Modeltreinen.

Discussie in 'Diorama's' gestart door flying jesse, 10 okt 2006.

  1. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    jongejongejonge!!!!! Wat mooi allemaal!
     
  2. dragon9112

    dragon9112

    Lid geworden:
    21 jan 2005
    Berichten:
    237
    Locatie:
    limburg
    ik heb zelf ook modeltreinen alleen heb ik geen plaat of ruimte om de spoor baan op te bouwen :(
    maar ik zie dat er een hoop mensen bovenleiding, dus vroeg ik me af of jullie er ook spanning op hebben staan ?
    zodat de lok spanning van de boven leiding krijg ivp het spoor.
     
  3. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Jaaa, als ik dat allemaal zie denk ik met veel plezier terug aan 1970 (ik was 10). Mijn vader had toen de hele zolder (4,5x8m) beschikbaar gesteld voor mijn treinen. Met gipsverband en kippengaas werden de bergen gemaakt. En dan met strooisel insmeren.
    Elke keer als ik dit zie, bijvoorbeeld in Dortmund, neem ik weer even de tijd om alles te bekijken. Al ben ik 46, ik blijf toch een beetje dat kleine jochie :D
    Dit is een geweldige hobby, jammer dat ik er geen ruimte voor heb (misschien later).
    Maar ik volg met veel plezier dit draadje :D
     
  4. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    hallo dragon,

    de bovenleiding kan werkend worden gemaakt, maar dat was hij bij ons niet ( te teer zou te snel slijten ). En dan ligt het er ook nog aan met wat je rijdt op wissel of gelijkspanning de eerste is het makkelijkst daar zul je weinig problemen ondervinden. Met gelijkstroom dat is een heel ander verhaal.

    Wil je de werkelijkheid benaderen dan zul je de bovenleiding zigzagend moeten aan brengen boven het spoor, dit geldt ook in bochten. ( bij de meeste sets zie je dat de boven leiding keurig de zelfde straal heeft als het spoor waar hij boven hangt. In werkelijkheid is de bovenleiding een dikke koperdraad ( of draden van zo'n 500 mm2) die gespannen staan en een draad kun je natuurlijk nooit in een keurige bocht trekken met de straal van het spoor. De rede van het zigzaggen is dat de pantograven ( stroom afnemers ) die op de trein zitten gelijkmatig slijten.


    Gr Martin
     
  5. dragon9112

    dragon9112

    Lid geworden:
    21 jan 2005
    Berichten:
    237
    Locatie:
    limburg
    ik heb roco spoor dat aangesloten word op gelijk spanning.
    maar ik heb ook nog 2 loks die geen gebruik kunnen maken van de boven leiding. ("stoom"lok en een "diesel"lok)
    is het dan nog mogelijk om die op een of andere manier te laten rijden ?
    en moet ik niet eerst iets aan de lok veranderen als ik wil dat ie de spanning van de bovenleiding krijgt ?
     
  6. havym

    havym

    Lid geworden:
    1 okt 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Eanske
    De meeste loc's voor bovenleiding zit een schakelaartje op zodat je het stroomcircuit aansluit op de bovenleiding.

    Stoom en diesel loc's kunnen uiteraard niet op bovenleiding spanning rijden.
    Al deze loc's kun je gelijktijdig laten lopen door middel van blokken in het spoor aan te brengen.

    Je kunt ook met 3 loc's tegelijk rijden op 1 spoor door de spanning te driehoeken.

    Het mooiste vind ik zelf digitaal rijden, dan hebben loc's onderling geen last van elkaar.
     
  7. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nu kwam ik onlangs nog wat foto's tegen die ik heb gemaakt bij de ombouw van de hondenkop naar plan F ik kon het niet laten om ze er maar bij te zetten dan heb je enig idee wat er aan de groene bakkies tengrond slag lag :wink:

    [​IMG][​IMG]

    Het orgineel, en de kap voorzien van een nieuwe indeling van de ramen en deuren.

    [​IMG][​IMG]

    Opening aan begracht t.b.v. de sharfenbergkoppeling, en nieuw en werkende sluitverlichting verlichting aangebracht. De verlichting van het A sein gemaakt van LED's

    [​IMG][​IMG]

    De kap na de eerste spuitbeurt, en indeling van het interieur en het balkon

    [​IMG][​IMG]

    De Bdk onderhanden, nieuwe indeling van de zijwanden en het aanbrengen van het leidingwerk en pantograven.

    [​IMG][​IMG]

    De vonkenhoorns van de schakelaar en regengootjes boven de deuren. Tenslotte de kap in de juiste kleur.

    en de rest van het model stond hier al boven :wink:

    Gr Martin :D
     
  8. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Hee martin.

    Knap werk hoor! :worship:

    Mvg Jesse
     
  9. dragon9112

    dragon9112

    Lid geworden:
    21 jan 2005
    Berichten:
    237
    Locatie:
    limburg
    weet iemand nog een goei site voor modelbouw treinen ?
    een behoorlijke tijd geleden had je nog de site benelux rail waar een hoop dingen op stond over modeltreinen maar die is nu offline. :(
     
  10. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
  12. Johan B

    Johan B Guest

    Een aantal foto's van onze modulebaan "Steilstrecke".
    Deze baan heeft de afgelopen 6 jaar op 20 tentoonstellingen in binnen -en buitenland gestaan.
    Wordt door bezoekers én modelspoorders vaak als een van de mooiste van europa beschouwd. :D
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het rollend materieel is allemaal geweatherd om een perfecte harmonie met het landschap te creëren.

    Johan.
     
  13. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Niet te geloven hoe echt ze het kunnen laten lijken!

    Hier zal wel enorm veel bouwtijd inzitten zeg, ik ging vroeger ook vaak naar beursen toe, natuurlijk de beurs in de Jaarbeurs Utrecht (ben de naam even kwijt)

    Daar zag je ook altijd van die prachtige banen staan, je kan er zeker een hele dag mee zoet op zo'n beurs!



    Mvg Jesse
     
  14. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Heb je ook meer overzichts foto's?

    Het water vindt ik geweldig gedaan.

    Johan
     
  15. Johan B

    Johan B Guest

    Blijkbaar is er interesse voor meer...dus hier wat extra foto's.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johan.
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    SCHITTEREND!! 8O


    Droop
     
  17. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Zijn jullie met die baan een keer op de Internationale Stoomdagen geweest in Leek, Groningen? Hij komt me erg bekent voor :p

    Schitterende baan. Ik ben zelf niet zo'n heel grote fan van "het kleine spul", maar toch is het leuk om zo'n baan te bekijken.
     
  18. Johan B

    Johan B Guest

    Nee, niet in Leek maar wel op de volgende tentoonstellingen in Nederland:

    - RAIL 2000, Brabanthallen 's-Hertogenbosch, 6 t/m 8 okt. 2000
    - RAIL+Modelbouw 2002, Brabanthallen 's-Hertogenbosch, 4 t/m 6 okt. 2002
    - Eurospoor 2005, Jaarbeurs Utrecht, 21 t/m 23 okt. 2005
    - Modelbouwweekend, spoorwegmuseum Utrecht, 11 en 12 mrt. 2006

    Johan.
     
  19. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  20. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    JohanB, schitterend werk, welke schaal is het?
     

Deel Deze Pagina