Modellen voor mijn 3 dieseltjes

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Ton van Munsteren, 28 sep 2019.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog even wat nieuws deze nieuwe RCM&E komt nu uit dus voor de liefhebber.
    Snel naar de tijdschriften handel om te halen want zit vol met tekeningen.
    Staan ook twee ontwerpen in van mijn, de Sticky misschien gezien op de DOW meeting.
    Tweede model is de First Step die ook een leuk vintage uiterlijk heeft en heel leuk vliegt.
    [​IMG]

    Op de DOW de Sticky met de Bugaboo

    IMG_7831.jpg

    En de First Step was wel mee naar de DOW maar heeft niet gevlogen

    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe bedoel je 'alleen'? :rofl:
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    ja okay hier klinkt dat nog heel veel controle
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Net nog een nieuw schatje gekocht een PAW 0.8cc moet dus nog een vierde model bijkomen.
    Krijg het druk van de winter.

    PAW 0.8cc .jpg
     
    DHZ en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ding dong, de deurbel. De postbodeman meneer voor de deur. Pakje uit Engeland.
    Motortje gekocht op eBay.
    Verkoper hintte dat het wel eens een nieuw motortje kon zijn.
    Tja nu zeggen verkopers wel eens wat meer, maar dit zou wel eens kunnen kloppen. Minimaal heeft dit motortje heel weinig gelopen. Geen krasje op de blauw geanodiseerd kop of markeringen rond de bevestigings gaatjes.
    Motortje zat licht vast maar met voorzichtig draaien kwam alles direct los. Niet vergommed door oude peut.
    Heel gezonde compressie:yes:


    IMG_20191004_175421027.jpg

    IMG_20191004_175510768.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    ja ken dat deze twee die keken me zo zielig aan, dat ik ze maar geadopteerd heb.

    dccs-l1600.jpg

    Maar lastig hoor komt zoveel leuk spul voorbij en dan heb je nog zoiets als die twee oude rakkers hieronder.
    Ook zo mooi al is het maar om achter glas te zetten.

    72617426_402828160404447_8639428553873555456_n.jpg

    72389619_637725716635337_3867047983333769216_n.jpg

    Moet helaas nu even stoppen met kopen :( want heb op me donder gehad van de baas :stout:
     
    Énke Blériot en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Varkentje zal ook wel aardig leeg raken ;)
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    :hammer:Ik zeg niks want misschien kijkt de baas wel mee
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Schaam je niet jongens, ik ben na de zomer ook al flink :eek: over het (modelvlieg)budget gegaan. Dus voorlopig even kassie an.:jan:
    Maar wel van mijn hele eigenste geld.:) Dus nergens scheve ogen.:confused::D

    [​IMG]
    Is hier een barbaar met een startmotor aan de gang geweest? :frustie: :stout:
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Batterijtje van de startveer was zeker op...............
     
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Frans,
    Je Davies Charlton met de blauwe kop is een Spifire, I cc. Ziet er inderdaad gloedjenieuw uit. Dat hij niet vergomd was wijst er op dat er alleen de olie vanuit de fabriek in zat. Deze motortjes liet men eerst lopen voordat ze ingepakt werden.
    Ton, jouw twee rode schatjes zijn DC Super Merlins, te herkennen aan de rode cilinderkop. De linkse mist een startveer, alu plaatje voor achter de prop om de veer achter te haken, en het plastic tankje. De rechtse mist het alu plaatje voor achter de prop en het plastic tankje. Beiden zouden ook nog een spinnertje in plaats van een propmoer moeten hebben, maar dat kan ik niet zien met die plastic spinners. Beide motortjes hebben wel de compressiestop (het spijltje wat in de cilinderkop is geschroefd). Beide motoren hebben zorgelijke sporen van een startmotor op de plastic spinner, wat kan wijzen op mishandeling door een onwetende RC piloot. Ik hoop dat dit niet tot kromme drijfstangen heeft geleid. Mocht dit meevallen, dan is de 'snelstart installatie' (veer, plaatje en compressie stop) niet nodig om de motortjes te laten lopen, maar dit was in de jaren '70 een gimmick om onervaren lieden veilig met dieseltjes om te laten gaan. De veer en het plaatje waren bedoeld om mensen die niet gewend waren om een flinke mep op de prop te geven, toch de motor te laten starten, de compressiestop was bedoeld om te voorkomen dat er zo veel compressie bij werd gegeven dat de motor beschadigd raakte. De tankjes zijn gemakkelijk te vervangen door de bekende afgezaagde 5cc injectiespuiten. Mocht je één Super Merlin meer compleet willen maken, dan heb ik nog wel een alu plaatje voor je, maar geen tankje.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Henk, Leuk dat je zoveel van die motortjes weet en vooral ook handig want dan weet ik nu zeker dat het onder 0,8cctjes zijn.
    Ja en dat van die startmotor vind ik wel een beetje spannend maar zag op de video's van old warden of een andere dat men nu ook starters gebruiken.
    Weet niet of de veer erop blijft want met de Bruno brandstof moet alles prima starten, met de vinger.
    De 7x6 is trouwens nog wel een flinke prop voor een 0.8 motortjes.
    Ook een motortje met tank gezien moet even kijken of zoiets ook te printen is want dat kan mooi op werk.
    Drijfstang krom hoop van niet maar even afwachten zal nog even duren voor dat de postboden het pakje komt afleveren
    Vind het wel prachtige motortjes.
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Ton,
    Zodra je een startmotor ziet gebruiken op een klein glij-lager motortje weet je dat de gebruiker er geen verstand van heeft. Dus dan is het niet een kwestie van: 'o, hij doet het ook, dus het kan wel', maar 'arm motortje!' En een 7x6 is ongeveer de KLEINSTE maat die je op een 0,8 dieseltje zoals de Merlin gebruikt! Voor VV of VRA is een 8x4 een betere keus, en een 9x4 kan ie ook wel aan. Je kunt een kleine diesel niet vergelijken met een Coxje.... Met een grotere prop starten ze ook beter, door de massa van de prop die gemakkelijker doordraait. Kan zijn dat de vorige eigenaar naar een starter heeft gegrepen omdat hij de Merlins met een klein 7x6-je niet gestart kreeg.
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Die met de rode kop is een DC Sabre van 1,5 cc , de blauwe kop is een DC Spitfire van 1 cc .
    Uiterlijk en innerlijk zijn ze op de boring na hetzelfde , ik heb ze hier allebei en heb het even nagekeken .

    Hier vind je ook een beschrijving van de motors http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/D.C. Sabre.html , http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/D-C Quickstart Spitfire.html

    DSCN6219.JPG

    Voor de Sabre heb ik wel een nieuwe drijfstang gemaakt , de originele had enorm veel speling
    004 (2).JPG

    Groeten Jef
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Woooo en 9x4 dat is leuk en zeker een flinke prop voor zo'n klein motortje en ja je hebt snel de neiging met cox te vergelijken.
    Maar ja dat is dan toch weer het verschil tussen korte slag en lange slag motoren.
    Heb voor mijn elektrovlieg switch altijd de voorkeur gehad voor grote props op mijn brandstof motoren dus dat komt mooi uit.
    Hoop wel dat de motorjes geen schade hebben want kost toch allemaal aardig wat modelbouw spaarvarken euries.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Zou kunnen maar zie een verschil in de dikte van de koelribben die dikker zijn op de 1,5cc dan op de 1 cc en ook op de mijne zijn ze dikker.
    Zowel de 1,5 en de 0.76 zouden rood zijn maar lijken wel heel veel op elkaar.
    Ik ga ervoor en hoop ook dat Henk gelijk heeft en is de 0.75cc heb.

    [​IMG]
     
  17. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, op een foto zijn de Merlin en de Sabre nauwelijks van elkaar te onderscheiden... Ik ging uit van Merlins omdat die veel meer voorkomen dan Sabres. Het zal dus moeten blijken als de postbode langs is geweest. Ik heb het even bij mijn Merlin nagemeten: de diameter van de koelmantel is 19,2 mm. Als de jouwe groter zijn, zijn het Sabres. En die kunnen zeker een 9x4, 9x6 en 10x4 aan. En dan is mijn commentaar over de vorige eigenaar en kleine propjes extra waar! Maar, foto's zijn verraderlijk. Als je naar de foto van de twee DC's kijkt, zou je ook kunnen geloven dat de linker een slagje groter is dan de rechtse.... Hou ons op de hoogte!
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk om zo die motortjes te vergelijken en te kijken welke het eigenlijk zijn.
    Je ziet wel wat verschillen maar door de vervorming van een foto geeft dat ook weer twijfels, lastig en toch ook weer grappig.

    Heb in ieder geval weer een leuk modelletje gevonden, die als eerste na de Cardinal op de bouwplank gaat.

    upload_2019-10-5_22-29-35.png
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch een tikkeltje te impulsief gekocht en zeker ook teveel betaald, zijn dus toch 1,5cctjes en zaten beide muurvast.
    Beetje te laat gelezen had ze toen al gekocht, beetje dom en een pijnlijk leermomentje.
    Heb van de 2 motortjes 1 redelijk met goede compressie kunnen maken, de andere is flink versleten kijken wat daar later nog van en voor te maken is.
    Straybar met naald is van beide slecht maar met een beetje "Tender Love and Care" nog wel wat van de maken.
    Mag duidelijk zijn dat de motortjes door een diesel barbaar flink mishandeld zijn.
    dccs-l1600.jpg
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ai, ja dat is jammer. Voor je het weet heb je last van eBay koorts. Afgelopen tijd verschillende motortjes laten schieten omdat ze toch wel prijzig werden. Toch nog een DC Merlin 0.8 cc vooreen redelijke prijs kunnen kopen.
    Zit op moment in de post, spannend.
    Je weet nooit wat je krijgt hoe mooi de omschrijving ook is.
     

Deel Deze Pagina