Hoe kun je dat nu weer zien en weten, misschien zijn ze wel gewoon TV aan het kijken of koffie aan het zetten?
Of de was aan het strijken.
Je moest eens weten.
Ik heb 8 jaar langs de weg gewerkt, onderhoud aan de noodstroomsystemen (de borden die oplichten boven de weg hebben noodstroom).
Ik reed 90.000 km per jaar en dan zie je dingen die je niet voor mogelijk houdt.
Vooral vrachtauto chauffeurs.
Die draaien zich rustig om om wat uit de magnetron te pakken, of zitten de krant te lezen terwijl ze rijden.
En dan stond ik daar op de vluchtstrook, met zwaailicht, pylonnen, soms zie je ze gewoon op je afrijden en op het laatste moment sturen ze dan weer weg.
En ook, ik ben bezig aan een kast, op de A2, 147,9 bij Best, ik weet het nog als de dag van gisteren.
Staat er ineens een pool of zo naast me, welke richting hij op moet naar Dusseldorf.
Ik zeg, richting Maasstricht.
Ik kijk als hij wegloopt waar zijn truck staat.
Die stond dus aan de overkant, hij was 6 of 8 banen overgestoken en liep nu rustig terug, ik heb maar niet gekeken.
Appen en bellen achter het stuur doet zo te zien 90% van de bestuurders, je ziet het als je achter iemand rijdt en als je er dan voorbij gaat dan zie je ze naar beneden kijken.
Probleem is dat er geen rijkspolitie meer is, de vroegere Porsches en Volvo's.
Dus er is totaal geen controle, ook niet op snelheden (wat ik dan niet erg vind).
Maar gisteren was het een enorme puinhoop op de weg, ik kom uit het rustige relaxt rijdende Duitsland de grens bij Venlo over en ik wordt meteen gek.
Mensen rijden 90 op de linkerbaan, zitten op 2 meter van elkaar te drukken en als je dan rechst passeert (wat van de politie mag) dan worden ze boos, dan moeten ze gewoon oprotten naar rechts dan kan ik er links voorbij.
En dan nog het volk wat met van alles bezig is behalve opletten en autorijden.
Aandacht voor de kinderen achterin, iets zoeken in het dashboardkastje.
Theo, ik reed gisteren daar waar jij zegt, rond half zeven, kon gewoon met 130 doorrijden.
En eigenlijk altijd als ik daar was, ik kwam er regelmatig voor werk, altijd gewoon doorknallen.
Na 19:00 mag het ook he..
Moraal van dit verhaal, Je kan als je gewoon 130 rijdt, ook in Duitsland, in 3,5 uur voor mijn deur staan, via Duitsland.
Maar als er daar een bord 120 of 100 staat, rij dat dan ook maar want ze zijn redelijk strikt.
Op de binnenwegen, wat bij ons 80 km wegen zijn, mag je 100 en als er een geel bord staat dat je een dorp of stad inrijd mag je maximaal 50.
Duitsers doen dat ook want ze kunnen overal hard rijden dus doe je dat niet in een dorp of stad.
GJ