Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ashikaga, 25 mei 2015.

  1. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Ik heb die conceptversie ook gelezen en wordt er ook niet vrolijker van.
    Maar ook in die brief wordt geschreven over drones als zijnde multicopters, terwijl in de brief ook (terloops) modelvliegtuigen genoemd wordt.

    Maar wat mij het vreemdste nog klinkt is dat SDIJKSTRA er vanuit gaat dat haar voorlichtingscanpagnes het doel hebben bereikt.
    Maar ik zie mijzelf als geïnteresseerde en heb dus alle zintuigen vol open staan op het moment dat over de regelgeving gesproken wordt. Maar ik heb niets van haar voorlichting vernomen. Ook de flyers waarover gesproken wordt ken ik niet.Online kan ik ze zelfs niet vinden. Laat staan dat de gemiddelde vlieger deze info eenvoudig tot zich kan nemen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    @Dickie
    Dat is juist het probleem, Drones vallen onder de regelgeving van modelvliegtuigen. Maw overal waar ze schrijven Drones bedoelen ze eigenlijk de regeling modelvliegtuigen. En dat terwijl drones het probleem zijn. Dus als deze concept wet zo door de 2de kamer gaat is die ook van toepassing op wat wij onder modelvliegtuigen verstaan (waar Drones ook onder vallen). De hele discussie valt terug op op een definitie die Drones uitsluit en ons ongemoeid laat. Een paar blz terug vind je de discussie en uitleg daarover.
     
  3. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Deze flyer bedoel je?





    [​IMG]
     
  4. Dickie

    Dickie Guest

    Ik lees toch wat anders de KNVvL heeft de Drones en Modelvliegtuigen onder een noemer geplaatst, voordat de onderhandelingen begonnen, en met vlag en wimpel ook binnen gehaald (Drones) waarschijnlijk met Eurotekens in de ogen.
    het is toch diep treurig dat het allemaal zo loopt, wel we zien wel wat de toekomst gaat brengen.
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    In deze flyer is toch duidelijk een Drone afgebeeld dus ze weten best wel hoe zo,n ding eruit ziet.
     
  6. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Nee, dat heeft de wetgever gedaan.
    Dit is de huidige regeling: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

    Straks komen er allerlei regeltjes bij.
    Een daarvan is 100 meter ver, 50 meter hoog. (In plaats van het huidige "goed in het zicht" en max 120 meter hoog.)

    100 meter ver is voor de meeste modelbouw vliegtuigen (die met een vleugel) niet voldoende om leuk te kunnen vliegen.

    Voor de zogenaamde recreatieve Drones is dit wel voldoende. Maar juist die zorgen voor de overlast en gevaarlijke situaties. Dus veranderd daar niets aan.

    De modelbouw vliegtuigen geven aantoonbaar al jaren geen problemen maar kunnen straks niet meer vliegen.

    Alle incidenten die plaats hebben gevonden zijn onder de huidige regelgeving verboden.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2016
    Berrie en ashikaga vinden dit leuk.
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Je bedoelt: je staat voor schut ermee ;) Misschien kan oom agent beter vragen om hem eens op te gooien met de zender op de grond; crasht hij, dan was het geen drone. Een beetje zoals met heksen vroeger. Maar even zonder gekheid, de eerste mod die iedereen met z'n gestabiliseerde vliegtuig dan doet is natuurlijk de stabilisatie automatisch uitschakelen bij stilstand.

    Volgens mij wordt de discussie wel/geen elektronische stabilisator een lastige. Alle servo's worden namelijk door elektronica bestuurd. Mag je b.v. wel expo ingesteld hebben op je zender? Bovendien verbied je zo ook veel heli's die door de meesten onder ons niet als "drone" worden gezien. En wat als als die multicopter vliegers massaal overgaan op vaste vleugelmodellen en rondjes bij Schiphol gaan maken? Wordt onze samenleving daar veiliger van?

    Laat ik het zo zeggen, een maatregel heeft pas nut als het ook daadwerkelijk een probleem oplost.
    Martin
     
    ashikaga en verfbrander vinden dit leuk.
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    [​IMG]
     
    ashikaga, FrankV en ramses vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hahahaha! :D Zeer treffend!

    Oke, het is een zeer serieus onderwerp in dit draadje en het treft ons allemaal (triest genoeg)... :(
    Maar een beetje humor op z`n tijd is goed!
    En deze vond ik in ieder geval erg leuk! ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2016
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 20 mei 2016
  11. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Als mensen fout willen gebeurt dat toch wel. Maar dan ben je heel bewust aan het rotzooien. Een persoon die dat kan kan ook zonder stabilisatie vliegen. Bij twijfel neemt een agent zo'n ding mee. Doen ze nu ook al.

    De omschrijving bestaat al in de burgerluchtvaart.

    Is voor mij geen drone. En geven ook nooit ellende.
    Die vallen dan gewoon onder de 100/50 regel. Hoeveel zijn dat er die deze afstand vliegen? 1000 OK 2000 dan hoeveel vliegtuig vliegers zijn er 30.000 OK 20.000. Die kunnen anders niet meer vliegen. Snap je?
    Ik wil niet eens volledig zijn. Als jij een betere weet, ik hoor het graag.

    En wat als de Russen binnenvallen?
    Ook iets wat zou kunnen en niet gebeurt. Heb een stukje terug al daar wat over geschreven.

    Heb je helemaal gelijk in!
    Maar begrijp ik nu goed dat jij vindt dat het veranderen van de wet en met name de regel "goed in het zicht houden" naar 100 meter ver het probleem van incidenten maar enigszins oplost? Alle incidenten vinden plaats onder omstandigheden die bij de huidige regelgeving al verboden zijn.
     
  12. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    FrankV vindt dit leuk.
  13. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Lol. Niet alleen die passagiersvliegtuig zijn hinderlijk: ook die ministerT heeft niet opgeschreven wat wij haar hierzo verteld hebben ;)
     
  14. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
  15. Dickie

    Dickie Guest

    Humpty , ik heb schijnbaar een andere bril als jij geeft niet voor mij krijg je gewoon gelijk, terwijl je probeert je gelijk te halen heb ik vanavond nog lekker kunnen vliegen.
    Op naar de dag van morgen dan hebben we nog een maiden te doen met een nieuwe jet.
     
    ashikaga vindt dit leuk.
  16. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Lijkt me vervelend om een jet tot maar 120 meter te mogen vliegen.
     
  17. Dickie

    Dickie Guest

    Och och toch wel vervelend, nou wij vliegen in ieder geval niet op 600 mtr. en op een militaire vliegbasis gelden hele andere regels wat jammer nou.
     
    ashikaga vindt dit leuk.
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nou, dat is toch fantastisch!
    Geen KNVvL nodig, geen regeltjes buiten de afwijkende regeltjes die op de basis enkel voor jullie gelden.
    Niets om je druk over te hoeven maken toch? :thumbsup:
     
  19. Dickie

    Dickie Guest

    O
    Dat is het zeker fantastisch maar we zijn gewoon aangesloten bij de KNVvL ook mooi toch

    Even tussen door

    De ginkelse heide is mijn achtertuin. Helemaal te gek.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2016
    ashikaga vindt dit leuk.
  20. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Nee dat vind ik niet. De huidige regelgeving is ruim voldoende. Daarom snap ik ook niet dat je "drones" wilt verbieden. Tussen aanhalingstekens, want een drone bestaat helemaal niet. Er is tenminste geen sluitende definitie voor (zoals volgens mij Ernst en Brutus ook al aangaven). En daarom gaat de regelgever zich dus ook niet branden aan een technische definitie. De discussie moet helemaal niet gaan over wel of geen "drone", maar over de veiligheid. Die is in het geding maar wordt geen haar beter met nog meer regels. Wel met handhaving van de bestaande regels.

    Dus iedereen die weer eens begint over die achterlijke "drones", NEE, niet de techniek is het probleem maar de bestuurders met achterlijk gedrag. "piloten" zou ik ze niet willen noemen want dan wisten ze wel beter. Het is een beetje hetzelfde als op de openbare weg. Je moet niet brommers verbieden, maar bestuurders aanpakken die zich onverantwoordelijk gedragen. Het op voorhand bashen van "drones" is domweg discriminatie.

    Martin
     
    AHoogendijk, ashikaga, verfbrander en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina