Modelbouw op Mars

Het zegt namelijk wat over het begrip fuckups, namelijk dat alle fuckups in de basis beginnen met een assumption.

Je valt in je eigen val. Zonder aannames geen blunders? Je hoeft me geen verzamelingentheorie te leren!!!
Of je moet het begrip "aanname" zover verruimen dat het alles omvat. Dat ik leef is ook maar een aanname van mezelf.

Groet,

Ad

Dat assumption the mother of all fuckups is, is bij mijn weten geen uitspraak die uit de wetenschap komt, maar uit "de industrie" in de breedste zin van het woord, en slaat op het feit dat beslissingen, genomen op grond van aannames, zeer regelmatig tot rampen leiden. Een helaas triest maar erg bekend voorbeeld daarvan was de vliegramp op Tenerife, maar er zijn vele, vele anderen.
De grappigste is die van een Nederlands vrachtschip waar de stuurman van de wacht dacht een regenbui op de radar te zien, wat in werkelijk een eiland bleek te zijn....

In de wetenschap is het bij mijn weten vrij normaal om uit te gaan van een aanname als beginpunt bij het oplossen van een probleem, mits die aanname vervolgens wel aan de hand van de verkregen oplossing maar langs andere weg weer gecontroleerd word.

Maar wie was nu die eerste geboren nederlander in de ruimte?

Groet, Bert

Nee, jullie lopen het beiden WEER om te draaien. Het is niet zo dat aannames leiden tot fuckups, het is zo dat de basis van een fuckup vaak een aanname is. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Voor iemand die geen verzamelingentheorieeen hoeft te leren, heb je het dan wel erg slecht door, Ad :)

@Brutus: dat was Lodewijk van den Berg

http://en.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_van_den_Berg

Nee, jullie lopen het beiden WEER om te draaien. Het is niet zo dat aannames leiden tot fuckups, het is zo dat de basis van een fuckup vaak een aanname is. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Volgens mij is dit semantiek, niet meer, niet minder

Als een fuckup gebaseerd is op een aanname, dan is de aanname aanleiding tot de fuckup. Dat wil niet zeggen dat alle fuckups veroorzaakt zijn door een aanname, en het wil ook niet zeggen dat alle aannames onveranderlijk tot een fuckup leiden.
Het is wel vrijwel altijd de eerste schakel in de "chain of events" die tot een ongeval of incident leiden.

Het "vaak, meestal of soms" word puur bepaald door of de aanname correct of verkeerd was (eerste barrière), en daarnaast en minstens zo belangrijk, of er mensen hun ogen in hun zak hebben of niet... (tweede barrière)

Groet, Bert

PS: nog nooit van gehoord, Lodewijk van den Berg. Zal dat zo eens gaan lezen....

Ai.... Ad mijn oprechte excuses.... ik had in plaats van de quote knop de edit knop te pakken....
Dit was niet mijn bedoeling, en ik ben bang dat ik je oorspronkelijke bericht een beetje verstierd heb....

Nogmaals excuses....

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben bang dat ik je oorspronkelijke bericht een beetje verstierd heb....

Nou een beetje, is gewoon weg Bert:confused:. Geeft niks, kan gebeuren. Welke aanname lag hieraan ten grondslag?

Bericht bevatte de opmerking dat de betreffende uitspraak uit de filmwereld komt (is natuurlijk ook bedrijfsleven......), en dus één van de vele one-liners is die uit de pen van een script schrijver komt. Voor de rest een reactie op PetrolHead:

Voor iemand die geen verzamelingentheorieeen hoeft te leren, heb je het dan wel erg slecht door, Ad :smile:

Jij neemt hier aan dat ik het niet door heb, en dat is een blunder!!! Je formulering later aanpassen om je gelijk te krijgen is daarbij niet erg netjes.

Hier zeg je:

alle fuckups in de basis beginnen met een assumption.

dat "blunders" een deelverzameling is van "aannames".
Maar hier:

het is zo dat de basis van een fuckup vaak een aanname is.

zeg je dat "blunders" en "aannames" gedeeltelijk overlappende verzamelingen zijn.

Dat maakt nogal wat verschil uit. Met de eerste bewering ben ik het niet eens, met de tweede wel.

Ik ben blij dat jij niet een corrector van mijn tentamens was!!!!:D

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Bericht bevatte de opmerking dat de betreffende uitspraak uit de filmwereld komt (is natuurlijk ook bedrijfsleven......), en dus één van de vele one-liners is die uit de pen van een script schrijver komt.

Zolang er een kern van waarheid in de uitspraak zit, dan maakt het niet uit welke pen het komt.

Zolang er een kern van waarheid in de uitspraak zit, dan maakt het niet uit welke pen het komt.

Dat zit in vrijwel alle one-liners en tegeltjeswijsheden, Robbie, de bron is inderdaad niet belangrijk. De vraag is alleen wat de toegevoegde waarde is.

Het probleem zit ook wat dieper. We leven in een tijd waarin alles snel een kort moet. Zowel problemen als oplossingen moeten in korte en krachtige statements worden samengeperst. Dat komt helaas de kwaliteit niet altijd ten goede.
Gezien de min of meer SF achtergrond van deze discussie zit ik in m'n geheugen te graven of ik een aardig voorbeeld uit de SF literatuur kan vinden. Ik denk dat cyberpunk boeken en verhalen als die van William Gibson wat in de buurt komen van wat er gebeurt als de samenleving in een overdrive terecht komt. Belooft niet veel goeds.......

Ons Melkwegstelsel ligt op ramkoers met het Andromedastelsel

Jammer dat er niet (ook niet op de NOS pagina) wordt ingegaan op wat er nieuw aan is. Uit de reeds bekende gegevens over afstand en snelheid kom je op 4,5 miljard jaar, maar die gegevens zijn niet voldoende om een daadwerkelijke botsing te voorspellen. Als deze astronomen nu op 4 miljard jaar uitkomen zou dat ook betekenen dat er een versnelling plaatsvindt. Onderlinge aantrekkingskracht?

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel "aannames" er bij dit onderzoek gedaan zijn. We zullen het jammer genoeg nooit experimenteel kunnen controleren.....

EDIT
Rekenfoutje, op grond van huidige afstand en snelheid zou het 6,8 miljard jaar duren, dat betekent een aanzienlijk grotere versnelling dan ik hierboven noemde.

Laatst bewerkt:
Nou een beetje, is gewoon weg Bert:confused:. Geeft niks, kan gebeuren. Welke aanname lag hieraan ten grondslag?

Groet,

Ad

Euh.... dat dat knopje rechts onderin mijn scherm het "quote knopje" was.... maar tegenwoordig heb ik er twee, "Quote" en "Edit"....

Daar kwam ik dus pas achter toen ik op opslaan klikte en zag dat het niet mijn bericht was wat er op het scherm verscheen, maar het jouwe, dusdanig verminkt, dat ik het verder maar volledig weggehaald heb om te voorkomen dat mensen dachten dat jij voor mijn uitspraken verantwoordelijk zou zijn.....

Kon namelijk ook geen "herstel" functie vinden....

Ik vind het écht heel vervelend.

Groet, Bert

toch mooie plaatjes

Interstellair materiaal

Interstellair materiaal, wolken stof en gas, vormt de Paardenkopnevel (foto hieronder) en zijn omgeving. De 'paardenkop' bestaat vooral uit zand- en roetachtige deeltjes en hoort bij een veel grotere wolk. Het rode en blauwe licht achter de paardenkop komt van gloeiende gassen.

full

In juni lanceert NASA de meest geavanceerde röntgensatelliet ooit: NuSTAR. NuSTAR is de afkorting van Nuclear Spectroscopic Telescope Array. Dit ruimtetuig zal de heetste, dichtste en energierijke objecten in het heelal 100 keer gevoeliger dan de vorige missies vastleggen. Ook de resolutie zal tien keer beter zijn. Ondertussen hebben wetenschappers een lange lijst met hemelobjecten gemaakt die ze nader willen onderzoeken met dit project. Het primaire doel van deze missie is het vinden van zwarte gaten in ons melkwegstelsel en andere sterrenstelsels. Met het nieuwe beeldmateriaal hoopt NASA ook de processen die een ster op spectaculaire wijze doen ontploffen, zoals in supernovae, beter te begrijpen. NuSTAR zal tot in het detail in het hart van deze explosies kunnen zien.
Het fenomeen “jets” is de volgende uitdaging. Ongeveer tien procent van alle supermassieve zwarte gaten stoot plasmajets uit. De jets zijn aan beide kanten van het zwart gat waargenomen. Een ander studieobject is het centrum van de melkweg. Hierin gaat NuSTAR op zoek naar de resten van ontplofte sterren: neutronensterren, zwarte gaten en witte dwergen. Ook onze zon en haar atmosfeer staan op het programma.

<CENTER>
showfile.php
</CENTER>

Röntgenstraling
Om al deze ambitieuze doelstellingen te realiseren gaat NuSTAR als eerste telescoop opereren in harde röntgenstraling. Het golflengtegebied van röntgenstraling wordt verdeeld in zachte (0.12 tot 12 keV) en in harde röntgenstraling (12 tot 120 keV). Terwijl NASA’s Chandra telescoop (0.1 tot 10 keV) en de Europese XMM-Newton (0.2 tot 12 keV) actief zijn in de zachte röntgenstraling gaat NuSTAR ‘kijken’ van 5 tot 79 keV.

<CENTER>
showfile.php
</CENTER>
SMEX-11
NuSTAR is de 11e missie van NASA’s Small Explorer satelliet programma (SMEX-11). Door nieuwe technieken kan SMEX-11 tot maar liefst 79 keV ‘zien’. Het is met name door het gebruik van de zogenaamde Wolter Telescoop dat men daartoe in staat is. De telescoop heeft wel een erg lange brandpuntsafstand van tien meter nodig, maar dat heeft men opgelost door in de ruimte gebruik te maken van een uitvouwbare mast. Tijdens de lancering is alles opgevouwen en is de satelliet 2 meter lang en 1 meter in diameter. Eén week na de lancering wordt de mast uitgezet.
NuSTAR is uitgerust met een speciale telescoop bestaande uit twee sets van 133 in elkaar geneste, cilindrische spiegels. Deze constructie is nodig, omdat normale telescoopspiegels niet in staat zijn om röntgenstraling op te vangen: deze zou dwars door de spiegel heen gaan. Bij röntgentelescopen \'schampt\' de binnenkomende straling als het ware langs de spiegels, om dan tien meter verder te worden gebundeld.
Kwajalein
NuSTAR zal volgens planning in juni de ruimte in gestuurd worden vanaf het Kwajalein atol. Het atol ‘Kwajalein’ maakt deel uit van de Marshall eilanden in de Stille Oceaan. Kwajalein is wereld’s grootste koraalatol en bestaat zelf uit 97 eilanden. Op één van die eilanden is er een vlieghaven waaruit NuSTAR’s reis begint. Vandaar zal een draagvliegtuig, Stargazer geheten, opstijgen met een raket “Pegasus XL” onder haar romp. Als het vliegtuig op 12 km hoogte is, zal de raket loskoppelen van het toestel en dan vervolgens na vijf seconden van vrije val z’n raketmotoren ontbranden, waarna de NuSTAR tot een hoogte van 550 km zal worden gebracht. De NuSTAR satelliet zal de vierde Pegasus lancering zijn vanop de Kwajalein atol.

<CENTER>
showfile.php
</CENTER>

Oud nieuws, maar toch heel erg vet en indrukwekkend nieuws:

NOS Nieuws - Voyager verlaat ons zonnestelsel

"Om vast te stellen dat Voyager definitief het eerste door mensen gemaakte object buiten ons zonnestelsel is, onderzoeken de wetenschappers nu ook andere gegevens. Zo moet het aantal zonnedeeltjes dat gemeten wordt ook ineens zakken. Dat is nog niet gebeurd.

1977
Voyager 1 en 2 werden in 1977 gelanceerd om de belangrijkste planeten van ons zonnestelsel te onderzoeken en daarna dieper de ruimte in te gaan. Voyager 1 is momenteel 17,8 miljard kilometer van ons verwijderd. De gegevens doen er ruim 16 uur over om de aarde te bereiken.

Doordat Voyager gebruikmaakt van plutonium als brandstof zal de sonde nog zeker tot 2025 blijven zenden. Daarna vliegt hij geruisloos verder richting het sterrenbeeld Giraffe met een snelheid van 17 kilometer per seconde."

M.a.w. tot 2025 kunnen we data analyseren en daarna is de Voyager als verloren te beschouwen. Jammer dat je niet kan zien tot in de eeuwigheid waar hij zich bevindt.

Trouwens, ik geloof niet echt in het feit dat Einstein stelde dat niets sneller kan gaan dan de snelheid van het licht.
Hoe kan je nou uitsluiten of er niet een of andere buitenaardse beschaving veel sneller kan gaan dan die snelheid?

Laatst bewerkt:
Doordat Voyager gebruikmaakt van plutonium als brandstof zal de sonde nog zeker tot 2025 blijven zenden.

Radioisotope thermoelectric generator Last updated 8 days ago

<!-- /firstHeading --><!-- bodyContent --><!-- tagline -->From Wikipedia, the free encyclopedia
<!-- /tagline --><!-- subtitle -->
<!-- /subtitle --><!-- jumpto -->Jump to: navigation, search
<!-- /jumpto --><!-- bodycontent -->
Diagram of an RTG used on the Cassini probe

A radioisotope thermoelectric generator (RTG, RITEG) is an electrical generator that obtains its power from radioactive decay. In such a device, the heat released by the decay of a suitable radioactive material is converted into electricity by the Seebeck effect using an array of thermocouples.
RTGs have been used as power sources in satellites, space probes and unmanned remote facilities, such as a series of lighthouses built by the former Soviet Union inside the Arctic Circle. RTGs are usually the most desirable power source for robotic or unmaintained situations needing a few hundred watts (or less) of power for durations too long for fuel cells, batteries, or generators to provide economically, and in places where solar cells are not practical. Safe use of RTGs requires containment of the radioisotopes long after the productive life of the unit.
<TABLE id=toc class=toc><TBODY><TR><TD>Contents

</TD></TR></TBODY></TABLE>History

A pellet of <SUP>238</SUP>PuO<SUB>2</SUB> to be used in an RTG for either the Cassini or Galileo mission. The initial output is 62 watts. The pellet glows because of the heat generated by the radioactive decay (primarily α). Photo is taken after insulating the pellet under a graphite blanket for several minutes then removing the blanket.

Arthur C. Clarke, in the same brief letter where he introduced the communications satellite, suggested that, with respect to spacecraft, "the operating period might be indefinitely prolonged by the use of thermocouples." <SUP id=cite_ref-0 class=reference>[1]</SUP><SUP id=cite_ref-1 class=reference>[2]</SUP>
RTGs were developed in the US in the late 1950s by Mound Laboratories in Miamisburg, Ohio under contract with the United States Atomic Energy Commission. The project was led by Dr. Bertram C. Blanke.<SUP id=cite_ref-2 class=reference>[3]</SUP>
The first RTG launched in space by the United States was SNAP 3 in 1961 aboard the Navy Transit 4A spacecraft. One of the first terrestrial uses of RTGs was in 1966 by the US Navy at uninhabited Fairway Rock in Alaska. RTGs were used at that site until 1995.
A common application of RTGs is as power sources on spacecraft. Systems for Nuclear Auxiliary Power (SNAP) units were used especially for probes that travel far enough from the Sun that solar panels are no longer viable. As such they were used with Pioneer 10, Pioneer 11, Voyager 1, Voyager 2, Galileo, Ulysses, Cassini, New Horizons and the Mars Science Laboratory. In addition, RTGs were used to power the two Viking landers and for the scientific experiments left on the Moon by the crews of Apollo 12 through 17 (SNAP 27s). Because the moon landing by Apollo 13 was aborted, its RTG now rests in the South Pacific ocean, in the vicinity of the Tonga Trench.<SUP id=cite_ref-3 class=reference>[4]</SUP> RTGs were also used for the Nimbus, Transit and LES satellites. By comparison, only a few space vehicles have been launched using full-fledged nuclear reactors: the Soviet RORSAT series and the American SNAP-10A.
In addition to spacecraft, the Soviet Union constructed many unmanned lighthouses and navigation beacons powered by RTGs.<SUP id=cite_ref-Ref__4-0 class=reference>[5]</SUP> Powered by strontium-90 (<SUP>90</SUP>Sr), they are very reliable and provide a steady source of power. Critics<SUP style="WHITE-SPACE: nowrap" class="noprint Inline-Template">[who?]</SUP> argue that they could cause environmental and security problems as leakage or theft of the radioactive material could pass unnoticed for years, particularly as the locations of some of these lighthouses are no longer known due to poor record keeping. In one instance, the radioactive compartments were opened by a thief.<SUP id=cite_ref-Ref_a_5-0 class=reference>[6]</SUP> In another case, three woodsmen in Georgia came across two ceramic RTG heat sources that had been stripped of their shielding; two of the three were later hospitalized with severe radiation burns after carrying the sources on their backs. The units were eventually recovered and isolated.<SUP id=cite_ref-Ref_c_6-0 class=reference>[7]</SUP>
There are approximately 1,000 such RTGs in Russia. All of them have long exhausted their 10-year engineered life spans. They are likely no longer functional, and may be in need of dismantling. Some of them have become the prey of metal hunters, who strip the RTGs' metal casings, regardless of the risk of radioactive contamination.<SUP id=cite_ref-Ref_d_7-0 class=reference>[8]</SUP>
The United States Air Force uses RTGs to power remote sensing stations for Top-ROCC and Save-Igloo radar systems predominantly located in Alaska.<SUP id=cite_ref-Ref_e_8-0 class=reference>[9]</SUP>
In the past, small "plutonium cells" (very small <SUP>238</SUP>Pu-powered RTGs) were used in implanted heart pacemakers to ensure a very long "battery life". <SUP id=cite_ref-Ref_f_9-0 class=reference>[10]</SUP> As of 2004<SUP style="DISPLAY: none" class="plainlinks noprint asof-tag update">[update]</SUP>, about 90 were still in use.

Interessant stukje.

VOYAGER 1
DISTANCE
FROM EARTH

17,994,819,751 KM
120.28794038 AU
DISTANCE
FROM THE SUN
18,111,868,724 KM
121.07036444 AU
ROUNDTRIP LIGHT
TIME FROM THE SUN
33:20:48
(hh:mm:ss)

VOYAGER 2
DISTANCE
FROM EARTH

14,670,560,539 KM
98.06664006 AU
DISTANCE
FROM THE SUN
14,792,011,391 KM
98.87848886 AU
ROUNDTRIP LIGHT
TIME FROM THE SUN
27:11:11
(hh:mm:ss)

26-06-12 21:14

features1.jpg

M.a.w. tot 2025 kunnen we data analyseren en daarna is de Voyager als verloren te beschouwen. Jammer dat je niet kan zien tot in de eeuwigheid waar hij zich bevindt.

Trouwens, ik geloof niet echt in het feit dat Einstein stelde dat niets sneller kan gaan dan de snelheid van het licht.
Hoe kan je nou uitsluiten of er niet een of andere buitenaardse beschaving veel sneller kan gaan dan die snelheid?

Als Voyager zich buiten de heliosfeer bevind dan is het nog maar de vraag of ze de enorme hoeveelheid aan cosmische straling overleefd. De heliosfeer is in feite de ozonlaag van ons zonnestelsel, de ozonlaag van de Aarde beschermd ons tegen Zonnestraling, de Zon beschermd ons weer met haar heliosfeer tegen cosmische straling van pulsars, zwarte gaten enz.

Het is een feit dat Einstein stelde dat niets sneller kan gaan dan het licht, net als het feit dat ze vroeger dachten dat de Aarde plat was, en dat de Zon rond de Aarde draaide.
Vroeg of laat zal Einstein van zijn troon geduwd worden, het is een kwestie van tijd waaruit zal blijken dat Einstein... onvolledig... was met zijn theorie.
Het kan niet uitgesloten worden dat een buitenaardse beschaving sneller kan gaan dan het licht, omdat het nog niet uitgesloten is dat wij de enige intelligente levensvorm zijn binnen de cosmos.

Nog twee maanden te gaan voor Curiosity, 5 augustus maakt de rover hoe dan ook contact met het Mars oppervlak. De vraag is wel of het een zachte landing zal worden, of dat de rover te pletter slaat op de rode planeet.
Hier in dit filmpje worden de risico's aangekaart van de landing, het word de gevaarlijkste procedure van de missie.

Morgen gaat CERN bekend maken of het Higgs deeltje wel of niet bestaat CERN op spoor van Higgs-deeltje | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Het Higgs deeltje ookwel 'Godsdeeltje' genoemd geeft volgens de hypothese van Peter Higgs alle andere elementaire deeltjes massa, het is in feite een soort bindmiddel dat alles bij elkaar houd.

In de film 'Angels and Demons' met Tom Hanks speelt het Higgs deeltje een grote rol.

Back