Modeltreinen.

Discussie in 'Diorama's' gestart door flying jesse, 10 okt 2006.

  1. Johan B

    Johan B Guest

    Zinnia,

    Onze modulebaan Steilstrecke is schaal 1:87 (H0) :wink:

    Groet,
    Johan.
     
  2. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik doe zelf ook aan modeltreinen en heb ook al aardigs wat moois gezien maar dat ziet er echt goed uit johan.

    M.v.g. Mark
     
  3. arbasco

    arbasco

    Lid geworden:
    4 aug 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Groningen en Den Burg(Texel)
    Ik ben op dit moment bezig met het aanleggen van een H0 baan (plm 4m2). De baan was al gedeeltelijk gebouwd, maar toch niet naar mijn zin, dus slopen en weer opnieuw beginnen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen, is nu nog een beetje te rommelig.

    Groet Arnold
     
  4. de Jong

    de Jong Guest

    Supermooie foto's allemaal! :eek:
    Dit doet me denken aan www.railhobby.nl, waar ze een soort verkiezing (Stemspoor) hebben waar je kunt stemmen op de mooiste baan van 2006. Mocht je nou zelf ook ontzettend trots zijn op je modelbaan (en natuurlijk ben je dat :lol: ) kun je 3 foto's sturen naar mrkt@scalapublishing.nl en dan plaatsen ze die op de site. Als je winnaar van het jaar wordt komen ze zelfs langs om een uitgebreide reportage te maken voor in Railhobby! 8) Dus ik zou zeggen, insturen die foto's :wink:
     
  5. Johan B

    Johan B Guest

    Hoi,

    Eerste plaats dank dat je de foto's supermooi vind: ook in PR is de nodige tijd gestoken :D.
    Een fotoreportage van "Steilstrecke 2,7% Helling" heeft al in het FEBRUARI nr. van 2002 gestaan, vanaf blz.36.
    Deze foto's zijn door Nico van Roon gemaakt tijdens Euromodelspoor 2001 te Genk (B).
    Echter de foto's zijn van slechte kwalitieit daar ze met een eenvoudige digitale camera met flitser gemaakt zijn.

    Even een tip :idea: : door een flitser wordt een donkergroene achterkant (zoals bomen, struiken) te donker en de voorkant wordt hierdoor dan overbelicht en dus "kapot"geflitst!

    De baan was in 2000 en 2001 nog in een opbouwfase en dus nog lange na niet zoals wij het definitief wilde hebben.
    Pas van 2002 is hier een begin gemaakt: o.a. echt lijkend water, verbeterde bomen, meer struiken en meer verschijnenheid aan groen.
    Om deze duidelijke "vergroening" te laten zien heb ik nog een fotoke bijgedaan van het stenen viaduct.
    [​IMG]


    Groet,
    Johan
    ex member Modelspoor Collectief
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    nog een vraagje, ik rijd analoog (binnenkort bloksysteem :)) ben een van mn locomotieven aan het restaureren/reviseren.
    een nieuwe motor vind ik een veel te dure investering om een te vervangen die op zich prima is (na reparatie :))

    wat ik mij afvroeg, met mn motor in serie zitten 2 spoeltjes. ik neem aan dat deze zijn ter ontstoring?
    zijn er tegenwoordig geen betere methoden? (condensatoren e/d?) die wat wat minder fragiel en wat meer ruimtebesparend zijn?

    alvast bedankt :)
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik heb maar weer eens op de site van fleischmann gekeken en ik moet zeggen dat ik toch weer zin krijg om een treinbaan te maken, vooral met dat kl..weer de laatste tijd....
    zit er aan te denken om een grote digitale baan te maken...

    hopelijk komt het er echt van.....
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik heb met trackplanner een mooie baan ontworpen, via fleischmann.nl heb ik een prijslijst aangevraagd dus zal ik spoedig weten hoeveel het gaat kosten :wink:

    ik heb trouwens ok gelezen op die site dat LGB zo goed als failliet is :( LGB is nog een bekend merk van vroeger, de meeste mensen hadden wel een trein van LGB... dit zijn ook de treinen die in de tuin kunnen rijden en zo...
    blijft zonde :(
     
  9. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat is jammer ja, Maar ga je alle rails en rijdend materiaal nieuw kopen? Dat gaat dan aardig wat kosten hoor.
    Kun je misschien je baanplan eens laten zien ben wel benieuwd eigenlijk. Zelf heb ik ook een modelbaan alleen heb ik hem weer helemaal afgebroken om na de zomer opnieuw weer te gaan beginnen.

    M.v.g. Mark.
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik ga alles opnieuw kopen ( als ik er aan begin dan hè), aangezien ik mijn oude rails een beetje om zeep geholpen heb met het weatheren een aantal jaren terug...
    baanplan komt eraan, ik heb er al 1 gemaakt die het NIET gaat worden aangezien die iets te duur en te groot is, en ik had zojuist een perfect baanplan gemaakt welke verloren was gegaan omdat er een fout in het programma was opgetreden en ik weer eens vergeten was te saven :mad:
    baanplannen komen eraan, ook met photoshop erbij van hoe het moet worden :wink:
     
  11. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Oke ben heel benieuwd.
    Wat gaat het worden? Analoog of digitaal? Zelf heb ik alles gedigitaliseerd waardoor de rij eigeschappen van de loc's veel beter zijn.

    m.v.g. Mark
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Plaatjes zijn bijna af en worden straks gepost.
    hopelijk word het digitaal, maar ik heb gezien dat een digitaal startset 700 eurootjes kost, beetje prijzig...

    ik heb trouwens 5 minuten over dit ene berichtje gedaan omdat de kat steeds met zijn poten op het toetsenbord gaat staan....
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hier zijn ze dan;

    het trackplan, bestaat uit 95 stukken rails:
    http://img528.imageshack.us/img528/9138/deechtenieuwebaannr7.png

    het bovenaanzicht met scenery erbij:
    http://img165.imageshack.us/img165/8775/deechtebaaningekleurdii5.png

    en een soort van geimproviseerd voorzeideaanzicht:
    http://img75.imageshack.us/img75/5915/nieuwebaanem4.png

    de laatste twee zijn hevig bewerkt met paint omdat de trackplanner die ik gebruik alleen bestanden kan maken die er uit zien zoals op het eerste plaatje...
     
  14. havym

    havym

    Lid geworden:
    1 okt 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Eanske
    Haha, ik ken dat. Wil ie gewoon aandacht en krijg je hem niet weg.

    Maar als je een startset hebt aangeschaft ben je er nog niet neem ik aan?
    Ik heb namelijk wel een startset maar de rest nog niet (qua digitaal dan).
     
  15. havym

    havym

    Lid geworden:
    1 okt 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Eanske
    Weet iemand trouwens wat een mooi programma is om al deze plaatjes en planning te maken?
    Heb nu Winrail 7.0.
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    http://www.trackplanner.de/pdownload.htm :wink:
    je kunt alleen de vorm van de tafel maken en er rails op leggen, en daarna dit in 3d maken. landschappen en huizen kun je er niet mee opzetten, ik heb die erop gezet door middel van printscreens te maken an dan te laden in paint. duurt alleen wel een paar uur voordat je een mooi resultaat bereikt...

    het programma is redelijk eenvoudig te gebruiken als je de functies kent.

    en over de startsets:

    nou, je hebt normale startsets ( analoog met een trafo en wat spoor en een trein met wat wagonnetjes, meestal is het spoor een ovaal) die kosten ongeveer 100 tot 200 euro.

    je hebt dan nog analoge startsets, met iets uitgebreider spoor en grotere treinen, die zijn ongeveer 300 tot 400 euro, en je hebt digitale startsets met in plaats van een trafo een groot paneel met knopjes en twee draaiknoppen. deze kosten vaak rond de 600 tot 700 euro...

    ik weet alleen niet of je op een digitale baan ook analoge treinen kunt laten rijden? die heb ik er namelijk nog 3 staan...
     
  17. havym

    havym

    Lid geworden:
    1 okt 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Eanske
    Nee dit niet mogelijk.
    Je gewone analoge trein rijdt op gelijkspanning. Deze spanning kun je regelen met een travo.
    Digitaal heeft een constante wisselspanning en wordt op frequentie geregeld.
    Die 3 treinen moet je ombouwen om ze te laten rijden.
     
  18. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Is niet helemaal waar. Fleischmann heeft een apparaat op de markt wat er voor zorgt dat er ook 1 analoge loc kan mee rijden, maar het is goedkoper om die om te bouwen met een decoder dan dat apparaat te kopen.
    Maar wat voor startset had je gezien dan? Die met de twin center? Die heb ik ook en bevalt zeer goed. Kun je voorlopig mee vooruit.

    M.v.g. Mark
     
  19. havym

    havym

    Lid geworden:
    1 okt 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Eanske
    Ik wist niet dat er zo'n apparaat bestond.

    Ik heb ook een twincenter en die ligt al 6 jaar in de kast.
    Heb nog geen ruimte om een baan op te bouwen.

    Maar als je digitaal rijdt waarom zou je dan nog met analoge loc willen rijden?
     
  20. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    een vriend die niet digitaal rijd me laten rijden..
    een grote baan op een beurs waar niet alle deelnemers ook echt digitale locs hebben. (tenzei je voor heb een aparte baan aanlegt, maar dat is ook zo wat)
    je compleet origineelstaat loc uit 1960 ofzo niet willen solderen en doen om er een decoder in de bouwen (en daarmee ook de originaliteit van het ding tenietdoet)
    noem maar op :p
     

Deel Deze Pagina