Bedankt voor de bijdragen aan dit micro enquetetje: ik hoop wel dat ik geen al te hoge verwachtingen schep over de haalbaarheid.
Eigenlijk ben ik het helemaal met Berrie en Arjan (op dit punt dan

) eens: de oude regelgeving is eigenlijk prima in orde en alle incidenten zijn eenvoudig als overtreding van de oude regelgeving te duiden.
Helaas is er de roep uit de politiek en voorlopig te weinig houvast voor handhaving die het spul op de helling heeft gezet.
Onderliggend kan je ook denken dat druk vanuit de kleine luchtvaart en de grote professionelen (futuristische pakjesbezorgers) een rol speelt. (tja, komplot-denken helaas).
Het is helemaal een beetje droevig omdat handhaving expliciet tegen mij heeft gezegd dat, wat de regelgeving ook doet, ze niet (niet kunnen) handhaven omdat er nog geen spoor is van bereidheid om middelen te verschaffen. (behoudens incidenten natuurlijk)
Daarnaast is er een beweging gaande , Europees, om de regelgeving meer toe te spitsen op de locatie dan op ruime beschrijvingen als: afstand tot de bebouwde kom etc.
Kunnen we daar dan iets mee? Het spul is in beweging en het zou mooi zijn dat we de reële mogelijkheden van de oude regelgeving in een andere vorm nog enigszins behouden in de nieuwe.
Wat ik destilleer uit de antwoorden is:
a) voor recreatieve drones realistische zichtafstand en een hoogte van 100mtr zou wel een aardige regel zijn. (Valt praktisch samen met de oude regeling als je aanmerkt dat direct zicht van een drone op 100mtr al dubieus is)
Ik denk echter dat men zich inmiddels dusdanig verhard heeft in ’’we moeten wat doen’’ dat die 50mtr niet meer weg te poetsen is.
b) ook hier weer: ik denk dat 200mtr voor wildvliegers een redelijke hoogte is en vraag me af hoe serieus je wilt jet vliegen, big scale of F3a buiten de officiële terreinen.
Ik snap de behoefte van een enkeling wel (of zie ik dat verkeerd) maar of daar iets voor haalbaar is?
Verder ben ik bang dat die 120 mtr nu ook al aardig verschanst is.
Deze is namelijk ingegeven door 500ft (de algemene bodem voor bemande luchtvaart) -100ft (veiligheidsmarge)=400ft=120mtr : hier loopt dus een extra argument mee buiten het drone probleem.
c) Ikzelf vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds niet een fatsoenlijke omschrijving/definitie van drone (RPA) is maar ik hoop (moet afwachten) of mijn voorstel dienaangaande enige voet aan de grond heeft gekregen.
Tot nu toe heb ik hierover nog geen communicatie terugontvangen.
Ik heb op voorhand wel de vraag gesteld: stel dat iemand met een goed definitie komt: is men dan van sinds daar consequenties aan te verbinden of blijkt het dan alsnog nutteloos?
Daarop bleef het akelig stil;het heeft er toch veel weg van dat sommigen helemaal geen duidelijke definitie wensen.
Ik ga me in ieder geval,indien me de gelegenheid wordt geboden voor het bovenstaande wel sterk maken.