modelboten vervoeren

beste modelbouwers,

ik ben jan , en ik ben net 16 geworden , (op modelbouwforum is te zien dat ik 19 ben , maar ik heb dat veerkeerd ingevoert, en ik weet niet hoe ik het moet wijzigen , maar ik ben niet 19.) en ik ben hier
helemaal nieuw op modelbouwforum

ik heb een vraag aan jullie : hoe krijgen jullie
de grotere en zware modelboten in het water?

ik heb namelijk zelf ook nog een modelvrachtschip van Nedlloyd
die is 2,40 meter lang , en als hij volgeladen is tot aan de waterlijn
dan weegt hij zo rond de 50kg, en dan krijg ik hem nooit meer uit het water, mischien hebben jullie er wel iets op verzonnen hoe je zo,n boot fatsoenlijk in en uit het water krijgt.

inmiddels zit er een boegschroef en 7,5cm messing schroef achter en er zitten 60 led lampjes in verwerkt

hier heb ik de boot net gekocht en er nog niets aan gedaan, maar ik wou gewoon even kijken hoe ze in het water licht

hier is de gerestaureerde stuurhut
otken4.jpg

hier licht ze even in de vijver , daar past ze net in
9pvmfm.jpg

en hier is ze in het echt , alleen dan is dit de san joung , en ik heb de santos
14u9ggm.jpg

als jullie trouwens nog meer informatie weten over dit vrachtschip dan zou ik het wel leuk vinden om het te horen ,

comentaar en andere opmerkingen zijn altijd welkom ,

mvg Jan

Laatst bewerkt:
Hoe deed de vorige eigenaar het dan?

Boot leeg te water en dan de accu`s plaatsen en in omgekeerde manier weer uit het water?

gr Richard

Leeg in het water leggen en dan ballast toevoegen, zakjes met zand is het eenvoudigste daar beschadig je niets mee.
Ballast tanks inbouwen die aut. vol - leeglopen bij in en uit het water.
Deze wel in het midden plaatsen en onder de waterlijn, voor de stabiliteit.

nee, met die schroef zal ze zowiezo nooit vooruit komen , want die is van hout
ik heb er inmiddels een 7,5cm messing schroef achter , en er zit nu een roer achter

Leeg in het water leggen en dan ballast toevoegen, zakjes met zand is het eenvoudigste daar beschadig je niets mee.
Ballast tanks inbouwen die aut. vol - leeglopen bij in en uit het water.
Deze wel in het midden plaatsen en onder de waterlijn, voor de stabiliteit.

zakjes zand is zeker een goed idee ja , dat zal ik ook doen
even zand stelen bij de speeltuin , daar licht toch genoeg

bedankt voor je reactie

Hoe deed de vorige eigenaar het dan?

Boot leeg te water en dan de accu`s plaatsen en in omgekeerde manier weer uit het water?

gr Richard

de vorige eigenaar heeft hem gemaakt voor statisch model
en ik heb er luiken in gemaakt , waardoor je nu binnen in de boot kunt

maar ja , ik zal het ook zo eens proberen eerst leeg te water
en dan gewicht toe voegen

Jan,

Je kunt ook gewoon even twee sjorbanden halen. Deze dan aan de voor en achterkant zetten en met twee man erin tillen. 25kg per persoon moet toch lukken lijkt mij ;)

voor de balast kun je kiezen voor watertanks in het ruim, scheelt je een hoop sjouwen, en water heb je altijd bij de hand. alleen nog een goede pomp

voor de balast kun je kiezen voor watertanks in het ruim, scheelt je een hoop sjouwen, en water heb je altijd bij de hand. alleen nog een goede pomp

hoe bedoel je een goede pomp? , heb ik dan ook een pomp nodig
, want het water stroomt er toch wel automatisch in en uit?

maar bedankt voor je reactie

Bedoel jij dat je dan gaten in de romp maakt onder de waterlijn? Ik moet zeggen dat ik niet denk dat dat gaat werken, het zal het 'rollen' van je schip wat tegengaan maar als je er voor wil zorgen dat de boot stabiel blijft zal je dichte tanks moeten maken. Daar heb je dus een pomp voor nodig.
Joris

Bedoel jij dat je dan gaten in de romp maakt onder de waterlijn? Ik moet zeggen dat ik niet denk dat dat gaat werken, het zal het 'rollen' van je schip wat tegengaan maar als je er voor wil zorgen dat de boot stabiel blijft zal je dichte tanks moeten maken. Daar heb je dus een pomp voor nodig.
Joris

ik hou het gewoon maar dan bij een paar kilo lood

Dat met die tanker komt zeer waarschijnlijk doordat de inhoud in de tanks van links naar rechts (of andersom) is gegolfd na een scherpe bocht.
Door dit "vrije vloeistof oppervlak" is de lading naar één kant van het schip gestroomd, waardoor de boot is omgeslagen.

Zwavelzuur is loodzwaar en toen de tanker op zijn maximum diepgang lag waren de tanks pas halfvol.

Let wel ik zeg waarschijnlijk, want officieel heb ik dat nog niet gelezen, daar zal eerst nog wel een jaar of zo onderzoek naar gedaan worden.

Back