Misschien een leuke motor voor een GoodYear

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Loet Wakkerman, 19 jan 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben het er mee eens om de motorenlijst voor Goodyear en 'Vintage' 'diesel' of 'fun' Combat (ook daar moeten we nog een goede naam voor bedenken die de lading dekt) gelijk te trekken. Ik ben echter wel van mening dat het verstandig is geen glows toe te staan in Goodyear én fun combat. Het is lastiger om daar onderscheid te maken tussen de tamme en snelle motoren, althans, OS 15 en Enya 15 met glijlagers, Fox 15 en je bent al een eind, en in Engeland wordt clubcombat gevlogen met de ASP 15, maar volgens mij zijn er inmiddels ook zeer snelle glows, zeker als je een druktank niet verbiedt. De mensen die nu geinteresseerd zijn in lijnbesturing in het algemeen en racen in het bijzonder en die er recent bijgekomen zijn hebben allemaal wel wat met diesels, of kunnen er tenminste mee omgaan. Stel dat we lekker bezig zijn op Almere of elders en er komt een nieuw iemand met een Goodyear racer of funcombat met een niet al te snelle glow dan zal ik hem niet wegsturen, maar mij lijkt dat je niet te veel openingen moet bieden. Bovendien is het goed dat er zoveel mogelijk mensen weer leren omgaan met een diesel, zeker als we ooit weer F2C-wedstrijden kunnen houden. Het leek een beetje een vergeten aandrijving, en nu zijn er weer tientallen mensen mee bezig! Mijn advies: lekker dieselen.
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Wij vliegen zoizo diesel, dus glow toestaan of niet, vind allebij best.
    Ik zie geen elke voordeel voor iemand die Glow gaat vliegen. Enige rede om het toe te staan is op open te zijn voor nog meer beginners.
    Maar idd, een beginnend team kunnen we net zo goed meteen met diesel leren vliegen :)
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    In het BMFA blaadje zag ik dat de FORA? daar wordt overwogen als de standaardmotor voor hun 'Barton Classic 15' teamrace klasse. Op het Barton forum las ik dat Mervyn Jones er 25 heeft besteld die bij hem rond de 65 pond kosten (niet zoveel meer als die van ons dus). Op de foto stond precies 'onze' motor, alleen dan met FORA in verticale letters onder de uitlaatpoort op het carter (als je achter de motor zou staan aan de linkerkant). Bij ons is dat niet weggevijld, dat zou je hebben kunnen zien, dus zouden onze motoren pre producktie exemplaren zijn?

    Hij wordt in Engeland aangeduid als de Fora Junior 15. Iemand die hem heeft getest schrijft: For those of you who may be interested in the performance of the FORA Classic 15 motor, I nailed mine into an F2Cn model to compare it to a Nelson. Fortunately for me I was able to fit it into the Nelson mounting holes, and with one of Sid's 10mm shaft extensions, the shaft length is exactly the same. I kept the same venturi and prop for a more valid comparison. I had replaced the 3.2mm choke with a 4.3mm one in order to compare performance with a Nelson. I was very pleased with the results. The speed of 22.4/10 is about one second slower than the Nelson and the range was a little worse at 32 against 39 for the Nelson (on a 15cc tank). The starts were very good and all together this was a very impressive first run for a new engine.
     
  4. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    PP, je hebt volgens mij gelijk, het zijn zeer waarschijnlijk dezelfde motoren. Als het meezit heb ik er binnenkort weer een stapeltje van.

    Loet
     
  5. dvzuid

    dvzuid Guest

    Heren,

    ik heb een tekening van een Goodyear model waarmee ik in 1979-1980 heb gevlogen, de Ricky Rat. Het was een vrij snel model en gaf menig model die met Rossi's waren uitgerust het nakijken, terwijl er "maar" een ST op zat. Het verschil toendertijd met andere modellen was dat het een vleugel met ribben had.
    Diegene die een kopie van de tekening wil, laat mij even weten, en ik zal ze naar de NK meenemen.

    Groeten,
    Dirk
     

Deel Deze Pagina