Adrie!! super bedankt!!! Dat is dus normaal in principe. Ware het niet dat deze servo's NIET brommen op een x4r. In hoeverre is het dan normaal hè.. Qua stroomvoorziening heb ik de boel ook laten draaien op een gewone ouderwetse 4,8v accu. Ook daarmee hetzelfde 'probleem'.
Wer een stap verder in dit mysterie. Martijns romp opgehaald en het geheel gebonden aan mijn zender. Exact hetzelfde geluid als mijn ds6100's. Dit in combinatie met adries filmpje vertellen mij dat dit volkomen normaal is met deze combinatie. Das een geruststelling. Mijn ds 6100 zijn op een x4 geheel stil. Echter bij martijn ook op een x4 iets gekraak, als is het in een mindere mate kf lagere frequentie dan op de x8. Wie weet is dat verschil nog te verklaren door de langere kabels of positie van de ontvanger (telemetriesignaal stoort ook altijd wat, bij adrie nog beter te horen.) Martijns ds6100 op X4 Edit: Mijn ds6100 maken bij het wegproppen van de X4 ontvanger toch ook heeeel ietsje gekraak. Al is het in geen verhouding tot de x8 en X6 ontvangers. Mijn ds6100 op x4 met weggepropte ontvanger. Ik ga er nu een beetje vanuit dat de spontane beweging is gekomen door het kabelbreukje in de + van de vario. Telkens een schakelende stroomtrekker op de lijn.. Kan me er iets bij voorstellen dat dat rare dingen kan veroorzaken... PS, alle bovenstaande op een 4,8v blokje om bec storingen uit te filteren.
Met interesse dit draadje doorgelezen. In mijn supra heb ik 6 DS6100's zitten. Soms brommen ze wat maar meestal, na een klein tikje tegen het roervlak of de knuppel zijn ze stil. Ik heb een Futaba T10 zender met futaba ontvanger. Vorig jaar, in het eerste seizoen van deze kist, begon na het aansluiten op het veld 1 rolroer willekeurig volledige uitslagen heen en weer te maken. Als of ik de rolroerknuppel volledig heen en weer bewoog. Vliegaccu los, weer vast en hetzelfde probleem. Zender uit en nog steeds bleef deze servo volledige uitslagen maken! Helaas er toen niet aan gedacht de tippen om te draaien om te kijken of het een servo of een radio probleem was. Uiteraard niet gevlogen, thuis alles weer in elkaar gezet en natuurlijk niets meer aan de hand. Ik heb het ook nooit meer kunnen reproduceren. Voor de zekerheid een nieuwe DS6100 besteld en deze ingebouwd. Nooit meer problemen gehad, maar het blijft een vervelend idee om zo iets mee te maken zonder logische verklaring.
Ja het is heel vervelend om na een potentieel heel ernstig probleem de oorzaak niet 100procent te kunnen vaststellen. Zou je misschien eens een kort filmpje willen maken van je ds6100 op een futaba ontvanger? Kijken hoe die klinken
Deze is wat ouder. De servo's brommen iets meer, waarschijnlijk omdat ze zwaarder belast worden door de flaps
Zag afgelopen weekend op de club iemand met ook een uit zichzelf iets bewegende mks DS6100 op een Jeti DS14 systeem. Zouden er toch wat rotte ds6100's op de markt zijn die op de een of andere manier gevoeliger zijn voor rf storinkjes of smalle deadbands..
Vorig weekend heb ik hetzelfde probleem weer gehad. Op dezelfde aileron, waar ik vorig jaar dus de DS6100 vervangen heb. (post23) Spontaan maakte het rolroer volledige uitslagen. Letterlijk alsof je de knuppel helemaal heen en weer beweegt en dat continu achter elkaar. Boel afgekoppeld en de linkertip op de rechterkant aangesloten om te kijken of het probleem dan ook bleef bestaan. Maar natuurlijk daarna alles OK. Na even twijfelen en 10x testen toch maar gaan vliegen en een uur probleemloos gevlogen. Na inmiddels toch aardig wat uren vliegen met deze kist heb ik nooit maar iets van een glitch of wat dan ook gemerkt, behalve nu 2x direct na het aansluiten een een servo die spontaan volledige uitslagen begint te maken. Een clubgenoot opperde dat het probleem zou kunnen ontstaan als de zender te dicht bij de ontvanger staat. Deze lag inderdaad naast de romp, op max 30cm vd ontvanger. Ik had hier nooit eerder van gehoord en heb het ook nooit eerder ervaren. Iemand??
Ik gebruik ze al 2 jaar naar volle tevredenheid, nog nooit iets van het bovenstaande gehad. Vlieg met Futaba (voorheen T8 en nu 14) Heb ook nog niks kunnen vinden op andere forums over slechte batches oid. Blijft natuurlijk vervelend dat dit gebeurt, maakt het ook wat minder aantrekkelijk om lekker te vliegen omdat je toch in je achterhoofd weet dat het zo weer kan gebeuren.... Misschien toch voor de zekerheid vervangen?? Ik heb in mijn laatste kist (Perfection) allemaal JR servo's. Tot nu toe super en voelt ook wat solider aan.
Tja, ik heb dus al een keer een servo vervangen om deze reden, maar het gebeurde weer. De servo zal het dus wel niet zijn. Zender en ontvanger zijn Futaba.
ik vlieg met graupner hott. En ervaar wel dat het signaal slecht is als de zender/ontvanger dicht bij elkaar liggen. een ontvanger binden lukt niet altijd als ze dicht bij elkaar liggen. ook telemetrie signaal valt weg vanaf de zender naar de ontvanger. maar ik heb nog nooit ervaren dat stuursignalen wegvallen/storen als ze zo dicht bij elkaar liggen. Maar misschien reageert ieder merk hier anders op
Zou het iets banaals kunnen zijn als een slechte connector ergens tussen de ontvanger er de servo? Dit omdat het verdween nadat je deze losgemaakt hebt en weer hebt ingestoken.
Heb ik natuurlijk ook wel aan gedacht, maar het lijkt me minder waarschijnlijk. Je zou dan eerder een haperende servo verwachten. Maar beide keren maakte de servo hele soepele bewegingen van de ene maximale uitslag naar de andere maximale uitslag. En dat continu achter elkaar.
Dat is wel heel erg vreemd gedrag. Je zou haast denken dat de servo in een soort self-test mode terecht komt.
Tja, ik snap er ook geen barst van. Ik vertrouw er nu maar op dat het iets is wat met het aansluiten te maken heeft, of idd een zender die te dicht bij de ontvanger ligt. Wat ik al eeder schreef, ik vlieg al 2 seizoenen zonder ooit iets van storing gemerkt te hebben.....
Hmmm. Ben net terug van vakantie, zit MBF een beetje bij te werken in de lunchpauze. Ik heb tijdens mijn vakantie hetzelfde probleem gehad met een MKS DS6100: spontaan prachtige sinusvormige (op het oog) uitslagen, ongeveer 1x per seconde, maximale uitslagen. Kist uit en weer aan gezet. Probleem weg. Een tijdje blijven testen maar het kwam niet terug. Toch maar gaan vliegen (het was geen essentiële servo, gedeeld rolroer, dus acceptabel). Na een half uurtje thermieken werd de kist voor m'n gevoel trager op rol. Zou d'r iets mis zijn met die servo? Oké: met spoed binnenhalen. Tijdens de lange (200-300 h-meters) afdaling op butterfly was het probleem prachtig zichtbaar: die servo was zeer vriendelijk naar mij aan het zwaaien. De kist was gelukkig goed te besturen. Ik heb een nieuwe servo besteld, en op de camping laten bezorgen. Met de nieuwe servo geen enkel probleem meer gehad (2 weken lang, nagenoeg dagelijks 1-2 uur zuivere vliegtijd). Mijn systeem: MPX Profi 4000 zender met Weatronic 2.4GHz zend-module. Ontvanger: Weatronic 10 kan. ontvanger
Mmm, stelt mij niet echt gerust Dirk, in tegendeel. Ik heb het nooit tijdens het vliegen gehad. Maar bij mij is het wel het rolroer. En ik heb de servo al een keer vervangen. Bij beide servo's is het 1x per vliegseizoen voorgekomen. Verder nooit problemen. Ik snap m niet.....
Maar ja, je hoeft het niet altijd te snappen (doe ik ook niet), maar .... - jouw beschrijving past 100% op wat ik heb gezien, - en met de nieuwe servo was het bij mij wel opgelost!