Modelbouw en gezondheid

volgens mij kan langdurige blootsteling aan metanoldampen zelfs je hersenen aantasten
het is een alcohol soort maar dan wel een erg vuile

volgens mij kan langdurige blootsteling aan metanoldampen zelfs je hersenen aantasten
het is een alcohol soort maar dan wel een erg vuile
Niet alleen de dampen, maar ook op je huid is methanol gevaarlijk ...

veligheidsinformatieblad voor Methanol zei:
Giftig bij inademing, bij aanraking met de huid en bij opname door de mond
- Giftig: gevaar voor ernstige onherstelbare effecten bij inademing, aanraking
met de huid en opname door de mond

maar ook ethanol is niet al te best voor je brains bij overmatig gebruik

maar acht
elke sport heefd zen ricico
ik vind de gezondhijdgevaren van onze hobby nog meevallen
in vergelijking met bv voetbal
en andere sporten

je moet gewoon verstandig omgaan met de spullen
dan kan er bijna niks gebeuren

Ieder z'n ding, maar: ik rij al 30 jaar met een gordel en heb nog nooit een accident gehad, en toch plaatsen ze regelmatig nog van die borden langs de weg die mij er op moeten wijzen. Da's ook raar?
@Mip: Je haalt twee dingen door elkaar. Het feit dat jij nog nooit een accident hebt gehad is deels te danken aan je eigen rijstijl, maar ook te danken aan de factor "geluk". Het geluk dat jij nét drie seconden vroeger of later van huis bent gegaan en daardoor een ongeluk misliep... Het geluk dat je nét die ene dag een andere route nam, zodat iemand anders die wegpiraat tegenkwam... Het geluk dat jij een verkeersfout maakte, maar een medeweggebruiker alert was en op tijd kon remmen... enzovoort enzovoort.

Het feit dat jij al 30 jaar met een gordel omrijdt heeft daar niets mee te maken. Die gordel is er alleen maar voor om een letsel bij een ongeval te beperken. Die voorkomt dat je met je hoofd tegen de voorruit knalt na een botsing... Hij voorkomt dat je uit de auto wordt geslingerd, na een botsing...
Het enige verband wat je eruit zou kunnen opmaken is dat je wellicht een veilige bestuurder bent, omdat je je gordel altijd draagt. Maar dat is een zg. "afgeleidde conclusie"... En die borden staan er niet alleen speciaal voor jou... Die staan er voor die andere sukkels die vinden dat een gordel alleen maar lastig is en een betutteling van de overheid.

maar acht
elke sport heefd zen ricico
ik vind de gezondhijdgevaren van onze hobby nog meevallen
in vergelijking met bv voetbal
en andere sporten
je moet gewoon verstandig omgaan met de spullen
dan kan er bijna niks gebeuren

Klopt. Maar om verstandig om te gaan met de spullen, moet je wel weten wat de gevaren van "de spullen" zijn...
Een paar postings boven de jouwe staat het volgende:
Arnold Remkes zei:
Bovendien wordt er steeds vaker elektro gevlogen. Geen/minder startgevaren etc.
Er zijn een groot aantal elektrovliegers die het daar absoluut niet mee eens zijn!
Oké, bij een elektrokist hoef je de motor niet "aan te slingeren".
Maar één foute handeling aan je zender, en de prop, voorgeslingerd door een dikke BL-motor, gaat onmiddellijk, en met ál z'n koppel draaien.

Dat moet je wel weten, net zo goed als de eigenschappen van lipo's, brandstof, een stukje veilig aansluiten van electronische componenten enz enz enz.
We hebben een prachtige hobby (nou ja... RC-vliegers en -rijders een iets minder prachtige dan RC-schippers;)) maar wel een hobby waarbij je je kop er goed bij moet houden.
Zowel in je werkplaats als aan de waterkant/op het vliegveld/op het circuit.
Anders kost het je geld (da's niet zo erg) of moet je toch gebruikmaken van je EHBO-doos. Of erger.

Gestikt door visgraat, gestikt door kippenbeentje, gestikt door stukje biefstuk enz. enz.
Niet meer eten dus.
En toch blijven we eten.
Iedereen is zich meestal bewust van gevaar, maar we denken te veel van mij overkomt het niet, dan plots......., pech gehad.
Zo is het net met hobby's, een mens leeft nu eenmaal gevaarlijk.
Wat zou het leven saai zijn zonder gevaren.
Gelukgewenst aan hen die de 100 onbeschadigd halen.

Johan.

Gezond ,modelbouw ,Hm das 2 dingen door elkaar halen , gezond : op 10m afstand blijven als er asbest verwijdert word , bij brand in de buurt ramen dicht , maar de volgende dag gewoon weer buiten , je auto wassen/poetsen binnen de kortst mogelijke tijd weer een laag vuil erop , da`s nu gezond , modelbouw voor je tijd verdrijf en heeft niks met gezondheid te maken of je maakt je gek (stress als het niet lukt ) loop je ff naar buiten Ojee .:help:

Je moet inderdaat verstandig omgaan met je spullen
Ik heb nog nooit gehoord van een afgebrande schuur door een spontaan ontplofte jerican benziene of metanol
Maar wel al een paar door het opladen van een onschuldig lipo acutje voor een park modeletje

Het is je kop er bij houden
En verstandig omgaan met je spullen
Dan kan er wijnig gebeuiren

Maar dan nog een ongeluk zit in een klein hoekje

@Mip: Je haalt twee dingen door elkaar. Het feit dat jij nog nooit een accident hebt gehad is deels te danken aan je eigen rijstijl, maar ook te danken aan de factor "geluk". Het geluk dat jij nét drie seconden vroeger of later van huis bent gegaan en daardoor een ongeluk misliep... Het geluk dat je nét die ene dag een andere route nam, zodat iemand anders die wegpiraat tegenkwam... Het geluk dat jij een verkeersfout maakte, maar een medeweggebruiker alert was en op tijd kon remmen... enzovoort enzovoort.

Het feit dat jij al 30 jaar met een gordel omrijdt heeft daar niets mee te maken. Die gordel is er alleen maar voor om een letsel bij een ongeval te beperken. Die voorkomt dat je met je hoofd tegen de voorruit knalt na een botsing... Hij voorkomt dat je uit de auto wordt geslingerd, na een botsing...
Het enige verband wat je eruit zou kunnen opmaken is dat je wellicht een veilige bestuurder bent, omdat je je gordel altijd draagt. Maar dat is een zg. "afgeleidde conclusie"... En die borden staan er niet alleen speciaal voor jou... Die staan er voor die andere sukkels die vinden dat een gordel alleen maar lastig is en een betutteling van de overheid.

Klopt. Maar om verstandig om te gaan met de spullen, moet je wel weten wat de gevaren van "de spullen" zijn...
Een paar postings boven de jouwe staat het volgende:

Er zijn een groot aantal elektrovliegers die het daar absoluut niet mee eens zijn!
Oké, bij een elektrokist hoef je de motor niet "aan te slingeren".
Maar één foute handeling aan je zender, en de prop, voorgeslingerd door een dikke BL-motor, gaat onmiddellijk, en met ál z'n koppel draaien.

Dat moet je wel weten, net zo goed als de eigenschappen van lipo's, brandstof, een stukje veilig aansluiten van electronische componenten enz enz enz.
We hebben een prachtige hobby (nou ja... RC-vliegers en -rijders een iets minder prachtige dan RC-schippers;)) maar wel een hobby waarbij je je kop er goed bij moet houden.
Zowel in je werkplaats als aan de waterkant/op het vliegveld/op het circuit.
Anders kost het je geld (da's niet zo erg) of moet je toch gebruikmaken van je EHBO-doos. Of erger.

Gestikt door visgraat, gestikt door kippenbeentje, gestikt door stukje biefstuk enz. enz.
Niet meer eten dus.
En toch blijven we eten.
Iedereen is zich meestal bewust van gevaar, maar we denken te veel van mij overkomt het niet, dan plots......., pech gehad.
Zo is het net met hobby's, een mens leeft nu eenmaal gevaarlijk.
Wat zou het leven saai zijn zonder gevaren.
Gelukgewenst aan hen die de 100 onbeschadigd halen.

Johan.

Aan zo'n opmerkingen hebben we eigenlijk niet veel, natuurlijk blijven mensen eten, kunnen nogal moeilijk leven anders naar het schijnt.

maar had dit in het begin van het draadje al vermeld, daar gaat het hier niet over, zoals ik al 10 keer gezegd heb, het gaat er gewoon over om onwetende mensen (zoals ik) te wijzen op een bepaald gevaar van een bepaald product of handeling die met deze hobby te maken heeft...

En dan doet iedereen met die info wat hij/zij wilt.

Elke mens kan elke seconde van elke dag dood vallen door 2 miljard en meer redenen, dat weet eigenlijk iedereen..

AAAhhhh herhalen zo vermoeiend, kan zeker ook niet gezond zijn :)

en als dit draadje sommige mensen ergert moeten ze het niet lezen hé, niemand is iets verplicht.

ik heb er in elk geval zeker al nuttige info uit gehaald met dank aan de mensen die deze tips geschreven hebben.

p.s. en nee ik ben geen gezondheidsfreak maar gewoon nieuwsgierig wat de gevaren zijn, daarom eigenl was ik dit draadje gestart.

ik heb er in elk geval zeker al nuttige info uit gehaald met dank aan de mensen die deze tips geschreven hebben.

Alle discussie ten spijt.
Hier wordt de spijker op zijn kop gemept.

Niet iedereen is op de hoogte van de uitwerking van, diverse stoffen die ze gebruiken op de gezondheid, daarom dit draadje.

"Een gewaarschuwd konijn tel voor twee hazen." :D
Met andere woorden, weet wat je in ademt of op je huid krijgt en je weet welke voorzorgsmaatregelen er te treffen zijn..

En dat is het laatste wat ik in dit draadje hierover schrijf. :pc:

Wat trouwens ook nog een waarschuwing waard is.
Is dat bij het modelvliegen een goede zonnebril goud waard is.
Heb lang geleden eens gelezen in een of ander onderzoek dat modelvliegers een verhoogd risico hebben op oog problemen.

Wat trouwens ook nog een waarschuwing waard is.
Is dat bij het modelvliegen een goede zonnebril goud waard is.
Heb lang geleden eens gelezen in een of ander onderzoek dat modelvliegers een verhoogd risico hebben op oog problemen.

Klopt, maar dat geldt ook voor watersporters en in mindere mate zeelui.

Het is inderdaad wel iets waar de meeste mensen niet zo bij stilstaan, dat in de lucht turen, ook al is het niet tegen de zon in bij strakblauwe lucht al behoorlijk belastend is voor de ogen....

Groet, Bert

Ook iets waar weinig of niet aan wordt gedacht, je ogen.
Toch heb ik NOOIT een zonnebril op, ik heb er zelfs een hekel aan. :evil: Ik heb er in het verleden met diverse oogartsen over gesproken (ik heb sinds m'n tiende jaar wel een gewone bril) maar geen van hen zei dat ik dan problemen ga krijgen. Er zijn mensen die veel meer kunnen "hebben" dan anderen.
Toen ik in 1990 mijn vliegbrevet ging halen heb ik een zeer uitgebreide medische keuring ondergaan bij het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Geneeskundig Centrum in Soesterberg.
Een deel van de ogentest heb ik meerdere keren moeten doen omdat men dacht dat er iets mis ging tijdens die tests.
Zo ging de test voor nachtzicht volgens de gene die de test deed niet goed. "Normaal" hebben de ogen 8 tot 10 seconden nodig om zich aan een bepaald laag lichtniveau aan te passen. Bij de eerste test was het voor mij nauwelijks 4 seconden. Maar toen de tweede test iets meer dan 4 seconden aangaf en de derde ook nog onder de 5 seconden bleef geloofde men dat mijn ogen zich echt zo snel aanpaste.
Ook het focussen van veraf naar dichtbij gebeurde bij mij bijna twee keer zo snel als gemiddeld. Van dichtbij naar veraf was iets trager maar nog steeds duidelijk sneller dan gemiddeld.
Mijn pupillen bleken ook veel verder dicht te kunnen waardoor de lichthoeveelheid natuurlijk al zo laag kan worden geregeld dat ik eerder last dan gemak heb van een zonnebril.
Mij werd aangeraden om tijdens de wintersport wel een zonnebril te dragen want dan is de situatie heel anders. Meer UV door de grotere hoogte en veel meer licht door de zeer sterke reflectie van de zon op het witte sneeuw/ijs dek.
Maar ik hou niet van de wintersport en ben er derhalve ook nooit geweest. Dus tot op de dag van vandaag zal je mij nooit met een zonnebril zien. Als dat echt slecht voor m'n ogen zou zijn dan zou ik dat nu al lang gemerkt moeten hebben.

Maar wat voor mij geldt hoeft helemaal niet op te gaan voor een ander. Als er mensen zijn die zonder zonnebril hun model niet goed kunnen zien (dus besturen) zeg ik natuurlijk niet dat ze die bril niet op moeten zetten! Maar andersom wil men dus nogal vaak niet geloven dat ik er geen nodig heb, tenminste tot nu toe nog steeds niet. Wat de toekomst brengt????? We "zien" wel. ;)

PS een stofbril of andere bescherming tijdens slijpen en dergelijke klussen heb ik natuurlijk wel altijd op! Ik moet er niet aan denken een splinter in m'n oog te krijgen.

Beste Ernst.
Iedereen moet voor zichzelf het risico afwegen.
Maar voor de aardigheid kan je dit artikel eens lezen, misschien denk je er dan toch aan om af en toe als je in de lucht staart een zonnebril op te zetten.
Beroepsziekten | Staar door UV-straling

Ik denk wel aan de risico's na van de hobby.
Je zal maar kanker krijgen door al het gesnuif aan de CA-lijm, epoxy of dergelijke dingen. Ik wil dat risico niet lopen. Als met simpele middelen: ventilatie, handschoenen, stof masker, en dergelijke middelen.
Je de risico's kan beperken op letsel zal ik dat zeker doen.

ked, ik ken al die zaken, ik heb ze al meer dan eens gelezen. Ik, en dan bedoel ik mijzelf persoonlijk, heb geen "last" van deze zaken. Klachten aan m'n ogen heb ik nooit behalve als ik rook van de barbecue in m'n ogen krijg, daar kan ik heel slecht tegen!
Ik ben de oudste en heb nog nooit problemen met m'n ogen gehad. Mijn zusters hebben dat allemaal wel en twee van hen hebben al een staar operatie aan beide ogen achter de rug. Een broer van me heeft ook al beginnende staar en m'n andere broer is zelfs al geopereerd aan één oog. Het tweede moet waarschijnlijk van de zomer ook gebeuren. Daar komt bij dat er diabetes "in de familie zit" wat ook oogproblemen kan veroorzaken.
Juist om deze redenen sta ik onder jaarlijkse controle en heb in november vorig jaar de laatste controle gehad. Alles 100% perfect in orde. Zicht prima (met bril natuurlijk), oogdruk perfect, netvlies helemaal in orde en nog meer tests die allemaal een goed resultaat gaven.
Maar ik schreef al dat wat voor mij geldt echt niet voor iedereen zal gelden!

Back