Misschien een leuke motor voor een GoodYear

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Loet Wakkerman, 19 jan 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Owen: Heel bewust is destijds gekozen voor modellen met de vorm van een trainer (dus plankromp, plankvleugel, aparte staart met stabilo en kielvlak, om zoveel mogelijk beginners te trekken. Om daar vorm aan te geven is voor de Goodyear formule gekozen en bepaald dat er alleen met 'schaalmodellen' van full size Goodyear racers gevlogen mocht worden, en die zijn er voor zover ik weet niet met D-vleugel geweest.

    Ik denk trouwens dat een 2,5cc Goodyear model al een stuk beter vliegt en zweeft als een mini-goodyear model, dus dat het D-vleugel idee een stuk minder 'nodig' is dan bij 1,5cc.

    D-vleugels mogen wel worden gebruikt bij de klasse waar Rob Olijve en model in heeft (wat is het, F2F, F2N?), een soort plankrompteamrace, maar meen ik wel weer met high-tech motoren. Daar heb je dan bovendien het nadeel dat je met een maximum tankgrootte zit zodat je motor wel op het optimum moet zijn afgestemd. Dat is inderdaad het voordeel van Goodyear, tank mag zo groot zijn als je wilt (30cc lijkt inderdaad het optimum te zijn), maar voor de verplichte pitstops heb je wel een afslag nodig, en het ontwikkelen daarvan (eigen ervaring) blijkt ook niet zo eenvoudig, maar misschien kunnen kant-en-klare afslagen daar uitkomst voor bieden. Het moet niet zo zijn dat als je afslag niet goed werkt je race sowieso verloren is, tank zou dus zo groot moeten zijn dat ook als de afslag niet goed werkt, je aan je twee pitstops toekomt. Als dat zo is, moet een afslag dan eigenlijk wel verplicht gesteld worden?

    Maar misschien is het ook wel leuk om zelf een combinatie van deze regels in een nieuwe klasse te maken. Nadeel daar weer van: er zijn al zoveel klassen, dan mag je ook niet op buitenlandse deelname rekenen.

    Dan zouden we het modelontwerp vrij kunnen laten, mits met plankromp (dus motor NIET ingebouwd), maar tankgrootte onbeperkt, en wel een aantal verplichte pitstops (maar moet afslag dan ook verplicht zijn?).

    Ik moet overigens zeggen dat ik D-vleugels veel minder op echte toestellen vind lijken, dus persoonlik heb ik liever Goodyear modellen, ook al vliegen die wat minder. Trouwens, jullie vliegen met mini-Goodyear modellen en als alles goed gaat zijn jullie meestal toch sneller dan de rest, dus voor de prestaties is het niet per se nodig.

    Waarbij nog een opmerking over het aantal pitstops bij Mini teamrace, niet iedereen ontwikkelt zich even hard als jullie. Voor ons is het nog steeds moeilijk het bij 2 pitstops te houden, als het even niet goed gaat zitten we op 3!

    Twee andere mogelijkheden om de kansen zo gelijk mogelijk te houden is zijn natuurlijk in de eerste plaats propellers (alleen in grote aantallen gemaakte nylon of versterkte nylon props (Graupner, APC) toestaan), en in de tweede plaats brandstof. Misschien vindt met name jullie team dat geen goed idee, maar je zou een standaard mengsel van 20% olie en verder alleen ether, petroleum en IPN of DII kunnen toestaan, ter plekke mengen met door de organisatie aangeleverde ingredienten.

    Herbert: Ik moet gaan zoeken, maar ik weet zeker dat ik een flink aantal Goodyear racers uit mijn tekeningenverzameling moet kunnen halen, van tekeningen die in de loop der jaren gratis bij Aeromodeller, AMI en dat soort bladen geleverd zijn, en daarbij nog maatschetsen uit die en andere tijdschriften.. Er zijn dus ruim tekeningen voorhanden, we moeten ze alleen opzoeken ...
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    De klasse die Rob Olijve vliegt heet F2F en is inderdaad een plankromp versie van team race met hightech motoren en persdruk vulling.
    Dat zou ik in deze klasse inderdaad verbieden. Geen echte F2C motoren met druk vulling toestaan, dan wordt het zeker weer een klasse die maar door zo'n 3 a 4 team hooguit gevlogen gaat worden.

    Het model van een echte goodyear racer heeft en blijft als nadeel houden dat die kut vliegt, en dat is mischien juist weer een nadeel voor de klasse???
    Wij vlogen idd met MTR altijd met goodyear modellen, en die gingen verschrikkelijk hard. Alleen werden onze eindklasseringen steeds lager en lager tot we bijna onder aan de lijst stonden.
    Oorzaak: De modellen vlogen kut.... We zijn in Sebnitz dit jaar over gestapt op een plankromp D wing, en meteen vloog alles 100 keer beter... Ondanks dat de D wing langzamer was dan onze goodyear modellen, hebben we het hele weekend toch voor de eerste plaatst kunnen vechten.
    Conclusie die je er uit kan trekken is: D wings hebben geen snelheids voordeel met een plankromp, maar maken het vliegen toch veiliger en makkelijker.

    Een jaar of 8 geleden heb ik samen met Edward goodyear gevlogen, en idd met een goodyear model in Engeland. En die modellen vliegen toch minder strak dan de D wing.

    Maar goed, het is alleen info die ik in de groep wil gooien. Aangezien ik niet hoef te vliegen maakt het mij ook weinig uit of ik een schaalmodel start of een D wing ;)
    Mijn idee is alleen: D wings maken het vliegen makkelijker, waardoor zelfs Robert-Jan het zou kunnen vliegen (hahaha even terug pakken van de MVVS foto) En dat is goed voor de klasse.

    Het klopt dat niet iedereen in MTR ondertussen op de 1 pitstop afstelling zit, maar daarmee wordt mijn punt alleen maar sterker.
    Verplicht 2 pitstops maken het voor de iets wat meer beginners juist leuker. Twee keer zoveel kans dat die Owen of Loet het model niet vangt, of dat ze hun motoren niet een tweede keer gestart krijgen... Twee keer zoveel kans dat Monique tijdens het binnen zwiepen achteruit op d'r giegel gaat... Twee keer zoveel kans dat Stefan zijn glasvezel versterkte model met hoge snelheid opkrult en verstoft tegen de heup van zijn pitman... (Zomaar even wat dingen die alleen al in dit seisoen zijn gebeurt :))
    Zodra 1 of 2 teams kans zien om de tweede pitstop uit te sparen dan zijn ze voor de rest aan de horizon verdwenen en nooit meer te verslaan.
    Ik zou deze regel maar wat graag in de MTR ook toegepast zien. Veel meer spanning en kans op fouten.

    Uiteraard stem ik vooral voor om de propellor regel vanuit MTR te kopieren.
    Commercieel Nylon of versterkte (Geen slecht idee) Nylon props.

    Een afslag hoeft niet verplicht denk ik als je de volgende regel zou toepassen:

    Elk team is verplicht voor het vliegen van de 100ste ronde minimaal 2 pitstops gemaakt te hebben.
    Voor een team dat in ronde 100 nog geen tweede pitstop heeft gemaakt zal de tijd stoppen nadat de tweede pitstop is gemaakt en er nog een volledige ronde is gevlogen.
    Voor een team dat IN ronde 100 binnen komt voor een tweede pitstop zal de tijd gestop worden na het vliegen van 1 volledige ronde.


    Dan laat je de afslag keuze vrij aan de teams, en de 30 cc brandstof is een maximum. Wil iemand het zonder afslag en met 7 cc proberen, is helemaal zijn keuze... Afslagen verbieden zou zeer slecht idee zijn. Sinds deze toegestaan zijn in MTR zijn er nog net zoveel gevaarlijke vliegsituaties als ervoor, alleen sparen een hoop mensen hun toestel door het uit te kunnen zetten. Veiligheid voor alles.

    Nu komt dus het punt van de afslag. Ook wij hebben moeite om deze dingen te krijgen. En ik loop er al een tijdje mee te denken om ze zelf eens te laten produceren. Bij mijn ouders in Elburg zit een machine bank werkplaats die graag zijn vakantie belastingsvrij wat wil aanvullen door 's avonds wat bij te klussen ;)
    Mischien een idee om eens een paar goeie afslagen te ontwerpen en deze dan in een oplage van 15 stuks oid te laten maken.
    Ik zal hier eens serieus mee bezig gaan en hou jullie op de hoogte.

    Standaard brandstof van de wedstrijd leiding vind ons team idd een SLECHT idee... :)
    Nee zonder gekheid, zo heel diepgaand is onze peut ook weer niet, maar ik krijg toch een beetje kippevel van de gedachte dat ik vage olie uit het schuurtje van een wedstrijd leider die nog wel "wat had staan" door mijn motoren heen ga spoelen.
    Iedereen weet ondertussen dat wij erg secuur zijn met brandstof.
    Voorgemende peut wordt hier nooit langer dan 24 uur bewaard, daarna gaat het zo het kampvuur op.
    Mocht het even lukken mengen we zelfs zo kort mogelijk voor elke aperte wedstrijd vlucht nieuwe peut voor maximale versheid van de olieen en ingredienten.
    Met de olie hebben we maar 1 merk, en 1 merk alleen. :) Brrrrr beetje vage olie uit blikken zonder etiket door je motor.... 8O 8O 8O

    Maar uiteindelijk moet je je goeie tijd toch gewoon vliegen hoor met je twee pitstops en een piloot die kan vliegen... Echte peut of niet....

    En jij dacht dat jij lange lul verhalen kon schrijven ;) hahaha
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als één iemand de moeite neemt lange verhalen te schrijven levert dat voor velen extra leesplezier op! (Moet het wel ergens over gaan natuurlijk!). Dus ik daag je uit.

    Met je opmerkingen ben ik het helemaal eens, alleen brandstof, dat zou op te lossen zijn door alleen 'erkende' en verse wonderolie te gebruiken, bijvoorbeeld van Hobby-Inn, en dan 20%, zodat geen enkele motor te lijden zal hebben onder te vroege slijtage, en de modellen makkelijk af te stellen zijn. De kwaliteit van de ether en petroleum kunnen misschien van belang zijn voor de prestaties, maar zullen geen gevolgen voor je motor hebben.

    Mijn punt is dat als je moeite doet om iedereen zo gelijkwaardig mogelijk te laten zijn, je moet proberen om dat op elk onderwerp te doen dat veel verschil kan maken. Het is echter niet zo dat ik dit koste wat kost door wil zetten hoor, het is maar een idee.

    Ik denk dat inderdaad het belangrijkste is dat iedereen mee moet kunnen doen, en ook mee moet kunnen blijven doen. F2F is inderdaad voor de meesten al weer te specialistisch. We moeten dus voorkomen dat het al te specialistisch wordt. Ik stel voor dat we gewoon met de geinteresseerden over bepaalde dingen gaan stemmen. Ik heb op zich geen bezwaar tegen D-vleugels, maar dan is het geen 'Goodyear' meer, maar een nieuwe klasse. Probleem even hoe die te noemen, je kunt het geen Goodyear noemen omdat je ook andere modellen mag gebruiken, je kunt het ook geen plankromp-teamrace noemen om verwarring met F2F te voorkomen en te voorkomen dat mensen denken dat de tankinhoud beperkt moet zijn.

    Het eenvoudig houden kan tegens worden bereikt door, net als bij Britsish Goodyear, uit een beperkte motoren lijst te laten kiezen, waarbij dan vergelijkbare motoren ook mogen worden gebruikt, mits vooraf gemeld aan de organisatie, en die er in heeft toegestemd (op de Britse lijst (zoek op www.bmfa.org onder 'rule books') mis ik bijvoorbeeld de Duitse motoren van Webra, Taifun en dergelijke, en er waren bijvoorbeeld ook Spaanse Webra Mach en Oliver kopieen (ZOM en LLAM).

    Het lijkt mij goed om een afslag wel te adviseren, maar zeker niet te verbieden en evenmin verplicht te stellen. Zoals gezegd heeft Tomas Mejzlik een eenvoudige afslag te koop (ook een geavanceerdere op een kant en klare glasfiber tankt), maar Mike N. (zie het Barton Forum, zie zijn lijst onder 'commercial sales/links' en dan 'price list' ) biedt ook een afslag aan (heel klein op een fotootje) voor 10 pond (= ongeveer 15 euro). Ik heb er al een besteld bij Mejzlik om te bekijken, en we zouden er ook een bij Mike N. kunnen bestellen, gaat wel om een 'muizeval'(crusher), tot we er een gevonden hebben die probleemloos werkt. Is voor een muizeval natuurlijk ook afhankelijk van welke slang je gebruikt.
     
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Het lijkt me erg leuk om Goodyear racen opnieuw in te voeren in Nederland. Ik ben het met PP (eh, Fox) eens dat er een lijst van toegelaten motoren moet komen, en dat we ons het beste aan kunnen sluiten bij bestaande 'overzeese' reglementen. Als we dan het Engelse voorbeeld kiezen, zijn er uit de Aeromodeller serie een grote stapel ontwerpen uit de 70-er jaren.
    Over de vliegbaarheid van modellen-met-stabilo tegenover vliegende vleugels wil ik aanvoeren dat 'klassieke' modellen WEL goed vliegen als je het stabilo groter maakt! De MTR modellen, gebaseerd op mini-Goodyear tekeningen, hebben allemaal twee tandestokers als stabilo en roer; geen wonder dat ze niet gekontroleerd willen landen.
    Als je naar klassieke teamracers kijkt, bijvoorbeeld de Metkemeijer Turtle serie, zie je dat ze behoorlijk grote stabilo's hebben. Kortom, als we indedaad 2,5cc Goodyear racen in gaan voeren, vind ik dat het semischaal plankromp modellen van Goodyear vliegtuigen moeten zijn, met als uitzondering dat je het stabilo mag vergroten tot 25% van het vleugeloppervlak.
     
  5. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    De lijst met toegelaten motoren heeft zeker ook mijn goedkeuring.
    Lekker duidelijk en overzichtelijk en voorkomt echte teamrace motoren.
    Hopelijk staat de motor die ik dan net bij Loet besteld heb wel op de lijst ;)

    D wing of Goodyear model maakt me ook weing uit. Het blijft voor mij een feit dat goede vliegeigenschappen boven uiterlijk zouden moeten staan, ook in een beginners klasse.
    Maar ik gooi net zo makkelijk een Goodyear model als een D wing in de vacuum machine :p

    Alleen het idee over de brandstof kan ik nog steeds niet steunen hahaha (VETO VETO)
    Zo veel verschil in prestatie levert het ook weer niet op, en er moet nog wel wat bewegings vrijheid blijven natuurlijk.
    En het blijft voor mij als pitman een pijnlijke gedachte om "vage" peut door de motor te spoelen hoor. :D
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Zo komen we toch wel ergens hoor, mij lijkt het voorstel van Henk het beste, dus wél een Goodyearmodel, maar met de vrijheid (en het advies) het stabilo 25% te vergroten.

    De motor waarvan Loet er een stel heeft besteld (die hier bekend staat als de "Fora?") moet wel aan de lijst (in feite beperkt tot vrij normale diesels) worden toegevoegd. Het is tenslotte een goed betaalbare motor en als het goed is, is hij nog goed verkrijgbaar mits we ze in aantallen van minimaal 10 bestellen met zijn allen. Ik ben al wel weer in voor de volgende serie!

    Ik hoef niet vast te houden aan het vaste brandstof idee (zit tenslotte ook niet in de Engelse regels), al blijf ik het zelf wél uitvoerbaar vinden. Dus: brandstofrecept vrij.
     
  7. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    We gaan de goede kant op :)
    Maar laten we mischien een lijst maken met punten die we hier bespreken en er de mening van meer mensen over vragen...

    1) Alle motoren toestaan of een lijst met motoren
    2) Echt Goodyear model (+25% stabilo) of plankromp D wings toestaan
    3) Eigen peut of peut van de wedstrijdleiding.
    4) Copieren van regelementen?

    Iemand aanvullingen of opmerkingen?
    Mijn mening is in elk geval:
    1) Lijst met motoren
    2) Geen mening, lichte voorkeur voor D wings toestaan.
    3) Eigen Peut!! ;)
    4) Ik vind de regels van Open Goodyear iets prettiger dan Britisch Goodyear. Ze laten iets meer vrijheid in het bouwen en ontwikkelen van een racer... Alleen de motoren lijst wat typisch Britisch Goodyear is lijkt me een goed plan.

    Iemand aanvullingen? :)
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn voorkeuren op jouw vragen:
    1) lijst met motoren natuurlijk
    2) Goodyear met 25% vergroot kielvlak
    3) Peut vrij (geen overwegen probleem mee, was maar een voorstel)
    4) Open of British Goodyear, maakt met niet zoveel uit, zolang het resultaat maar is dat het niet al te specialistisch kan worden.
    PP
     
  9. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Wie gaat de uiteindelijke regelementen uitwerken hiervoor?
    En nog belangrijker, wanneer gaan we een race plannen?? Geven we iedereen deze winter de tijd om te bouwen of proberen we dit jaar nog iets door te laten gaan?
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Even een korte uitleg voor wie de regels van Open en Britisch niet goed kent.
    De regelementen zijn nagenoeg hetzelfde, alleen Britisch regelementen legt meer nadruk op:
    Lijst met motoren (Doen we toch al), de tank mag niet verzonken in de romp liggen, de krukas lijn moet oplijnen of buiten de buitenste zijde van de romp liggen, de motor mag op geen enkele manier voorzien zijn van aanpassingen nadat die uit de fabriek is gekomen.
    Dit komt er eigelijk op neer dat als je door een crash ooit een stukje van een koelrib kwijt zou raken de motor al illegaal is.

    Dit soort mierenneuken lijkt me het toch niet waard :)
    Lekker de Open regels aanhouden en de motoren regel copieren is mijn menig...
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als we het 'officieel' willen maken dan zal het denk ik via de subcommissie en de vliegersvergadering moeten en kan het komend jaar als evenement aan het NK worden toegevoegd. Ondertussen staat dat een beetje particulier initiatief niet in de weg. Het moet denk ik mogelijk zijn om komend jaar een 'Dutch Goodyear' wedstrijd bij ons in Stadskanaal te houden, maar het zou leuk zijn als dat op nog een of twee plaatsen in het land zou kunnen. We zullen het echter wel zelf moeten doen, dus, wie neemt het op zich om (nog) een wedstrijd te organiseren? Ik weet niet of John zin heeft om nóg een model op korte termijn te bouwen en zelf ben ik een notoir langzame bouwer. Mijn voorkeur gaat er dus naar uit om najaar en winter te hebben voor voorbereidingen, en dan in het voorjaar een eerste bijeenkost/wedstrijd te hebben.
     
  12. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Goed plan, maar laten we dan ons uiterste best doen om wedstrijden op beton te gaan regelen.

    Dan gaan wij hier ook hard aan het zoeken en regelen om een wedsteid mogelijk te maken.
     
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    wat word de lijnlengte :oops:
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Beton is zo lastig te vinden, dat is het probleem. Als je het kunt vinden, OK, maar anders zullen we iets grotere wielen moeten monteren en gewoon op gras moeten vliegen. Liever wel boven gras vliegen dan niet vliegen boven beton.
    Herbert: lijnlengte 15.92 meter van hartlijn handvat tot hartlijn model
     
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Net zoals ik in het 'lijntje' over dieselcombat heb geschreven, ben ik er voor om de nieuwe Goodyear klasse eerst buiten de NedNats om te vliegen. We hebben namelijk al een 'opstapklasse' combat (1,55 diesel) en teamrace (MTR) en het NedNats programma wordt anders erg druk. Meer klassen kunnen eigenlijk alleen toegevoegd worden als we meer mensen voor de organisatie kunnen vinden.
    In het begin zulen we, omdat beton inderdaad moeilijk te vinden is, vanaf gras moeten vliegen; en dan lijkt me dat een kist ZONDER onderstel beter voldoet. Tuimelt niet, glijdt een beetje door, moet alleen gehandstart worden. Als je een losneembaar onderstel monteert, kun je ook nog kiezen!
    Als het om beton gaat, kunnen we eens gaan kijken naar de oude Almeerse heli strip, vlak aan de ringweg. We hebben daar jaren geleden wel stunt gevlogen, je zag nooit een kip; maar misschien is er inmiddels een woonwijk omheen (of bovenop) gebouwd. Misschien zou Bruno eens kunnen gaan kijken.
    Als het er over gaat welk reglement we kiezen, ben ik er voor om aan te sluiten bij een succesvolle buitenlandse klasse, en zonodig de 'nadelen' daarvan voor lief te nemen. Het is toch het mooist als je met je nieuwe model ook over de grens lol kunt hebben.
     
  16. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Als ik zo vrij mag zijn om een begin van het regelement voor te stellen:


    Dit is een copy van Open Goodyear uit Engeland, alleen 4.3.6.7 bestaat bij hun niet in het open Goodyear. Dit is een copy vanuit Britisch Goodyear.
    Wat betekend dat een model dat voldoet aan deze regels zoizo toegestaan is op open Goodyear in de UK. Met als voetnoot dat je er in de UK een nog snellere motor op zou mogen zetten.
    Wel graag even kritisch kijken naar de motoren lijst. Moeten daar merken bij, of af?
    En aanvullingen/aanpassingen of als je het helemaal kut vind even aangeven :)

    4.3.6 GOODYEAR OPEN CLASS

    4.3.6.1 Model Appearance

    (a) Models shall be models of Goodyear racing planes that have flown in Goodyear or
    Continental Trophy races or other NPRPA formula 1 races.
    (b) Models shall be painted in a scale-like fashion, i.e. in a colour scheme that might
    have been used on the full-size aircraft.
    (c) The racing number of the full-size aircraft shall be displayed in similar positions on
    the model.
    (d) The entrant's BMFA number shall be displayed in a similar position to the licence
    number on the full-size aircraft.
    (e) The entrant, if so requested, shall produce a three-view drawing to substantiate
    the scale outline of his model. The drawing shall be from a source acceptable to
    the contest director.

    4.3.6.2 Model Dimensions

    (a) Model profiles shall be within 5% of scale linear dimensions, the scale being 1/8
    except where noted below. [Note, to help in scaling up plans - all full-size formula
    1 aircraft are required to have a minimum wing area of 66 ft2. Therefore all models
    must have a minimum wing area of 9.6 dm2 (148.5 in2)].
    (b) Tail area may be increased by 25% over scale area to permit safe handling, either
    by increasing mean chord and span equally or, provided that the appearance of
    the model is not drastically altered, by increasing the span alone.
    (c) Models shall have profile fuselages with a maximum width of 26 mm, excluding
    cheek cowls, and engines shall be uncowled. Fuselage side cheeks shall be
    permitted in so much as they do not cowl the engine. The engine shall be side
    mounted such that the thrust line is level with, or outboard of, the outboard side of
    the fuselage with the cylinder head outboard and have a safety spinner fitted as
    per normal team race regulations.
    (d) Mono wheel undercarriages are permitted. The undercarriage need not be affixed
    to the model in the same place as the full-size aircraft. The undercarriage leg(s)
    shall emerge from the fuselage profile at approximately the same position as the
    full-size aircraft.
    (e) A weight limit of 600 gms, with the model in flying condition and a tank full of fuel
    but with lines disconnected, shall be imposed on all Goodyear class competitions.

    4.3.6.3 Engine and Fuel

    (a) Maximum engine capacity: 2.5 cm2
    (b) The model shall be fitted with an effective cut-out.
    (c) The use of a T-bar compression adjustment screw or compression adjustment
    screws which have a forward facing projection with cross section area of less than
    8 mm2 is banned.
    (d) The use of safety spinner nuts is compulsory.
    (e) Glow engines only shall use one or two simple expansion chamber silencer(s) of
    dimensions; minimum internal length 40 mm, maximum external length 80 mm,
    minimum internal diameter 20 mm, maximum internal diameter 40 mm, tail pipe
    maximum internal diameter 8 mm (or 2 x 5.6 mm). Any other shape of the same
    volume limits (4 to 32 pi cm3) is acceptable. Total length of the exhaust system
    from engine port (cylinder liner) to system outlet not to exceed 15 cm.
    (NOTE - This silencer specification is identical to that used in F2D combat - Ed.)
    The engine manufacturer’s standard silencer is also acceptable.
    The engine manufacturer’s muffler ring is not permitted.
    Tuned pipes are not permitted.
    Tuned mini-pipe(s) are not permitted unless they are a simple expansion chamber
    and conform to the volume limits (4 to 32 pi cm3).
    (f) Fuel for glow engines will have a maximum content of 20% nitromethane.

    4.3.6.4 Lines

    (a) The distance between the centre of the control handle grip and the centre line of
    the model shall be 15.92 metres.
    (b) Minimum line diameter 0.375 mm. Monoline not permitted.
    (c) The load test shall be 20 times the model weight.
    (d) The radius of the single pilots' circle shall be 3 metres and the radius of the flight
    circle shall be 19.6 metres.

    4.3.6.5 A safety wire constructed from a minimum of seven stranded control line wire (i.e.
    heavyweight Laystrate) with a minimum diameter of 0.47 mm must be visibly and safely
    attached between the bellcrank pivot bolt and the engine(s).

    4.3.6.6 The number of laps flown shall be:
    100 laps (10 km) for heats and semi-finals, with two mandatory pit stops.
    200 laps (20 km) for finals, with 5 mandatory pit stops.

    4.3.6.7 Engines

    (a) The engine shall be of 2.5 cm3 maximum displacement with compression ignition
    chosen from the following list.
    AM 25.............DC Rapier..................ED Racer
    Elfin 2.49........ETA 15.......................Frog 2.49
    Oliver Tiger....CS Tiger.....................Russian Oliver Tiger
    PAW 2.49.......Rivers Silver Streak.....MVVS 2.5 RI or FI
    MDS 15..........KMD 15.......................ST 15
    SC 15............MARS 15.....................Fora?
    And any other 2.5cc diesel engine of similar performance. Any mark or model
    shall be permitted.
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik wil me wel opwerpen om het reglement in zo begrijpelijk mogelijk nederlands te vertalen en om te zetten naar de nederlandse situatie (bijv. geen BMFA nummer natuurlijk). Ik ben het met Owen eens daar aansluiting bij te zoeken.

    Ook ben ik het met Henk eens dat we boven gras moeten kunnen vliegen. Owen heeft (slechte) ervaringen met vliegen boven gras (alleen bij mini-goodyear Owen?). de modellen blijken te gaan tuimelen 'on impact' op gras in plaats van uitglijden en breken dan rompen, stabilo's etc. Misschien dat de grotere 2,5cc modellen die bovendien dankzij vergroot stabilo beter zweven daar minder last van hebben? Voorts zou je dit met een 'normaal wiel' (50mm doorsneden en stunter-breedte) daar minder last van hebben, dus om de verleiding niet te groot te maken boven gras met kleine dunne race-wieltjes te vliegen zou je een wiel van minstens zo groot en breed verplicht kunnen stellen. Ook In ieder geval lijkt mij dat een model mét landingsgestel boven gras met meer zekerheid gaat tuimelen dan zonder onderstel.

    Verder vraag ik mij af of het voor ons nodig zou zijn om bepaalde veiligheidsmaatregelen uit 4.3.6.3. over te nemen: c: Tommy bar verboden, d: spinnernut verplicht. Ik denk dat de tommybar verboden is omdat je te gemakkelijk uitschiet (met name in de hitte van de strijd) en dan met je hand in de prop schiet. Zit wat in, maar dan moet er wel een vervanging makkelijk verkrijgbaar zijn. De Engelse motoren hebben in ieder geval engels draad ... Hetzelfde met de spinnernut, als we die verplicht stellen moeten ze wel makkelijk verkrijgbaar blijken voor alle bruikbare motoren.

    Qua motoren: in tegenstelling tot 4.3.6.3. e. en f. zou ik bepalen: geen glowmotoren toegestaan, geen demper verplicht, en brandstofsamenstelling vrij. Voor wat de lijst van motoren: Toegevoegd moeten dus in ieder geval elk model Webra en Taifun diesel, er staan wat glowmotoren op die gewist kunnen worden. Het zijn vooral rossi diesels en teamracemotoren (Bugl, Nelson, Oost-Europese teamrace motoren) die je wilt weren.

    Volgens mij zou je ook de volgende beschrijving kunnen gebruiken:
    - Elke in Engeland of Duitsland in aanzienlijke aantallen (d.w.z. minimaal honderden) geproduceerde 2,5cc diesel
    - alsmede elke kopie van dergelijke motoren,
    - alsmede elke MVVS, KMD, Super Tigre, Mars 2,5cc diesel
    - alsmede elke andere 2,5cc diesel met vergelijkbare prestaties, waaronder met name de in 2007 in Nederland beschikbaar gekomen Ukraïense diesel die in Nederland bekend staat onder de aanduiding "Fora?".

    Mochten hier motoren onder vallen die ongewenst zijn, dan kunnen die specifiek worden uitgesloten (daarom heb ik ook niet Italie en Tsjechie en andere oost-europese landen als bruikbare motorlanden genoemd, volgens mij komen daar te veel te snelle motoren vandaan.
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Op de tekening van de Ol Blue die ik ooit gebouwd heb is een handige manier aangegeven om een losneembare onderstelpoot te maken: Een onderplaat van 3mm multiplex met een inslagmoer, een laag 3 mm multiplex met daarin de vorm van het bovenste stukje van de onderstelpoot uitgespaard, en een dural deksel wat met een M3 boutje via de inslagmoer de poot vastklemt. Dit kastje wordt in de romp geplakt. Boutje los, onderstel verwisselen of verwijderen (voor het betere glijwerk op gras).
    Voor wat betreft de motorkeuze ben ik het wel eens met de suggesties. Het lijkt met het mooist om de lijst van Goodyear en combat motoren het zelfde te maken. (Combatje stuk? Motor overschroeven op de Goodyear!) En iedereen die met een Mars 2,5 in het strijdperk treedt, mag van mij bonuspunten krijgen!
     
  19. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik stoor mij niet zo aan de glowmotoren hierin hoor.
    Als iemand mee wil doen maar alleen een glowmotor ter beschikking heeft, zie ik geen probleem.
    Zolang de glow motor met een demper is uitgevoerd zoals in de regels omschreven...
    Zelfs een startmotor toestaan voor de glows zou ik niet als een probleem zien.
    Die durf in wel uit te dagen met een goeie diesel :)

    En inderdaad een tommybar verbieden lijkt mij wel een overbodige regel.
    Iedereen moet daarin maar een beetje zijn eigen veiligheid in opzoeken. Uitschieten met een compres sleutel kan net zo makkelijk.

    En inderdaad ook handig om de motoren regels met combat gelijk te trekken.
    Eenvoud dient de mens :)
     
  20. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Oh en laten we dan boven gras afspreken: Geen wiel... Lijkt me nog handinger dan een regel over een bepaalde afmeting wiel.

    Is er in elk geval een onderdeel minder dat kan afbreken.
     

Deel Deze Pagina