Misschien een leuke motor voor een GoodYear

Zijn er nog van deze motoren over. Ik heb wel interesse voor eentje voor Goodyear.

Dirk
 
dvzuid zei:
Zijn er nog van deze motoren over. Ik heb wel interesse voor eentje voor Goodyear.

Dirk

Meld je even bij FOX35 op de vorige pagina. Hij heeft er een aantal van mij afgenomen en die maken we eerst op. Mochten ze op zijn bij FOX35 dan kun je bij mij terecht.

Loet
 
Loet Wakkerman zei:
marco_leeflang zei:
kom ik tegen op het Barton Forum:
Is dit toch een Fora? :?:

Ik weet niet of het een Fora is maar het zou best kunnen. Het ding komt uit de Oekraine. Er is me niet verteld dat het een Fora zou zijn. Nou ja, als hij maar goed loopt, toch??


Zondag heb ik mijn Fora? voor het eerst gestart en gevlogen in mijn Suppi( derde motor). Het starten was grote pret! Op de ingestelde compressie liep hij op de derde klap. Misschien is 2,5 % DII voor de motor aan de hoge kant, want de compressie moest een gevoelig terug. Maar dat geeft niet, hij start ook op die lagere compressie en pakt dan meteen op, dus niet kakelen of zo. Mijn Zompige Webra Bully gedraagt zich wat dat betreft heel anders.

Kortom: een aanwinst, en zijn geld zeker waard.
 
Bij mij stond hij zoals ik hem kreeg ook met een wat hoge compressie, maar wel meteen lopen. Overigens is het op mijn Suppi inmiddels de 5e motor! (Enya 15-III glow, Uchkam 2,5 diesel, CS 2,5 Silver Swallow diesel, Jin Shi 2,5 (Silver Swallow) diesel en nu dus de "Fora?".
 
FOX35 zei:
Bij mij stond hij zoals ik hem kreeg ook met een wat hoge compressie, maar wel meteen lopen. Overigens is het op mijn Suppi inmiddels de 5e motor! (Enya 15-III glow, Uchkam 2,5 diesel, CS 2,5 Silver Swallow diesel, Jin Shi 2,5 (Silver Swallow) diesel en nu dus de "Fora?".

Motordragers als vergiet?

Of hoe doe jij dat, sleufgaten?

Ik heb Al hoeklijn gebruikt om een brug te slaan over de overtollige gaten.
 
Hoi Gerben, ik heb er een ontzettende hekel aan om gatenkaas van mijn motordragers te maken. Bovendien had ik voor de Suppi de contstructie gebruikt van messing boutjes die van achter de motordragers er doorheen waren gestoken en waarvan de koppen op een plaatje blik waren gesoldeerd. Er steken dus draadeinden uit de motordragers en dan is het helemaal lastig om er een motor met andere gaatjes op te zetten. De genoemde motoren hebben echter vrijwel hetzelfde gaatjespatroon, zodat ze allemaal over dezelfde draadeinden pasten. Het was dus gewoon een kwestie van geluk dat de Fora? hetzelfde patroon had als de chinese diesels die de Suppi daarvóór hadden aangedreven.
 
Ik houd ook niet van gatenkaas, dus als ik denk dat ik meerdere motoren op een kist wil uitproberen monteer ik de motor op dural, of messing plaatjes, die een stukje langer zijn dan de oren van de motor. Ik tap M3 draad in de plaatjes zodat je geen moeren nodig hebt. Deze plaatjes worden dan met houtschroefjes op de motorbokken geschroefd. De dikte van de plaatjes laat ik afhangen van het formaat van de motor (3mm voor kleintjes tot 2,5cc, dikker materiaal voor grotere motoren). Omdat dural voor mij moeilijk te verkrijgen is gebruik ik vaak messing, in strips van 3x10x een meter te koop bij een goede ijzerhandel. voor grotere motoren heb ik zelfs wel ijzeren strip van 6x10mm gebruikt, die ik dan na het aanbrengen van de motor montage gaten, aan de onderkant wel in een gatenkaas verander! Als ik de montage van de motorplaatjes als tamelijk definitief beschouw, lijm ik ze ook nog eens vast met epoxy.
 
Er is nog steeds belangstelling voor de 'FORA?' motor. De vraag is of dat voldoende is om ook weer met een Goodyearklasse te beginnen. Zo ja, dan moeten we wat regeltjes opstellen. Ik heb zelf nooit aan Goodyear gedaan, dus ik ken de regels van vroeger niet, maar het lijkt mij dat het om plankromp-schaalmodellen van Goodyearracers moet gaan. De vraag is even of we bepalen dat je alléén deze FORA? motor mag gebruiken (en zo ja, of die standaard moet zijn, of dat hij mag worden gemodificeerd, zoals door de drijfstang te bussen), of dat de FORA? alleen een van de mogelijke kandidaten voor een motor is. Als er andere motoren worden toegestaan, dan alleen diesel, of ook glow? En slechts t/m 2,5cc, of is groter (bijvoorbeeld tot 3,5cc) ook toegestaan?

Tot nog toe hebben de volgende mensen één of meer motoren: Loet, Gerben, Marco, PP, John Steffers en een Belg. Van Loet weet ik zeker dat hij wil gaan Goodyearen, mij lijkt dat ook gaaf, van Marco neem ik het wel aan. John zal ik vragen, maar ik denk dat hij hem alleen als sportmotor op zijn combatmodel wil. Ik ben benieuwd of Gerben met een van zijn twee motoren ook Goodyear wil gaan vliegen. Of die Belg ook mee wil gaan doen weet ik niet, de kans is niet groot, maar wel aanwezig, want hij heeft contact met Luc Dessaucy, dus wie weet willen die een team vormen. Verder heeft Dirk van Zuidam interesse in een motor én om er mee te gaan Goodyearen (heeft hij vroeger ook gedaan) maar wegens dure aanschaf recent van pylonracemateriaal wilde hij het even opschuiven. Misschien kan ik dat weer naar voren halen. Hij heeft een motor bij mij gereserveerd. Daarmee zijn de bij mij beschikbare motoren 'op', ik had er 6 waarvan er nu 3 weg of besproken zijn en ik wil er zelf drie houden (hebberig he), één op de Suppi, een voor Goodyear en de derde voor reserve voor Goodyear of op een funcombatter.

Nu heeft ook Erik Meerdink interesse getoond in een motor en om te gaan Goodyearen. Ik hoop dat Loet hem een van zijn voorraad wil verkopen, en mij lijkt dat Loet wel weer een nieuwe bestelling mag doen. Ik vind het tot nog toe gave motoren. Hij zal alleen een tijdje weg zijn ivm het EK. Als er dus geinteresseerden zijn voor een nieuwe bestelling: maak je kenbaar. Hij lijkt mij overigens ook een best geschikte motor voor de handicap-speedklasse die op het NK gevlogen zal worden en ik denk dat je met een Goodyearmodel aan beide klassen moet kunnen deelnemen!

Hoe de motor zich op termijn houdt zal afwachten zijn. Ik moet wel zeggen dat ik van de MVVS die in de jaren 80-90 ook een plastic carterdeksel had, gehoord heb dat dit voor glows geen probleem is, maar dat het plastic onder invloed van dieselbrandstof vervormt of uitzet en kan gaan lekken en dus valse lucht aanzuigen, of tegen de krukas aan zou kunnen komen. Latere MVVS'en zijn met een metalen deksel uitgerust en daarmee is zou het probleem zijn opgelost. Of dit ook bij de FORA? motor kan gaan spelen weet ik dus nog niet!
PP
 
Ik heb er nog 4 te verkopen. Ben wel even weg voor de EK. De minister van financien blijft wel thuis dus die kan gemaild worden i.v.m. bestelling.

Meerdink, ik heb volgens mij in Odoorn tegen zijn zoon een wedstrijd DLG gevlogen (Niels)

Loet
 
ok ok ok, ik doe ook mee... (Sorry WIJ doen mee ;))
Heb net twee motoren bij de achtergebleven minister vast laten leggen.
 
OK, we gaan dus Goodyearen. Gezellig. Dan moeten we wel regels afspreken. Lijkt me verstandig daar de terugkeer van Loet voor af te wachten.
 
Ik hoef maar 1 regel in het regelement hoor:

NIET AANVALLEN OP DE MODELLEN!!

:) :) :)
Er blijven een aantal actieve en oud combatters mee doen he. :P
 
In ieder geval is typisch voor Goodyear dat er een plankrompschaalmodel van een Goodyear racer gebruikt moet worden, dat er geen minimum tankgrootte is, maar dat een aantal pitstops (2 per 100 ronden?) en dus een afslag verplicht is. Verder lijkt me dat we kunnen aanhaken bij de British Goodyear regels van de Engelse BMFA, maar ik stel voor om diesels verplicht te stellen (Dutch Diesel Goodyear), en dan net zoals bij de British Goodyear regels een lijst van motoren te geven waaruit gekozen kan worden waaronder dan staat vermeld dat niet genoemde motoren van soortgelijke prestaties ook gebruikt mogen worden.

Hierdoor wordt dan bereikt dat zodat zoveel mogelijk normale betaalbare motoren mee kunnen doen, waaronder natuurlijk onze FORA?-motoren, PAW's, Webra's, Olivers en replica's en andere oude en/of niet al te snelle Britse, Duitse en Oostblok motoren, maar dat de al te snelle motoren (bijv. Nelson, Rossi en moderne teamrace motoren) niet worden genoemd, zodat ultra snelle, ultra dure en ultra moeilijk verkrijgbare en ultra specialistische motoren niet gebruikt kunnen worden. Dat houdt het voor zoveel mogelijk mensen leuk.

Mejzlik biedt eenvoudige afslagen aan voor omgerekend ongeveer 18 euro en Goodyeartanks met afslag voor ongeveer 34 euro exclusief verzendkosten. Er zijn in de jaren '70, 80 en 90 een hoop Goodyear tekeningen gepubliceerd in Aeromodeller.
 
Om de vliegeigenschappen te bevorderen ishet mischien makkelijk om ook D wings toe te laten.

Zolang je die met een plankromp (WEL verplicht) uitvoert zijn ze niets sneller dan schaalmodellen, alleen een stuk beter te vliegen.
Alleen opstijgen schijnt moeilijker te zijn.
Verder lijkt het me erg nuttig om een 2 stops verplichting in te stellen.
In MTR zijn we nu zover dat 100 ronden nog maar gelijk staat aan 1 pitstop.
En dat maakt het als pitman toch wel wat saai.
Je kan je bijna bezatten en ontnuchteren tussen de start en de enige pitstop.
Gewoon 30 cc peut mee, en verplicht 2 keer stoppen. Mocht je niet binnen de 100 ronden 2 keer stoppen, stopt je tijd nadat je na de 100 ronden een pitstop hebt gemaakt en nog 1 volledige ronde hebt gevlogen.

30 cc peut maakt het dat je niet "on the edge" hoeft af te stellen, en zo de wat meer onervaren pitmannen toch redelijk snelheid kunnen instellen door hoge compressie wat te koelen met iets rijkere afstelling.

Lijnlengte 15.92 lijkt me vanzelfsprekend.
 
Herbert zei:
zijn er al tekeningen van Goodyear modellen te verkrijgen?

Herbert , begin eens te kijken op het forum van Goeran Olson : Hij heeft een schets van li'l quickie voor 2,5 cc good year.

Voorts het Barton forum, ook heel interessant
 
Ik heb alleen een beetje een vage schets van een 2.5cc goodyear racer waar Edward en ik eind jaren 90 wat mee raceden. Maar veel meer dan een omtrek van de vorm is het niet.

Ben meer een beetje van uit de losse pols ontwerpen :)
 
Back
Top