FOX35
PH-SAM
Owen: Heel bewust is destijds gekozen voor modellen met de vorm van een trainer (dus plankromp, plankvleugel, aparte staart met stabilo en kielvlak, om zoveel mogelijk beginners te trekken. Om daar vorm aan te geven is voor de Goodyear formule gekozen en bepaald dat er alleen met 'schaalmodellen' van full size Goodyear racers gevlogen mocht worden, en die zijn er voor zover ik weet niet met D-vleugel geweest.
Ik denk trouwens dat een 2,5cc Goodyear model al een stuk beter vliegt en zweeft als een mini-goodyear model, dus dat het D-vleugel idee een stuk minder 'nodig' is dan bij 1,5cc.
D-vleugels mogen wel worden gebruikt bij de klasse waar Rob Olijve en model in heeft (wat is het, F2F, F2N?), een soort plankrompteamrace, maar meen ik wel weer met high-tech motoren. Daar heb je dan bovendien het nadeel dat je met een maximum tankgrootte zit zodat je motor wel op het optimum moet zijn afgestemd. Dat is inderdaad het voordeel van Goodyear, tank mag zo groot zijn als je wilt (30cc lijkt inderdaad het optimum te zijn), maar voor de verplichte pitstops heb je wel een afslag nodig, en het ontwikkelen daarvan (eigen ervaring) blijkt ook niet zo eenvoudig, maar misschien kunnen kant-en-klare afslagen daar uitkomst voor bieden. Het moet niet zo zijn dat als je afslag niet goed werkt je race sowieso verloren is, tank zou dus zo groot moeten zijn dat ook als de afslag niet goed werkt, je aan je twee pitstops toekomt. Als dat zo is, moet een afslag dan eigenlijk wel verplicht gesteld worden?
Maar misschien is het ook wel leuk om zelf een combinatie van deze regels in een nieuwe klasse te maken. Nadeel daar weer van: er zijn al zoveel klassen, dan mag je ook niet op buitenlandse deelname rekenen.
Dan zouden we het modelontwerp vrij kunnen laten, mits met plankromp (dus motor NIET ingebouwd), maar tankgrootte onbeperkt, en wel een aantal verplichte pitstops (maar moet afslag dan ook verplicht zijn?).
Ik moet overigens zeggen dat ik D-vleugels veel minder op echte toestellen vind lijken, dus persoonlik heb ik liever Goodyear modellen, ook al vliegen die wat minder. Trouwens, jullie vliegen met mini-Goodyear modellen en als alles goed gaat zijn jullie meestal toch sneller dan de rest, dus voor de prestaties is het niet per se nodig.
Waarbij nog een opmerking over het aantal pitstops bij Mini teamrace, niet iedereen ontwikkelt zich even hard als jullie. Voor ons is het nog steeds moeilijk het bij 2 pitstops te houden, als het even niet goed gaat zitten we op 3!
Twee andere mogelijkheden om de kansen zo gelijk mogelijk te houden is zijn natuurlijk in de eerste plaats propellers (alleen in grote aantallen gemaakte nylon of versterkte nylon props (Graupner, APC) toestaan), en in de tweede plaats brandstof. Misschien vindt met name jullie team dat geen goed idee, maar je zou een standaard mengsel van 20% olie en verder alleen ether, petroleum en IPN of DII kunnen toestaan, ter plekke mengen met door de organisatie aangeleverde ingredienten.
Herbert: Ik moet gaan zoeken, maar ik weet zeker dat ik een flink aantal Goodyear racers uit mijn tekeningenverzameling moet kunnen halen, van tekeningen die in de loop der jaren gratis bij Aeromodeller, AMI en dat soort bladen geleverd zijn, en daarbij nog maatschetsen uit die en andere tijdschriften.. Er zijn dus ruim tekeningen voorhanden, we moeten ze alleen opzoeken ...
Ik denk trouwens dat een 2,5cc Goodyear model al een stuk beter vliegt en zweeft als een mini-goodyear model, dus dat het D-vleugel idee een stuk minder 'nodig' is dan bij 1,5cc.
D-vleugels mogen wel worden gebruikt bij de klasse waar Rob Olijve en model in heeft (wat is het, F2F, F2N?), een soort plankrompteamrace, maar meen ik wel weer met high-tech motoren. Daar heb je dan bovendien het nadeel dat je met een maximum tankgrootte zit zodat je motor wel op het optimum moet zijn afgestemd. Dat is inderdaad het voordeel van Goodyear, tank mag zo groot zijn als je wilt (30cc lijkt inderdaad het optimum te zijn), maar voor de verplichte pitstops heb je wel een afslag nodig, en het ontwikkelen daarvan (eigen ervaring) blijkt ook niet zo eenvoudig, maar misschien kunnen kant-en-klare afslagen daar uitkomst voor bieden. Het moet niet zo zijn dat als je afslag niet goed werkt je race sowieso verloren is, tank zou dus zo groot moeten zijn dat ook als de afslag niet goed werkt, je aan je twee pitstops toekomt. Als dat zo is, moet een afslag dan eigenlijk wel verplicht gesteld worden?
Maar misschien is het ook wel leuk om zelf een combinatie van deze regels in een nieuwe klasse te maken. Nadeel daar weer van: er zijn al zoveel klassen, dan mag je ook niet op buitenlandse deelname rekenen.
Dan zouden we het modelontwerp vrij kunnen laten, mits met plankromp (dus motor NIET ingebouwd), maar tankgrootte onbeperkt, en wel een aantal verplichte pitstops (maar moet afslag dan ook verplicht zijn?).
Ik moet overigens zeggen dat ik D-vleugels veel minder op echte toestellen vind lijken, dus persoonlik heb ik liever Goodyear modellen, ook al vliegen die wat minder. Trouwens, jullie vliegen met mini-Goodyear modellen en als alles goed gaat zijn jullie meestal toch sneller dan de rest, dus voor de prestaties is het niet per se nodig.
Waarbij nog een opmerking over het aantal pitstops bij Mini teamrace, niet iedereen ontwikkelt zich even hard als jullie. Voor ons is het nog steeds moeilijk het bij 2 pitstops te houden, als het even niet goed gaat zitten we op 3!
Twee andere mogelijkheden om de kansen zo gelijk mogelijk te houden is zijn natuurlijk in de eerste plaats propellers (alleen in grote aantallen gemaakte nylon of versterkte nylon props (Graupner, APC) toestaan), en in de tweede plaats brandstof. Misschien vindt met name jullie team dat geen goed idee, maar je zou een standaard mengsel van 20% olie en verder alleen ether, petroleum en IPN of DII kunnen toestaan, ter plekke mengen met door de organisatie aangeleverde ingredienten.
Herbert: Ik moet gaan zoeken, maar ik weet zeker dat ik een flink aantal Goodyear racers uit mijn tekeningenverzameling moet kunnen halen, van tekeningen die in de loop der jaren gratis bij Aeromodeller, AMI en dat soort bladen geleverd zijn, en daarbij nog maatschetsen uit die en andere tijdschriften.. Er zijn dus ruim tekeningen voorhanden, we moeten ze alleen opzoeken ...