Modelbouw op Mars

Aha, een telescoop van Russische makelij :-) Niets mis mee denk ik, de Russen waren de eerste die een satelliet (Spoetnik) de ruimte inschoten, de Russen hadden de eerste man in de ruimte en het eerste ruimtelab de Mir. Last but not least, de Russen waren de eerste die een sonde op Venus gedropt hadden, het beestje bezweek na een korte tijd (10 minuten dacht ik) op het Venus oppervlak door de hitte en de druk.

Moet wel zeggen dat de Russen erg terughoudend zijn met het verstrekken van informatie, op hun site kan ik vrijwel niets terug vinden over de Phobos-Grunt sonde, misschien had ik een Russische zoekterm moeten gebruiken Russian Federal Space Agency - Roscosmos |

Ben benieuwd wat van plaatjes de Russische telescoop maakt, zal wel wat beter zijn dan het ding van de Aldi.
Wat is de volgende stap Dirk, een schotel in je tuin ? :-D

Vanavond om 22:00 op NGC 'Death of a Mars Rover', gaat over de rover Spirit die sinds vorig jaar niets meer van zich heeft laten horen. Om 21:00 is er een reportage over super sterren.

NASA/Kepler heeft weer een bewoonbare planeet gevonden, het is oud nieuws want de planeet ligt 600 lichtjaar van ons verwijderd :-)
NASA ontdekt 'bewoonbare' planeet - RTL Nieuws.nl

Geen dank, wist even niet of de Belgen NGC hebben, ja dus :-)
Was inderdaad een interessante reportage met een toch wel trieste ondertoon, vorige maand hebben ze voor de laatste keer geprobeerd contact te krijgen met Spirit, zonder succes.
De bestuurders van Spirit blijven nog stille hoop hebben dat de rover naar huis belt, aan de andere kant heeft de rover zijn garantie tijd van 3 maanden ruim overschreden.

De andere rover Opportunity maakt zich klaar voor de winter als hij niet al in slaapmode staat, normaal gesproken zou Spirit nu weer aan het werk moeten. De ene rover staat op het zuidelijk halfrond van Mars en de ander het noordelijk halfrond. Als de een 'slaapt' i.v.m. de winter, word de ander weer actief omdat aan de andere kant van Mars de zomer begint.

Laten we hopen dat Spirit nog een keer iets van zich laat horen, misschien zijn de wonderen de wereld/Mars nog niet uit :-D

Goede tip Robbie, Jammer dat ik hem gemist heb (die docu op NGC) ...
NGC programmering in de gaten houden, wordt op meerdere dagen uitgezonden, en ook meerdere keren per dag.

Ik herkende het beeld dat de drivers schetsten wel een beetje. Wanneer mijn heli lekker vloog, was het net alsof ik de heli met mijn knuppels voelde. Wat zou ik daar graag aan en bij werken. (Elektromotoren kunnen hun warmte veel minder goed kwijt, in het vacuüm van de ruimte zelfs nog slechter).

Heads up (en telescopen :-)), zaterdag om 16:26 uur tot 17:18 is er een gedeeltelijke maansverduistering te zien, als het weer een beetje mee zit.

De Russische Phobos-Grunt sonde is nog steeds niet opgegeven, Moskou krijgt hulp van ESA. ESA probeert Russische sonde Phobos-Grunt te redden - Wetenschap - De Morgen
De Mars Express (sonde van ESA die om Mars draait) heeft nieuwe beelden verzonden van een gebied waar water in de vorm van ijs onder het oppervlak ligt. Mooie plaatjes van een wereld die niet de onze is ESA Portal - Mountains and buried ice on Mars

Vraag me af of Mars ook een soort verduistering kent, een phobosverduistering :-D

Vraag me af of Mars ook een soort verduistering kent, een phobosverduistering :-D

Zal toch wel moeten? Alleen vermoed ik geen complete zonsverduistering. Heb de maten niet op een rijtje daarvoor.

Groet,

Ad

EDIT
Even globaal nagekeken, maar Phobos geeft maar een klein stipje op de zon vanaf Mars gezien

Laatst bewerkt:
Ah, een muziekje voor onderweg zouden we haast vergeten :-D

Nog een film, over Marsmannetjes die de Aarde aanvallen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Higgs deeltjes kun je vergelijken met een bindmiddel zoals zetmeel in bv soep, of het cement dat stenen van een huis bij elkaar houden. Zonder de Higgs deeltjes zou alles dat uit materie bestaat (mens, dier, boom, steen, machine, planeet enz enz) uit elkaar vallen.

Zo heb ik het begrepen :yes:

Hoezo zou je dan uitelkaar vallen? Ik voel toch geen druk op me lichaam. Hij had het ook over iets wat je tegenhoudt? Maar wat houd je dan tegen? Je gaat toch vooruit als je de beweging inzet? Je wordt toch niet teruggeduwd oid?

Het is volgens mij niet direct het Higgs deeltje dat je tegenhoud en/of weerstand bied, het is de massa/materie die bij elkaar gehouden word door de Higgs deeltjes die weerstand geeft. Zonder Higgs deeltjes kan massa niet gevormd worden, als er geen massa/materie is, dan is er ook geen zwaartekracht of aantrekkingskracht, dacht ik.

Indirect is Higgs verantwoordelijk voor alles wat massa heeft en beweegt, daarom word het ook wel het ‘Gods deeltje’ genoemd, dat deeltje legt een bepaalde fundering waarop gebouwd kan worden.

Higgs deeltjes kun je vergelijken met een bindmiddel zoals zetmeel in bv soep

Ik denk dat dit wat te overgesimplificeerd is, Robbie. Dit is het terrein van quantum fysici, en is voor ons "eenvoudige" mensen simpelweg niet te bevatten.
Het Higgs deeltje is een voorbeeld van iets wat op theoretische grondslag voorspeld werd, maar nog niet experimenteel was aangetoond. De verwachtingen waren/zijn dat het betreffende CERN onderzoek daar een goede kans op heeft, en dat moment lijkt steeds dichterbij te komen.
Maar bindingskrachten tussen atomen en moleculen zijn met minder complexe modellen ook al wel te verklaren, wellicht dat dit deeltje de uiteindelijke theoretische verklaring voor al deze natuurkrachten dichterbij brengt.

Groet,

Ad

Via Science kreeg ik net dit door:

---------
Is the search for the Higgs boson finally over? They're not claiming the discovery yet, but physicists at the CERN laboratory in Switzerland may have finally found the Higgs, the missing piece from particle physicists' Standard Model that explains why all other particles have mass.

What are the implications for the Standard Model? And if the Higgs is in the bag, what will particle physicists look for next?
Join Rob Roser, CDF Spokesperson and Fermilab Senior Scientist, and Gordon Kane, Victor Weisskopf Distinguished University Professor at the University of Michigan and MCTP Director Emeritus, for a live chat about the Higgs boson at 3 p.m. EST on Thursday, 15 December.
--------------

Is 15.00 EST niet 10 uur vanavond, of 9 uur? Ik ben altijd in de war met die tijdzones!!!

Groet,

Ad

EDIT
Ik heb de discussie (die precies 1 uur duurde) grotendeels gevolgd, maar kan nou niet zeggen dat ik veel wijzer geworden ben.

Laatst bewerkt:
Back