Voor een bypass is het toch zeker voldoende dat er een open en een dichtstand zijn?
De bypass afsluiter heeft inderdaad maar twee standen "Open" en "Dicht".
De beide standen worden door micro schakelaars bewaakt.
In mijn draadje:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-21#post-3959481
geef ik aan, dat ik een probleem had met één van de eindschakelaars.
Door de eerdere opmerkingen en mijn oplossingen, zal ik deze door de ketelwater niveauregeling gestuurde afsluiter wat uitvoeriger beschrijven.
Op de onderstaande foto is de bypass afsluiter, met aangeving van de onderdelen, te zien.
Op het eerste gezicht lijkt dit ontwerp op een onnodig complexe samenstelling/constructie.
Als eerste de mechanische uitleg, zie de pijlen aan de onderkant:
Als je met een plunjer/klep in een haakse afsluiter de toevoer wilt afsluiten, heb je twee problemen:
1 De plunjer/klep gaat niet ver genoeg in het huis, zelfs een opening van 0,01mm geeft al lekkage. Resultaat?, de voedingspomp kan de ketel NIET vullen.
2 De plunjer gaat te diep in het huis, b.v. 0,1mm. Resultaat?, schade aan het afsluiterhuis.
De door mij gekozen oplossing is het gebruiken van een veerpakket, waarbij de veerhouder door een spindelmotor wordt aangedreven en de veer de aandruk kracht levert om de plunjer/klep aan te drukken/sluiten.
De sluitkracht kan nu nooit meer worden dan de veerkracht.
Als tweede de elektrische uitleg, zie de pijlen aan de bovenkant.
1 De standen "Open" en "Dicht" worden begrensd door twee micro eindschakelaars.
2 Het kleine printje met de omkeerdioden zorgt ervoor, dat de motor naar "Open" of "Dicht" gestuurd kan worden.
In een eerder antwoord:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-25#post-3969821
had ik aangegeven, dat een lifthoogte van de plunjer/klep van 0,4mm voldoende was voor de volle doorlaat van de bypass afsluiter.
Door mijn ontwerp met een veerhouder en door veerdruk gestuurde sluitdruk van de plunjer/klep, kon ik een veel grotere slag van de veerhouder toepassen.
De slag van de veerhouder is ca. 4 mm, waarvan de laatste ca. 1,5mm gebruikt wordt om de veer in te drukken.
Door dit verschil in afstand kon ik de twee eerder genoemde eindschakelaars op de juiste plaats monteren.
Wel een opmerking mijnerzijds.
Zet de eindschakelaars goed vast, desnoods borgen met Loctite, want vroeg of laat gaan deze schuiven.