Modelsuggestie? Was: Powerboxen, zin en onzin?

Is inderdaad geen schaal op een Fokker D7. Kwa vermogen kan het zeker.

Als het "schaal" moet zijn kom je al gauw op een warbird (P47 Thunderbolt ?) uit, maar dat is volgens mij niet de bedoeling omdat deze vrij vlot vliegen. Boeing stearman ?

Op het gebied van zelfbouw is er meer dan genoeg op the outerzone te vinden.
, iets meer werk maar dan kun je wel ets heel moois maken.

Grt,

Arnoud
 
Zelfbouw op deze grootte is momenteel en in de afzienbare toekomst helaas geen optie. Klein spul (afmeting Charter) gaat nog wel, maar groot spul heb ik gewoon de ruimte en middelen (voldoende grote bouwtafel etc) niet voor.... Dus OF tweedehands, OF ARF.

Een Fokker D7... da's toch een dubbeldekker? Ziet er inderdaad niet uit met een radial voorop.
 
ff voor de volledigheid, verhaal van powerboxen en zo:
het ligt (in mijn optiek) volledig aan je verbruik.
maar, als je op een bepaald punt zoveel vermogen over de ontvanger heen gaat trekken, dat de servostekkers toch wel eens een bedenkelijke optie worden..
dan zou ik richting de powerbox gaan.

ik heb een edge van 1,8 meter span, 35cc benzine op de neus, 3d kist.. alles HV en digitaal (dus vreet stroom op de ontvanger)
die heb ik nog rechtstreeks over de ontvanger lopen. wel 2 voedingskabels de ontvanger in...
vanuit de servostekker zou je dan met die 2 stekkers 5 ampere continu, 10 piek moeten kunnen hebben.
gezien de hoeveelheid servo's en zo voel ik me daar nog veilig bij.

maar, in de 3d klasse zou ik een maatje groter toch al vlot een powerbox gaan zetten.

in jouw geval ga je voor een compleet ander type kist. veel meer richting het sportvliegen.
analoge servo's.
dan ben ik totaal niet angstig voor het verbruik. gewoon 2 stekkers in de ontvanger, en vliegen.
alleen wel proberen het zonder BEC oid op te lossen, anders hang je nog heel de kist op aan 1 stuk electronica.
an sich is de ontvanger dat natuurlijk ook, maar in de regel zie je vaker de bec uitfikken dan de ontvanger...
 
Met die gedachtengang kan ik het wel ongeveer eens zijn.
En inderdaad was ik volledig van plan het zonder BEC op te lossen.
Mijn inschatting is ongeveer zoals die van jou, het ligt alleen nogal "buiten mijn ervaringsgebied" dus vandaar toch de vraag om bevestiging. Bij deze, dank!

Qua modelkeuze ben ik nog steeds even ver als voorheen, ik hik aan tegen het feit dat het haast lijkt alsof er een "gat" in het modellen-aanbod zit....
 
uit mijn hoofd, als stelregel: een analoge servo in de normale categorie trek 0,1 ampere max.
ik zeg normaal, je hebt natuurlijk ook die grote 20 kilo jongens.. gewoon de normale gemiddelde vliegtuigservo.. 3001 en eromheen
een digitaal zit een factor 10 hoger.

mijn 600 heli zit (gemeten) op 4 ampere max over de ontvanger heen. ook volledig digitale servo's.
4 ampere, 3 swash servo's, 1 staartservo en gas. Zit dan niet geheel buiten verwachting :D

mijn vliegtuigen zou ik eens moeten meten.. komt er alleen niet van, gek genoeg.


Qua toestel, in de 3d klasse is 50cc juist een klasse
span van iets meer dan 2 meter, als ik mij niet vergis.
maar ja. dat is 3d, licht gebouwd en zo.
waarschijnlijk als je nog 1 maat groter pakt in die klasse, kom je met je 50cc nog netjes vliegend weg.
in de 3d klasse kunnen ze prophangen bij de aanbevolen motormaat.
grapje is wel: als je de uitslagen normaal houdt bij die dingen, vliegen ze echt geweldig.
neutraal, rustig. en het is natuurlijk licht, stallt bijna niet.
qua merk eens kijken bij extreme flight of pilot rc.
of in belgie aerobertics, doet veel in de grote jongens (bij mij valt alles boven 1,60 span onder "groot")
of lindinger.. dan heb je zo'n beetje alle merken wel gezien
 
Laatst bewerkt:
Allereerst moet je bedenken wat je mooi vind en wat je kan vliegen.
Denk ook aan het vervoer, alles groter dan 1.80 begint al wat meer ruimte in te nemen in de auto, vaak kom je dan ook met de lengte in de problemen.
En gewicht... de modellen die Bigplanes verkoopt zijn (meestal) wat aan de zware kant, rompen van polyester of zwaar epoxy, daar is de prijs ook naar.
Pilot daarintegen is juist weer heel licht, net als Hangar 9.
Alleen zijn die vaak een heel stuk duurder.

Dus bekijk eerst wat voor soort model je wilt (hoogdekker/laagdekker, civiel/warbird, tijdvak) en dan kan je pas een keuze maken.
Als je zelf niet kunt bouwen dan zijn er misschien ook wel mensen die het leuk vinden om te bouwen maar niet om te vliegen, zou ook een optie zijn.

GJ
 
Oh, wat ik leuk vind en wat ik kan vliegen, die overwegingen heb ik al wel aardig voor mezelf besloten... Het is het "bij elkaar zoeken" van een passende toestel/motorcombo waar ik wat tegenaan hik, opmdat ik "een beetje" moet extrapoleren (eerstvolgende kleinere motor is de 26 cc viertakt boxer, en die zit eigenlijk al op een te licht vliegtuig (Big LIft), dus ik vind het gewoon heel erg lastig inschatten wat die radial nu precies kan doen en wat niet. Niet dat het op het randje moet zijn, maar als 220 cm en 6 kilo al "speelgoed" is voor die Boxer, dan vermoed ik dat 8 kilo en 220 cm te klein en licht is voor 65 cc Radial. Maar 15 kilo en 250 cm is wel gelijk weer een heel grote stap hoger en dan twijfel je wat als voor die laatste 60 tot 80 cc tweetakt aangeraden wordt....
 
Ik zat wat te kijken en kwam een Corsair van Topflite tegen met een ASP400.
Dat ging er redelijk goed vandoor maar dat wel wel een gloeiplugversie.
Jij mist wat vermogen en dan denk ik dat dit nog wel gaat.

En Topflite heeft heel wat van dit soort modellen.
Iets dergelijks is ook wel te vinden bij Bigplanes maar ik zie dat hij zijn prijzen flink verhoogd heeft en dan is Topflite toch niet eens zo duur.
Ik zou naar kisten van 8 a 10 kilo en rond de 210-230cm kijken.

Er zijn trouwens in Duitsland veel kleinere bedrijfjes die mooie modellen verkopen die in tegenstelling tot de chinese zooi, wel van goede epoxy gebouwd zijn en vliegklaar een paar kilo lichter zijn.

GJ
 
Ik heb die Corsair gezien, maar meen me te herinneren dat die kisten in de landing niet geheel vrij van verrassingen zijn. Sowiso zijn, wat ik er van begrepen heb, WW II jagers een beetje tricky.
Dat ging er redelijk goed vandoor maar dat wel wel een gloeiplugversie.
Jij mist wat vermogen en dan denk ik dat dit nog wel gaat.
Ik lever inderdaad wat vermogen in, maar ik zit meer in mijn maag met dat ik liever niet continue vol vermogen draai. Ik zoek dus iets wat zeg maar, niet continue vol gas gevlogen moet worden om tot zijn recht te komen.
Daar staat wel tegenover dat de motor zich érg goed gedraagt met grote props, ik bedoel, het ding trekt een 22 x 8 vrij goed.
Mischien moet het toch maar die Camel worden :D :D :D (geintje, heb nog geen definitieve keuze gemaakt).
 
Word wel een beetje gallisch van die BigPlanes website... Gewichtsopgaven, motoraanbevelingen, spanwijdtes, ze kloppen gewoon niet (website zegt motor 50-70 cc, bouwbeschrijving van hetzelfde model zegt 100 tot 150 cc. Website zegt spanwijdte 220 cm, bouwbeschrijving zegt 245 cm... Website zegt 11 kilo, bouwbeschrijving zegt 9,5 kilo...

Hoe moet je in godsnaam een kist uitkiezen op die manier?
 
Dat ziet er goed uit... Maar wel heel erg ongeloofwaardige gegevens: 280 cm span, maar slechts 6,5 kilo klinkt wat onwaarschijnlijk.
Minimaal 35 cc benzinemotor, maar electro vanaf 1200W, vind ik ook te ver uit elkaar liggen.

Ding ziet er op de foto absoluut mooi uit, maar het zijn dit soort tegenstrijdige gegevens die me op de site van BigPlanes ook continue in verwarring brengen...

MAAR: Bigplanes kun je niet bellen, zeggen ze, en Verspaget wel.... Dus dat ga ik morgen eens doen.
Want een Beaver is op zich absoluut een mooie kist, en dat kleurenschema staat me zonder meer aan.

Dank voor de tip!
 
Is een pt 22 iets?
Ik heb deze van Seagull uitgerust met een Salto 60 cc radiaal, vliegt super, land super na aanpassing landingsgestel. Alleen het wegwerken van de motor in kap is mij niet gelukt. Heb hier ook een draadje aan gewijd.
 
Heb je een link naar dat draadje? Is wél een héél leuke kist om te zien, maar inderdaad is die motorkap een "dingetje" zo te zien i.v.m. koeling....
 
Al die chinese modellen kloppen de gewichtgegevens niet van.
Maar de VQ zal wel in de buurt zitten van de 7 kilo, het is houtbouw en de kwaliteit is vrij redelijk.
Ze hebben nog meer leuke modellen als de Bearcat.
http://www.vqmodel.com/NewVQModel_20-30cc/20-30cc-ep-gp.html
En een warbird is niet moeilijker vliegen dan een normaal zwaarder model, dat was vroeger wel een beetje zo maar tegenwoordig zitten er geen schaalprofielen op maar gewone normale trainerprofielen.
Bigplanes is gewoon een garage naast een huis waar dozen staan, ik ben daar ooit eens geweest, wel een aardige vent maar absoluut geen modelbouwbedrijf.
Bij Leo Verspaget kan je de doos openmaken en zien wat je koopt.
Een Beaver is ook nog eens om te bouwen naar watervliegtuig, voor de afwisseling.

GJ
 
alleen de foto's zijn helaas ter zielen.
Oh, dat is nu net jammer....

EDIT: blijkbaar heb ik dat draadje destijds wel gelezen, want ik heb er in gereageerd....
Blijkbaar is mijn geheugen echt aan het aftakelen :D :D :D

Maar zo te zien is het qua gewicht, afmetingen en dergelijke een geschikte kist, ik zit alleen mat in mijn maag met de motorkap.
Waar is hij te koop?
 
Laatst bewerkt:
Bij Lindinger kwam ik ongeloofelijk veel modellen tegen met "not availlable" er achter, maar deze kist leek me ook wel wat:

https://www.lindinger.at/en/airplanes/models/warbirds/sg-models-focke-wulf-fw-190-arf-warbird

Heb er een telefoontje aan gewaagd om na te vragen wat de binnendiameter van de motorkap is.

Met de juiste propkeuze zou het mogelijk moeten zijn, het ding staat voor plm 35 cc tweetakt, wat qua vermogen heel redelijk in de buurt zal zitten van wat mijn sterretje op de been kan brengen.
Qua "stijl" is het niet geheel mijn ding, maar hij is tenminste leverbaar....
 
Back
Top