Modellen voor mijn 3 dieseltjes

Hoeveel compressie heeft zo'n dieseltje ongeveer? Ik had misschien een ideetje om zo'n diesel zelf te bouwen bij mij thuis, maar dan een zeer eenvoudige en bijna zonder speciaal gereedschap.

Compressie is regelbaar via de verstelbare contra-zuiger .

Een draaibankje heb je toch op zijn minst nodig om een motortje te kunnen bouwen , best nog met een freeshulpstuk of apart freesmachientje .

Als eerste motortje is de Boll-Aero 1.8 een "relatief" simpel motortje om te bouwen , de plannen heb ik op pdf maar zijn zonder problemen op het net te vinden .

Ook vindt je filmpjes op youtube over de bouw van de Boll-Aero

Boll Aero 1.8 cc 010.jpg

Groeten Jef

Ha jef!
Dank voor je reactie, maar mijn bedoeling is niet om een efficient en goed werkend motortje te bouwen, maar gewoon om een paar ideetjes te testen. Naast vliegtuigen is mijn tweede interesse oldtimers en hun motoren. Ik speelde al een tijdje met het idee om een motortje te bouwen, en ik denk dat ik nu een zo goed als uitvoerbaar ontwerp in mijn hoofd heb, en het is dus niet mijn bedoeling om voorgekauwde, professionele motortjes te bouwen met draaibank en al. Al komt dat misschien nog wel...

Mijn drie dieseltjes die bewaard heb van de zestiger jaren toen ik nog aan lijnbesturing deed. Ze zitten alle drie vast maar met behulp van jullie tips gevonden op dit (TFA)forum hoop ik dat het mij lukt om ze weer los te krijgen.

Volgende stap is dieselpeut bemachtigen. Eerst maar eens het bovenstaande.

Uiteindelijk wil ik de Mach1 of Mach2 gebruiken op de Impuls.

36716321df63680c15f728e3d15e9b0a.jpg

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Maar kijk uit kan heel verslavend werken.
Toch zijn de bijwerkingen daarvan alleen maar positief, dus niets om je zorgen over te maken.
Hier zie je hoe het model van Henk door de juiste afstelling op ooghoogte blijft rond knorren (dit is helemaal VV!)
Met iets meer vermogen gaat het lekker omhoog en zie je de trimbalans tussen motortorsie en kielvlak (motor aan linksom / motor uit rechtsom):

Leuk dat laatste filmpje inderdaad waar je die richting ziet veranderen.
Voor zo'n dieseltje kan ik het beste EBay afstruinen zeker? En wat is een goede kandidaat voor een Tomboy?

Voor een originele Tomboy is 1 cc al aan de grote kant. Een 0,8 is al genoeg. Voor een 120% Tomboy is een 1,8 cc te groot! Bedenk wel dat ik voor een VV sportmodel soms de prop achterstevoren moet zetten, om het vermogen terug te brengen. Voor VV sportmodellen gelden NIET de normale RB gewoontes of oplossingen!

Dat is een MP Jet. Leuk motortje, maar sommigen kunnen er mee lezen en schrijven, anderen hebben er problemen mee. Bijzonderheid is dat er in elk oor maar één gat zit voor een bevestigingsboutje. En het tankje is niet doorzichtig zodat je niet kunt zien hoeveel peut er nog in zit. Er zijn plastic vervangingstankjes geweest, maar ik weet niet of en waar die nog verkrijgbaar zijn. Maar, kijk nog eens in de advertentie: onderaan staat Zur zeit nicht lieferbar...

Back