Modelbouw op Mars

Morgen gaat CERN bekend maken of het Higgs deeltje wel of niet bestaat

Teminste, ze gaan bekend maken dat de aanwijzingen dat het daadwerkelijk bestaat steeds sterker worden.
Het bewijs dat ze niet zouden bestaan zou nog veel moeilijker worden. Dan zouden ze onomstotelijk moeten aantonen dat het fysisch onmogelijk is dat er zo'n deeltje kan bestaan.

Uit de berichtgeving en de voorzichtige verwoording mag je afleiden dat CERN hier wat gedegener mee omgaat dan die koeke(n)bakkers met die sneller dan licht neutrino's.

Groet,

Ad

Morgen gaat CERN bekend maken of het Higgs deeltje wel of niet bestaat.
Het Higgs deeltje ookwel 'Godsdeeltje' genoemd geeft volgens de hypothese van Peter Higgs alle andere elementaire deeltjes massa, het is in feite een soort bindmiddel dat alles bij elkaar houd.

]

En dan? Als wij dit weten? Persoonlijk heb ik helemaal niets met deze zoektocht in die zin van dat het mij enthousiasmeert.

Als ze nou eens een keer echt sporen van buitenaards leven ontdekken dat is tenminste leuk!

Ik snap nog echt niet hoe Einstein dit gezegd kan hebben ..(lichtsnelheid)... omdat hij ook wel wist dat hij en de gehele mensheid over het heelal misschien 1% begrijpt...

... Uit de berichtgeving en de voorzichtige verwoording mag je afleiden dat CERN hier wat gedegener mee omgaat dan die koeke(n)bakkers met die sneller dan licht neutrino's...
Dat waren toch dezelfde koekjesbakkers Ad? En ook daar gedegen mee omgegaan, ze vermoedden een fout, hebben dat telkens duidelijk aangegeven, maar konden niets vinden: "Hellup, wat doen/meten/denken we fout?"

En ook daar gedegen mee omgegaan, ze vermoedden een fout, hebben dat telkens duidelijk aangegeven, maar konden niets vinden: "Hellup, wat doen/meten/denken we fout?"

Een weinig wetenschappelijke werkwijze, Ron. Dergelijke SOS berichten verstuur je niet via de publieksmedia, er zijn zat mogelijkheden om collega's te raadplegen met je problemen. Dit is "help ik verzuip" roepen via een ANP bericht.
Er zijn gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften die speciale rubrieken hebben om zaken op zeer korte termijn aan te kaarte. Verder zijn er ettelijke internationale congressen en symposia die deze mogelijkheid bieden. Een laatste, zwaar maar toch regelmatig toegepast en zeer effectief middel is het organiseren van een "specilist meeting", waarvoor je wetenschappers uitnodigt waarvan je denkt/weet dat ze terzake kundig zijn. CERN is een organisatie die zoiets gemakkelijk voor elkaar krijgt, ik heb het zelfs meegemaakt dat een toponderzoeker dat op persoonlijke titel bij hem thuis organiseerde. En iedereen die uitgenodigd werd kwam!!!

Groet,

Ad

En dan? Als wij dit weten? Persoonlijk heb ik helemaal niets met deze zoektocht in die zin van dat het mij enthousiasmeert.

Als ze nou eens een keer echt sporen van buitenaards leven ontdekken dat is tenminste leuk!

We weten nu dat het Higgs deeltje bestaat, probleem is, we kunnen er nog niets mee doen.
Nu gaan de onderzoekers kijken wat je allemaal met Higgs kan doen, als ze weten hoe het Higgs deeltje gemanipuleerd/gecontroleerd kan worden, dan kunnen er toepassingen voor gevonden worden.
Misschien voor medische toepassingen zoals het bestrijden van kanker, of voor de industrie bv het delven van grondstoffen op Aarde of een ander hemellichaam.
Kan ook zijn dat Higgs een toepassing heeft voor de zoektocht naar buitenaards leven, in de vorm van communicatie of aandrijving.

Als het Higgs deeltje gemanipuleerd/gecontroleerd/'getemd' kan worden, dan zal er een wapen van gemaakt worden. Dat is een feit, althans, het zal een feit worden.
Opzich niets mis met zo'n wapen zolang het ingezet word voor de verdediging van de Aarde, tegen intelligent buitenaards leven.

Vanavond om 20:30 op RTL7 de film Independence Day, naar mijn mening één van de beste 'alien invasion' films van de afgelopen 16 jaar.

De wetenschapper Stephen Hawking heeft een weddenschap verloren over Higgs RTL Nieuws - Hawking verliest weddenschap over higgsdeeltje

Hij heeft een keer gezegd dat contact met intelligent buitenaards leven gaat zorgen voor grote problemen, denk dat hij daarin gelijk heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe weet je of het zo is dat als je iets nieuws vindt er altijd 100% kans is dat het gebruikt gaat worden op bv technologisch gebied? Het kan toch ook gewoon ontdekt worden en dat we denken, leuk voor in de boeken, maar praktisch nut haal je er niet uit?

Nog wat en ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen. Gister was er bij Nieuwsuur iemand in de studio die deed met wat huis-tuiin-keuken apparatuur voor wat het inhield. Hij had op een plaat een pingpong bal en liet hem eerst op een leeg blad vooruit gaan. Dat kost minder energie. Daarna op een blad vol met suiker ofzo. Toen zei hij ja als je er nu tegen aan schopt kost het meer energie dan dat er niets is. Die suiker noemde hij dan de Higgs deeltjes.

Wat is nu Higgs, is dat nu de vraag/of antwoord daarop waarom je meer energie/kracht moet leveren om een bal gevuld met zand te schoppen dan een lege? OF

Waarom heeft alles massa? Maar alles weegt toch gewoon iets? Of is juist de vraag waarom iets iets weegt?

Zojuist de persconferentie van André Kuipers gezien, zou niets voor mij zijn een lange tijd in de ruimte. Mijn lichaam begint al te protesteren als ik 2 uur in een auto moet zitten, en na 2 minuten in een achtbaan ga ik kotsen. Heb ook nog een milde vorm van hoogtevrees, al zal dat in de ruimte niet de grootste zorg zijn.

Nog niet naar voren gekomen in dit topic dacht ik, Space Expo in Noordwijk is het bezoekerscentrum van ESA Nederland.
Zeker de moeite waard om eens te bezichtigen, er zijn o.a schaalmodellen te zien, full-scale replica's en originele items zoals een pak van André Kuipers.
Space Expo Noordwijk | Welkom

5 jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om in Noordwijk Carlo Rambaldi te ontmoeten, hij is de ontwerper en maker van het buitenaardse wezentje uit de film ET The Extra-Terrestrial van Steven Spielberg.
Feest ging voor mij helaas niet door in verband met de griep, week later ben ik alsnog gegaan om het centrum te bezoeken en zijn werk te bekijken.
Astronomie.nl -

Het lijkt erop dat de arseenbacterie die NASA twee jaar geleden met een hoop bombarie presenteerde, niet zo bijzonder is.
RTL Nieuws - 'Nieuw ontdekte levensvorm' toch niet zo bijzonder
Het 'beestje' schijnt wel degelijk fosfor nodig te hebben om te kunnen gedijen, het is hoe dan ook een taaie bacterie (aka Extremofiel) die zich in een extreme omgeving goed kan aanpassen.
Zo zijn er ook bacteriën die graag rondhangen bij vulkanische schoorstenen diep in de oceaan waar de temperatuur hoog oploopt net als het zwavelgehalte.

Curiosity moet dan ook een doekje meenemen om de zonnepanelen af te stoffen :-)
Op deze foto die Opportunity in mei heeft verzonden is goed te zien dat de panelen bedekt zijn met een dikke laag rode stof http://marsrover.nasa.gov/gallery/press/opportunity/20120522a/PIA15684_B2888_LowLight_L257-F.jpg
NASA heeft de rover Spirit zo goed als afgeschreven, denk dat Opportunity ook eerdaags het loodje legt omdat hij geen zonne energie meer kan aftappen ivm de stof.

Curiosity zal geen last hebben van stof op zonnepanelen want die draait op kernenergie.

Curiosity moet dan ook een doekje meenemen om de zonnepanelen af te stoffen :-)
Op deze foto die Opportunity in mei heeft verzonden is goed te zien dat de panelen bedekt zijn met een dikke laag rode stof .

ik meen te weten dat er op Mars ook "stormen" kunnen zijn......kunnen die stormen het stof niet verwijderen van de zonnepanelen ???

steffe

Zijn ze dan een fannetje vergeten, of perslucht, om de stof weg te blazen... ondoordacht volk bij Nasa zeg.:D

Kan zelf ook op een storm wachten als ik het warm heb, maar een ventilator kopen lijkt me dan praktischer.

ik meen te weten dat er op Mars ook "stormen" kunnen zijn......kunnen die stormen het stof niet verwijderen van de zonnepanelen ???

steffe

Het is inderdaad al een keer gebeurt dat een kleine wervelwind (Dust Devil) over de rover raasde en het karretje ontdaan heeft van de rode stof, hier in dit clipje word wat uitleg gegeven over de Dust Devils op Mars.

Snap niet helemaal waarom NASA de rovers niet heeft uitgerust met een systeem om de panelen schoon te blazen (met CO2 patronen oid)
Er is volgens mij maar heel weinig nodig om de stof van de rovers af te krijgen, Mars heeft geen water in de atmosfeer dus het stof kan niet aangekoekt zitten op de panelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back