie lader investeren maar tot nu toe, zag ik er
geen nood aan. Enkele ontvanger pakjes opladen moet met iets simpels
ook kunnen.
Als ik ooit met elektro begin dan komt er wel een goeie lader aan hoor.

Wouter,

Je kan een accu niet beschadigen door hem met een kleine stroom te ontladen. Daar hoef je dus echt niet bang voor te zijn.
Je kan de accu wel beschadigen door hem te ver te ontladen. Dat kan ook met een kleine stroom gebeuren. Het kan je zelfs sneller overkomen met een kleine ontlaadstroom dan met een grote. De oorzaak is simpel, met een kleine ontlaadstroom duurt het een hele tijd voordat de accu leeg is. Je zal er niet al die tijd bij kunnen (willen) blijven dus is de kans groot dat je de zaak vergeet. Helaas is de accu dan te ver leeg voordat je er erg in hebt.
Langzaam laden van je ontvangeraccu kan ook. Helaas is ook te lang laden niet goed voor de accu's. Ook niet met een lage laadstroom (max 0,1C). Op de lange duur is het voor NiCad erger dan voor NiMH accu's. Bij NiCad zullen er steeds grotere cadmium kristallen ontstaan die bij het ontladen moeilijk "oplossen". Daardoor raak je capaciteid kwijt en stijgt de inwendige weerstand.
NiMH heeft geen last van kristalvorming maar wel van de extra warmte. Als je met niet meer dan 0,1C laad is die extra warmte niet veel dus zal de accu niet echt warm worden. Oké, je voelt dat de accu enkele graden warmer is dan de omgeving maar meer niet.
Let wel op dat je dus met echt lage stroom laad anders kan het dus wel fout gaan.

Maar wil je zeker zijn dat je accu altijd netjes vol is en niet overladen wordt dan kan je het beste een goede delta piek lader kopen. Die hoeven niet echt duur te zijn en op de lange duur verdien je hem zeker terug omdat je accu's langer mee gaan.

Ernst,

Ik heb ook een delta piek lader (ultramat 25), dus daar kan ik de zender en ontvangeraccu's ook gewoon mee laden? Moet je dan met een hogere stroom laden, tegen de 1C, of kan ik dan ook gewoon met 0,1C laden?

Groeten Robert

Een delta-piek lader kan alleen de piek detecteren als tussen lader en zend-accu geen (beveiligings)diode is opgenomen (in de zender). Is dit wel het geval dan moet de accu buiten de zender geladen worden. Of die accu-stekkers geschikt zijn voor regelmatig in en uitschuiven, Corrien?

hallo

of je kan die diode over bruggen zoals in meerdere zenders kan gebeuren

eventjes de handleiding er op na lezen
in de mc 10 moet je een draad brug je zetten over diode 1
daar zit geen jumper stekkertje
in de mc 12 wel

je beveiliging tegen ompolinge van de laad stekker is dan natuurlijk wel weg

groeten raf

Je kan ook langzamer laden met een delta piek lader. Het probleem is alleen dat dan de delta piek kleiner wordt. Bij NiCad zal dat zelden problemen geven de delta piek is toch nog wel groot genoeg voor de lader om hem te herkennen. Bij NiMH is dat anders, daar is die piek al kleiner van en bij erg lage laadstromen kan hij zo klein worden dat de lader hem niet meer kan herkennen.
Het is dus raadzaam om met minimaal rond de 0,5C te laden. Hoger dan 1C is niet nodig en zeker als je de accu in je zender wilt laden niet aan te raden. De printspoortjes in de zender kunnen vrij dun zijn en ik heb al van mensen gehoord dat ze die opgeblazen hebben door te hoge laadstromen.
Zelf laad ik mijn (NiCad) zenderaccu in de zender op met een laadstroom van ongeveer 0,4C. Dat werkt al jaren prima.
En die diode, Ja die moet je overbruggen anders zal het niet lukken. Wat Raf zegt is natuurlijk wel belangrijk, pas op dat je niet (per ongeluk) de draajes van je laadsnoertje tegen elkaar laat komen. Door de kortsluiting die dan ontstaat kan er het één en ander kapot gaan. Als je mazzel hebt alleen de zekering maar als die er niet tussen zit dan kan er veel meer kapot gaan. Ook je zender en natuurlijk de accu.

hallo

een goede oplossing om die pennen niet tegen elkaar te laten komen is een stukje rubber slang

je steekt aan beide einden je stekker in de slang
en zo hou je mooi je pennen uit elkaar

als je er de gewoonte van maakt om maar altijd een pen uit de slang tegelijk te trekken heb je geen kans op kortsluiting
ook het terug steken gaat best op deze manier
een pen in de slang en dan de andere

kost haast niets en verhelpt een hele hoop ellende

groeten raf

Ernst Grundmann zei:
... Door de kortsluiting die dan ontstaat kan er het één en ander kapot gaan. ...
Triplex of epoxy afstandhoudertje met twee gaatjes voor de stekkers fabrieken of de plus draad een ander lengte geven dan de mindraad.

Weet iemand hoe het zit met de MX-12 ? Heeft die een diode ?
Ben hem (nog) niet tegengekomen. Kan er ook niets over vinden in de handleiding.

in de mx-12 handleiding staat:(het staat er dus wel degelijk duidelijk in!)
Dat je niet je accu mag ontladen/onderhoudsbeurt geven.
Met een multilader met een max laadstroom van 500mA mag laden
met een computerlader(niet automatische laadstroom!!!) met een max van 1,5A. (wel deltapiek instellen)

Back