Modelbouw op Mars

Wat me wel opviel in de eerder genoemde "live chat" is dat het bestaan van het Higgs deeltje niet uitsluitsel geeft op het al of niet bestaan van paralelle universa. En dat is wat me ald SF liefhebber wel aanspreekt, want wellicht zit daarin wel het antwoord voor wat betreft "sneller dan licht" bewegen.

Die neutrino discussie blijft nog wel even lopen. Het verbazingwekkende daarin is dat de quantum fysici zich daar helemaal niet in mengen. Deze Higgs discussie brengt veel meer beroering in die kringen.

Ik had de lancering gevolgd. Echt heel gaaf. Ik voelde de spanningen toenemen naarmate de lancering dichterbij kwam. Ook mooi om te zien hoe snel het gaat zeg (binnen een minuut of 8-10 in een baan om de aarde), en hoe lullig eigenlijk nog de snelheid is die er bereikt wordt. Maar heel gaaf en beetje trots ook nog dat een Nederlander voor de 2e keer de ruimte in mag en ook nog eens voor de langste periode (voor een Nederlander).

Ik miste een beetje het aftellen zoals ala NASA/Amerikaans gebeurd.

Maar Andre is een held.

Dat aftellen miste ik ook, was bezig met iets anders toen er plotseling een hoop lawaai uit de computer kwam. Nu afwachten tot vrijdag wanneer ze de bemanning van het ISS gaan aflossen.

Staat een filmpje op youtube waar Kuipers uitlegt hoe een ruimte WC werkt, dat is nog een hele onderneming.

Ze plassen in een buis en schijten in een zak, daar kan de NS nog een puntje aan zuigen :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Known universe zag ik vandaag @ NGC.

Het ging over een nieuw type raket die ons verder weg gaat brengen dan de traditionele chemische raket. Een raket op plasma.

Hij schijnt 4x zo snel te zijn in theorie.

Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket - Wikipedia, the free encyclopedia

Ik zag ook een prototype van een nieuw onbemand voertuig van NASA, genaamd de Axel.
axel-rover-concept.jpg

Één kant kan zichzelf losmaken en tientallen meters verder rijden, waar de andere kant als een soort anker fungeert. Deze schijnt nog beter voor onderzoek te zijn op de maan en Mars en dan vooral op de ruwe terreinen.

As donderdag op RTL-Z een live verbinding met Andre Kuipers.

Had ik gisteravond gezien op NGC, programma erna (Weird Planets) was ook wel interessant.
Die zonloze planeten vond ik boeiend, planeten die verstoten zijn uit zonnestelsels en doelloos door het heelal kruisen. Ze kennen geen dag of nacht, in feite zijn het tijdloze planeten.

Morgen inderdaad Andre aan het woord tijdens een live uitzending, vraag me af of ze het vuurwerk hebben kunnen zien :-)

Over vuurwerk gesproken, het doek van de Russische Phobos-Grunt sonde valt letterlijk naar de Aarde op 15 januari Ruimtesonde stort 15 januari neer op aarde - RTL Nieuws.nl Heads up or heads down, een gewaarschuwd mens telt voor twee :proost:

Het was een kwestie van wachten, maar nu lijkt het inderdaad toch dat het GPS systeem de oorzaak van de "sneller dan licht neutrino's" was:

Een woordvoerder van CERN zei woensdag dat wetenschappers een fout hebben gevonden in het GPS-systeem dat werd gebruikt om de aankomst van de neutrinodeeltjes in een laboratorium in Italië te meten.

Tja, de scoringsdrang is tegenwoordig erg hoog.......

Groet,

Ad

MARS ANOMALY: Strange artifact caught by rover Spirit.

[URL="
ANOMALY: Strange artifact caught by rover Spirit. - YouTube[/URL]

jammer dat de rover spirit geen verkenning ter plaatse heeft uitgevoerd?......
toch wel een vreemde konstruktie...
gemaakt door de atmosferische omstandigheden op mars...... of door iets anders??
tja met de natuur weet je nooit....

toch zeer vreemd.....

steffe

Volgens mij is dat plaatje van de rover gephotoshopt, als het daadwerkelijk een oud buitenaards object is dan zou het onder de rode stof moeten zitten. Kan ook een onderdeel zijn van een mislukte missie/landing, dan nog zou het onder de stof moeten zitten.

Denk dat dit plaatje fake is,

fake.jpg

Dit plaatje is een ander verhaal, er schijnt een monoliet te staan op de Mars maan, Phobos.
Wat opvalt is dat de grond aan de schaduw zijde van het object 'verstoort' is, het lijkt of er iets gelopen of gereden heeft aan de schaduwzijde.

Phobosmonolith.jpg

Buzz Aldrin (voormalig Astronaut van de eerste stempel) bevestigd het bestaan van de monoliet op Phobos in dit clipje,

Aan de andere kant, het kan ook een onderdeel zijn (een ijskast bv :-)) van een mislukte missie, die Russen zijn al niet zo vrijgevig met het vrijgeven van info over de mislukte Phobos-Grunt missie van vorig jaar, laat staan over missies uit het verleden...

De Phobos-Grunt sonde had als missie, landen op Phobos om grondmonsters te nemen en terug komen naar de Aarde.
Er word info achtergehouden, denk dat de missie van de Russische sonde wat uitgebreider was dan enkel grondmonsters nemen en weer terugkeren naar de Aarde...

Ad, Robbie

wat ik niet begrijp?.....

Wat opvalt is dat de grond aan de schaduw zijde van het object 'verstoort' is, .....

wat wordt er hiermee bedoeld?

steffe

Ad, Robbie

wat ik niet begrijp?.....

Wat opvalt is dat de grond aan de schaduw zijde van het object 'verstoort' is, .....

wat wordt er hiermee bedoeld?

steffe

Ik bedoel daarmee dat het grondoppervlak aan de schaduw kant van de monoliet onregelmatig is vergeleken met de rest van het maanoppervlak, alsof er daar op die plek al iets of iemand in de grond heeft zitten wroeten.
Misschien grondmonsters nemen oid, kan ook zijn dat het grondmonster hun heeft genomen :-)

Nog 88 dagen en nog ongeveer 166.000.000 km te gaan voordat Curiosity contact maakt met het Mars oppervlak, het ruimtevaartuig heeft nu ruim 400.000.000 km afgelegd.
Hij is 128.000.000 km verwijderd van de Aarde en 30.000.000 km van Mars, die afstand is de positie van het ruimtevaartuig ten opzichte van de rode planeet, niet de reisafstand. (die is 166 miljoen km)
NASA - Where is Curiosity?

Volgende maand is er een zeldzame gebeurtenis te zien, mits er geen bewolking is.
Venus (de tweede rots vanaf de Zon) schuift tussen de Aarde en de Zon, die zal voor ongeveer 1/3 bedekt worden door Venus.

Hier een clipje van een Amerikaan (uit Texas waarschijnlijk :-)) die uitlegt wat er gaat gebeuren,

pas maar op.....

ik heb iets gelezen over een catastrofe die de inca's zouden voorspellen
iets in december.....

iemand die daar meer over weet ?

steffe

Back