MKS DS6100 en Frsky RX

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 13 jun 2016.

  1. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik vraag me dan af.....als het de servo is hoe kan deze dan zelf zulke bewegingen gaan maken?
    Eigenlijk is een servo toch een vrij 'dom ding'. Het enige wat ik kan bedenken is dat het referentiesignaal van de servo begint te (ver)lopen?

    Is er iets extern wat invloed daarop zou kunnen hebben of is het simpelweg een intern elektronica-spook?
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat vroeg ik me ook af (nog steeds), maar zonder het te snappen is het toch opgelost! :D
     
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik wil je niet ongerust maken, maar zeker weet je dat niet.
    Bij mij begon hetzelfde roer met een nieuwe servo na een jaar opeens weer te wapperen. Accu los, opnieuw aangesloten en niks aan de hand. Vervolgens 1,5 uur gevlogen.
    Ik ben bang dat het iets is wat in de combinatie, ontvanger-servo-BEC zit.
    Het probleem is zo ongrijpbaar en beide keren alleen direct na het aansluiten dat ik er maar gewoon mee blijf vliegen.
    Maar nogmaals, prettig is het niet...
     
  4. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Nu weet ik niet zeker maar volgens mij is het een digitale servo en volgens mij zit daar toch een beetje "software/firmware" in die het een en ander omzet enz Bij de oude analoge servo's zat er alleen een simpele pulse omvormer en potmeter analoge schakeling die die twee "gelijk" maakte. Digitale servo's doen veel meer en soms zijn zelfs instellingen op de servo zelf te doen met een prog apparaatje. Software is per definitie stuk, gelukkig maar anders had ik geen werk :)

    Digitale servo's zijn geen domme dingen doen stiekem heel veel dingen. Filteren van signalen (storings onderdruking), overbelasting bewaking, failsave mogelijkheden enz in theorie allemaal mogelijk.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, de eerste keer dat het bij mij optrad was idd. direct na aanzetten van de zwever. Na enig proberen en uit/aan zetten was het weg, en leek het weg te blijven. Toen gaan vliegen. Na een half uur was het opeens terug, en is niet meer weggegaan tot die nieuwe servo er in zat. Sindsdien minstens 20 vliegdagen achter de rug met per vliegdag al gauw 3x aan/uit zetten, vluchten tot 1 uur lang. Geen probleem meer.
    Ik definieer dit als 'genezen'.
    Mocht het over een jaar opnieuw optreden ga ik in eerste instantie uit van 'een nieuwe besmetting'. Tenzij dan een andere oorzaak kan worden aangewezen.

    Bevredigend? Het is niet anders met 'oorzaak onbekend'.
     
  6. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
  7. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik word hier niet blij van...
    Ik ga Neil van Hyperflight maar even een mail sturen met de vraag of dit meer gemeld wordt en anders om er melding van te maken.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De DS65 is een tijdje niet geleverd ivm potentiometer problemen, later is ze weer op de markt gekomen als DS65K Gold Label en die is al meer dan een jaar betrouwbaar bevonden.
    De DS6100 is geen opvolger of vervanger van de DS65k maar een heel andere servo. De 6100 in al haar varianten is 10 mm dik, heeft bronzen glijlagers en is duidelijk goedkoper dan de DS65k die 8.5 mm dik is en kogellagers heeft.
    Er is nog een tussenvorm de DS75 en HV75 die qua 'luxe niveau' in lijn ligt met de DS65k.
    http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?cat=Servos+&+Accessories&subcat=MKS+Servos

    Ik heb in de afgelopen weken 12 HV6100 ingebouwd in onze TUDelft toestellen voor de Outback Challenge.
    Er is er 1 doorgebrand omdat die extern geblokkeerd werd, vervangen en verder geen enkel probleem.
     
  9. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Antwoord van Neil.
    Het blijft een raadsel. Ik ga toch maar weer die servo vervangen...

    Hi Patrick,

    Sorry about these problems. I have not heard other reports of DS6100 servos moving "sinusoidally" like this.
    We get fewer returns and sell more (of DS6100, HV6100, & HV6110 combined) than any other servo.
    This is not the same symptom as the DS65K V1 in which the bad feedback pod caused random and erratic movements.
    It is possible that a bad feedback pot and different firmware is causing a different symptom, but this is not a common error. Without more evidence or instances of this problem I can't really suggest a cause or a solution, other than replacing the servo, which is what I would do it if was my plane.

    Kind regards,
    Neil Stainton
     

Deel Deze Pagina