MK-Aurora & OS 61 RF "Hanno Special"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 31 jan 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Via Google translate you can find your way on this forum.

    RC1 now and then pop up.
    Many types were developed by quite a few designers.

    Learing about it is just reading and finding your way on the world wide web.

    In the USA it is called ‘Pattern flying’ AMA the organisation behind the model flying and the matches etc.

    A RC1 you can build from plans, old kits, lasercut replica’s and sometimes as an ARF.
    But not a lot. The retro market is just to small.

    When you can not build, don’t have time or abilities to do the complex build, second hands sometimes pop up. When you cant repair minor damage… there is a problem.

    Then I would search in Germany. Drive some 1.000 km to pick up a solid one.

    And… learn to know what you want to buy. Asking the right questions.
    No knowledge means wrong descisions.

    And to fly it on methanol. You have to check the clubs. Less clubs want noise and demand low dB.

    Using such engines ask for learning.
    When a novice in that mater. Such an engine can be ruined quickly.
    Start with using trainers. Modern OS 7,5 cc. And find a buddy in a club to standby in the learning.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2021
  2. Alexsbe

    Alexsbe

    Lid geworden:
    6 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Belgium
    I am a big fan of Hanno, flew and built some models at the time, from MK kits and aftermarket.

    unfortunately no time to build, too much work with family, kids, etc.. so need to look for ready to go solutions. an option is to find people who willing to build( for payment of course)
    already talking to some people in Germany.
    i agree the market is very small, and its good to know people in same interest.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    It is just a subdivision of the 'Te koop' forums . . .

    upload_2021-12-7_10-14-59.png


    jan.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    As always, doing home work is important...
    Even this is pricy. It is regarded the strongest and most durable RC1 engine ever. Diamonds over pearls
    It outperforms Webra and OS. ST is a third rate engine in performance, no comparison.
    If you are interested in RC1 Opt for such. But look internationally. Prices can be lower.
    If you regard it a bargain... then hurry!

    https://www.marktplaats.nl/v/hobby-...en/m1782469283-gold-cup-61-f-van-hirtenberger
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    The Curare, Supra Fly and Dalotel (2 versions) are still available in Germany as ARF :
    MODSTER Hanno Prettner Curare 60 EP/GP blau ARF 1640 mm | New products | MODSTER
    Supra Fly 60 (red-blue) / 1720 mm, 459,00 € (pichler.de)
    Dalotel / 1500 mm, 299,00 € (pichler.de)
    MODSTER Dalotel 2300mm EP/GP Mitteldecker ARF - Modellsport Schweighofer (der-schweighofer.com)

    Regards,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Alexsbe

    Alexsbe

    Lid geworden:
    6 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Belgium
    its not so good quality, i have the suprafly, and the curare. supra is ok, but curare lacking wing joint( on fuselage). if you dont mind how precise to scale this airplane, it should be fine.
    now next step is to find an Aurora!!
     
  7. Alexsbe

    Alexsbe

    Lid geworden:
    6 dec 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Belgium
    how many of you think that OS hanno worth the " price"? i got some very nice new OS 61 rear exhaust, ys, webras, and even Supertigre.
    however in the " brain" , i " want to have" the hanno. but whats the problem? overprice. pay just for having it? whats the idea...
    what do you think about. is it still worth to fight to get them?
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Gezien het toch vrij hoge geluid van een 2 takt motor besloten de Aurora om te bouwen naar elektro.

    Met de Curare 40 en Xtra 60 heb ik hiermee zeer positieve ervaringen. Meer vermogen en vooral een veel betere transitie. Hierdoor zijn figuren makkelijker te vliegen. (Je hoeft niet meer op de motor te letten)
    Pichler modellbau levert al enige tijd een Boost 60 elektro set die speciaal ontwikkeld is voor 60 size classic pattern modellen :

    upload_2022-12-26_14-54-1.png
    Deze motor zit reeds in mijn Curare 40, De kist gaat hiermee unlimited vertikaal, normaal vliegen inclusief de figuren is 1/2 tot max 2/3 gas.
    Met volgas gaat de Curare horizontaal over de 200 kmh. (gemeten)

    Deze zelfde set voor de Aurora besteld alsmede de bijbehorende 6S accu :

    upload_2022-12-26_15-7-22.png

    Het voordeel van deze accu is dat deze lichter in gewicht is dan die van vele anderen merken met dezelfde capaciteit. (590 gram)

    Begonnen met bekijken hoe dit in te passen in de Aurora. De Aurora is ontworpen voor een 2 takt motor met achteruilaat en een resonantieuitlaat geintegreerd in de romp.
    Elektro kun je standaard niet zomaar inbouwen. Begonnen met alles uit de neus van de Aurora te verwijderen.
    Bij vele "omgebouwde" Aurora's zie je dat de accu via de vleugel wordt gewisseld. Dit betekend dat na iedere vlucht de vleugel en bellypan eraf moeten. Dat is lastig, kost veel tijd en is bovendien m.i. gevaarlijk. Mocht er ooit ,om wat voor reden, iets mis gaan dan moet eerst de bellypan en vleugel eraf.
    Aan de hand van de tekening gekeken naar een andere oplossing. Uiteindelijk besloten om de cockpit sectie van de romp te zagen en een frame van 1,5 mm triplex op de romp en cockpitsectie te maken zodat de cockpit snel verwijderd kan worden.
    De 6S accu past precies in de tankruimte, hiermee onstaat er een makkelijk toegankelijke opening tot de motor, regelaar en accu.
    De hardhouten motordragers eruit gezaagd en een motorschot gecreeerd voor ophanging van de elektromotor :

    upload_2022-12-26_15-14-8.png

    upload_2022-12-26_15-14-58.png

    upload_2022-12-26_15-16-9.png

    upload_2022-12-26_15-16-56.png

    Nog lang niet klaar maar vandaag even proefgedraaid in de tuin om te bekijken of er niets warm loopt en of de settings van de regelaar goed zijn :

    upload_2022-12-26_15-18-59.png

    Ruim 1600 Watt met een 13x10 APC -E bij 9600 rpm. Niets wordt warm.
    Dat ziet er veelbelovend uit !

    Nog genoeg klussen te doen voor de renovatie :
    1.) Alle servo's vervangen door Savox digital. (De oude servo's zijn "op" door het trillen van de brandstofmotor)
    2.) Wielen vervangen. (Velgen zijn versleten)
    2.) Neuswielbesturing opnieuw aanbrengen.
    3.) Plaats bepalen voor de ontvanger en telemetrie.
    3.) Turbo spinner monteren.
    4.) ZWP, instelhoeken, domping en zijwaartstelling controleren.
    5.) Nog een hoop kleine klusjes om het model weer netjes te maken en geheel te renoveren.

    De retracts (Springair) zijn nog goed, deze blijven in het model.

    Binnenkort meer......

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 dec 2022
    strutter, Thedo, Ton van Munsteren en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moooooie job Arnoud
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De servo's zijn inmiddels binnen en zitten in het model.

    upload_2023-1-14_17-0-3.png

    Voor de vleugel komt dit mooi uit, dit zijn low profile sevo's, deze zitten dieper in de vleugel waardoor deze niet meer "uitsteken".

    upload_2023-1-14_17-0-37.png

    Verder met de plaats van de lipo.
    Bij de brandstofversie zat er 50 gram lood in de staart, dit kon helaas niet anders.
    Lood is "dood" gewicht, dat wil ik liever niet.
    Door de accu helemaal naar achteren te schuiven tot op de vleugel kan het lood er geheel uit.

    upload_2023-1-14_17-1-4.png



    Echter, dan kan de accu zeer lastig worden vastgezet. De constructie om de accu vast te zetten voegt dan toch weer extra gewicht toe.
    Toch maar besloten om de lipo op de tanktray vast te maken en zover mogelijk (tegen de vleugel) naar achteren te schuiven.
    Hierdoor is een kleinere hoeveelheid lood in de staart nodig (40 gram), dat neem ik dan maar op de koop toe :

    upload_2023-1-14_17-1-28.png


    Beter zou het zijn om een geheel nieuwe Aurora te bouwen speciaal gemaakt voor elektro. Bovendien kan deze nog lichter worden geconstrueerd door de E-motor.
    Christian Niklab uit Duitsland heeft dat bijvoorbeeld gedaan.
    Hierbij kan de accu veel verder naar achteren worden verplaatst doordat de vleugels als steekvleugels zijn geconstrueerd :

    upload_2023-1-14_17-8-12.png

    Het landingsgestel vertoonde een lekkage, dit is bij luchtretracts altijd lastig te vinden.
    Alle luchtslangen in de romp maar vervangen, de "slechte" slang kwam hierbij naar boven. ;)

    Uit een vleugeltip ook het tiplood verwijderd, dit diende ter compensatie van een standaard uitlaat die ooit is gebruikt bij de brandstofversie. (Weer wat nutteloos gewicht eruit)

    Rest nu nog de Lipo goed vast te zetten, alle roeruitslagen controleren en inregelen. Instelhoeken, motordomp en motorzijwaartsstelling meten.
    Daarna wachten op beter weer, het regent hier al dagen met ook behoorlijk harde wind. Niet echt uitnodigend weer om buiten te zijn. :confused:

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De Aurora-E heeft inmiddels vorige week en vandaag gevlogen.
    De eerste 7 vluchten zitten er op.
    Wat kleine trim wijzigingen en de rolrate 10% groter gezet, dat blijkt tot nu toe een goed startpunt.
    De coreless servo's blijken een goede investering, de kist stuurt heel precies.

    upload_2023-1-28_21-39-26.png

    De aandrijving blijkt de juiste te zijn. De kist vliegt goed met de 13x10 APC-E.

    Echter, om voldoende snelheid te houden moet er met vrij veel gas worden gevlogen. Hierdoor is de vliegtijd vrij kort. (ca. 4-5 min.)
    Volgende keer de 12x12 APC-E proberen, deze geeft op de Curare 40 zeer goede resulaten. Echter, de Aurora 60 is behoorlijk groter dan de Cuare 40 en is ruim een kilo zwaarder. (3750 gram incl accu)
    Het gewicht is ongeveer gelijk aan dat van de brandstofversie inclusief brandstof.
    Ik ga nog op zoek of er gewicht uit de kist kan, iedere gram is er 1.
    Het mooiste zou zijn om een geheel nieuwe Aurora te bouwen speciaal voor elektro, er kan dan denk ik zeker 400 gram uit doordat alles veel lichter kan worden geconstrueerd.
    Misschien volgend winter.........

    Wel inmiddels de rem van de regelaar geactiveerd, dit geeft waarschijnlijk meer vertraging in de downlines en landingen.
    We gaan zien hoe het uitpakt.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    strutter en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi man!
    Ja, geen rem, remt behoorlijk minder.
    De Rascal 40 draait ook 13x10, maar rond de 7000.
    De vrijloop heb ik nodig in de landing. Omdat ie zweeft als een tierelier.

    Vindt die 3750 best netjes.
    Dat waren wel die RC1 gewichten incl een resopijp? Immers.
    Altijd kleine tankjes. Was zo over.

    Wat zegt eCalc als ideaal?
    Wat zou een 12 x 14 doen?
    Bijvoorbeeld een klapprop op graden verdraaide meenemer? Freudenthaler had die altijd liggen.
    De propeller houd je in het gareel met een spanveer.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2023
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Dat is een beetje het vreemde.
    Pichler geeft aan dat de 13x10 APC E de optimale prop is voor deze motor / regelaar. Men heeft dit getest in hun Supra Fly 60, de 13x10 kwam als beste uit de test.
    Nu kun je de vraag stellen, wat bedoelen ze met "beste". Als ik namelijk het geheel in Ecalc stop komt de 12x12 er veel beter uit. (Iets lagere stroom maar meer snelheid, trekkracht ontloopt elkaar niet heel erg veel)
    De Curare 40 bevestigd dat ook.

    De Supra Fly 60 en de Aurora 60 zijn equivalent. (ongeveer dezelfde afmetingen en gewicht)
    Beiden vlogen ze op het WK van NL in 1985 met een 10 cc motor.

    Vandaar dat ik ervan uitging dat de 13x10 van Pichler wel OK zou zijn.
    Binnenkort de 12x12 erop en nogmaals testen. Gaat dit goed dan inderdaad misschien wel een 12x14, ik laat het nog weten wat de resultaten zijn !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker de 12 x 12 gaan testen.
    Met het optimaliseren van de Rascal diverse sheets volgetikt.
    Draait deze op een gearbox en slechts 4S... Maar doorslag gaf in deze 13 x 10. Vierkanter niet te treffen.
    Verder bekeken wat een gradenverstelling van een 13 x 10 zou gaan opleveren in de calculator.
    Uiteindelijk kiest je voor de platst makkelijke weg... en uitgespaarde portokosten.

    Improvisatie om de bladen in het gareel te houden. Als het blijft draaien, is het sowieso uitgeklapt.
    En is een broodnodige rem geprogrammeerd, kan de motor geblokkeerd worden via de kill-switch... maar doe ik eigenlijk nooit.
    Gebruik die alleen als extra veiligheid bij aankoppelen accu's.

    De veer heb ik geratst uit een oude oliekeerring/dichtring van een van de automotoren/assen.
    Die veer is niet een doorlopende, je kan deze splitsen. 1 kant heeft een schroefpuntje. Met meeerdere kan je een langere veer samenstellen.
    Veren zijn vast wel op het werk te vinden? En anders als armbandjes bij de Hema.
    Laat maar aan je vrouw zien... die van mijn vrouw heb ik al achterover gedrukt.
    Geheime scratch-sorteerdoos!

    Veertje loopt keurig onder de spinnerkap door... en overleeft het alles geduldig e gedwee.

    IMG_7098.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2023
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Persoonlijk zou ik denk ik een 1mm "O" ring gebruiken
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, die hangt om de resopijp met een klamp.

    Maar deze houdt het al zo een 10 jaar vol.
    En de flex heeft zich al bewezen.
    Als iets oversterk is, kan het ook gevolg schade opleveren.
    De functie van de veer is richtend, niet dragend.

    Doordat je de veer samenstelt heb je snel een prettige veerspanning.

    Moet je een O-ring hebben, dan moet je nèt even de juiste hebben. Sommigen zijn te stug.

    Alles kwam indeze uit de grabbelbak. Kost niets.
    De spinner is een voor het doel mishandelde brandstofspinner.
    De konus afgetopt, gaatjes in de flens voor wat koellucht.

    Onder de spinner een scoop waar de prop ietwat lucht door forceert, om elders in de romp via een boorpatroon open klepje weer te verlaten.

    Als je iets maakt, is het leut, als het vlot kan verlopen.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan ook nog zijn dat de curare 40 een beetje overpowered is..
    12x12 op een kist die voor een .40 ontworpen is, klinkt wat aan de zware kant
    officieel .90 vermogen?

    Hoe vloog zo'n ding vroegah.. 10x8 of zoiets op een .40 bij 10 of 11.000?

    Aan de andere kant gaan kisten er wel erg makkelijk en leuk van vliegen..
    in het kader, minder gas kan altijd..
    je kan niet meer geven dan erin zit..
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Aurora is een 60+ er, curare is een 40+
    Wat had men toen? Webra, HP etc OS 46 SF… 10” propjes. En een neuspootje dat diameters temde.

    12 x 12 op 550 tot 600 kv en 5 tot 6S?
    Dan zou er best vaart in komen.
    Hierdan.. 10cc op 4kg, 12k rpm. Het gaat. Maar een pondje minder zelfbouw was ook prima geweest…
    Nu heb ik wel 500cc moonshine aan boord…
    Dus zeker een kwartier.

    Maart April ga ik mezelf weer wekken..
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De Curare 40 is inderdaad zwaar overpowered. Loopt over de 200 kmh horizontaal. Gaat letterlijk unlimited vertikaal tot je "break" stuurt.
    Half tot 2/3 gas is ruim voldoende om alle figuren te kunnen vliegen.

    De Aurora is natuurlijk een flinke slag groter en zwaarder dan de Curare 40, dat maakt met hetzelfde vermogen natuurlijk verschil. De Aurora vliegt prima met deze setup alleen vind ik dat er relatief met veel gas moet worden gevlogen horizontaal. (Nu hou ik wel van doorvliegen) Hierdoor is de accu snel leeg, mogelijk dat de 12x12 meer snelheid geeft waardoor ik horizontaal met minder gas kan vliegen.
    We gaan het zien....

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Inmiddels ook kontakt gehad met Christian Niklab omtrent zijn Aurora-e. Mijn inschatting was dat dit een licht model zou moeten zijn.
    Lang verhaal kort, zijn Aurora weegt 3800 gram, ook op 6S. Zwaarder dus dan mijn "omgebouwde" Aurora.
    De originele tekening geeft aan 3700 - 4000 gram voor de brandstofversie. Dan zit ik met 3750 gram niet zo verkeerd. Met de OS hanno woog deze 3445 gram, zonder brandstof. (300 cc brandstof komt er dus bij)

    Als ik nog eens goed kijk is 400 gram lichter bouwen dan deze een flinke opgave, weet niet of dat gaat lukken.

    Ook nog een filmpje gekeken van de Pichler Supra Fly 60 met dezelfde setup als degene die ik gebruik. Er wordt hier behoorlijk compact gevlogen (dat was in die tijd ook zo). Zelf vlieg ik veel ruimer / groter.
    Je kunt misschien ook teveel willen.....

    Voorlopig vliegt deze prima, beetje finetunen. ;)

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina