Stoompomp
In Memoriam
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een kwestie van "condensaat is agressief" is, maar eerder het gevolg van het gebruik van verschillende materialen: het aluminium vreet op door de aanwezigheid van koperlegeringen in het systeem.
Want condensaat is gewoon water... niet agressiever dan "gewoon water".
Vooral je laatste zin, "Want condensaat is gewoon water... niet agressiever dan "gewoon water". Het condensaat water is waarschijnlijk de benodigde elektrolyt voor het aantasten van de aluminium kamer. Deze zat vol met wit aluminium oxide.
Overigens, ik had de meetkamer inwendig voorzien van blanke spuitlak op alkyd basis en misschien heeft dit alleen het proces vertraagd.
en vul je het vloeistofgedeelte van de gasregelaar met olie of een andere niet-geleidende vloeistof
Hierover heb ik ook nagedacht. Ik heb gewerkt op plants van een raffinaderij, waar deze buffervloeistoffen werden toegepast.
Meest ideaal zou voor een modelstoomketel het gebruik van glycerine zijn. Elke vorm van olie is uitgesloten omdat deze de ketel kan vergiftigen.
Ik heb hiervoor niet gekozen, omdat ik zie geen kans om als ik een keer ga varen toevoerleiding 3x0,5mm, te controleren op voldoende buffervloeistof.
Voor mij rest nog het maken van de beide meetkamers, waarin de stoomdruk komt, uit een ander materiaal, messing of brons.