Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag kwam ik tot de ontdekking, dat mijn HBM 250 geen schroefdraad met een spoed van 0,75mm kan snijden.
    Zelfs na uitrekenen van de mogelijkheid van de wisselwielen, kwam ik niet verder, dan een spoedverschil van 0.01mm.
    Misschien voor sommigen verwaarloosbaar weinig, maar na 10 gangen heeft dit toch een afwijking van 0,1mm.
    In RVS absoluut niet toelaatbaar.
    Dus maar op de aansluitingen met snijplaat M6x0,75 de schroefdraad gesneden.
    Onderstaand het resultaat.
    SAM_3344 verkleind.jpg

    Onder de maatlat het voorbewerkte afsluiterhuis met draadaansluiting M6x0,75 en inwendige kegel 60°.
    Naast het afsluiterhuis de zijspruit met M6x0,75, ook met de inwendige kegel.
    Bij de beide aansluitingen liggen de wartelmoeren met de kegelaansluitingen voor de toe- en aanvoerleidingen.
    Ook deze delen heb ik gemaakt.
    Morgen verder.
    Groet, Henk
     
    Marc w, Jan Walpot, Zeiler en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Mooi werk weer Henk! Je moet aardig productie draaien voordat je weer onder stoom kan. Ik heb er alle vertrouwen in!
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag heb ik alle delen voor het afsluiterdeel gereed gekregen.
    Afsluiter huis op de freesbank afgevlakt en voorzien van de boring ø5mm voor de zijspruit, daarna op de draaibank het huis in de lengte uitgeboord voor de aandrukspindel ø4mm van de Viton kogel ø 5/32".
    Vervolgens de buitendiam van het huis pasgemaakt voor de bevestigingsflens van de motoraandrijving voor de spindelverstelling.
    SAM_3346 verkleind.jpg

    Op de foto is een inkeping te zien aan de bovenkant van de zijspruit, duidelijker onderstaand.

    SAM_3347 verkleind.jpg

    Dit is gedaan om te beletten, dat de losliggende kogel de zijspruit kan afdichten.
    Als de kogel tegen de opening van de zijspuit wordt geperst, dan zorgen de zaagsneden voor het doorlaten van het voedingswater.

    Vervolgens heb ik met 55% zilversoldeer het geheel in twee stappen gesoldeerd.
    De eerste stap was het solderen van de zijspruit in het huis.
    Daar zilversoldeer de nare eigenschap heeft om in schroefdraad omhoog te kruipen, blijft het mogelijk om de schroefdraad op te zuiveren.
    Let op! Indien nodig, dan eerste de flux verwijderen, daar dit een sloper is van snijgereedschap.
    Hierna, de tweede stap, het solderen van de flens aan het huis,

    SAM_3349 verkleind.jpg

    Dit is de huidige ongepoetste stand.

    Ik heb wel even snel getest, of de losse Viton kogel licht aangedrukt in het huis zou afsluiten.
    Probleemloos, de kogel dichtte bijna zonder aandrukkracht af.

    In de stoominstallatie is deze afsluiter een "bypass" afsluiter.
    Alleen bij het voeden van de ketel staat deze gesloten en moet afdichten tegen de door de voedingspomp opgewekte druk, die tegen de keteldruk moet ingaan.
    Opm. de voedingspomp is vast aangesloten op de stoommachine en pompt dus zolang de stoommachine draait.
    Indien de ketel niet bijgevuld behoeft te worden, staat de afsluiter open en gaat de pompopbrengst drukloos retour naar de voorraadtank.

    Voor een indruk van de afmetingen;
    - lengte afsluiterhuis incl. draadaansluiting M6x0,75, totaal 22mm.
    - diameter bevestigingsflens, ø22mm.

    Volgende week de bevestigingsgaten boren voor de aansluiting van de motoraandrijving voor de spindelverstelling.

    Groet, Henk
     
    Jaap.B, Potter, MicropropSport en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag als eerste de pakkingdrukker aangepakt, zie deze op de eerste foto aan de linkerkant op bovenstaand bericht.
    Ik vond de dikte van de flens, ø22mm, dik 3,5mm,te groot en de lengte van de pakkingdrukker, ø6mm, lang 3mm, te kort.
    Oplossing simpel, inspannen met de pakkingdrukker naar buiten en de flens dunnerdraaien.
    Daar het inspannen in de drieklauw, zodanig dat de flens dikte afgedraaid kon worden naar 2mm, lukte niet.
    Mijn oplossing was een reststukje ø11mm in de drieklauw, vlakken, gat boren voor geleide pen ø4mm en met een centerpons de plaats in de klauw aangeven.
    Ik heb zowel op de flens van de hoofdspindel als op de drieklauw een markering, center punten, aangebracht. Dit is de plaats, waarop de afwijking het kleinst is.
    Op dit reststukje heb ik de RVS flens gesoldeerd. De geleide pen dient voor de juiste plaats van de flens.
    Solderen in de drieklauw heb ik niet gedaan, maar op de vuurvaste steen, die ook gebruikt wordt bij zilversolderen.
    Ik heb de delen messing, RVS flens en geleide pen gedaan met goedkoop 60/40 tin/lood, met soldeervloeistof S39 voor RVS.
    Daar ik de messinghouder had gemarkeerd, kon ik deze op de juiste plaats weer terugzetten in de klauw.
    Vervolgens heb ik met een rechtse mesbeitel de RVS fens dunner gedraaid tot een dikte van 2mm. Voordeel elke afgedraaide mm gaf de zelfde verlenging aan de pakkingdrukker.
    Zie onder.

    SAM_3353 verkleind.jpg

    Na het lossolderen, foto gemaakt na het verwijderen van het soldeer op de RVS flens, op de RVS geleide pen is nog mooi te zien hoe het soldeer gehecht heeft.

    SAM_3354 verkleind.jpg

    Nu dit gelukt is, de pakkingskamer in het klephuis dieper geboord en begonnen met het polijsten.
    Onderstaand het resultaat.
    Op de foto het gepolijste klephuis en de motoraandrijving waarop deze gemonteerd moet worden.

    SAM_3351 verkleind.jpg

    In de flens moet ik nog twee gaten boren voor de bevestigingstangen.
    Deze zijn tevens de geleide stangen voor de veerhouder, van de aandruk plunjer voor de Viton kogel.
    Door de veer is de kracht op de kogel begrensd.
    Voor de begrenzing van de slag zitten er twee micro schakelaars met de bekende diodes op de schakelaar houder.
    Onderstaand het bovenaanzicht met de beide microschakelaars.

    SAM_3352 verkleind.jpg

    De volgende stappen zijn:
    - maken van de plunjer RVS ø4mm met kratereind, aandrukkant van de Viton kogel.
    - pakkingdrukker bevestigingsgaten boren en ovaal afwerken.
    - het geheel verpakken en testen.

    Voor zover deze update.
    Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De haakse afsluiter heb ik op de motorhouder gemonteerd.
    In dit geval met de uitlaat naar boven.
    De losliggende Viton kogel kan nu niet door naar beneden vallen de uitlaat, aan de bovenkant, afsluiten.

    SAM_3360 verkleind.jpg

    De losliggende Viton kogel wordt met een holle spindel als afsluit element tegen de inlaat geperst.
    De perskracht wordt begrensd door de veer in de houder met de schakelnokken van de eindschakelaars.
    Eerder getoond schema van de eindschakelaars.

    img063.jpg
    Mijn eis is, dat de afsluiter 100% dicht is bij het voeden van de ketel bij 3bar, maar ook als een drukbegrenzing werkt voor het beveiligen van de voedingspomp.
    De voedingspomp is een plunjerpomp en deze blijft druk opbouwen, totdat deze of de leidingen kapot gaan.
    Daarom is de volgende stap, het opdruk inregelen van de bypass afsluiter.
    - bij 3bar 100% dicht.
    - bij 5bar openen, overeenkomstig een veiligheidsventiel, om eventuele schade aan de plunjerpomp te voorkomen.
    Hiervoor hoef ik alleen de sluitschakelaar zover te verzetten, dat de veer indrukking genoeg is om bij 5bar de druk af te laten.
    Stoom is een heel andere tak van sport, maar als alles werkt?
    Groet, Henk.
     
  6. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Henk,
    Snap niet helemaal waarom je een bypass onderdruk wil houden.
    Dat moet de machine alleen maar aan extra vermogen leveren aan de pomp. Je kan toch een bypass terug naar de tank maken?
    En als de ketel vraagt om water, de bypass dicht zetten.
    Ik gebruik slootwater en als de ketel het niet wil hebben, gooi ik het over boord , werkt prima.

    Groetjes Ebro
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Exact...zo heb ik het ook en kan je tijdens het varen mooi zien of de pomp functioneert en wel of niet de ketel aan het vullen is.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De regeling is, dat bij niet vullen van de ketel de bypass afsluiter open staat, zodat het voedingswater drukloos retour gaat naar de voorraadtank.
    Bij vullen van de ketel sluit de bypass afsluiter en gaat het water naar de ketel, keteldruk max. 3bar, testdruk 6bar.
    Nu, mocht er iets verkeerd gaan, uitval van de elektronische ketelniveau regeling, dan kan de ketel niet boven de testdruk gevuld worden.
    Gewoon een extra veiligheid.
    Hopelijk is jouw opmerking hiermee beantwoord.
    Groet, Henk.
     
  9. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Okee, dus toch wat ik beschrijf, verkeerd begrepen.
    Ik zou toch uitkijken met al die extra's, geeft mogelijk alleen maar faal gedrag.
    Als de druk in je ketel te hoog is door de pomp dan heb je ook geen stoom meer lijkt mij ( verdrongen door water), en valt de machine stil.
    Een voedingspomp moet aardig wat druk opbouwen, als in dat circuit lekkage zit, in wat voor vorm dan ook is de druk weg.
    Nee ik zou er niet voor kiezen zo, maar ieder zijn ding natuurlijk.
    Groetjes Ebro
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je heb mij aan het nadenken gezet.
    Groet, Henk.
     
    willum vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nagedacht. Ik hou de bypass afsluiter gewoon als afsluiter.
    Het stoomschema blijft ongewijzigd, zie onder.
    stoomschema verkleind.jpg
    Dus geen dubbelfunctie voor de bypass afsluiter.
    Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dus geen dubbelfunctie van de bypass afsluiter, dit houdt in, alleen het gebruik als afsluiter.
    In de afsluiter iigt de Viton kogel los en wordt door de spindel op de toevoer aansluiting gedrukt.
    In het schema de bovenste aansluiting op de afsluiter.
    Onderstaand de opstelling:
    SAM_3372 verkleind.jpg
    De Viton kogel wordt door de holle boring van de drukspindel beschermd tegen een hoge vlaktedruk.
    De volgende stap is, alle onderdelen omgebouwd naar een kogelklep in te bouwen.
    Misschien moet ik enkele leidingen aanpassen.
    Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de bypass afsluiter uitgebreid getest, voorzien van teflon pakking in de pakkingbus.
    De afsluiter is 100% dicht.
    Na het testen, de afsluiter, en ook de doorstroom verklikker, weer op de machinekamervloer gemonteerd.
    SAM_3376 verkleind.jpg

    Aan de rechterkant, de oude bypass uit messing.

    Daar de nieuwe bypass afsluiter is gemaakt uit RVS, komt door de opmerking van @willum over corrosie, destijds over de voedingspomp.
    Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-36#post-4093280
    Daarnaast kreeg ik ook advies van @verfbrander, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-36#post-4093650
    Als reactie van @willum, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-36#post-4093655

    Ik bedank de beide heren, daar mede door hun advies het mij gelukt is om een bypass afsluiter te kunnen ombouwen naar kogelafdichting.

    Overigens, ik moet wel een leiding, retour naar de voorraadtank aanpassen.
    Groet, Henk
     
    Bert V, Potter, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooi toch.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze week eindelijk verder gegaan met een van de laatste onderdelen: de mast met de toplichten.
    De houder voor de toplichten is gemaakt uit messingbuis 2x1mm
    Het geheel met zilver gesoldeerd, zie
    SAM_3381 gedraaid.jpg
    Op de foto is duidelijk te zien, dat ik de bovenste spijl te laag zit.
    Deze spijl moet nog ca. 8mm naar boven gemonteerd worden, lamphoogte 200mm gedeeld door de schaal 1:24
    Soms maak je een foutje, omdat je de tekening niet correct leest.

    Eveneens, wat opgelost moest worden was het omhoog houden van de strijkbare mast.
    Hiervoor heb ik een gat geboord in een niobium magneet ø10mm en deze aan de onderkant van de mast vastgeschroefd.
    SAM_3382 verkleind.jpg
    Het dek van de Dockyard is uit messing dik 0,5mm.
    Aan de onderkant heb ik een tweede magneet gelijmd,
    De mast staat nu vast, maar kan met een geringe kracht gestrijkt worden.
    Met dank aan @k-k voor het leveren van de strakke ø1mm RVS geleiders.
    Groet, Henk
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2020
    Potter, Jan Walpot, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Henk! Nog steeds niet out of stock. Dus mocht je nog iets nodig hebben dan hoor ik het wel. Hier een stuk(je) gebruikt als aandrijfas(je) voor een radar. Kwam het jaren geleden tegen in de scrapbak op de jachthaven. Op zo'n moment vraag je je af: Waar was het voor bedoeld en wie gooit zoiets nu weg? Vaak weten we niet waar onze naaste om zit te springen. Of is het mijn handicap dat ik zulke spullen dan opraap? Er is ook nog een zachtere soort van de rol. Was volgens mij lasdraad. Mocht ik op het werk een stukje van meenemen. En nu ligt het (nog net niet) in de weg. Zo zie je maar wat er vroeger allemaal nodig was om de olielampen te vullen, aan te steken en op hoogte te hijsen. Op de Maarten heeft Jan Walpot zoiets gemaakt voor het heklicht. Dat was denk ik bedoeld om bij het slepen van lege schepen het heklicht wat hoger te hangen. Want het gesleepte schip moest wel buiten het schroefwater blijven en wilde daartoe wel weten waar de boot zat. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren had ik geschreven, dat ik de bovenste spijl wilde verplaatsen.
    In mijn foto archief vond ik een foto waarop de lamphouder mooi te zien is.
    14386708[1] aangepast.jpg

    Daar ik mij toch blijf ergeren aan iets, waarvan ik weet, dat het niet correct is, heb ik de lamphouder aangepast.
    Hierop heb ik twee van de spijlen los gesoldeerd en nieuwe aangebracht op de bijna schaal correcte plaats(de spijl zit iets van een mm te hoog).

    SAM_3384 aangepast.jpg

    De huidige stand, mast, mast omhoog, vastgehouden door de magneten.

    SAM_3389 verkleind.jpg

    Mast gestreken, let op de kleine magneet op de mastvoet.
    SAM_3390 verkleind.jpg

    Ondertussen ben ik bijna 11 jaar bezig.
    Hopelijk de laatste stapjes, maken van de toplichten, de bootshaak en de peilstok (@k-k, naam vergeten), die naast de lamphouder hangen.
    Ook nog HEEL belangrijk, het aanbrengen van de zwart/witte banen op de schoorsteen.

    En dan onder stoom brengen. Dit is zo mooi, de stoominstallatie komt tot leven. Gelijk een grote stoommachine zie je de pompen werken, de stoom lekkages, je hoort de branders en de stoommachine onder het geluid van een ouderwetse naaimachine draaien.
    Alles, voor mij, een mechanisch feest.
    Groet, Henk
     
    Marc w, Potter, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.003
    Locatie:
    Brugge
    Je wordt er bijna lyrisch bij, Henk :)
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een moeilijk woord om te onthouden Henk, maar het is slaggaard. Hoe dat woord is ontstaan weet ik niet. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
    Jan Walpot, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn vorige bericht van donderdag, had ik het over het maken van de toplichten.
    Eveneens moeten ook nog de positie lichten gemaakt worden.
    Ik ben een voorstander van alles zelf maken, maar soms moet je je afvragen of dit zin heeft.
    Daar ik geen perplex ø10mm meer op voorraad heb, had ik dit moeten dit bestellen.
    Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de benodigde lichten, op de site de 2e, 3e en 4e, besteld: https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-201723/enkelvoudig/
    Ter aanvulling, er komen geen lampjes in, ik ga niet in het donker varen.
    Groet, Henk.
     
    Bert V, MicropropSport en Zeiler vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina