ML Midge 0.8cc Diesel

Discussie in 'Motoren' gestart door Frans Bal, 12 dec 2022.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    O wow dat is wel heel gaaf :goal
     
    beemstra vindt dit leuk.
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Thanks,

    Weer wat gedaan. Geen onderdelen, maar van die handige hulpmiddelen.

    Een steun gemaakt voor opvangen onderdeel, bijvoorbeeld boren van zuigerpengat.

    IMG_20230203_204038.jpg

    Materiaal gezaagd voor de cilinder, zuiger en contra zuiger.

    IMG_20230203_205913.jpg

    De wand van de cilinder is best dun. Opspannen in de klauwplaat, denk dat de bus dan vervormd.
    Klemring gemaakt voor opspannen van cilinder.

    IMG_20230203_204204.jpg


    IMG_20230203_204151.jpg


    IMG_20230203_204341.jpg
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerst maar eens een test cilindertje maken. Nou dat ging maar net goed. Bij passen in het motorblokje zat de cilinder opeens muurvast. Niet helemaal heb met moeite de cilinder eruit kunnen peuteren. Gelukkig niets beschadigd. Denk een verloren spaantje of braam die voor de klemming zorgde.
    Cilinder iets kleiner gemaakt, oeps net te klein. Zit nu net te los. Ach daar is een test deeltje ook voor.

    Dan de cilinderboring eens proberen. Eerst boor 3 dan 5 en 8 mm. Hierna met de boorbeitel. Met 8 past de beitel net.

    IMG_20230204_114143.jpg

    Voorzichtig naar net onder 10mm gedraaid. De beitel veert bij het snijden zodat deze bij terugdraaien ook nog wat wegneemt. De laatste gangen maar een klein beetje voorzetten, 0,1 mm.

    De bus moet na het lappen iets taps zijn. Zo 0.01mm. wel handig als de boring ook in die richting zit.
    Op het werk een binnenmicrometer geleend. Beetje gezocht naar een tweedehandsje, maar die zijn nog lelijk duur.

    Aan de onderkant is de bus nu 9.915mm. bovenin is de bus 9.900mm. nou niet slecht, 0.015 taps, prima.

    IMG_20230204_115508.jpg

    Bus ziet er al aardig "glad" uit.

    2023-02-04 12_23_44-Window.png
     
    tjarko, beemstra, M.l.v.Doesburg en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Cilinderbusjes zijn gedraaid, nu de poortjes frezen. Even wachten op de bestelde freesjes.
    De cilindertjes moeten aan de binnenzijde worden gelapt. Dit moet je doen met een doorn en polijst/lap-pasta.

    De doorn moet je zelf maken. Nog een hulpgereedschapje maken dus.


    De doorn is nastelbaar via de schroef.

    IMG_20230205_184300.jpg

    IMG_20230205_184428.jpg
     
    Bruno van Hoek, tjarko, janhein en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Freesjes waren binnen dus een start gemaakt met het maken van de poortjes in de cilinders. Eerst uitgevogeld hoe en welke volgorde. Hiervoor het test cilindertje gebruikt. Was wel even puzzelen.

    Lastig is dat de boorkolom op de Unimat 3 geen positie aanduiding op de hoogte heeft.
    Voor een meetklok een steuntje getekend en geprint.
    IMG_20230208_201732.jpg

    De eerste is klaar.

    IMG_20230208_202303.jpg



    IMG_20230208_202433.jpg
     
    Bruno van Hoek, jef en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    wow mooi strak cilindertje daarin gaat het zuigertje zit wel heel plezierig voelen.
     
    tjarko en beemstra vinden dit leuk.
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou, het moet nog gladder. Dus een poging om de cilinder te lappen. Eerst met kleppenpolijstpasta de draaigroeven verwijderen. En de basis vorm maken.
    Onder 0.01 groter dan net boven de poortjes, dan recht. Draaiwerk was in de richting, maar moest toch best veel poetsen.

    IMG_20230211_172000.jpg

    Zeker het grof lappen neemt genoeg af, van de doorn dus. De sleufjes waren recht ...
    Zelfs een grotere conische schroef gemaakt om verder te kunnen verstellen.

    IMG_20230211_170958.jpg

    Twee cilindertjes zijn al aardig op weg, nog wat fijn lappen. Bij eentje moet er nog wat grof gelapt te worden om de draai groeven weg te krijgen.
     
    Bruno van Hoek, jef en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bij een nadere inspectie bleek het lap resultaat toch niet helemaal netjes. Het lappen met de kleppolijstpasta was toch wat ruw. Nieuw gestart met 40u pasta. Dat ging een stuk beter. Netjes glad en goed de vorm te sturen. Hierna 20, 10, 5 en als laatste 0.5u.
    Resultaat ziet er best netjes uit.
    Maar hoe zit het met de maten. Beetje nadelig is dat de micrometer ook op duizendste meet.;) het is aardig gelukt om onderin het gat iets taps te maken tot zo rond de poortjes. Hierboven recht.

    B=bottom, M=middle, T=top

    IMG_20230212_124448.jpg

    Nu de zuigertjes maken:confused:
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Kun je aan hoon olie komen?? Die wordt meestal gebruikt in combi met 3 steens centrifugaal hoonstenen. Er zit hier om de hoek een motoren revisie bedrijf en daar ben ik wel eens aan het stoeien geweest met de grote Blériot modellen motoren.

    Waarschijnlijk is jouw boring te klein voor de kleinste 3 steens hoonhouder maar met de olie alleen ( en je doorn) kun je de laatste mu's poetsen.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Kleppen polijstpasta heb ik ook veel gebruikt..voor kleppen en zittingen..ja..leuk spul..maar te grof voor hoonen. Dat kleppen inschuren doe je overigens handmatig..met een soort van mini gootsteen ontstopper..stokkie met zuignapje om het klepdeksel op te zuigen..en dan tussen de handen ronddraaien..alsof je een stokje..steenje/stukkie boomschors gloeivuurtje wilt maken..zoals geleerd bij de jonge woudlopers..
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Oh...en wanneer je het niet verder verteld..thuis hoon resultaten met rijkelijk WD 40 in de bus/cilinder spuiten...gaat ook.. schuurkorrels maak je van afgeschraapt zeer fijn waterproof schuurpapier...maar zoals gezegd..niet verder vertellen..
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Nou vooruit..nog 1 dan..wat bij mij succesvol verloopt ( heb wat dieseltjes die af fabriek te strak zaten zo lopend gekregen)...

    Stokje met zaagsnede...fijn waterproof schuurpapier er in..2 stukjes zodat je aan elke kant de bovenkant hebt..bij een boring van jouw 10 mm..een stokje van bv 6 mm dia. stukje schuurpapier steken er uit..

    Dat in de boormachine..WD 40 er bij..en zie daar..een centrifugaal lappertje voor die laatste 2 mu.
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oh ja honen. Ooit twee maanden achter een Sunnen machine gestaan. Boring is 10 mm, kan niet herinneren of dat op die machine ging.
    Kleppenpolijstpasta is te grof en de korrel is te onregelmatig van vorm. Wel leuk als je grof wil afnemen, dat wel.
    Busjes zien er nu netjes uit en ben best tevreden met het resultaat.
     
    jef en beemstra vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Zien..foto..pas dan geloven we het...:p
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerste zuigertje gemaakt. Zo dat is best een klusje. Vooral het op maat lappen ben je even mee bezig.

    Zuigertjes op maat draaien en lappen.

    IMG_20230217_201128.jpg

    Tussendoor telkens passen. Zuigertje moet strak zitten beginnend rond de poortjes.

    IMG_20230217_201146.jpg

    Klaar past perfect. Nu het compressie zuigertje.

    IMG_20230217_204632.jpg

    Top uitleg van Peter:wave



     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2023
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Compressie zuiger. Nou dat ging een stuk vlotter. Hier op een doorn om nog een beetje kleiner te maken, zat echt te strak.

    IMG_20230218_131950.jpg

    Nu nog een drijfstang en zuiger pen.
    En dan nog twee, naaah eerst deze afmaken ...

    IMG_20230218_133110.jpg
     
    tjarko, HansH, Bruno van Hoek en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Lekker bezig,ik hoor ze al pruttelen...
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een start met de drijfstang gemaakt. Eerst twee asjes gedraaid. Een recht rond 2.5 mm en een met een midden van rond 3.2 mm. Met deze Asjes wordt de drijfstang in de klem gezet.

    Op breedte frezen.

    IMG_20230218_205605.jpg

    Buitenmaten gedaan. Volgende de breedte en de ronde uiteinden.

    IMG_20230218_212816.jpg
     
    HansH, N.P.S., jef en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Over laatste loodjes.

    Verder met het drijstangetje. Om de ronde einden te maken een, je raad het al, hulpstukje gemaakt.
    Een blokje met twee pennetjes. Een 2.5 en een 3.2 mm diameter.

    IMG_20230219_170816.jpg

    Drijfstangetje wordt geleid door de pennetjes. Met de hand draai je het dan langs de frees. Wel in de gaten houden dat je tegenlopend freest, anders happen.

    IMG_20230219_170653.jpg



    IMG_20230219_165226.jpg

    Krukas asje moest nog even pas gepoetst worden.

    IMG_20230219_165255.jpg

    Dan de zuigerpen maken. Nou dat liep even anders. Het gat voor de pen bleek scheef te zitten in de zuiger. Oeps. Vanaf de bovenzijde lag een gat 0.1 mm lager. Nieuwe maken of eerst een poging om het op te knappen. Toch eerst maar de opknap poging. Het te lage gat eerst met een diamantvijltje naar de bovenkant gevijld. Nu heb je een min of meer ovaal gat. Het gat weer rond gepolijst met een pennetje van 2.5-2.55 en 40um polijstpasta. Ander gat natuurlijk ook. Na een tijdje pielen beide gaatjes op rond 2.6 mm gekregen en de gaten zitten nu recht. Nu moet het gat in de drijfstang ook naar 2.6 mm, nog meer poetsen.

    Hoe kan het nu dat de gaten scheef zitten ik had de kolom toch uitgelijnd.....
    Ja dat klopt, en daarna een keertje los gehad om iets schuin te frezen, ach @$##$^%$.
    De kolom stond dus scheef, en niet zo beetje ook, lekker slim....

    Had ergens gelezen dat je goed zelf ruimers kan maken. Gewoon proberen. Eerst een stukje redelijk staal taps gedraaid van rond 2.4 naar 2.6. Dan een zijde wegvijlen tot aan de centerlijn.

    IMG_20230219_183754.jpg

    Met de ruimer het gat van de drijfstang naar rond 2.6 gebracht. na wat poetsen paste een 2.6 (-0.03) asje door alle gaten.

    IMG_20230219_183813.jpg

    Uit een stukje 1.4057 (800N/mm2) een zuigerpen gemaakt. Pennetje past netjes door de drijfstang en een van de gaten in de zuiger. Één uiteinde van het pennetje is een paar honderdste groter. Hiermee zit de pen vast in de zuiger.
    Alles een eerste keer gemonteerd. De drijfstang raakt bij draaien links en rechts het huis. Zoiets had ik al gelezen op een ander forum, foutje in het ontwerp.
    Met een vijltje aan de binnenkant van het huis wat materiaal weggehaald zodat de drijfstang erlangs kan. Eindelijk in elkaar en de motor is rond te draaien. Denk dat ik de passing van de zuiger in de cilinder te krap heb gelaten. Het beweegt wel maar te moeizaam. De cilinder nog een heel klein beetje groter lappen. Dat voor de volgende keer.
     
    tjarko, janhein, Bruno van Hoek en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina