Modelstoomsleepboot Dockyard V

informatie verzamelt?

Aantekeningen en informatie.
Ik ben helaas driftig aan het opruimen.
'N stapel van een meter papier heb ik afgevoerd.
Ik heb de bijlage kogelkleppen bekeken.
Daar heeft die meneer Mans veel tijd aan besteed.
Dat is duidelijk.
Maar nu,
Het hermetisch en lekvrij sluiten.
Hier beschrijft Mans rvs op messing.
Dat verlangd een supergave boring.
Met een rubber of teflonballetje zal de lekkans klein zijn.
(Noodoplossing, keerklepje aan de uitgaande kant. Autoventiel.)

Succes Henk,

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Nu je het zegt,.... inderdaad..beetje aangepast autoband ventiel kan je voor heel veel toepassingen erg goed gebruiken.
Klep voor stoomfluit...terugslagklep voor olietoestel , opvoerpomp, druktank,
Cilindercondensklep etc.
Werkt al jaren probleemloos en onderhouds..lek..vrij.
Die ventieltjes bezitten mooie roestvaste veertjes en prachtige afdichtzitting/materiaal.
In de velg, staan de ventielen bloot aan hoge temperaturen bij het lucht vullen en vocht in de band en van de buitenlucht.
In de modelbouwhobby prachtig bruikbaar.
Gebruik ze al jaren op plaatsen waar de traditionele klepjes en kogeltjes het toch vaak op den duur laten afweten. Jammer dat het debiet te laag is bij een beetje ketel veiligheid.
 
Het probleem is het zuigventiel.
Dit moet na openen direct bij drukopbouw sluiten.
Dit steelventiel werkt niet betrouwbaar. Door verklemming/oxidatie sluit dit ventiel niet betrouwbaar.
Als je goed op de foto lijkt, dan kan je de oxidatie zien op de steel van het ventiel.
Voor mij de reden van verklemming.

In de perszijde werken alle terugslagkleppen door het drukverschil zonder problemen.
In de perszijde heb ik twee terugslagkleppen.
De ene de verplichte ketel water voedingsklep, de andere bij ketel water voedingswater rotameter.
Door de laatste kan ik zien of de voedingspomp de ketel vult.
Ik zal morgen het huidige bijgewerkte schema van de stoom- en voedingscircuits plaatsen.
Groet. Henk.
 
Keerklepje
Jammer dat het debiet te laag is bij een beetje ketel veiligheid.
Denk je echt dat de doorlaat van een ventiel te klein is?
Is er verschil in doorlaat bij een auto of een vrachtwagen ventiel?

Willum
 
rotameter?
Leuke dingen, ik ken ze ergens anders van.
Ze zijn er transparanrt voor visuele waarneming,
Of ondoorzichtig met elektrische rotatie sensor.

Willum
 
Voor jouw info de rotameter/doorstroomverklikker van de DY
Het glazen buisje is ø4mm en de koperleiding ø3mm.
SAM_1571 verkleind.jpg


Aansluitingen M6x0,75.
In de onderste zeskanthouder een terugslagklep met zachte dichting.
Groet.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Willem,
Al snel moet de doorgang van de veiligheid 4,8 mm zijn om een 6mm kogel in te slaan.
Bij een redelijke stoommaker en met volle vlam en volle blower, houdt een dergelijke stoom veiligheid het nauwelijks bij.
Derhalve een tweede veiligheid, die hetzelfde ingesteld staat....houdt de max druk (meestal 6 bar) vast.
De doorgang van een ventiel is uit mijn hoofd amper 4 mm.

Ik ben momenteel onderweg met een 4.5 ton geregistreerde camper.. (boven 3.5 ton is vrachtauto) en daar bevinden zich stalen ventielhouders in de velgen op, ...met normale luchtventielen...zoals bij personenauto's.
Overigens goed idee...ik ga eens naar de nog zwaardere trucs kijken, inzake ventielen.
Je weet maar nooit.[emoji106]
 
"Stoompomp,
Voor jouw info de rotameter/doorstroomverklikker van de DY
Het glazen buisje is ø4mm en de koperleiding ø3mm.


Dank je Henk,
Dit is een versie van die ik ken.

Willum
 
Lucht ventiel als keerklep,

Overigens goed idee...ik ga eens naar de nog zwaardere trucs kijken,
inzake ventielen.

Is er verschil in doorlaat bij een auto of een vrachtwagen ventiel?

Ik denk van wel. Zal morgen eens binnenlopen bij Kicken.
Zij doen ook grote vrachtwagen banden.
Ik wil dit wel eens weten,
hoeveel groter.

Willum
 
Flow, Rotatie, Verklikker

"willum, rotameter?
Leuke dingen, ik ken ze ergens anders van.
Ze zijn er transparanrt voor visuele waarneming,
Of ondoorzichtig met elektrische rotatie sensor.


Toch van de mij voor de hand liggende een foto gemaakt.
upload_2020-10-7_18-44-39.png
upload_2020-10-7_18-44-53.png
upload_2020-10-7_18-45-1.png

foto w.p. 10-2020

Willum
 
Vandaag, daar de nieuwe snaren voor de draaibank niet ontvangen zijn, dacht ik maar "even" de terugslagkleppen in de voedingspomp en de doorstroomverklikker te vervangen.
Onderstaand het overzicht van de onderdelen, links de delen van de voedingspomp, rechts de delen van de doorstroomverklikker.
Aan de rechter onderkant de nieuwe afdicht kogels ø4mm uit rubber.

SAM_3282 verkleind.jpg


Aan de linkerkant de steelkleppen met een borst en een O-ring 3x0,5mm
Aan de rechterkant, boven de kogels de terugslagklep in de voet van de doorstroom verklikker met O-ring 2x0,5mm
Op deze foto is goed het probleem met de steel terugslagkleppen uit messing te zien.
Elke steel heeft oxidatie, waardoor deze in de geleiding klemt.
Daar ook de bijbehorende flens uit messing is gemaakt, heb je te maken met oxidatie van twee kanten.
De oplossing is simpel:
- Voor de voedingspomp nieuwe onder- en boven flenzen maken geschikt voor de kogel.
- Doorstroom verklikker, nieuwe maken, de afstand van het glas tot de houder is te klein voor een houder van de kogel.
Deze terugslagklep is een extra beveiliging tegen het leegspuiten van de ketel.
De ketel heeft een voetklep met een RVS kogel en deze wil ik vervangen door een teflon kogel,
Goed twee terugslagkleppen in serie, maar soms bouw ik teveel zekerheid in.
Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Blijft lang weg jou bestelling.
Jammer. kun je niet verder.

Klepstelen,
waarom maak je ze niet van RVS?
Of nog gekker, alles in RVS.
RVS 316 dat wil slecht oxideren.
Heb je dit niet dan 304.
304 is het rvs van je bestek, bestek is zelfs vaatwas bestendig.
AISI 304 (1.4301) bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel.

Willum
 
Grappig, dat je Werkstoff 1.4301 voorstel.
In de nieuwe stoommachine van de Dockyard V worden de krukas, stuur- en zuigerstangen gemaakt uit dit materiaal.
Terug naar de onderdelen van de pomp en de doorstroom verklikker.
Toen ik ongeveer tien jaar terug begon met de bouw van de stoominstallatie, had ik niet de huidige kennis.
In de PED staat, dat appendages voor stoominstallaties uit brons vervaardigd moeten zijn.
De pomp behuizing en plunjer zijn gemaakt uit brons, geen problemen.
Alleen de flenzen en de klepjes uit messing geven problemen.
Nu kan ik kiezen uit alles in RVS, of de flenzen in messing met rubber kogels ongevoelig voor corrosie.
Hoe denk jij hierover?
Groet, Henk
 
Bij oxidatie
zoals bij jou werkstuk zou ik kiezen voor rvs.
Het schitterende chroomkleurige van rvs
is iets totaal anders dan het warmkleurige brons.
Ik kan niet kiezen wat mooier is. 1:1

Het bewerken van rvs.
Ik zie daar geen probleem.
Cobalt gelegeerde boren en
draadsnijgereedschappen doen wonderen samen met goede snijolie.
Als beitelmetaal,
toolbit is 5 tot 10 % cobalt gelegeerd kan,
ik gebruik altijd widia voor rvs.

Henk,
begin eens met gewoon een onderdeel in RVS.
Neem dan een beslissing.

Succes en veel plezier,
Wiel
 
Bij de stoominstallatie van de Dockyard V, bouw ik niets op "mooi".
Het is een werkende stoominstallatie en alles moet aan de eisen van betrouwbaarheid voldoen.
Daarbij, waarom zou ik delen maken in mooi RVS, die onder in het schip zitten?

Bedrijfszeker, heb ik meer vertrouwen in de rubber kogels voor het gebruik van de terugslagkleppen.
Op onze tegenhanger van ons Forum in Duitsland werd over de rubberkogels bericht.
Toen kwam @Zeiler met zijn opmerking over het gebruik van deze kogels in zijn perspomp.
Door deze, van elkaar onafhankelijke recensies, was voor mij doorslaggevend om deze te gebruiken.

Over RVS, in het verleden bij de bouw van de stoompomp heb ik lichtmagnetisch RVS toegepast.
Dit materiaal, Werkstoff 14016 met een ferritische structuur, was fijn bewerkbaar.
Mooie spaan, zelfs bij minimale afname.
Henk
 
Henk,
Ik lees hieruit dat jij je plan al getrokken hebt.
Jij weet wat jij wil.
Gaat allemaal goed komen.

Succes
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Let wel op, indien je kunststof kogels gaat gebruiken, dat de (kogel) zitting niet als die bij een metalen kogel moet zijn.
De scherpe overgang ( die normaal ingeslagen wordt) zal de kunststof kogel snel gaan beschadigen...insnijding verschijnselen.
 
Back
Top