Beste Roel,
lees dit eens:
http://www.dronewatch.nl/2016/05/09...an-drones-wordt-dit-jaar-nog-flink-ingeperkt/
Is een nieuw voorstel was ook al in de media. Hoop ten zeerste dat je de felheid en inzet! waarmee je mij bejegend na het lezen daar op richt. (Wil dat graag samen met jou en anderen ook doen)
"Dronewatch" zie ik nou bepaald als "betrouwbare" bron. Is een Internetshop die (hoe ironisch!) recreatieve drones verkoopt.
"Media" zijn tegenwoordig ook niet echt betrouwbaar. Als ik lees wat de doorsnee journalist tegenwoordig aan het krantenpapier durf toe te vertrouwen, vraag ik wel eens af welke sukkel nog geld voor een krant over heeft.
Maar dat terzijde.
En "felheid" jegens jou? Hoezo? Omdat ik vraag eerst na te denken voor je iets typt?
Mijn voorbeelden (de modellen van Jan Hermkens) en de Do-X, gepost door A. Hoogendijk laten weinig te raken over m.b.t. de onzinnigheid van de door jou voorgestelde regel m.b.t. het aantal props.
Voor de duidelijkheid: ik vlieg niet. Ik ben scheepsmodelbouwer en RC schipper.
Waarom ik zo links en rechts hier toch reageer?
Omdat het me zwaar aan het hart gaat dat een mooie hobby als modelvliegen door een klein aantal onverantwoorde kl**tz*kken die alleen maar zichzelf en "de kick" denken, in het verdomhoekje worden gezet.
Ik heb daar een aantal jaren geleden, samen met een aantal anderen ook op dit forum al tegen geageerd, waarbij met name de hardcore FPV-vliegers (die toen de grootste bron van zorg waren) in de vlekken schoot en met allerlei non-argumenten ("Ik ben ingenieur en ik weet wat ik doe!" was de fraaiste) de gevaarzetting probeerde te ontkennen. Resultaat was dat een aantal FPV-lieden een eigen (afgeschermd!!) forum begon waar men slechts na het goedkeuring door de ballotagecommissie wordt toegelaten.
Vervolgens kwamen de multikopters in beeld en samen met hen de bekende filmpjes van een Domtoren in de ochtendnevel en een attractie op de Efteling als eyecatchers.
Prachtige opnamen van de Domtoren en de stad Utrecht, daar niet van, maar uit het oogpunt van veiligheid en publieke opinie voor de RC-vlieger absoluut fataal.
En in de slipstream van die filmpjes begon het pas goed, met de incidenten rond de diverse luchthavens als triest dieptepunt.
En de overheid? Die reageert met de bekende "risico - regel - reflex". Oftewel: men maakt de regels nog strenger. Helpt weinig tot niets, want de lieden die zich er al niks van aantrokken gaat dan ook nu niet doen.
Waarom? Omdat handhaving personeel kost. Veel personeel. En scholing van dat personeel.
Dan is het voor een overheid veel simpele om limieten te stellen die voor de gemiddelde politieman/vrouw simpel te controleren zijn.
En wie zijn de klos? De goedwillende modelvliegers, die zoals Bas Busking hierboven al stel, al jááááren lang (Sinds de jaren '50!!) zonder noemenswaardige problemen hun rondjes draaien op de bekende en steeds schaarser wordende vliegclubs.
Zo... Nú was ik even fel.