Modelbouw op Mars

toch zeer slimme mensen in die tijd.....de inca's
zie: de inca lijnen....
niet te geloven....maar waar....

nazca-lines1.gif

pas maar op.....

ik heb iets gelezen over een catastrofe die de inca's zouden voorspellen
iets in december.....

iemand die daar meer over weet ?

steffe

Ik weet dat uitgestorven volkeren zoals de Inca's, Azteken en Maya's de Zon aanbeden als de brenger van het leven. Ze wisten waarschijnlijk ook dat de Zon het leven weer kon wegnemen, om dat te voorkomen brachten ze menselijke offers die de 'Zonnegod' gerust moesten stellen. Helaas voor hen zonder resultaat... Feit is dat deze volkeren inclusief de oude Egyptenaren geobsedeerd waren door wat zich in de hemel/ruimte afspeelt, de Maya's konden maansverduisteringen voorspellen lang voordat ze gebeuren, nu is een maansverduistering niet bedreigend voor de Aarde.

Een actievere Zon kan wel een bedreiging vormen voor het leven op Aarde, het is een feit dat de Zon actiever is geworden (zie topic Zonnestormen). Op zich is dat niet abnormaal, de Zon laat na elke 11 jaar (Zonnecyclus) een verhoogde activiteit zien. Toeval dat een "zonnevolk" zoals de Maya's 2012 prikken als einddatum, terwijl de Zon in dit jaar actiever is geworden ? Misschien.
Er is in 2009 (dacht ik) vastgesteld dat het magnetisch veld van de Aarde is afgenomen, dat veld hoort ons te beschermen tegen zonnevlammen/stormen.

Een ramp word meestal veroorzaakt door een combinatie van factoren.

[edit] Stop de persen ! Dit komt zojuist binnen, het einde van de wereld is 7000 uitgesteld :-D
Volgens NGC http://www.nationalgeographic.nl/actueel/mayavondst-ontkracht-dreigend-einde-der-tijden

Laatst bewerkt:
Iemand toevallig nog het gastcollege bij de DWDD gezien van Robbert Dijkgraaf?

Opzich wel interessant, maar ik heb hem weggezapt. Het irritante is dat bijna bij alles wat hij zegt je vragen hebt omdat het veel te moeilijk is zijn stof in 45 min (of wat was het) samen te vatten.

Dank voor het linkje, interessante college en in een mooie setting.
Hier nog een artikel op wikipedia over de big rip, men denkt dat uiteindelijk alles uit elkaar getrokken word door de expansie van het heelal, van sterrenstelsels tot en met de kernen van atomen. Big Rip - Wikipedia

'K weet niet, het heelal/universum is begonnen met een grote knal AKA the big bang.
Als je kijkt naar een explosie op Aarde, bv een vulkaan die uit zijn voegen barst of een handgranaat die explodeert, dan vliegen de brokstukken met een bepaalde snelheid door de lucht. De snelheid van die brokstukken neemt op een gegeven moment af en vallen weer naar beneden. De snelheid van de brokstukken van de big bang (waar wij een stukje van zijn) neemt helemaal niet af, maar juist toe. Hoe kan dat ?

Op aarde worden de brokstukken van een explosie weer teruggetrokken door, de zwaartekracht. Ruimte zelf kent geen zwaartekracht, ruimte wekt geen zwaartekracht op, het zijn de objecten/materie (zoals de aarde) in de ruimte die zwaartekracht opwekken/creëren. Tijd is weer een gevolg van bewegende objecten in de ruimte, maar dat ter zijde.
Als materie zwaartekracht/aantrekkingskracht veroorzaakt, dan moet haast wel anti-materie de oorzaak zijn van het uitdijen van het universum, het trekt niet aan maar stoot af.

......hier moet je niet te lang over nadenken....., hoe het begonnen is.....

Even weer terug op Aarde :-)
Vannacht was er een zonsverduistering te zien aan de andere kant van de planeet, maan vóór de zon.
RTL Nieuws - De zonsverduistering in tien beelden

Volgende maand krijgen wij Venus vóór zon te zien, mits er geen bewolking is en je een vroege vogel bent.

Laatst bewerkt:
Vandaag is (na een hoop vertraging) de eerste private raket de ruimte in geschoten om het ISS te bevoorraden. Lancering SpaceX succesvol - De Ingenieur
De ruimte is niet langer het speelterrein van organisaties zoals NASA en ESA, iemand zin om met mij een lanceerbasis oid in Nederland/België te beginnen ? Kunnen we eindelijk eens een keer de ruimte veroveren met onze schaalmodellen :-)

Ik heb nog wel een paar miljoen liggen om te investeren maar helaas, Nederland ligt te ver van de evenaar om hier een lanceerbasis te vestigen. Hoogstens geschikt voor lanceren van polaire satellieten.

Geld is ook hier weer, een groot probleem...
Lanceerbasissen liggen bij de evenaar omdat ruimtevaartuigen gebruik kunnen/moeten maken van de maximale rotatie van de aarde, ze worden in feite door de aarde met hoge snelheid de ruimte in geslingerd.

Goed, dan maken we eerst een ruimtevaartuig die niet meer afhankelijk is van de rotatie van de aarde, daarna een lanceerbasis opzetten in Nederland :-)

Kleine update over Curiosity, NASA heeft de test rover (tweeling broer van de rover die nu onderweg is naar Mars) uitgelaten in de Mojave woestijn.
Doel was om de mobiliteit te testen in het losse zand. Omdat de zwaartekracht op Mars zwakker is dan op Aarde hebben ze de test rover gestript van een aantal onderdelen, zodat het gewicht van de rover het zelfde is als wanneer de rover op Mars zou rijden.

marsrover.jpg

NASA - Mojave Desert Tests Prepare for NASA Mars Roving
MSL heeft nog 139.629.475 km te gaan voordat Curiosity gedropt kan worden op Mars.

Hier nog een video update van NASA over andere projecten waar ze mee bezig zijn, André Kuipers zien we ook nog even voorbij vliegen. Hij is aanstaande vrijdag (8:00 onze tijd) verantwoordelijk voor het binnenhalen van het bevoorradingsvaartuig die gelanceerd is door de private onderneming SpaceX.

Laatst bewerkt door een moderator:
Onze grote vriend zal ook weer op redelijke korte termijn naar Nederland komen. Om precies te zijn 1 juli.

Het probleem vind ik altijd met al die geleerden die iets proberen te zeggen over bijvoorbeeld het ontstaan van het heelal of over buitenaards leven dat ze imo altijd deze verschijnselen teveel vanuit wetenschappelijke argumentatie of vanuit het oorzaak gevolg (logische redenatie) principe. Zoals bijvoorbeeld over de essentiële elementen voor het bestaan van een organisme(n). Hoe weet je dat nou? Dat kan je helemaal niet weten.
Niets is aannemelijk, daarom neem ik de meeste theorien ook met een korreltje zout aangezien het theorieën blijven (meestal).

Wisten jullie trouwens dat Wubbo Ockels niet de eerste geboren Nederlander was in de ruimte?

André zal het de komende tijd zwaar gaan krijgen als hij weer terug op Aarde is, lange tijd in een omgeving zonder zwaartekracht is een aanslag op het menselijk lichaam. Astronauten trainen wel in het ISS met behulp van kunstmatige zwaartekracht (dmv een elastiekje) om zoveel mogelijk de 'desintegratie'/verval van spieren en botten tegen te gaan, maar toch... gravity sucks hier op Aarde :-)

Probleem om wetenschap(pers) te begrijpen is dat hypotheses waarschijnlijk verward worden met feiten, als zo'n hypothese ook nog eens verpakt word in een anekdote(grappig verhaaltje), dan word het voor een normaal mens helemaal moeilijk om een theorie
te begrijpen.
Hypotheses zijn, aannames/veronderstellingen/men verwacht/men gaat ervan uit dat, bv het heelal begonnen is met een Big Bang en/of gaat eindigen met een Big Rip. Een aanname zelf is geen feit, voorbeelden van een feit is dat vliegtuigen in de lucht vliegen, en een appel op deze planeet naar beneden valt.

Wie was de eerste geboren Nederlander in de ruimte ?

Dat klopt, zonder aannames geen wetenschap.
De wetenschap heeft hypotheses nodig om nieuwe ontdekkingen te kunnen doen.

Maar er zit volgens mij echt wel een kern van waarheid in de uitspraak, mensen die hypotheses/aannames aanzien als feit op zich, hebben de potentie om iets gigantisch te verprutsen.
Hypotheses worden niet alleen gebruikt door wetenschappers maar ook door andere mensen, fuckups krijg je als een besluit neemt op basis van een aanname waar geen bewijs van is die het ondersteund.

In dit stukje komt ook een hypothese in voor, maar de data van de Kepler telescoop ondersteund die niet.
Ster verdampt planeet | Kennislink

Was het niet Tesla die ooit een keer zei dat exacte wetenschap, niet altijd exacte wetenschap is ?

Het was Nikola Tesla in de film The Prestige die zei, 'Exact science, Mr Angier, is not an exact science.' The Prestige (2006) - Memorable quotes
Uitstekende film geregisseerd door Christopher Nolan, met een hoop oude bekende gezichten.
Aanrader :thumbsup:

Tesla word gespeeld door David Bowie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een leuke uitspraak dıe het altijd goed doet bij leken, maar ıs de grootstmogelijke onzin. Zonder aannames geen wiskunde en andere wetenschappen.

De uitspraak is helemaal geen grootst mogelijke onzin, alleen jij hangt er verkeerde verbanden aan.

Jij redeneert in de trant van 'ik pas in mijn jas, mijn jas in mijn tas, ergo ik pas in mijn tas'.

De uitspraak dat assumption the mother of all fuckups is, is gewoon 100% correct. Het zegt namelijk wat over het begrip fuckups, namelijk dat alle fuckups in de basis beginnen met een assumption. Het zegt NIET dat alle assumptions tot fuckups leiden.

Je ziet, de uitspraak klopt en de leken hebben gelijk, of misschien ben je zelf stiekum toch iets meer leek dan je dacht ;)

Back